Afstellen koppeling
Afstellen koppeling
Ik heb een vraag over het afstellen van mijn koppeling. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb een 4 bak direct. De koppeling staat tegen het slippen aan. Als ik de hendel iets in knijp, begint ie al te slippen. Echter bij het terugschakelen, kraakt ie toch een beetje, alsof ie juist niet goed ontkoppelt. Heeft iemand een idee? Er zitten nieuwe plaatjes in en verder is het blokje helemaal gereviseerd.
Gr,
Jos
Ik heb een 4 bak direct. De koppeling staat tegen het slippen aan. Als ik de hendel iets in knijp, begint ie al te slippen. Echter bij het terugschakelen, kraakt ie toch een beetje, alsof ie juist niet goed ontkoppelt. Heeft iemand een idee? Er zitten nieuwe plaatjes in en verder is het blokje helemaal gereviseerd.
Gr,
Jos
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Afstellen koppeling
Ik stel een koppeling nooit af. Hooguit de kabel bij het hendel.
Denk dat je het niet juist gemonteerd hebt. Lees niks over welke platen, welke olie en het terugdraaien van de 3 boutjes.
Ook niet of het asje in het blok netjes op de merktekens staat. Neem aan bij gereviseerd dat het asje geen inslag heeft bij de pen en dat het strak in het carter zit.
Enzo
Denk dat je het niet juist gemonteerd hebt. Lees niks over welke platen, welke olie en het terugdraaien van de 3 boutjes.
Ook niet of het asje in het blok netjes op de merktekens staat. Neem aan bij gereviseerd dat het asje geen inslag heeft bij de pen en dat het strak in het carter zit.
Enzo
Re: Afstellen koppeling
Ik heb m niet zelf gereviseerd. Verder originele platen en normale bak olie die ik bij Kreidlerparts heb besteld. Asje staat netjes op merkteken en is niet ingesleten (nagevraagd).
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Afstellen koppeling
zelfs droge nieuwe monteren ipv wat olie gebruiken maakt al verschil.jdruyter schreef:Ik heb m niet zelf gereviseerd. Verder originele platen en normale bak olie die ik bij Kreidlerparts heb besteld. Asje staat netjes op merkteken en is niet ingesleten (nagevraagd).
KP verkoopt origineel
Dan zou ik zelf de deksel maar eens snel open maken en hem even opnieuw monteren zoals fabrieks voorgeschreven.
Enzo
Re: Afstellen koppeling
Het bericht van de man die het blokje gereviseerd heeft:
hoi Jos ,het kan zijn dat je de koppellingsplaten nog iets moet verstellen als je het blokje rijdend hebt.Ik stel ze altijd als volgt af,ik draai de 3 bouten helemaal aan tot ze niet verder gaan en dan 1,75 tot 2 slagen terug.Het kan zijn dat je dat nog iets te strak vind,dan kan je ze nog een stukje losser draaien,maar wel gelijkmatig.Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Hij staat dus volgens fabrieksopgave afgesteld. De vraag die ik dus nu hier stel op dit forum, is of ie losser moet, of juist iets strakker. Vanuit de kant dat ie al heel snel gaat slippen zou ik zeggen losser, vanuit de kant dat ie kraakt bij het terugschakelen zou ik zeggen juist iets vaster. Dat is dus de vraag.
hoi Jos ,het kan zijn dat je de koppellingsplaten nog iets moet verstellen als je het blokje rijdend hebt.Ik stel ze altijd als volgt af,ik draai de 3 bouten helemaal aan tot ze niet verder gaan en dan 1,75 tot 2 slagen terug.Het kan zijn dat je dat nog iets te strak vind,dan kan je ze nog een stukje losser draaien,maar wel gelijkmatig.Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Hij staat dus volgens fabrieksopgave afgesteld. De vraag die ik dus nu hier stel op dit forum, is of ie losser moet, of juist iets strakker. Vanuit de kant dat ie al heel snel gaat slippen zou ik zeggen losser, vanuit de kant dat ie kraakt bij het terugschakelen zou ik zeggen juist iets vaster. Dat is dus de vraag.
Re: Afstellen koppeling
Het kan alleen in de afstelling zitten. Het is een mechanische overbrenging, weinig spannends.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Afstellen koppeling
1,75 of 2,0 slagen terug is je afstelling.jdruyter schreef:Het kan alleen in de afstelling zitten. Het is een mechanische overbrenging, weinig spannends.
Kortom zijn afstelling is iets minder dan 2
2 is fabrieks en werkt ALTIJD met de juiste originele kwaliteit platen. Een plaatje van 2,95 tegen bijna 9 euro Kreidlerdienst is nu net het verschil tussen china en goed spul.
Enzo
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Afstellen koppeling
Wat dacht je van kopp.platen dikte en materiaal , diafragma , excenter , olie , afstelling primaire as..weinig spannends toch.jdruyter schreef:Het kan alleen in de afstelling zitten. Het is een mechanische overbrenging, weinig spannends.
Re: Afstellen koppeling
Alles origineel spul, dus weinig zin om dikte van platen te gaan meten. Idem andere materialen.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Afstellen koppeling
op de drukstift zitten vulringen van diverse diktes.
als er te veel op het asje zitten , dan heb je al snel een slippende koppeling.
dit zit dus in jouw blok .
als er te veel op het asje zitten , dan heb je al snel een slippende koppeling.
dit zit dus in jouw blok .
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Afstellen koppeling
Daar stel je wel de merktekens mee af ! Eerder gaf je al aan dat die goed stond.jdruyter schreef:Kijk, daar kan ik iets mee! Bedankt, ik ga kijken.
Natuurlijk moet je nog wat voorgeschreven speling hebben op de drukstift.
Uiteindelijk kom je toch op deksel los en het opnieuw doen. (dat advies had ik je al gegeven)
Jammer als je dat werk juist hebt uitbesteed.
Ik zou terug gaan naar die reviseur.
De koppeling een simpel onderdeel van de revisie. Staat in elk boek hoe je het exact kan doen. Ook als beginneling.
Enzo
- Bijlagen
-
- 3F2F5A5A-D10C-42FB-B27A-569E5F8DFE44.jpeg (75.99 KiB) 2993 keer bekeken
Re: Afstellen koppeling
Ja, het blokje viel idd ontzettend tegen. Ik heb het gekocht als geheel gereviseerd, bij iemand uit Noord Holland die heel veel blokjes aanbiedt op Marktplaats. Altijd geplaatst op een mooi roze ondergrond. Dan weet je waarschijnlijk wel wie ik bedoel... Mijn zoon heeft echter ook een blokje van hem en dat loopt als een zonnetje. Bigend bleek ingesleten, plus naaldlager was defect. Verder waren de tandwielen van de eerste versnelling gigantisch verroest geweest, dus ingesleten. Ook de drukstift van de koppeling was ernstig versleten. Alles laten herstellen door Hans uit Hilversum, waar ik hele goeie ervaringen mee heb. Kosten 270 euro. Nu dus gedoe met koppeling. Nooit meer bij deze man. Dure les, maar we leven nog..Enzo-tvdzijden schreef:Daar stel je wel de merktekens mee af ! Eerder gaf je al aan dat die goed stond.jdruyter schreef:Kijk, daar kan ik iets mee! Bedankt, ik ga kijken.
Natuurlijk moet je nog wat voorgeschreven speling hebben op de drukstift.
Uiteindelijk kom je toch op deksel los en het opnieuw doen.
Jammer als je dat werk juist hebt uitbesteed.
Ik zou terug gaan naar die reviseur.
De koppeling een simpel onderdeel van de revisie.
Enzo
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Afstellen koppeling
Dan zou je de kopp.hevel as niet op het merkteken kunnen zetten tenzij de stift (verkeerde lengte) , kogel of excenter versleten is.LVS schreef:op de drukstift zitten vulringen van diverse diktes.
als er te veel op het asje zitten , dan heb je al snel een slippende koppeling.
dit zit dus in jouw blok .