Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Zoals het topic titel al aangeeft ga ik langzaam maar zeker de 'magische' grens van 100.000km bereiken met mijn RS. Die 100.000km heb ik er dan niet allemaal zelf mee gereden, ik heb de RS in Mei 2006 aangekocht met plusminus 11.000km op de klok, tijdens dit schrijven staat de teller op nog maar 96.523km. Dus heb er tot nu toe zelf 85.523km mee gereden en dat is gemiddeld over die 12jaar gezien slechts 7126km per jaar, maar de laatste jaren is er iets minder gereden per jaar en zit ik de afgelopen 3jaar op 6000km gemiddeld per jaar.
Waarom dit topic, ik vind het best bijzonder om dergelijke kilometerstanden te zien op zo'n ultra lichte motorfiets, maar ook om lekker te neuzelen over dit gegeven. (het is laten we eerlijk zeggen nogal 'doods' op het forum) Dus ik lul dit topic lekker vol met dingen die ik leuk en belangrijk vind en ieder is vrij dit te lezen of lekker over te slaan, maar ik zit niet op onbedoeld 'goede' afbrandcommentaren te wachten! Dus boeit het je niet, interesseert het je niet? Erger u niet, lees het niet en reageer niet. (hoe makkelijk kan het zijn)
Behoudens het behalen van de eerste 100.000km wil ik zoveel mogelijk belichten wat er allemaal gebeurd is en stuk gegaan is, want geheel onderhoudsvrij is het behalen van die kilometers zeker niet! Het kan wel zijn dat ik niet exact meer weet van hoe of wat, waarvoor excuus.
Nu even een stukje toelichting over mijn oranje RS uit 1978. Deze heb ik in Mei 2006 aangekocht, de RS was behoorlijk vies en zat flink onder de hars oid wat van bomen is afgedrupt? Daarop heb ik hem geheel gedemonteerd en alles weer schoongemaakt en weer in elkaar gezet, waar hij flink van opgeknapt was.
De reden van aanschaf was dat ik een 'experimenteer' Kreidler naast mijn andere volledige standaard RS wilde. Ik was toen al altijd opzoek naar iets meer vermogen en een goede 'rijdbaarheid'. Waarom meer vermogen? Nou als je dus een Kreidler op motorkenteken heb worden de 'prestaties' van je motortje toch een stuk belangrijker ineens, wetende dat bij een standaard RS met mijn postuur en houding erop (heb geen zin om constant te moeten liggen) het op een 80km/h weg algauw flink zeuren wordt als je 3a4beaufort tegen heb. Dat is ook niet zo gek het is tenslotte net een opgevoerde brommer zo'n RS. Het bekende gehengel tussen 4 en 5 begint dan als je niet wilt liggen, je tellertje krijg je met veel moeite op de 80km/h en als je even niet oplet rijdt je nog maar 70km/h, zeker dat laatste levert verkeershinder op en rijdt niet fijn.
Nu kun je zeggen koop een andere motor (die heb ik ook) en klaar, maar ja ik vind de Kreidlers vanaf bouwjaar 1976 (waar de eerste gietwielen inzitten) het mooiste. Zo'n grote luchtgekoelde cilinder en dicht plaatstalen frame, prachtig! Je kan ook zeggen waarom rijdt je dan op die 80km/h wegen, nou het is tenslotte een motorfiets(je) en ik gebruik hem waar hij voor bedoeld is, rijden dus! Ook naar m'n werk.
Die zoektocht naar 'meer' vermogen en rijdbaarheid heeft door de jaren heen diverse setups gebracht, waarvan ik nog altijd sta te kijken hoe sterk een Kreidler als geheel is, niet alleen motorisch maar ook de rest van het rijwielgedeelte.
Het begon met een snelle 60cc zuigergestuurde set, waar ik altijd bezig was hem af te stellen, daar heb ik mijn 'naam' van gekregen, Altijd in de weer maar heb daar wel veel, heel veel van geleerd als het op afstellen van tweetakten aankomt, ik vond en vind dat nog steeds leuk om te doen. Het is werkelijk waar een deel van mijn hobby geworden.
Deze zuigergestuurde 60cc was snel en had ca 11pk op het achterwiel, genoeg power om doorgaans de 100km/h te halen en zelfs de 120km/h op een autoteller was op een gegeven moment haalbaar. Maar ja deze setup was toch niet mijn ding je moest 'gejaagd' rijden en altijd de boel flink op toeren houden, ik heb daar toch redelijk probleemloos een krappe 10.000km mee gereden. Inmiddels was de bigbore scene al behoorlijk aan het opkomen en dat was ook wel wat voor mij.
Daarop is er een 75cc bigbore gecreerd, dat gaf zeker betere rijeigenschappen en meer vermogen 'onderin'. Maar het was een verbuste cilinder en was onderin bij lage toeren toch wat bokkig altijd met rijden (nu ben ik wel een zeikerd wat dat betreft) daar ben ik ook een tijdje lekker mee aan het klooien geweest, de set leverde zo'n 12pk. Maar de grote grap kwam later toen ik van Andy hoorde dat hij een gewone standaard uitlaat op een 80cc had geschroefd, ik dacht baad het niet dan schaad het niet. Dus daarop de standaard uitlaat onder de 75cc geschroefd en verdraaid zeg, dat ging een stuk fijner onderin..hoe was het mogelijk! Hier heb ik 12/13.000km mee gereden in totaal, maar weet dat niet zeker meer. Er moest een nieuwe zuiger in en de bus was los gekomen en hij was ook flink onrond geworden, dat was het einde van de 75cc.
Ik meen dat ik toen enige tijd met een 'rustige' 60cc heb gereden en weer opnieuw een cilinder heb laten tunen, een 70cc, door LVS. Dit was omdat vooraf goed de wens was doorgegeven eigenlijk gelijk een schot in de roos, ding liep superfijn met een standaard pijp, maarja ik kon het niet laten en dacht dat dat beter kon. Toen had ik een bokkende jankmachine met roterende teringherrie ontsteking en een karakter waar je spontaan een zenuwinzinking van kreeg, dus ook dat was tot een einde gekomen.
Leerde ik daarvan nee hoor er kwam weer een bigbore, dit keer een 80cc icm een standaard pijp, dat was in 2013. Heb de set wel iets laten aanpassen na het eerste jaar wat dit keer gelukkig eens wel goed uitpakte, en daar rijdt ik tot vandaag de dag nog met heel veel plezier op. Het is ook de set waar ik veruit het meeste kilometers heb gereden. En hij levert maar 9a10pk.
ik ga het topic nog aanvullen met veel meer informatie, nu even genoeg getypt
Waarom dit topic, ik vind het best bijzonder om dergelijke kilometerstanden te zien op zo'n ultra lichte motorfiets, maar ook om lekker te neuzelen over dit gegeven. (het is laten we eerlijk zeggen nogal 'doods' op het forum) Dus ik lul dit topic lekker vol met dingen die ik leuk en belangrijk vind en ieder is vrij dit te lezen of lekker over te slaan, maar ik zit niet op onbedoeld 'goede' afbrandcommentaren te wachten! Dus boeit het je niet, interesseert het je niet? Erger u niet, lees het niet en reageer niet. (hoe makkelijk kan het zijn)
Behoudens het behalen van de eerste 100.000km wil ik zoveel mogelijk belichten wat er allemaal gebeurd is en stuk gegaan is, want geheel onderhoudsvrij is het behalen van die kilometers zeker niet! Het kan wel zijn dat ik niet exact meer weet van hoe of wat, waarvoor excuus.
Nu even een stukje toelichting over mijn oranje RS uit 1978. Deze heb ik in Mei 2006 aangekocht, de RS was behoorlijk vies en zat flink onder de hars oid wat van bomen is afgedrupt? Daarop heb ik hem geheel gedemonteerd en alles weer schoongemaakt en weer in elkaar gezet, waar hij flink van opgeknapt was.
De reden van aanschaf was dat ik een 'experimenteer' Kreidler naast mijn andere volledige standaard RS wilde. Ik was toen al altijd opzoek naar iets meer vermogen en een goede 'rijdbaarheid'. Waarom meer vermogen? Nou als je dus een Kreidler op motorkenteken heb worden de 'prestaties' van je motortje toch een stuk belangrijker ineens, wetende dat bij een standaard RS met mijn postuur en houding erop (heb geen zin om constant te moeten liggen) het op een 80km/h weg algauw flink zeuren wordt als je 3a4beaufort tegen heb. Dat is ook niet zo gek het is tenslotte net een opgevoerde brommer zo'n RS. Het bekende gehengel tussen 4 en 5 begint dan als je niet wilt liggen, je tellertje krijg je met veel moeite op de 80km/h en als je even niet oplet rijdt je nog maar 70km/h, zeker dat laatste levert verkeershinder op en rijdt niet fijn.
Nu kun je zeggen koop een andere motor (die heb ik ook) en klaar, maar ja ik vind de Kreidlers vanaf bouwjaar 1976 (waar de eerste gietwielen inzitten) het mooiste. Zo'n grote luchtgekoelde cilinder en dicht plaatstalen frame, prachtig! Je kan ook zeggen waarom rijdt je dan op die 80km/h wegen, nou het is tenslotte een motorfiets(je) en ik gebruik hem waar hij voor bedoeld is, rijden dus! Ook naar m'n werk.
Die zoektocht naar 'meer' vermogen en rijdbaarheid heeft door de jaren heen diverse setups gebracht, waarvan ik nog altijd sta te kijken hoe sterk een Kreidler als geheel is, niet alleen motorisch maar ook de rest van het rijwielgedeelte.
Het begon met een snelle 60cc zuigergestuurde set, waar ik altijd bezig was hem af te stellen, daar heb ik mijn 'naam' van gekregen, Altijd in de weer maar heb daar wel veel, heel veel van geleerd als het op afstellen van tweetakten aankomt, ik vond en vind dat nog steeds leuk om te doen. Het is werkelijk waar een deel van mijn hobby geworden.
Deze zuigergestuurde 60cc was snel en had ca 11pk op het achterwiel, genoeg power om doorgaans de 100km/h te halen en zelfs de 120km/h op een autoteller was op een gegeven moment haalbaar. Maar ja deze setup was toch niet mijn ding je moest 'gejaagd' rijden en altijd de boel flink op toeren houden, ik heb daar toch redelijk probleemloos een krappe 10.000km mee gereden. Inmiddels was de bigbore scene al behoorlijk aan het opkomen en dat was ook wel wat voor mij.
Daarop is er een 75cc bigbore gecreerd, dat gaf zeker betere rijeigenschappen en meer vermogen 'onderin'. Maar het was een verbuste cilinder en was onderin bij lage toeren toch wat bokkig altijd met rijden (nu ben ik wel een zeikerd wat dat betreft) daar ben ik ook een tijdje lekker mee aan het klooien geweest, de set leverde zo'n 12pk. Maar de grote grap kwam later toen ik van Andy hoorde dat hij een gewone standaard uitlaat op een 80cc had geschroefd, ik dacht baad het niet dan schaad het niet. Dus daarop de standaard uitlaat onder de 75cc geschroefd en verdraaid zeg, dat ging een stuk fijner onderin..hoe was het mogelijk! Hier heb ik 12/13.000km mee gereden in totaal, maar weet dat niet zeker meer. Er moest een nieuwe zuiger in en de bus was los gekomen en hij was ook flink onrond geworden, dat was het einde van de 75cc.
Ik meen dat ik toen enige tijd met een 'rustige' 60cc heb gereden en weer opnieuw een cilinder heb laten tunen, een 70cc, door LVS. Dit was omdat vooraf goed de wens was doorgegeven eigenlijk gelijk een schot in de roos, ding liep superfijn met een standaard pijp, maarja ik kon het niet laten en dacht dat dat beter kon. Toen had ik een bokkende jankmachine met roterende teringherrie ontsteking en een karakter waar je spontaan een zenuwinzinking van kreeg, dus ook dat was tot een einde gekomen.
Leerde ik daarvan nee hoor er kwam weer een bigbore, dit keer een 80cc icm een standaard pijp, dat was in 2013. Heb de set wel iets laten aanpassen na het eerste jaar wat dit keer gelukkig eens wel goed uitpakte, en daar rijdt ik tot vandaag de dag nog met heel veel plezier op. Het is ook de set waar ik veruit het meeste kilometers heb gereden. En hij levert maar 9a10pk.
ik ga het topic nog aanvullen met veel meer informatie, nu even genoeg getypt
- Bijlagen
-
- op naar de eerste ton2.jpg (190.92 KiB) 5478 keer bekeken
-
- op naar de eerste ton 1.jpg (197.17 KiB) 5479 keer bekeken
-
- op naar de eerste ton.jpg (198.2 KiB) 5479 keer bekeken
-
- op naar de eerste 1ton.jpg (190.04 KiB) 5479 keer bekeken
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
- Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Bijna 100.000km met de Kreidler RS, advies, dit embleem zoek
**********************************************************************************************
Zoals het topic titel al aangeeft ga ik langzaam maar zeker de 'magische' grens van 100.000km bereiken met mijn RS.
**********************************************************************************************
Beste nozem, nickname !
Dat vindt ik echt een superprestatie.
Ze rijden tegenwoordig op de nationale wegen de vouwen uit je spijkerbroek.
100.000 km rijden vindt ik n.l. alleen daarom al een (durf)prestatie.
Mooiste zou zijn dat je er een 100.000 km gadget voor zoekt.
HET TOESTELLETJE IS HET MEER DAN WAARD.
Zal niet meevallen om een tijds-orgineel prestatie embleem te bemachtigen.
Als laatste, met de bigbore haal je mijninziens niet zomaar de 100.000 km, 75cc is gewoon te veel voor dit gevoelige beestje.
Al denk ik alleen maar aan de heersende zuiger(kopdruk) per mm2 en.. wat de carters allemaal dan te verduren krijgen.
Okay, ik lees dat de bigbore tot het verleden behoort.
Succes en.. groet,
John Smit
Zoals het topic titel al aangeeft ga ik langzaam maar zeker de 'magische' grens van 100.000km bereiken met mijn RS.
**********************************************************************************************
Beste nozem, nickname !
Dat vindt ik echt een superprestatie.
Ze rijden tegenwoordig op de nationale wegen de vouwen uit je spijkerbroek.
100.000 km rijden vindt ik n.l. alleen daarom al een (durf)prestatie.
Mooiste zou zijn dat je er een 100.000 km gadget voor zoekt.
HET TOESTELLETJE IS HET MEER DAN WAARD.
Zal niet meevallen om een tijds-orgineel prestatie embleem te bemachtigen.
Als laatste, met de bigbore haal je mijninziens niet zomaar de 100.000 km, 75cc is gewoon te veel voor dit gevoelige beestje.
Al denk ik alleen maar aan de heersende zuiger(kopdruk) per mm2 en.. wat de carters allemaal dan te verduren krijgen.
Okay, ik lees dat de bigbore tot het verleden behoort.
Succes en.. groet,
John Smit
- Bijlagen
-
- 100.000 km.jpg (65.72 KiB) 5452 keer bekeken
-
- 100.000 pin.jpg (43.04 KiB) 5452 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Prachtig verhaal toch?
Maar eigenlijk wisten wij (als trouwe forumbezoekers) dit natuurlijk al lang.
Feit is dat ik weer 5 minuten van mijn pensioen kapot heb
Mij valt wel op dat jij goed he best hebt gedaan om het met de nodige alinea's een beetje leesbaar op te schrijven.
Dank je wel Pascal.
Groet, HermaNN
Maar eigenlijk wisten wij (als trouwe forumbezoekers) dit natuurlijk al lang.
Feit is dat ik weer 5 minuten van mijn pensioen kapot heb
Mij valt wel op dat jij goed he best hebt gedaan om het met de nodige alinea's een beetje leesbaar op te schrijven.
Dank je wel Pascal.
Groet, HermaNN
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 357 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Van al deze avonturen hebben wij de verslagen kunnen lezen en zo samengevat lijkt het alsof de tijd gevlogen is. Knap vind ik dat je niet steeds naar ander Kreidlers uitkeek maar meer naar verbetering van de gene waar je op reed. Leuk is dat je toch ook erin meegegaan bent om een special te maken en de RS intakt hebt gelaten. Door de vele kilometers weet je inmiddels aardig wat leuke routes en ik hoop dat je nog vele jaren de najaarsrit blijft doen. Als alles goed gaat zie ik je waarschijnlijk donderdag. Ik wil ook weer een keer aanhaken bij de nozemrit.
Gr.,
Eric
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Zeer mooi verhaal nozems
Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand
Timo
Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand
Timo
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Niet correct; er zijn voorbeelden van pizzakoeriers die met hun 2-takt scooter meer dan 100.000 km hebben gehaald, zonder revisie. Ook de 4-taktjes halen doorgaans probleemloos 50- tot 60.000 km.Timo_iepsma schreef:Zeer mooi verhaal nozems
Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand
Timo
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Pizzascooters halen vaak de 20k niet eens. En dan heb ik t over een Ludix, echt onbreekbare dingen. Heb zelf bij 2 bezorg dingen gewerkt en die dingen worden helemaal afgeragd.
Nou ben ik wel benieuwd naar de voorbeelden...
Nou ben ik wel benieuwd naar de voorbeelden...
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Meerdere types van het merk Sym. Mijn eigen Sym Basix deed ik weg toen de teller op 33.000 stond en voor reparatie/inruil staan er twee die ruim boven de 60.000 km staan en nu toe zijn aan hun eerste revisie. Ook Vespa en Peugeot doen het erg goed en ik ken er meerdere die zonder problemen 50.000 km hebben gehaald.MichelVH schreef:Pizzascooters halen vaak de 20k niet eens. En dan heb ik t over een Ludix, echt onbreekbare dingen. Heb zelf bij 2 bezorg dingen gewerkt en die dingen worden helemaal afgeragd.
Nou ben ik wel benieuwd naar de voorbeelden...
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Is dit een Zwitserse RS? Mooi model, in een "late" uitvoering (zwarte tellers, Weinmann wielen) maar met een gewone, niet Weltmeister, buddy.
En 96xxx km is natuurlijk ook een prestatie. Weliswaar is hij motorisch tig keer uit elkaar geweest, maar dat maakt het eigenlijk nog bijzonderder. De meesten die altijd aan het verandereren en tunen zijn komen aan het rijden niet toe, maar jij blijkbaar wel
En 96xxx km is natuurlijk ook een prestatie. Weliswaar is hij motorisch tig keer uit elkaar geweest, maar dat maakt het eigenlijk nog bijzonderder. De meesten die altijd aan het verandereren en tunen zijn komen aan het rijden niet toe, maar jij blijkbaar wel
- Hansr
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 05 mei 2013, 09:52
- Locatie: Nieuwerkerk aan denIJssel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Pascal, mooi verhaal!
Het rustig rijden met vermogen onderin-gevoel heb ik ook. Ik maak ook veel kilometers met ritjes en woon-werk. Ik ga wel steeds voor zoveel als mogelijk heelhouden, hoewel dat niet altijd gelukt is...
Ben benieuwd naar je wetenswaardigheden en volg het met belangstelling!
Het rustig rijden met vermogen onderin-gevoel heb ik ook. Ik maak ook veel kilometers met ritjes en woon-werk. Ik ga wel steeds voor zoveel als mogelijk heelhouden, hoewel dat niet altijd gelukt is...
Ben benieuwd naar je wetenswaardigheden en volg het met belangstelling!
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Het is een Zwitsers model met het verkeerde type zadel erop. Deze zat er al op toen ik de RS kocht, en ik vind het mooi, dus heb hem laten zitten.
Hoge kilometerstanden bij die pizza brommers is wel te verklaren:) ze koelen amper af want ze rijden haast nonstop, want veel slijtage komt van koude start... en bovenal omdat ze gewoon standaard zijn zoals de fabriek bedoeld heeft! Als je gaat lopen klooien zoals ik gaat dat altijd meer onderhoud opleveren! Toch gaat de huidige 80cc naar de 40.000km, de eerste revisie was na 25.000km wat toen achteraf niet nodig was. Na die revisie is na slechts 10.000km en krukaslagerkooi stuk gegaan en haast tegelijkertijd ook een gescheurde zuiger?! Toch was dat vooralsnog het enige ongemak. Zolang je niet te extreem tuned en hem goed warm rijdt is er niet veel aan de hand. (Gauw afkloppen)
Hoge kilometerstanden bij die pizza brommers is wel te verklaren:) ze koelen amper af want ze rijden haast nonstop, want veel slijtage komt van koude start... en bovenal omdat ze gewoon standaard zijn zoals de fabriek bedoeld heeft! Als je gaat lopen klooien zoals ik gaat dat altijd meer onderhoud opleveren! Toch gaat de huidige 80cc naar de 40.000km, de eerste revisie was na 25.000km wat toen achteraf niet nodig was. Na die revisie is na slechts 10.000km en krukaslagerkooi stuk gegaan en haast tegelijkertijd ook een gescheurde zuiger?! Toch was dat vooralsnog het enige ongemak. Zolang je niet te extreem tuned en hem goed warm rijdt is er niet veel aan de hand. (Gauw afkloppen)
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Mooi en eerlijk verhaal Pascal Je steekt je kop wel boven het maaiveld uit en je weet wat er dan kan gebeuren, weet er alles van Ik vind het een hele prestatie. Het gemiddelde wat jij per jaar rijdt dat doe ik tegenwoordig op mijn racefiets, de kreidlers staan meer stil maar ik doe ze toch niet weg!
Het kost allemaal een berg geld maar het is hobby en mag wat geld kosten. Zolang je het kunt betalen, no problemo!
Het kost allemaal een berg geld maar het is hobby en mag wat geld kosten. Zolang je het kunt betalen, no problemo!
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Haha, ik vind het leuk om te lezen. Hoe gaat dat nou waarin kies je zo een cilinder etc. Mitsen en Maren. Honderd duizend is wel erg veel . Ik deck dat je een van de weinige bent die start in 2006 op een Kreidler om de 100000 te gaan halen!
- Richard B
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
- Locatie: Bussum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 104 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
mooi verslag pascal,kritisch zijn bij het afstellen brengt je inderdaad wijze lessen leuk om te lezen
de tamme 80cc is toch wel een zeer geslaagde setup,een kreidler met het rijkarakter van een MB8/KS80 en dat is fijn rijden
op naar die 100000
de tamme 80cc is toch wel een zeer geslaagde setup,een kreidler met het rijkarakter van een MB8/KS80 en dat is fijn rijden
op naar die 100000
- RCD
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Met het Tupperware “zooi” van tegen woordig haal je zulke getallen niet makkelijk! Maar met het oude degelijke technieken is er niks aan de hand
Bij een bromfietszaak gezien, Peugeot Vivacity bwjr 2003, +/- 140.000 km. Ex postbode brommer. Scoot was nog geheel standaard op de uitlaat na. Pizza Peugeot Fox, 2x. gemiddelde stand was 132000 km. Alleen slijtage delen waren vervangen door deze dealer meer niet. 'Lease" contract was afgelopen. Vervangen door Kymco's die ook al dag en nacht rondrijden om post en warme pizza's te bezorgen
Bij een bromfietszaak gezien, Peugeot Vivacity bwjr 2003, +/- 140.000 km. Ex postbode brommer. Scoot was nog geheel standaard op de uitlaat na. Pizza Peugeot Fox, 2x. gemiddelde stand was 132000 km. Alleen slijtage delen waren vervangen door deze dealer meer niet. 'Lease" contract was afgelopen. Vervangen door Kymco's die ook al dag en nacht rondrijden om post en warme pizza's te bezorgen
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Vergelijken met pizza brommers is niet te doen. We hebben het over een inmiddels 40jaar oude motorfietsje die ook nogeens is opgevoerd. Ik betwijfel of een echte standaard rs probleemloos de 100.000km haalt. Maar dat was niet de reden van dit topic, gewoon een opmerkelijk gegeven.
Ik ga nog een opsomming maken vwb er aan het rijwiel gedeelte is gebeurd, heb geduld:)
Ik ga nog een opsomming maken vwb er aan het rijwiel gedeelte is gebeurd, heb geduld:)
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Maar wat is er allemaal in die afgelopen kilometers allemaal aan het rijwiel stuk gegaan? Er zijn toch wel wat dingen 'gesneuveld' danwel gerepareerd.
1: de remmen, de achterrem segmenten heb ik zeker eenmaal moeten vervangen, en de remkabel is slechts een keer vervangen. De voorremblokjes zijn zeker 3 keer vervangen geweest, danwel opnieuw bekleed. De remklauw heb ik ik meen tweemaal gereviseerd, de eerste keer ging het niet helemaal goed en ging de boel lekken, maar functioneert nu al tijden goed. De rempomp is ook al een flinke tijd terug vervangen voor een ander, de oude bleef altijd zweten/lekken.
2: de handels. De handels hebben weinig problemen opgeleverd, ondanks de matige kwaliteit. Bij eentje is wel eens het schroefdraad dol geworden en heb dit gerepareerd en bij een andere laat een kapje los (de claxon knop) dit moet nog gebeuren. Ze blijven wel beter vastzitten sinds ik een origineel M-stuur gemonteerd heb.
3: de wielen. De wielen hebben weinig problemen opgeleverd, slechts eenmaal het achterwielager vervangen, voor wel twee keer moeten doen. Dit was omdat de bandenboer er bij het balanceren iets te voorvarend te werk ging en hij het lager beschadigde, welke na de nodige kilometers ter ziele ging
4: de achterbrug. Ook de achterbrug weinig spannends, heb heel erg lang geleden een rvs steekas met POM-busjes gemonteerd en nog steeds is de achterbrug snaarstrak.
5: de voorvork. Ook weinig spannends, na een goede revisie van de voorvork functioneert deze ook al vele jaren en kilometers uitstekend, deze gaat pas uit elkaar als er lekkage oid optreedt. (wel tussendoor olie gewisseld)
6: balhoofd. Ook daar weinig spannends vooralsnog, heb eens de cupjes vervangen inclusief de kogels en af en toe een vetje tussendoor en dat was het.
7: de achterveren. Deze heb ik wel vervangen, vrij in het begin voor de goede doch stugge imitatie veren (die zitten nu onder de witte) en heb er nu naar grote tevredenheid Hagons onderzitten.
8: de standaard. Ik zag op een gegeven moment dat het nokje waar de veer aanzit wel erg dun was geworden, die was bijna doormidden. Dat heb ik zelf weer opgelast en er een sleuf in gevijld, en heb ook vanwege slijtage blokjes onder standaard gelast zodat ie weer wat hoger op de poten staat.
9: de uitlaatsteun. Deze was ook eens bijna compleet los, ook daar heb ik mijn laskunsten op gebotvierd, en dat functioneert ook alweer tijden goed.
10: de motorschermen. Bij aanschaf van deze RS zaten de originele motorschermen er niet meer bij, wel hele vieze vol deuken en een scheurtje. Dit heb ik in orde gemaakt, maar na het vele gesleutel soms en het getril toch weer wat averij. Deze heeft Bertus onlangs weer in orde gemaakt.
11: de tank. De tank heeft het (pin me er niet op vast) 75.000km zonder problemen gefunctioneerd, maar toen sloeg de tands des tijds en trillerij toch wel toe! Deze begon te 'zweten' ?! aanvankelijk dacht ik dat hij op de felsnaad lekte, omdat ik verder geen scheuren of gaatjes kon vinden en je vaker hoort dat hij daarop begint te lekken. Dus tankcoating erin, maar jammer joh reed nog niet eens het eerste maand en weer begon de boel te zweten! Zo heb ik het hele seizoen gereden (het werd niet erger) wel werd het resoneren opvallend heftiger. Toen het seizoen voorbij was toch maar eens een loep erbij en warempel toch een scheur! Dit heb ik laten lassen en de coating verwijderd, en zeker twee jaar zonder gedoe gereden...tot dit jaar en hij weer begon te zweten, opvallend na de lasbeurt resoneerde hij amper meer. Nu zit er een andere nette bloktank op en ga de oude denk ik weer lassen waar nodig en die weer gebruiken, hij hoort tenslotte op deze RS.
12: de tellers. De kilometerteller doet het gelukkig goed, slechts eenmaal lang geleden de tellerkabel vervangen. De toerenteller was vorig jaar overleden, en deze heb ik laten reviseren. Nu zit er wel een ander binnenwerk in, stationair klopt het aardig maar daarna klopt er niet veel van, geeft te weinig aan eenmaal op snelheid, maargoed ik schakel op gevoel en zou nog eerder kijken naar m'n snelheid dan, en daarbij het is geen raketwetenschap.
Dit was voor zover ik weet wat er met het rijwielgedeelte is gebeurd in al die tijd en kilometers.
Ik probeer toch altijd te streven de originele delen te repareren ipv te vervangen, zo blijft de ziel nog een beetje in de machine zitten. En hij is ook nog zoals de fabriek bedoeld heeft (ondanks m'n opvoer acties, waar ik er ook naar streef dit origineel te doen lijken en alsof de fabriek het zo bedoeld heeft)
1: de remmen, de achterrem segmenten heb ik zeker eenmaal moeten vervangen, en de remkabel is slechts een keer vervangen. De voorremblokjes zijn zeker 3 keer vervangen geweest, danwel opnieuw bekleed. De remklauw heb ik ik meen tweemaal gereviseerd, de eerste keer ging het niet helemaal goed en ging de boel lekken, maar functioneert nu al tijden goed. De rempomp is ook al een flinke tijd terug vervangen voor een ander, de oude bleef altijd zweten/lekken.
2: de handels. De handels hebben weinig problemen opgeleverd, ondanks de matige kwaliteit. Bij eentje is wel eens het schroefdraad dol geworden en heb dit gerepareerd en bij een andere laat een kapje los (de claxon knop) dit moet nog gebeuren. Ze blijven wel beter vastzitten sinds ik een origineel M-stuur gemonteerd heb.
3: de wielen. De wielen hebben weinig problemen opgeleverd, slechts eenmaal het achterwielager vervangen, voor wel twee keer moeten doen. Dit was omdat de bandenboer er bij het balanceren iets te voorvarend te werk ging en hij het lager beschadigde, welke na de nodige kilometers ter ziele ging
4: de achterbrug. Ook de achterbrug weinig spannends, heb heel erg lang geleden een rvs steekas met POM-busjes gemonteerd en nog steeds is de achterbrug snaarstrak.
5: de voorvork. Ook weinig spannends, na een goede revisie van de voorvork functioneert deze ook al vele jaren en kilometers uitstekend, deze gaat pas uit elkaar als er lekkage oid optreedt. (wel tussendoor olie gewisseld)
6: balhoofd. Ook daar weinig spannends vooralsnog, heb eens de cupjes vervangen inclusief de kogels en af en toe een vetje tussendoor en dat was het.
7: de achterveren. Deze heb ik wel vervangen, vrij in het begin voor de goede doch stugge imitatie veren (die zitten nu onder de witte) en heb er nu naar grote tevredenheid Hagons onderzitten.
8: de standaard. Ik zag op een gegeven moment dat het nokje waar de veer aanzit wel erg dun was geworden, die was bijna doormidden. Dat heb ik zelf weer opgelast en er een sleuf in gevijld, en heb ook vanwege slijtage blokjes onder standaard gelast zodat ie weer wat hoger op de poten staat.
9: de uitlaatsteun. Deze was ook eens bijna compleet los, ook daar heb ik mijn laskunsten op gebotvierd, en dat functioneert ook alweer tijden goed.
10: de motorschermen. Bij aanschaf van deze RS zaten de originele motorschermen er niet meer bij, wel hele vieze vol deuken en een scheurtje. Dit heb ik in orde gemaakt, maar na het vele gesleutel soms en het getril toch weer wat averij. Deze heeft Bertus onlangs weer in orde gemaakt.
11: de tank. De tank heeft het (pin me er niet op vast) 75.000km zonder problemen gefunctioneerd, maar toen sloeg de tands des tijds en trillerij toch wel toe! Deze begon te 'zweten' ?! aanvankelijk dacht ik dat hij op de felsnaad lekte, omdat ik verder geen scheuren of gaatjes kon vinden en je vaker hoort dat hij daarop begint te lekken. Dus tankcoating erin, maar jammer joh reed nog niet eens het eerste maand en weer begon de boel te zweten! Zo heb ik het hele seizoen gereden (het werd niet erger) wel werd het resoneren opvallend heftiger. Toen het seizoen voorbij was toch maar eens een loep erbij en warempel toch een scheur! Dit heb ik laten lassen en de coating verwijderd, en zeker twee jaar zonder gedoe gereden...tot dit jaar en hij weer begon te zweten, opvallend na de lasbeurt resoneerde hij amper meer. Nu zit er een andere nette bloktank op en ga de oude denk ik weer lassen waar nodig en die weer gebruiken, hij hoort tenslotte op deze RS.
12: de tellers. De kilometerteller doet het gelukkig goed, slechts eenmaal lang geleden de tellerkabel vervangen. De toerenteller was vorig jaar overleden, en deze heb ik laten reviseren. Nu zit er wel een ander binnenwerk in, stationair klopt het aardig maar daarna klopt er niet veel van, geeft te weinig aan eenmaal op snelheid, maargoed ik schakel op gevoel en zou nog eerder kijken naar m'n snelheid dan, en daarbij het is geen raketwetenschap.
Dit was voor zover ik weet wat er met het rijwielgedeelte is gebeurd in al die tijd en kilometers.
Ik probeer toch altijd te streven de originele delen te repareren ipv te vervangen, zo blijft de ziel nog een beetje in de machine zitten. En hij is ook nog zoals de fabriek bedoeld heeft (ondanks m'n opvoer acties, waar ik er ook naar streef dit origineel te doen lijken en alsof de fabriek het zo bedoeld heeft)
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Dus valt het best mee met de problemen
- Bijlagen
-
- Berekening.jpg (36.55 KiB) 4419 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Herman vind jij van niet dan? Ondanks het feit alles zeker 40jaar oud is. Hoe moet ik deze berekening opvatten/lezen? Let wel het gaat om het rijwielgedeelte, de genoemde punten.
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Valt toch wel mee gezien het aantal kilometers?!
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Mij ook, ook gezien het feit de motor altijd wel (iets) meer vermogen heeft als standaard. De iets hogere eindsnelheid betekend automatisch meer belasting voor het rijwielgedeelte. Ik houdt weliswaar van doorrijden of lekker sturen op bochtige wegen, ik rijdt ook vaak gewoon heel rustig en met beleid. En dat laatste scheelt ook zeker als het om het behoud van je Kreidler aankomt.
Ik zal binnenkort een opsomming maken van de diverse setups maken waar ik mee gereden heb, dan vooral de keren die ik panne had onderweg (allemaal eigen schuld kan ik verklappen)
Ik zal binnenkort een opsomming maken van de diverse setups maken waar ik mee gereden heb, dan vooral de keren die ik panne had onderweg (allemaal eigen schuld kan ik verklappen)
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Op naar de eerste 100.000km met mijn Kreidler RS
Vorig jaar 1jaar stilgestaan, en nu samen met de witte rs gaat het niet zo hard meer met de kilometers.
Maar de 100.000km is in zicht!
Binnenkort maar eens een ritje inplannen.
Maar de 100.000km is in zicht!
Binnenkort maar eens een ritje inplannen.
- Bijlagen
-
- 2713DBB2-8238-4B9B-BA1D-CEEF7FB80D32.jpeg (99.94 KiB) 2443 keer bekeken