toerenteller in combi met licht
-
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 87 keren
toerenteller in combi met licht
Heren,
Mijn Capri blauwe kreidler heeft een 4 polige Lamellen MHKZ ontsteking 6 volt, als ik rij volgas ( 55/60 km p.u) geeft de toerenteller max 5.000 toeren aan.
Schakel ik het licht aan gaat de toerenteller naar wat het aan moet geven 7.000 toeren max vol gas. Er zit een droge accu op in combinatie met een spannings regelaar.
Tevens vind ik de licht opbrengst hmmmm lijkt of het minder is geworden
Waar denken jullie waar het in zit lichtspoel of inductiespoel, (accu is al een x omgeruild, zit een nieuwe spanning regelaar op).
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Roland
ps. Hij rijdt fantastisch, 1 korte kick en hupsaaaaaaaaaaaaaaaa
Mijn Capri blauwe kreidler heeft een 4 polige Lamellen MHKZ ontsteking 6 volt, als ik rij volgas ( 55/60 km p.u) geeft de toerenteller max 5.000 toeren aan.
Schakel ik het licht aan gaat de toerenteller naar wat het aan moet geven 7.000 toeren max vol gas. Er zit een droge accu op in combinatie met een spannings regelaar.
Tevens vind ik de licht opbrengst hmmmm lijkt of het minder is geworden
Waar denken jullie waar het in zit lichtspoel of inductiespoel, (accu is al een x omgeruild, zit een nieuwe spanning regelaar op).
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Roland
ps. Hij rijdt fantastisch, 1 korte kick en hupsaaaaaaaaaaaaaaaa
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Hij mot jou regelaar niet. Met electronische regelaar moet je bij Kokusan ook niet voor niks de toerenteller aan de pulsdraad hangen.
Enzo
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Klopt.
Draadje bijtrekken van de toerenteller naar het pick-up spoeltje van de Kokusan en het klopt weer.
Draadje bijtrekken van de toerenteller naar het pick-up spoeltje van de Kokusan en het klopt weer.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Roland de draadjes man.
Hoe vaak is dit al niet geschreven op het forum.
Enzo
Hoe vaak is dit al niet geschreven op het forum.
Enzo
-
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 87 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Casper, ik heb geen kokusan maar een Bosch 6 volt MHKZ 4 polige ontsteking.
ps. hij heeft de eerste 3 tot 4 duizend km géén problemen gegeven.
Ro
( Ro die allang géén draadjes meer aansluit maar hoopt de oorzaak te vinden )
ps. hij heeft de eerste 3 tot 4 duizend km géén problemen gegeven.
Ro
( Ro die allang géén draadjes meer aansluit maar hoopt de oorzaak te vinden )
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: toerenteller in combi met licht
roland dat maakt niks uit. Ook met een Bosch gaat dat fout.Roland schreef:Casper, ik heb geen kokusan maar een Bosch 6 volt MHKZ 4 polige ontsteking.
ps. hij heeft de eerste 3 tot 4 duizend km géén problemen gegeven.
Ro
( Ro die allang géén draadjes meer aansluit maar hoopt de oorzaak te vinden )
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Principe bij een MHKZ is hetzelfde Ro. Het is en blijft een elektronische ontsteking .
Kort: een spoel op de grondplaat wekt een spanning op voor de vonk , die spanning word door de CDI versterkt en gestuurd. Op de grondplaat zit een klein pick-up spoeltje dat bijhoud en doorgeeft wanneer het vaste punt van het vliegwiel voorbij komt . Dat is het punt dat de CDI de sluizen moet openzetten voor de vonk.
Op diezelfde grondplaat zit nog een spoel , voor het licht. Toevallig zit daar ook de toerenteller op aangesloten via de gele draad naar je cockpit. Aan de hand van de spanning kan je toerenteller zien hoevaak het vliegwiel langskomt/per minuut.
Zo , en nu ga jij een spanningsregelaar monteren op je lichtspoel.
Deze maait in principe , vrij lomp , alle pieken van de wisselspanning af.
Die pieken worden omgezet in warmte , voel maar eens aan je spanningsregelaar na een rit.
Fijn voor de gloeilampen. Die gaan nu veel langer mee en fluctueren ook niet meer zo.
Maar de toerenteller word nu op het verkeerde been gezet en geeft een soort gemiddelde aan.
Het was je al opgevallen dat de toerenteller meer aangeeft met ingeschakelde verlichting.
Dat kan kloppen: de spanningsregelaar hoeft minder af te kappen.
Maar veel verder dan 8000tpm zal je toerenteller niet komen , dan grijpt de spanningsregelaar alsnog in.
De oplossing is om een ongeschoren signaal aan te bieden aan de toerenteller.
Dus van een andere spoel in de ontsteking waar geen spanningsregelaar op zit.
De lichtspoel valt dus al af.
De ontstekingsspoel zou kunnen , maar daarvan is de spanning te hoog voor de toerenteller.
Blijft over het kleine pick-up spoeltje.
Of bij sommige ontstekingen een laadspoeltje , of remlichtspoeltje.
Er zit nog 1 nuance in: je hebt toerenteller voor 4 polige ontstekingen , en voor 6 polige.
In het eerste geval staat er op 24.000per , de ander 36.000per.
Maar dat is wel op te lossen.
Als ik niet duidelijk was , mag je dat zeggen
Kort: een spoel op de grondplaat wekt een spanning op voor de vonk , die spanning word door de CDI versterkt en gestuurd. Op de grondplaat zit een klein pick-up spoeltje dat bijhoud en doorgeeft wanneer het vaste punt van het vliegwiel voorbij komt . Dat is het punt dat de CDI de sluizen moet openzetten voor de vonk.
Op diezelfde grondplaat zit nog een spoel , voor het licht. Toevallig zit daar ook de toerenteller op aangesloten via de gele draad naar je cockpit. Aan de hand van de spanning kan je toerenteller zien hoevaak het vliegwiel langskomt/per minuut.
Zo , en nu ga jij een spanningsregelaar monteren op je lichtspoel.
Deze maait in principe , vrij lomp , alle pieken van de wisselspanning af.
Die pieken worden omgezet in warmte , voel maar eens aan je spanningsregelaar na een rit.
Fijn voor de gloeilampen. Die gaan nu veel langer mee en fluctueren ook niet meer zo.
Maar de toerenteller word nu op het verkeerde been gezet en geeft een soort gemiddelde aan.
Het was je al opgevallen dat de toerenteller meer aangeeft met ingeschakelde verlichting.
Dat kan kloppen: de spanningsregelaar hoeft minder af te kappen.
Maar veel verder dan 8000tpm zal je toerenteller niet komen , dan grijpt de spanningsregelaar alsnog in.
De oplossing is om een ongeschoren signaal aan te bieden aan de toerenteller.
Dus van een andere spoel in de ontsteking waar geen spanningsregelaar op zit.
De lichtspoel valt dus al af.
De ontstekingsspoel zou kunnen , maar daarvan is de spanning te hoog voor de toerenteller.
Blijft over het kleine pick-up spoeltje.
Of bij sommige ontstekingen een laadspoeltje , of remlichtspoeltje.
Er zit nog 1 nuance in: je hebt toerenteller voor 4 polige ontstekingen , en voor 6 polige.
In het eerste geval staat er op 24.000per , de ander 36.000per.
Maar dat is wel op te lossen.
Als ik niet duidelijk was , mag je dat zeggen
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 513 keren
Re: toerenteller in combi met licht
zelfs ik snap het nu casper.
rij altijd met licht aan, dus daarom komt de
toerenteller niet boven de 9 duizend .
bedankt voor de uitleg.
mvg bertus
rij altijd met licht aan, dus daarom komt de
toerenteller niet boven de 9 duizend .
bedankt voor de uitleg.
mvg bertus
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Je hebt het licht gezien RolandRoland schreef:Hoi Casper,
Gaan steeds meer lampjes bij mij branden , ik heb een 24.000 pulsen toerenteller
Roland
Niemand kan zo goed uitleggen als Caspar, 2x een a dus
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Hoe is het mogelijk EindelijkRoland schreef:Hoi Casper,
Gaan steeds meer lampjes bij mij branden , ik heb een 24.000 pulsen toerenteller
Roland
Enzo
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Caspar je bent je roeping misgelopen, Je had leraar moeten worden! Top uitgelegd.Caspar schreef:Principe bij een MHKZ is hetzelfde Ro. Het is en blijft een elektronische ontsteking .
Kort: een spoel op de grondplaat wekt een spanning op voor de vonk , die spanning word door de CDI versterkt en gestuurd. Op de grondplaat zit een klein pick-up spoeltje dat bijhoud en doorgeeft wanneer het vaste punt van het vliegwiel voorbij komt . Dat is het punt dat de CDI de sluizen moet openzetten voor de vonk.
Op diezelfde grondplaat zit nog een spoel , voor het licht. Toevallig zit daar ook de toerenteller op aangesloten via de gele draad naar je cockpit. Aan de hand van de spanning kan je toerenteller zien hoevaak het vliegwiel langskomt/per minuut.
Zo , en nu ga jij een spanningsregelaar monteren op je lichtspoel.
Deze maait in principe , vrij lomp , alle pieken van de wisselspanning af.
Die pieken worden omgezet in warmte , voel maar eens aan je spanningsregelaar na een rit.
Fijn voor de gloeilampen. Die gaan nu veel langer mee en fluctueren ook niet meer zo.
Maar de toerenteller word nu op het verkeerde been gezet en geeft een soort gemiddelde aan.
Het was je al opgevallen dat de toerenteller meer aangeeft met ingeschakelde verlichting.
Dat kan kloppen: de spanningsregelaar hoeft minder af te kappen.
Maar veel verder dan 8000tpm zal je toerenteller niet komen , dan grijpt de spanningsregelaar alsnog in.
De oplossing is om een ongeschoren signaal aan te bieden aan de toerenteller.
Dus van een andere spoel in de ontsteking waar geen spanningsregelaar op zit.
De lichtspoel valt dus al af.
De ontstekingsspoel zou kunnen , maar daarvan is de spanning te hoog voor de toerenteller.
Blijft over het kleine pick-up spoeltje.
Of bij sommige ontstekingen een laadspoeltje , of remlichtspoeltje.
Er zit nog 1 nuance in: je hebt toerenteller voor 4 polige ontstekingen , en voor 6 polige.
In het eerste geval staat er op 24.000per , de ander 36.000per.
Maar dat is wel op te lossen.
Als ik niet duidelijk was , mag je dat zeggen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: toerenteller in combi met licht
Gelukkig een Jip en Janneke uitleg van Casparerno se2 schreef:Bedankt Caspar zelfs ik als draadjes man wist dit niet.Een zeer duidelijke en logische verklaring.
Maar ik schreef in 2013 al hoe je het moest aansluiten. Dit ter info.
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... -tvdzijden