Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 11:35 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9214
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Zoals het topic titel al aangeeft ga ik langzaam maar zeker de 'magische' grens van 100.000km bereiken met mijn RS. Die 100.000km heb ik er dan niet allemaal zelf mee gereden, ik heb de RS in Mei 2006 aangekocht met plusminus 11.000km op de klok, tijdens dit schrijven staat de teller op nog maar 96.523km. Dus heb er tot nu toe zelf 85.523km mee gereden en dat is gemiddeld over die 12jaar gezien slechts 7126km per jaar, maar de laatste jaren is er iets minder gereden per jaar en zit ik de afgelopen 3jaar op 6000km gemiddeld per jaar.

Waarom dit topic, ik vind het best bijzonder om dergelijke kilometerstanden te zien op zo'n ultra lichte motorfiets, maar ook om lekker te neuzelen over dit gegeven. (het is laten we eerlijk zeggen nogal 'doods' op het forum) Dus ik lul dit topic lekker vol met dingen die ik leuk en belangrijk vind en ieder is vrij dit te lezen of lekker over te slaan, maar ik zit niet op onbedoeld 'goede' afbrandcommentaren te wachten! Dus boeit het je niet, interesseert het je niet? Erger u niet, lees het niet en reageer niet. (hoe makkelijk kan het zijn)

Behoudens het behalen van de eerste 100.000km wil ik zoveel mogelijk belichten wat er allemaal gebeurd is en stuk gegaan is, want geheel onderhoudsvrij is het behalen van die kilometers zeker niet! Het kan wel zijn dat ik niet exact meer weet van hoe of wat, waarvoor excuus.

Nu even een stukje toelichting over mijn oranje RS uit 1978. Deze heb ik in Mei 2006 aangekocht, de RS was behoorlijk vies en zat flink onder de hars oid wat van bomen is afgedrupt? Daarop heb ik hem geheel gedemonteerd en alles weer schoongemaakt en weer in elkaar gezet, waar hij flink van opgeknapt was.
De reden van aanschaf was dat ik een 'experimenteer' Kreidler naast mijn andere volledige standaard RS wilde. Ik was toen al altijd opzoek naar iets meer vermogen en een goede 'rijdbaarheid'. Waarom meer vermogen? Nou als je dus een Kreidler op motorkenteken heb worden de 'prestaties' van je motortje toch een stuk belangrijker ineens, wetende dat bij een standaard RS met mijn postuur en houding erop (heb geen zin om constant te moeten liggen) het op een 80km/h weg algauw flink zeuren wordt als je 3a4beaufort tegen heb. Dat is ook niet zo gek het is tenslotte net een opgevoerde brommer zo'n RS. Het bekende gehengel tussen 4 en 5 begint dan als je niet wilt liggen, je tellertje krijg je met veel moeite op de 80km/h en als je even niet oplet rijdt je nog maar 70km/h, zeker dat laatste levert verkeershinder op en rijdt niet fijn.

Nu kun je zeggen koop een andere motor (die heb ik ook) en klaar, maar ja ik vind de Kreidlers vanaf bouwjaar 1976 (waar de eerste gietwielen inzitten) het mooiste. Zo'n grote luchtgekoelde cilinder en dicht plaatstalen frame, prachtig! Je kan ook zeggen waarom rijdt je dan op die 80km/h wegen, nou het is tenslotte een motorfiets(je) en ik gebruik hem waar hij voor bedoeld is, rijden dus! Ook naar m'n werk.

Die zoektocht naar 'meer' vermogen en rijdbaarheid heeft door de jaren heen diverse setups gebracht, waarvan ik nog altijd sta te kijken hoe sterk een Kreidler als geheel is, niet alleen motorisch maar ook de rest van het rijwielgedeelte.


Het begon met een snelle 60cc zuigergestuurde set, waar ik altijd bezig was hem af te stellen, daar heb ik mijn 'naam' van gekregen, Altijd in de weer maar heb daar wel veel, heel veel van geleerd als het op afstellen van tweetakten aankomt, ik vond en vind dat nog steeds leuk om te doen. Het is werkelijk waar een deel van mijn hobby geworden.

Deze zuigergestuurde 60cc was snel en had ca 11pk op het achterwiel, genoeg power om doorgaans de 100km/h te halen en zelfs de 120km/h op een autoteller was op een gegeven moment haalbaar. Maar ja deze setup was toch niet mijn ding je moest 'gejaagd' rijden en altijd de boel flink op toeren houden, ik heb daar toch redelijk probleemloos een krappe 10.000km mee gereden. Inmiddels was de bigbore scene al behoorlijk aan het opkomen en dat was ook wel wat voor mij.

Daarop is er een 75cc bigbore gecreerd, dat gaf zeker betere rijeigenschappen en meer vermogen 'onderin'. Maar het was een verbuste cilinder en was onderin bij lage toeren toch wat bokkig altijd met rijden (nu ben ik wel een zeikerd wat dat betreft) daar ben ik ook een tijdje lekker mee aan het klooien geweest, de set leverde zo'n 12pk. Maar de grote grap kwam later toen ik van Andy hoorde dat hij een gewone standaard uitlaat op een 80cc had geschroefd, ik dacht baad het niet dan schaad het niet. Dus daarop de standaard uitlaat onder de 75cc geschroefd en verdraaid zeg, dat ging een stuk fijner onderin..hoe was het mogelijk! Hier heb ik 12/13.000km mee gereden in totaal, maar weet dat niet zeker meer. Er moest een nieuwe zuiger in en de bus was los gekomen en hij was ook flink onrond geworden, dat was het einde van de 75cc.

Ik meen dat ik toen enige tijd met een 'rustige' 60cc heb gereden en weer opnieuw een cilinder heb laten tunen, een 70cc, door LVS. Dit was omdat vooraf goed de wens was doorgegeven eigenlijk gelijk een schot in de roos, ding liep superfijn met een standaard pijp, maarja ik kon het niet laten en dacht dat dat beter kon. Toen had ik een bokkende jankmachine met roterende teringherrie ontsteking en een karakter waar je spontaan een zenuwinzinking van kreeg, dus ook dat was tot een einde gekomen.

Leerde ik daarvan :oops: [-X nee hoor er kwam weer een bigbore, dit keer een 80cc icm een standaard pijp, dat was in 2013. Heb de set wel iets laten aanpassen na het eerste jaar wat dit keer gelukkig eens wel goed uitpakte, en daar rijdt ik tot vandaag de dag nog met heel veel plezier op. Het is ook de set waar ik veruit het meeste kilometers heb gereden. En hij levert maar 9a10pk.

ik ga het topic nog aanvullen met veel meer informatie, nu even genoeg getypt


Bijlagen:
op naar de eerste ton2.jpg
op naar de eerste ton2.jpg [ 190.92 KiB | 741 keer bekeken ]
op naar de eerste ton 1.jpg
op naar de eerste ton 1.jpg [ 197.17 KiB | 741 keer bekeken ]
op naar de eerste ton.jpg
op naar de eerste ton.jpg [ 198.2 KiB | 741 keer bekeken ]
op naar de eerste 1ton.jpg
op naar de eerste 1ton.jpg [ 190.04 KiB | 741 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 12:34 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 94
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
**********************************************************************************************
Zoals het topic titel al aangeeft ga ik langzaam maar zeker de 'magische' grens van 100.000km bereiken met mijn RS.
**********************************************************************************************

Beste nozem, nickname !

Dat vindt ik echt een superprestatie.
Ze rijden tegenwoordig op de nationale wegen de vouwen uit je spijkerbroek.
100.000 km rijden vindt ik n.l. alleen daarom al een (durf)prestatie.

Mooiste zou zijn dat je er een 100.000 km gadget voor zoekt.

HET TOESTELLETJE IS HET MEER DAN WAARD.

Zal niet meevallen om een tijds-orgineel prestatie embleem te bemachtigen.
Als laatste, met de bigbore haal je mijninziens niet zomaar de 100.000 km, 75cc is gewoon te veel voor dit gevoelige beestje.
Al denk ik alleen maar aan de heersende zuiger(kopdruk) per mm2 en.. wat de carters allemaal dan te verduren krijgen.
Okay, ik lees dat de bigbore tot het verleden behoort.

Succes en.. groet,
John Smit


Bijlagen:
100.000 km.jpg
100.000 km.jpg [ 65.72 KiB | 714 keer bekeken ]
100.000 pin.jpg
100.000 pin.jpg [ 43.04 KiB | 714 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 12:45 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 08, 2010 6:08 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Dronten
Prachtig verhaal toch?
Maar eigenlijk wisten wij (als trouwe forumbezoekers) dit natuurlijk al lang.
Feit is dat ik weer 5 minuten van mijn pensioen kapot heb ;-)
Mij valt wel op dat jij goed he best hebt gedaan om het met de nodige alinea's een beetje leesbaar op te schrijven.
Dank je wel Pascal.

Groet, HermaNN


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 1:24 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 20, 2008 12:47 am
Berichten: 2589
Woonplaats: Beverwijk
Van al deze avonturen hebben wij de verslagen kunnen lezen en zo samengevat lijkt het alsof de tijd gevlogen is. Knap vind ik dat je niet steeds naar ander Kreidlers uitkeek maar meer naar verbetering van de gene waar je op reed. Leuk is dat je toch ook erin meegegaan bent om een special te maken en de RS intakt hebt gelaten. Door de vele kilometers weet je inmiddels aardig wat leuke routes en ik hoop dat je nog vele jaren de najaarsrit blijft doen. Als alles goed gaat zie ik je waarschijnlijk donderdag. Ik wil ook weer een keer aanhaken bij de nozemrit.
Gr.,
Eric


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 6:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2017 9:37 am
Berichten: 116
Woonplaats: Marknesse
Zeer mooi verhaal nozems :clap

Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand :D

Timo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 9:06 pm 
Online

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4840
Woonplaats: alhier
Timo_iepsma schreef:
Zeer mooi verhaal nozems :clap

Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand :D

Timo


Niet correct; er zijn voorbeelden van pizzakoeriers die met hun 2-takt scooter meer dan 100.000 km hebben gehaald, zonder revisie. Ook de 4-taktjes halen doorgaans probleemloos 50- tot 60.000 km.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 9:55 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 16, 2017 9:26 pm
Berichten: 679
Woonplaats: Nootdorp
Pizzascooters halen vaak de 20k niet eens. En dan heb ik t over een Ludix, echt onbreekbare dingen. Heb zelf bij 2 bezorg dingen gewerkt en die dingen worden helemaal afgeragd.

Nou ben ik wel benieuwd naar de voorbeelden...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 10:08 pm 
Online

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4840
Woonplaats: alhier
MichelVH schreef:
Pizzascooters halen vaak de 20k niet eens. En dan heb ik t over een Ludix, echt onbreekbare dingen. Heb zelf bij 2 bezorg dingen gewerkt en die dingen worden helemaal afgeragd.

Nou ben ik wel benieuwd naar de voorbeelden...


Meerdere types van het merk Sym. Mijn eigen Sym Basix deed ik weg toen de teller op 33.000 stond en voor reparatie/inruil staan er twee die ruim boven de 60.000 km staan en nu toe zijn aan hun eerste revisie. Ook Vespa en Peugeot doen het erg goed en ik ken er meerdere die zonder problemen 50.000 km hebben gehaald.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 6:53 am 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 737
Is dit een Zwitserse RS? Mooi model, in een "late" uitvoering (zwarte tellers, Weinmann wielen) maar met een gewone, niet Weltmeister, buddy.

En 96xxx km is natuurlijk ook een prestatie. Weliswaar is hij motorisch tig keer uit elkaar geweest, maar dat maakt het eigenlijk nog bijzonderder. De meesten die altijd aan het verandereren en tunen zijn komen aan het rijden niet toe, maar jij blijkbaar wel :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 8:59 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 9:52 am
Berichten: 146
Woonplaats: Nieuwerkerk aan denIJssel
Pascal, mooi verhaal!
Het rustig rijden met vermogen onderin-gevoel heb ik ook. Ik maak ook veel kilometers met ritjes en woon-werk. Ik ga wel steeds voor zoveel als mogelijk heelhouden, hoewel dat niet altijd gelukt is...
Ben benieuwd naar je wetenswaardigheden en volg het met belangstelling!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 9:08 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9214
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Het is een Zwitsers model met het verkeerde type zadel erop. Deze zat er al op toen ik de RS kocht, en ik vind het mooi, dus heb hem laten zitten.

Hoge kilometerstanden bij die pizza brommers is wel te verklaren:) ze koelen amper af want ze rijden haast nonstop, want veel slijtage komt van koude start... en bovenal omdat ze gewoon standaard zijn zoals de fabriek bedoeld heeft! Als je gaat lopen klooien zoals ik gaat dat altijd meer onderhoud opleveren! Toch gaat de huidige 80cc naar de 40.000km, de eerste revisie was na 25.000km wat toen achteraf niet nodig was. Na die revisie is na slechts 10.000km en krukaslagerkooi stuk gegaan en haast tegelijkertijd ook een gescheurde zuiger?! Toch was dat vooralsnog het enige ongemak. Zolang je niet te extreem tuned en hem goed warm rijdt is er niet veel aan de hand. (Gauw afkloppen)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 9:46 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 08, 2005 12:26 pm
Berichten: 5005
Woonplaats: Metropool Haarlem
Mooi en eerlijk verhaal Pascal :clap Je steekt je kop wel boven het maaiveld uit en je weet wat er dan kan gebeuren, weet er alles van :mrgreen: Ik vind het een hele prestatie. Het gemiddelde wat jij per jaar rijdt dat doe ik tegenwoordig op mijn racefiets, de kreidlers staan meer stil maar ik doe ze toch niet weg!

Het kost allemaal een berg geld maar het is hobby en mag wat geld kosten. Zolang je het kunt betalen, no problemo!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 10:20 am 
Offline

Geregistreerd: ma nov 22, 2004 10:18 am
Berichten: 4763
Woonplaats: Amstelveen
Jilles, ik ben je nog niet tegengekomen op de racefiets, ik combineer het met brommeren :wink:

Ro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 10:24 am 
Offline

Geregistreerd: wo jul 29, 2015 8:53 pm
Berichten: 855
ik het al bijna 15000 km
op me elekrik fiets , ook niet gek toch :lol:
mvg bertus


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 4:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8678
Woonplaats: kreidler eiland
Morgen avond weer 250km op de teller zetten Pascal :clap

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 5:08 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 10, 2016 10:34 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Zoetermeer
Haha, ik vind het leuk om te lezen. Hoe gaat dat nou waarin kies je zo een cilinder etc. Mitsen en Maren. Honderd duizend is wel erg veel . Ik deck dat je een van de weinige bent die start in 2006 op een Kreidler om de 100000 te gaan halen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 8:31 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 10:45 pm
Berichten: 1127
Woonplaats: Bussum
mooi verslag pascal,kritisch zijn bij het afstellen brengt je inderdaad wijze lessen leuk om te lezen

de tamme 80cc is toch wel een zeer geslaagde setup,een kreidler met het rijkarakter van een MB8/KS80 en dat is fijn rijden :!:

op naar die 100000 :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2018 5:29 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 25, 2010 4:03 pm
Berichten: 196
Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand :D

Bij een bromfietszaak gezien, Peugeot Vivacity bwjr 2003, +/- 140.000 km. Ex postbode brommer. Scoot was nog geheel standaard op de uitlaat na. Pizza Peugeot Fox, 2x. gemiddelde stand was 132000 km. Alleen slijtage delen waren vervangen door deze dealer meer niet. 'Lease" contract was afgelopen. Vervangen door Kymco's die ook al dag en nacht rondrijden om post en warme pizza's te bezorgen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2018 10:33 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9214
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Vergelijken met pizza brommers is niet te doen. We hebben het over een inmiddels 40jaar oude motorfietsje die ook nogeens is opgevoerd. Ik betwijfel of een echte standaard rs probleemloos de 100.000km haalt. Maar dat was niet de reden van dit topic, gewoon een opmerkelijk gegeven.

Ik ga nog een opsomming maken vwb er aan het rijwiel gedeelte is gebeurd, heb geduld:)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leo P. Klepper en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!