Project: Kreidler Florett 1969

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joop B
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2008, 20:57
Locatie: Hierden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#26 Bericht door Joop B » 20 aug 2018, 21:02

Hallo
reviseren is
alles schoonmaken
carters controleren.
tandwielen controleren
assen controleren op inloop
nieuwe lagers en keerringen pakkingen O ringen
evt nieuw big-end.
alles opnieuw uitshimmen.
evt modificaties
dat was het wel zo een beetje in het kort
VR GR
Joop B

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#27 Bericht door SanderP » 21 aug 2018, 19:19

Oke , en wat kost zoiets....ik zou daar namelijk ook graag zelf aan meehelpen aangezien ik niet onhandig ben en ook gelijk graag iets wil leren.

Kan ik er alvast over nadenken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#28 Bericht door MichelVH » 21 aug 2018, 19:23

Blok zelf uit elkaar halen kan een technisch iemand met beperkt gereedschap wel. Carters schoonmaken, nieuwe lagers, keerringen pakkingen, koppelingsplaten (die ben je vergeten @Joop B ;-) )etc is ook niet zo moeilijk. Het uitshimmen, kotteren, bronzen bussen draaien en krukas revisie is andere koek en heb je speciaal gereedschap voor nodig.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 aug 2018, 19:54

MichelVH schreef:Blok zelf uit elkaar halen kan een technisch iemand met beperkt gereedschap wel. Carters schoonmaken, nieuwe lagers, keerringen pakkingen, koppelingsplaten (die ben je vergeten @Joop B ;-) )etc is ook niet zo moeilijk. Het uitshimmen, kotteren, bronzen bussen draaien en krukas revisie is andere koek en heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Ja hoor
vliegwiel demonteren
primair tandwiel demonteren
BO 17 binnen en buiten lagers demonteren
Koppeling binnenkorf demonteren

allemaal met beperkt gereedschap #-o

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#30 Bericht door MichelVH » 21 aug 2018, 20:15

Vliegwiel demonteren is niet zo moeilijk, een oliefiltertang en een stevige dopsleutel lukte het mij ook mee. Vliegwieltrekker is €5.
Primair tandwiel kwam bij mij los met een zacht tikje op de kruktap, maar deze kunnen idd vastzitten daar heb je gelijk in.
Krukaslagers valt onder krukasrevisie+shimmen, wat uitbesteed wordt
Koppeling binnenkorf is ook wel even een dingetje, blokkeersleutel zelf maken

Vooruit, beetje gelijk :lol:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 190 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#31 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 aug 2018, 22:41

Dag Joop B

Bedankt voor je toelichting over de revisie van blokken.

Die eventuele modificaties, daar gaat het vaak mis.
Een voorbeeld, het verbussen van de koppeling as, dit moet absoluut een standaard ingreep zijn.
Alle blokken die aan revisie toe zijn hebben spelling op deze as, waardoor de as gaat knaaien en drie keer zo zwaar is in de bediening.
Voor het merendeel, en weten zij veel beleven dit als normaal, wat niet zo is.
Ik noem dit verbussen geen modificatie, maar een absolute must die net zo van zelfsprekend moet zijn als het drukken van een paar lagers.

Gewauwel als valt binnen de tolerantie daar heb ik geen boodschap aan.
Verbussen!! Standaard in het revisie pakket, net zo van zelfsprekend als een nieuwe pakking.

Gebruikersavatar
Joop B
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2008, 20:57
Locatie: Hierden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#32 Bericht door Joop B » 21 aug 2018, 22:56

Als de speling echt te veel is komt er een bronzen bus in carter moet dan uitgelijnd worden op een freesbank er is weinig vlees dus moet voorzichtig gebeuren

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 190 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#33 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 aug 2018, 23:03

Joop echt te veel is niet de norm.
Ook bij geringe speling moet het verbussen gebeuren.

Gebruikersavatar
Joop B
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2008, 20:57
Locatie: Hierden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#34 Bericht door Joop B » 21 aug 2018, 23:09

Is een keuze ik overleg met de eigenaar of hij het er voor over heeft daarom kun je ook nooit van te voren zeggen wat een revisie kost

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 190 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#35 Bericht door Henk 3bakvoet » 22 aug 2018, 19:38

Joop B schreef:Is een keuze ik overleg met de eigenaar of hij het er voor over heeft daarom kun je ook nooit van te voren zeggen wat een revisie kost
Als de eigenaar van het blok er voor kiest om dit niet uit te laten voeren, kun je niet meer spreken van een revisie.

Dan benoemen we dit voortaan als opfrissen van een blok, en geen revisie. :idea:

Gebruikersavatar
Joop B
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2008, 20:57
Locatie: Hierden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#36 Bericht door Joop B » 22 aug 2018, 19:45

Gelukkig is daar iedereen vrij in
Vr gr
Joop B

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#37 Bericht door MichelVH » 23 aug 2018, 06:25

Als de koppelingsas er gewoon zonder al teveel speling in zit, wat is dan het punt van verbussen?

Als je ziet dat er mensen zijn, noem geen namen, die na enkele HONDERDEN kilometers hun blok weer laten reviseren, dan zit dat busje nog waarschijnlijk op de fabrieksmaat :lol:

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#38 Bericht door SanderP » 13 nov 2018, 14:16

Hallo Jongens,

Na de WC verbouwing had ik tot grote verrassing ook nog wortelingroei in mijn riool dus kon heel de voortuin open.
Het heeft dus allemaal weer wat langer geduurd voordat ik weer eens wat aan de kreidler kon gaan doen.
Vandaag dagje vrij dus was maar weer eens wat gaan doen.

Had op me lijstje om de tank te gaan spoelen met grind en het blok er onderuit te halen.

Ik heb nu weer wat vraagjes.

Ten eerste heb ik geprobeerd het originele kraantje te sparen. Dit is helaas niet helemaal gelukt. Hij zat helemaal vast gerot op het filter.
Het kraantje zelf is nog wel in takt maar het filtertje en de 2 pijpjes zijn stuk.

Is dit nog te repareren? (zie foto hieronder)

Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met de tank spoelen. Ik heb fijn aquarium grind gehaald en 5 liter diesel. De eerste 2 spoelingen kwam er alleen maar zwarte drab uit. Toen heb ik hem een keer goed gespoeld met water en daarna nog 1 keer geschud met grind en diesel.
Nu komt er eigenlijk redelijk heldere vloeistof uit.

Toch zit er veel roest in de tank. ( zie fotos)

Afbeelding

Afbeelding

Maar vergeleken met wat het was is het al een super groot verschil.

Ik zit er aan te denken om zon setje roestverwijderaar en coating te bestellen op internet.
Ik zie erg veel verschillende setjes. Heeft er iemand ervaring met een bepaalde set? Ik hoor het graag!

Toen stuite ik nog op een probleem terwijl ik het blok aan het verwijderen was.
Ik begrijp niet veel van het koppelings systeem.
Hoe zit dit vast? Ik krijg het namelijk niet los.

Ik zie dat de kabel helemaal door loopt tot bij het achterspatbord.
Heb hier ook 2 fotos van. Kan iemand mij uitleggen hoe dat ik dit los haal?

Tot volgende keer!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#39 Bericht door RS69 » 13 nov 2018, 15:47

Ja wortels zijn sterk en richten een ravage aan als je pech (gres buis?) hebt.
Welkom terug in de Kreidlerwereld, en leuker dan aan een verstopt riool werken.
Je koppeling kabel kun je los halen door op de koppeling as op het blok een steeksleutel 10 te zetten en naar achteren te draaien, je haakt dan de kabel er uit. Later kun je de kabel (die gerafeld is bij de koppelingas) helemaal verwijderen door de stelschroef (eerst inspuiten met Imal) uit het frame te draaien en kun je daarna door de sleuf (kun je nu niet zien door de smeervorming daar) in het frame de binnenkabel er uit lichten.
De tank kun je eerst (dagje laten staan) nog met citroenzuur (zie foto) behandelen, zal even opzoeken (Wibra?) waar ik dat vandaan had. deze op de foto heb ik jaren geleden bij de zuiderburen gehaald omdat de winkel (Wibra?)hier opgeheven was.
Succes met de restauratie en houd ons op de hoogte,ook met foto,s
Bijlagen
IMG_0812 (Small).JPG
IMG_0812 (Small).JPG (93.66 KiB) 1629 keer bekeken
IMG_0814 (Small).JPG
IMG_0814 (Small).JPG (96.76 KiB) 1629 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#40 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 nov 2018, 17:53

zo, alleen bij na 72 zit de kabel in het frame gehaakt en bij een buffel zoals jou zit er een stelnippel geschroeft in het frame. Zit dus bij een ori kabel tussen de aangesoldeerde nippels

en citroenzuur is het beste al zijn er nog vele andere zwakke zuren bruikbaar.
Bijlagen
3A3303C7-353B-492E-8429-B9C722572996.jpeg
3A3303C7-353B-492E-8429-B9C722572996.jpeg (21.01 KiB) 1625 keer bekeken
F106F643-4383-4529-959D-22FCB2B3AA0A.jpeg
F106F643-4383-4529-959D-22FCB2B3AA0A.jpeg (74.75 KiB) 1625 keer bekeken

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#41 Bericht door SanderP » 14 nov 2018, 13:00

Bedankt jongens,

Ga alvast opzoek naar citroenzuur vandaag!

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#42 Bericht door MichelVH » 14 nov 2018, 15:07

Schoonmaakazijn werkt ook toppie

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#43 Bericht door SanderP » 09 dec 2018, 15:13

Zojuist de tank gevuld met 5 liter schoonmaak azijn , de rest water goed geschud. helemaal tot de nok vol. Nu laat ik dat zo maar eens 2 dagen staan.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#44 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 dec 2018, 15:31

SanderP schreef: 09 dec 2018, 15:13 Zojuist de tank gevuld met 5 liter schoonmaak azijn , de rest water goed geschud. helemaal tot de nok vol. Nu laat ik dat zo maar eens 2 dagen staan.
Geen citroenzuur kunnen vinden? Vreemd.

http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.ht ... _45224.htm

Enzo

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#45 Bericht door SanderP » 13 dec 2018, 15:14

Ik heb wel citroenzuur gevonden maar een kan van 20 liter kost 66 euro.

Vind ik er erg duur.

Ik heb ook dit gevonden https://www.jmpbonderdelen.nl/tank-cure ... 500ml.html en daarna tevens kan ik dan een coating aanbrengen.
Zou dit werken of is citroenzuur beter?

Het azijn heeft toch ook al weer een heel stuk schoner gemaakt.

Afbeelding

Toch nog bij lange na niet het gewenste resultaat. Als ik met mijn vinger in de tank ga is hij nog steeds helemaal bruin.

Ik heb 2 vragen. Zon roest verwijderaar en daarna een coating aanbrengen? Lijkt jullie dat wat.

Tevens het originele kraantje werkt nog alleen de filter is er af gebroken. Is dit te repareren?

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#46 Bericht door SanderP » 13 dec 2018, 15:31

Even een update heb toch nu ergens citroenzuur gevonden. Heb 1 kilo besteld is dat voldoende om met water te mengen in de tank? Zuur genoeg zeg maar? Ik kan namelijk ook een hoeveelheid van 3 kilo bestellen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#47 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 dec 2018, 16:08

SanderP schreef: 13 dec 2018, 15:31 Even een update heb toch nu ergens citroenzuur gevonden. Heb 1 kilo besteld is dat voldoende om met water te mengen in de tank? Zuur genoeg zeg maar? Ik kan namelijk ook een hoeveelheid van 3 kilo bestellen
Zet ik hier een prachtige link neer. Kijk je er niet op.

bij deze het belangrijke deel

Zitronensäure

Anwendung:
3 %-ige wässrige Lösung bei 80 °C. pH-Wert nicht über 4,5 steigen lassen.
Danach aus dem Bad nehmen und mit heißem Wasser säubern.

SanderP
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 aug 2018, 14:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#48 Bericht door SanderP » 13 dec 2018, 16:34

Sorry ik ben niet zon duits geleerde.

Maar oke als ik het goed begrijp PH niet boven 4.5
met warm water mengen 80 graden

Daarna spoelen met warm water

Wel lastig waar ik ongeveer 20 liter water van 80 graden vind
Met een theekoker schiet niet op....

Ik neem aan dat de tank helemaal gevuld moet worden?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#49 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 dec 2018, 17:09

SanderP schreef: 13 dec 2018, 16:34 Sorry ik ben niet zon duits geleerde.

Maar oke als ik het goed begrijp PH niet boven 4.5
met warm water mengen 80 graden

Daarna spoelen met warm water

Wel lastig waar ik ongeveer 20 liter water van 80 graden vind
Met een theekoker schiet niet op....

Ik neem aan dat de tank helemaal gevuld moet worden?
gewoon het hete water uit je boiler of ww voorziening. Je kan het er ook langer in laten bv 48 uur.
ph zal echt wel lager uitkomen. (O ja 3% is 3 gram in 100 ml ofwel 30 gram in 1000 ml ofwel 300 gram in 10 liter ).
Ik zou zeggen bijna vol. Litertje minder. Kan je nog wat schudden. Als je de tank af en toe draait hoeft hij niet tjokvol.

Enzo

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3748
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Project: Kreidler Florett 1969

#50 Bericht door jamojamo » 13 dec 2018, 17:37

Ik gebruik de slang van de douche zonder douchekop. Daar kun je om te vullen en naderhand te spoelen lekker je gan gaan. Ik weet niet hoe heet de douche wordt maar met een paar oude doeken om de tank gewikkeld en op de kachel blijft ie wel een dagje warm wat echt helpt.
Cirroenzuur heb ik zelf van een Gezondheidswinkel. Een Wibra hebben we wel maar ik heb het er niet kunnen vinden. De zuurgraad van wat ik heb gekocht weet ik niet maar het gaat ermee.
Als je de tank gespoeld hebt moet je wel snel gaan drogen. Gebruik een verfbrander (niet te lang op 1 plek) en zet hem op de kachel. Hij verkleurt al weer snel richting roestbruin als je niet nog even naspoelt met spiritus. Petroleum of terpentine zijn misschien nog beter want deze zijn vettig.
Als je coating gaat gebruiken zou ik niet afwijken van de gebruiksaanwijzing want vellen in de tank is echt geen pretje.
Succes.
Gr.,
Eric

Plaats reactie