Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevreden!

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevreden!

#1 Bericht door johnsmit » 02 jun 2018, 17:02

Beste mede forumleden.

Ja, het is wederom een heerlijk voorjaar en.. je wilt wat.

Inmiddels meer dan 1000 en.. 1500 ritkilometers met Triboron 2-tact HIGH TECH verstookt in 3 van mijn Kreidlers.
Ja, als je bij een oldtimerclub aangesloten bent dan.. kom je in aanraking met de groene rakkers.
Dus ik dacht vooruit dan maar, ik ga overstag.

Voorspel: alvorens ik het erin gekieperd heb.

1] cilinder en zuiger- en zuigerveren opgemeten ( beoordeeld, en.. genoteerd)
2] cilinderkopje gereinigd
3] uitlaat en... bocht gigantisch goed gereinigd.
4] van de carburateur(s) gelijk maar de sproeier, sproeierbuis, gasnaald, vlotterpennetje, benzineslang en.. flltertje vernieuwd
5] zie 4, natuurlijk alles orgineel BING
6] ontsteking op de micromilimeter ( met meetklokje en stroboscoop ) afgesteld.
7] benzinetank afgetapt, en gevuld met firezone 102 of BP Ultimatum of Shell V-Power
8] ja nou 1:100 durf ik wel, en doseren van 1:1?? tm 200 laat graag aan de echte durft alles over.

En gaan met die banaan ( Kreidler TRS 1971, Kreidler Eitank 1964, Kreidler TM motorfietsje )

1] wat een genot, ik heb voor het laatst in 1976 gerookt, en ben nu anno 2018 ook gestopt met voertuig roken.
2] ze blijven hun handen voor hun bakkus houden of hun neus dicht knijpen.
3] zie 2, ik zeg dan soms || neen hoor de mijne stinkt niet " u dient het toch bij u zelf te zoeken ! "

Technisch.

1] TRS open gegooid, alles prachtig schoon en.. geen slijtage / schade en/of andere DE EFTELING SPROOKJES
2] Ik denk dat het tussen mijn oren zit ?!, maar de TRS loopt als een duivel en.. het duurt langer alvorens ik moet tanken.
3] Toch 1 heel klein twijfeltje, n.l. Triboron 2-tact HIGH TECH CONCENTRAAT is bijna uit den handel, en daarvoor is terug Triboron 2-Tact FORMULA CONCENTRAAT
4] Als smerings(leek) zie ik duidelijk verschil, n.l. het nieuwe spul is dunner en lichter van kleur.
5] Daarom wacht ik FF op meer info, dit alvorens ik het ook in mijn 8-poorts 60cc met berekende kop opgefokte Kreidler ga kieperen.

Dus: Ik zoek de verschillen, maar ik ben er nog niet achter !
Alweer een zoekplaatje en.. als pre- pensionaris met veel onderzoek/diagnosetijd ben ik daar mede verzot op.

Binnenkort maand juli doe ik met 8 man een 4 daagse megarit van circa 900 Km.
Dan geef ik een van mijn andere Kreidler FF de sporen, en natuurlijk nog wel even met de in 2017 ruimschoots aangeschafte TRIBORON HIGH TECH CONCENTRAAT.

Groet,
John Smit ( een tevreden 2-tact rijder )
Laatst gewijzigd door johnsmit op 02 jun 2018, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#2 Bericht door nozems » 02 jun 2018, 18:30

Triboron houdt zich ook uitstekend in getunde Kreidlers. Ik merkte bij mijn Kreidler ook een betere motorloop op, en ook geen rook en stank meer, hoewel hij met gewone volsyntheet ook amper rookte. Slijtage heb ik niet kunnen bermerken, wel veel harde kool op de cilinderkop en uitlaat en uitlaatkanaal. Dat was al na 4a5000km, dat vindt ik wel een nadeel, maar als je niet zoveel rijdt zou het betekenen dat je eens laten we zeggen als je 500km per jaar per Kreidler rijdt je dus na 10jaar de cilinderkop ed moet schoonmaken, dan kan dat geen beletsel wezen.

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#3 Bericht door lbs » 02 jun 2018, 19:46

Goed om te weten dat er goede alternatieven zijn voor de"oude "mengsmering.Maar niet alleen Triboron.
In het blad Bromfiets van mei/juni staat een uitgebreid artikel over diverse brandstoffen en hun voor en nadelen.
Zoals Aspen, Kroon fuelmix en Ecomax bikefuel 2

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#4 Bericht door jamojamo » 02 jun 2018, 20:26

Ik heb aanslag in de uitlaatpoort gehad die echt de doorlaat flink beinvloedde.
Trib (1).JPG
Trib (1).JPG (73.16 KiB) 5797 keer bekeken
Verder kan ik alle positieve dingen alleen maar beamen. Ik heb nu de nieuwe fles en hoop dat die net zo goed is als de oude. De nieuwe komt ook van Jean Davids dus het zal wel hetzelfde zijn, zoniet dan loopt binnenkort de boel wel weer in de soep en ga ik definitief terug naar Kroon Tornado of probeer het nieuwe Addinol van Emot.
Ik ben blij dat je zo gedetailleerd bericht want dat kan meer mensen over de streep trekken.
Groetjes,
Eric
edit: De beloofde foto bijgevoegd, beslist geen "Efteling" verhaal. Toch geloof ik er in en blijf er mee rijden. Ik zal de vervuiling in de gaten moeten blijven houden. Misschien is het een kwestie van gasflow en moet de snelheid omhoog ter plaatse (maar hoe?)
Laatst gewijzigd door jamojamo op 04 jun 2018, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#5 Bericht door jamojamo » 02 jun 2018, 20:30

lbs schreef:Goed om te weten dat er goede alternatieven zijn voor de"oude "mengsmering.Maar niet alleen Triboron.
In het blad Bromfiets van mei/juni staat een uitgebreid artikel over diverse brandstoffen en hun voor en nadelen.
Zoals Aspen, Kroon fuelmix en Ecomax bikefuel 2
Na altijd de goedkoopste Euro95 te hebben getankt met de tweewielers ben ik erachter dat ze BP Ultimate 98 of Firezone Competition 102 lekkerder vinden. Dit tank ik nu zelfs af en toe met de auto met het idee dat het de motor mooier en zuiniger laat lopen en misschien wel reinigt.
Het is waarschijnlijk een illusie aangewakkerd door de reclame maar toch.....
Eric

johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Triboron is er 1 van, er zijn vele andere goede alternatieve

#6 Bericht door johnsmit » 03 jun 2018, 06:34

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Forumlid LBS

Goed om te weten dat er goede alternatieven zijn voor de"oude "mengsmering.Maar niet alleen Triboron.
In het blad Bromfiets van mei/juni staat een uitgebreid artikel over diverse brandstoffen en hun voor en nadelen.
Zoals Aspen, Kroon fuelmix en Ecomax bikefuel 2

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo LBS,

Volstrekt mee eens.
Er leiden meerdere smeeralternatieven naar Rome, dat is juist goed voor het op de bredere schaal vertrouwen erin te verkrijgen.
Immers een handelsmaatschappij krapt zich vooraf wel achter den oren alvorens hij/zij een nieuw product op de markt brengt.
Ook zij hebben er niks aan als het boeltje ermee vastloopt.
Daarom.. die Zweden zijn echt niet gek.

Aspen: perfect spul, voorgemengd met smeringsverhouding 1:50 ( toegepaste oliesoort ? )
Kroon fuelmix: zal best wel goed zijn, wist niet van het bestaan ( toegepaste oliesoort ? )
Ecomax bikefuel: sinds enige maanden weet ik van het bestaan ervan af, voorgemengd met smeringsverhouding 1:40 ( toegepaste oliesoort ? )

Triboron kost mij momenteel 55.0 euro de liter.
Afgemengd met de brandstoftypes a) Firezone 102 of b) BP Ultimatum of c) Shell V power levert mij de volgende voordelen op, resp.

1] In mijn brandstoftank zit met deze 3 soorten geen wateraanzuigende Ethanol
2] Triboron 1:100 kost mij circa 3,5 x meer dan conventioneel 1:50 ( olie )
3] zie inhoud item 2, aanname 1 liter a' 8 euro 1:50 = 16.0 euro / Triboron a' 55.0 euro 1:100 = 16/55 circa 3,5x meer

Mijn persoonlijke afweging:

1] akylaatbenzine ( kaal ) en dan nog ook Triboron erin, dat word mij aan kostenplaatje per km echt te gek
2] vanaf 2014 tot eind 2017 heb ik met het fabrikaat Bardahl(mengolie) gesmeerd, stap voor stap 1:50 > 1:55 > 1:60 en als laatste de verhouding 1:65
3] zie item 2, ook bij 1:65 ging het nog steeds niet fout ( standaard K53- TRS en Eitank bromfiets ) actie: niemand verteld, eerst zelf zeker weten goede afloop !!!

En als laatste: last but not least.

1] ik wil wat doen, o.a. om Goliath " de gemeente Amsterdam " als de kleine David een tegenreactie te kunnen geven.
2] zie item 1, Adam is ongevoelig voor het rokende luchtruim boven Schiphol en de Adam havens, bromtollen bij hun gemeentegrens tegenhouden is veel goedkoper.
3] Triboron verschaft mij de mogelijkheid om zonder enig leugentje voor bestwil te kunnen zeggen " ik rijd 100% olievrij "
4] groene rakkers prima, tussen elke bevolkingsgroep zit er " kaf tussen het koren " sommige van hen (milieu opstokers) krijgen van mij de nickname * groene Mafia *

Tot zover mijn persoonlijk tegengas erop.
En nu maar hopen dat de federatie Fehac op de wat langere termijn centraal een tegenbod kan geven, daarom ben ik lid van de Fehac geworden.
En laten we dan beginnen binnen de gemeentegrenzen van Amsterdam.
Want menig bromtol liefhebber probeert er wat aan te doen, en wat wordt op de termijn dan de beloning ?

Ik moet nog zien of de groene rakkers zover als ons erin gaan, of verplaatsen zij zich nu ook niet meer in die toestellen op 4 wielen ?
Dus hebben zij ook circa 4 euro per liter over voor oprecht echt.. groen te worden, en dat zonder.. het schaamrood op hun eigen kaken te tonen ?
Menig groene rakker stapt rond juni/juli zonder enig schroom wederom in zo'n vlieg(TUIG) met 4 van die lekkere rokertjes.
Nou... " moet soms FF kunnen " ja toch !?!?

Groet,
John Smit ( tevreden nimmer... gefrustreerd geraakte 2-tact rijder )

Gebruikersavatar
Nico Ha
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 aug 2004, 18:35
Locatie: Hazerswoude dorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#7 Bericht door Nico Ha » 03 jun 2018, 21:48

Verleden jaar Triboron in mijn Cagiva 350, 1 cilinder tweetact , 1 op 100, met BP Ultimate .
Nu 2 Puchies, Tomos 4L en Kreidler LH.
Bijvoorbeeld...Dit weekend 780 km gereden (Nederland, Belgie en Duitsland) geen problemen.
Heuvel op 18%. Volgas in de eerste versnelling klimmen zonder problemen.

Groeten van Nico . Een tevreden 2 tact rijder.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#8 Bericht door b.bonk » 25 jun 2018, 18:05

ook ik reed naar volle tevredenheid triboron
standaard setup rs.
maar ja , iets laten kietelen , en ja hoor vast natuurlijk :mrgreen:
nieuw wandje en zuiger .
triboron krijgt de schuld natuurlijk dus
maar weer gewoon castrol erbij in.
maar als me vakantie geld binnen is ga ik toch
weer triboron gokken.
mvg bertus

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#9 Bericht door jamojamo » 25 jun 2018, 18:18

Bertus ik heb net de cilinder gewisseld waarmee ik in Friesland gereden heb om in de Eiffel de best mogelijke set er op te hebbn (wel zo lekker berg op). Het lager van de pistonpen was lekker vet. De carters waren lekker vet en zo re zien het big-end ook. Gewoon 1:100 gesmeerd en voluit gereden. Helaas was er al weer ontzettend veel kool in de kop en de uitlaatpoort aangekoekt terwijl ik nog heel weinig gereden had. Zeker nog geen 500 km na de winter waarbij er een nieuwe krukas in is gekomen. Ik vind dat ie er mooi mee loopt en ben overtuigd van de smerende eigenschappen. Ook ben ik overtuigd dat BP Ultimate 98 met Triboron 1:100 beter koelt. Ik baal van de koolaanslag. Ik heb nu de 60cc er weer op die er schoon op gegaan is. Ik zal na de Eifel weer kijken hoe of wat.
Schrijf het spul niet af maar wees kritisch en ik denk dat jouw warmloper geen vastloper is geworden dankzij Triboron.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron, ik stop er mee vanwege koolaanslag

#10 Bericht door jamojamo » 16 jul 2018, 22:19

Triboron, ik ben er klaar mee vanwege de koolaanslag in de uitlaatpoort, kop en zuigerbodem. Sinds het laatste bericht minder dan 1000 km gereden en de set is er echt schoon op gegaan. De afgelopen 4 dagen behoorlijk gas gegeven in de Stompwijkrit en in de Eifel. De set is er schoon op gegaan en ziet er nu zo uit:
IMG_9134.JPG
IMG_9134.JPG (53.25 KiB) 5145 keer bekeken
IMG_9127.JPG
IMG_9127.JPG (50.78 KiB) 5145 keer bekeken
IMG_9129.JPG
IMG_9129.JPG (68.88 KiB) 5145 keer bekeken
IMG_9130.JPG
IMG_9130.JPG (102.87 KiB) 5145 keer bekeken
IMG_9135.JPG
IMG_9135.JPG (48.75 KiB) 5145 keer bekeken
IMG_9139.JPG
IMG_9139.JPG (59.38 KiB) 5144 keer bekeken
Nou was het zuigertje niet helemaal fris meer maar de koolaanslag in de uitlaatpoort en de verbrandingsruimte vind ik ernstig voor zo weinig kilometers. Ik had er ook wat Mathy TS bijgevoegd omdat dit koolaanslag vermindert maar weet niet wat voor effect dit had. Het is wel het zoveelste bewijs voor mij dat Triboron veel harde koolaanslag geeft bij mijn setup.
Ik ga weer over op olie (1:60) en ga en een beetje (1:1000) Mathy TS bijvoegen.
Gr.,
Eric

Timo_iepsma
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#11 Bericht door Timo_iepsma » 16 jul 2018, 23:01

Hallo

Ik rij zelf met mijn kreidler 1:50 met motul 800 met 102 octaan benzine. Gaat perfect geen kool op bouw op de zuiger en in de uitlaat poort zeker een aan rader.

Timo

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#12 Bericht door Andy » 16 jul 2018, 23:11

Nou eric je weet nu ook gelijk waar het geritsel vandaan kwam, als ik je zuiger zo zie.

Andy,

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#13 Bericht door jamojamo » 17 jul 2018, 00:41

Andy schreef:Nou eric je weet nu ook gelijk waar het geritsel vandaan kwam, als ik je zuiger zo zie.

Andy,
Het is misschien wel dankzij de Triboron dat het heel gebleven is.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Triboron,ik weet is geen nieuw onderwerp, wel mega tevre

#14 Bericht door nozems » 17 jul 2018, 18:41

Is je zuigerveer gaan klemmen? Hij heeft wel flink gelekt, ik vond hem in mijn beleving opvallend goed rijden. Nu ik de flinke koolvorming zie bij jou is de kans nog kleiner dat ik ooit Triboron ga gebruiken.. ja leuk als je Henk3bakvoet heet, dan kun je eens om de 6jaar de kop lichten en de boel schoonmaken... maar vaker word toch wel vervelend. Maar nogmaals is je zuigerveer vastgekoekt oid?

Plaats reactie