Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS

#1 Bericht door nozems » 10 jul 2018, 11:35

Zoals het topic titel al aangeeft ga ik langzaam maar zeker de 'magische' grens van 100.000km bereiken met mijn RS. Die 100.000km heb ik er dan niet allemaal zelf mee gereden, ik heb de RS in Mei 2006 aangekocht met plusminus 11.000km op de klok, tijdens dit schrijven staat de teller op nog maar 96.523km. Dus heb er tot nu toe zelf 85.523km mee gereden en dat is gemiddeld over die 12jaar gezien slechts 7126km per jaar, maar de laatste jaren is er iets minder gereden per jaar en zit ik de afgelopen 3jaar op 6000km gemiddeld per jaar.

Waarom dit topic, ik vind het best bijzonder om dergelijke kilometerstanden te zien op zo'n ultra lichte motorfiets, maar ook om lekker te neuzelen over dit gegeven. (het is laten we eerlijk zeggen nogal 'doods' op het forum) Dus ik lul dit topic lekker vol met dingen die ik leuk en belangrijk vind en ieder is vrij dit te lezen of lekker over te slaan, maar ik zit niet op onbedoeld 'goede' afbrandcommentaren te wachten! Dus boeit het je niet, interesseert het je niet? Erger u niet, lees het niet en reageer niet. (hoe makkelijk kan het zijn)

Behoudens het behalen van de eerste 100.000km wil ik zoveel mogelijk belichten wat er allemaal gebeurd is en stuk gegaan is, want geheel onderhoudsvrij is het behalen van die kilometers zeker niet! Het kan wel zijn dat ik niet exact meer weet van hoe of wat, waarvoor excuus.

Nu even een stukje toelichting over mijn oranje RS uit 1978. Deze heb ik in Mei 2006 aangekocht, de RS was behoorlijk vies en zat flink onder de hars oid wat van bomen is afgedrupt? Daarop heb ik hem geheel gedemonteerd en alles weer schoongemaakt en weer in elkaar gezet, waar hij flink van opgeknapt was.
De reden van aanschaf was dat ik een 'experimenteer' Kreidler naast mijn andere volledige standaard RS wilde. Ik was toen al altijd opzoek naar iets meer vermogen en een goede 'rijdbaarheid'. Waarom meer vermogen? Nou als je dus een Kreidler op motorkenteken heb worden de 'prestaties' van je motortje toch een stuk belangrijker ineens, wetende dat bij een standaard RS met mijn postuur en houding erop (heb geen zin om constant te moeten liggen) het op een 80km/h weg algauw flink zeuren wordt als je 3a4beaufort tegen heb. Dat is ook niet zo gek het is tenslotte net een opgevoerde brommer zo'n RS. Het bekende gehengel tussen 4 en 5 begint dan als je niet wilt liggen, je tellertje krijg je met veel moeite op de 80km/h en als je even niet oplet rijdt je nog maar 70km/h, zeker dat laatste levert verkeershinder op en rijdt niet fijn.

Nu kun je zeggen koop een andere motor (die heb ik ook) en klaar, maar ja ik vind de Kreidlers vanaf bouwjaar 1976 (waar de eerste gietwielen inzitten) het mooiste. Zo'n grote luchtgekoelde cilinder en dicht plaatstalen frame, prachtig! Je kan ook zeggen waarom rijdt je dan op die 80km/h wegen, nou het is tenslotte een motorfiets(je) en ik gebruik hem waar hij voor bedoeld is, rijden dus! Ook naar m'n werk.

Die zoektocht naar 'meer' vermogen en rijdbaarheid heeft door de jaren heen diverse setups gebracht, waarvan ik nog altijd sta te kijken hoe sterk een Kreidler als geheel is, niet alleen motorisch maar ook de rest van het rijwielgedeelte.


Het begon met een snelle 60cc zuigergestuurde set, waar ik altijd bezig was hem af te stellen, daar heb ik mijn 'naam' van gekregen, Altijd in de weer maar heb daar wel veel, heel veel van geleerd als het op afstellen van tweetakten aankomt, ik vond en vind dat nog steeds leuk om te doen. Het is werkelijk waar een deel van mijn hobby geworden.

Deze zuigergestuurde 60cc was snel en had ca 11pk op het achterwiel, genoeg power om doorgaans de 100km/h te halen en zelfs de 120km/h op een autoteller was op een gegeven moment haalbaar. Maar ja deze setup was toch niet mijn ding je moest 'gejaagd' rijden en altijd de boel flink op toeren houden, ik heb daar toch redelijk probleemloos een krappe 10.000km mee gereden. Inmiddels was de bigbore scene al behoorlijk aan het opkomen en dat was ook wel wat voor mij.

Daarop is er een 75cc bigbore gecreerd, dat gaf zeker betere rijeigenschappen en meer vermogen 'onderin'. Maar het was een verbuste cilinder en was onderin bij lage toeren toch wat bokkig altijd met rijden (nu ben ik wel een zeikerd wat dat betreft) daar ben ik ook een tijdje lekker mee aan het klooien geweest, de set leverde zo'n 12pk. Maar de grote grap kwam later toen ik van Andy hoorde dat hij een gewone standaard uitlaat op een 80cc had geschroefd, ik dacht baad het niet dan schaad het niet. Dus daarop de standaard uitlaat onder de 75cc geschroefd en verdraaid zeg, dat ging een stuk fijner onderin..hoe was het mogelijk! Hier heb ik 12/13.000km mee gereden in totaal, maar weet dat niet zeker meer. Er moest een nieuwe zuiger in en de bus was los gekomen en hij was ook flink onrond geworden, dat was het einde van de 75cc.

Ik meen dat ik toen enige tijd met een 'rustige' 60cc heb gereden en weer opnieuw een cilinder heb laten tunen, een 70cc, door LVS. Dit was omdat vooraf goed de wens was doorgegeven eigenlijk gelijk een schot in de roos, ding liep superfijn met een standaard pijp, maarja ik kon het niet laten en dacht dat dat beter kon. Toen had ik een bokkende jankmachine met roterende teringherrie ontsteking en een karakter waar je spontaan een zenuwinzinking van kreeg, dus ook dat was tot een einde gekomen.

Leerde ik daarvan :oops: [-X nee hoor er kwam weer een bigbore, dit keer een 80cc icm een standaard pijp, dat was in 2013. Heb de set wel iets laten aanpassen na het eerste jaar wat dit keer gelukkig eens wel goed uitpakte, en daar rijdt ik tot vandaag de dag nog met heel veel plezier op. Het is ook de set waar ik veruit het meeste kilometers heb gereden. En hij levert maar 9a10pk.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS

#2 Bericht door Theove » 11 jul 2018, 23:31


Gesloten