Kwaliteit 3 bak indirect blokken

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#1 Bericht door p.peters » 13 okt 2018, 19:15

Heren,

Voor een nieuw project ben ik opzoek naar een motorblok nu heb ik er twee op mp gevonden 1geheel compleet plug en play en 1 kaalblok beide indirecte 3 bak de,ene met kickstart de ander is een trapperblok nu is mijn vraag wat is,de kwaliteit van deze blokken? Ik heb zelf al een Zwitserse 3 handbak bevalt heel goed.
Ps,zijn deze zelf,goed te reviseren incl nwe krukas?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 okt 2018, 19:23

Alle spelregels zijn gelijk aan 4 en 5 bak.

Dus dat maakt GEEN verschil. Kwaliteit is Kreidler en geldt voor alle blokjes.

Enzo

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#3 Bericht door p.peters » 13 okt 2018, 19:43

Oke dan weet ik genoeg.

Er wordt me net door mijn neef een geforceerde cilinder 40 mm 50cc parmakitt aangeboden is dat wat? En hoe hard loopt dat? Doel max 60 km.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#4 Bericht door Caspar » 13 okt 2018, 20:11

ik durf te stellen dat een 3 bak beter in elkaar zit dan de latere 4 en 5 bakken.
Kijk bijvoorbeeld naar de O-ring afdichting van de schakelas bij een 4 en 5 bak: altijd lek.
Dat was bij de 3 bak beter...
enigste puntje zijn de schakelstiften bij een 3 bak , maar dat schaar ik onder normale slijtage.

Een 3 bak heeft meestal een vrij groot gat tussen de 2e en 3e versnelling. Normaal is dat geen probleem.
Maar als je er een hoogtoerige 50cc snel op gooit met een smalle powerband , dan rijd dat niet fijn !

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3689
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 519 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#5 Bericht door b.bonk » 13 okt 2018, 20:15

Door uw neef ?
Is dat dan niet gewoon proberen en als het goed is afrekenen !
Of koude kant .
Mvg bertus

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 okt 2018, 20:17

b.bonk schreef:Door uw neef ?
Is dat dan niet gewoon proberen en als het goed is afrekenen !
Of koude kant .
Mvg bertus
Zo ga ik zelfs met mijn vrienden om.


Enzo

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#7 Bericht door p.peters » 13 okt 2018, 20:22

Ik mag de cilinder ook zo proberen das geen probleem maar als ik van te voren weet dat het een hoogtoerige cilinder is met weinig koppel onderin of een Top van 75 dan hoef ik ook niet te testen.
Er zou een verloop bocht van 32 naar 28 onderkomen met jamarcolpijp hd kop en Bing 14 mm tandwielen 12-36.
Iemand enig idee hoe hard dit loopt wel of geen trekkracht etc etc.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#8 Bericht door Caspar » 13 okt 2018, 20:26

TiP: neem een Mahle 3,6 of 4,2pk met hoge druk kopje icm een 14mm Bing en een 28mm uitlaat , 12/36 tandwielen er op en klaar.
Je zult jezelf daarna dankbaar zijn

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#9 Bericht door MichelVH » 13 okt 2018, 21:48

Ff Lieuwe Akkerman vragen. Die ruikt er ff aan en rammelt de drijfstang wat heen en weer en dan is het goed of niet :lol:

Gewoon proberen. Iemand uit ons groepje heeft zijn 3 bak voet tegen alle theoretische forum adviezen (maar naar ervaring van anderen) opgebouwd met een 60cc parmakit, 19mm Polini en chroompijp en zegt dat het heerlijk rijdt met goed koppel. Geen machientje waar je voor de powerband moet vechten.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#10 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 okt 2018, 09:06

Doel max 60 km.
Een standaard setup rijd met 28mm bocht en twv 13-36, 50-55 km/u

Het doel 60 km/u, iets harder dus.
Waanzin om van alles aan de hand te halen om dit doel te bereiken.

Natuurlijk, het vaak aangehoorde argument ik wil relax rijden kun je over boord gooien, het is namelijk niet relax op de weg met een WOK melding in het vooruitzicht bij snelheden boven de 56 km/u.

Net zo goed als dat gekut en geklooi om het redelijk te laten lopen met aftandse rommel aangeboden door behulpzame aanbieders die zo tevreden waren met het cilindertje dat ze het maar verkopen, zo tevreden waren ze.
Preventief een pacemaker laten aanbrengen is mijn advies, want die heb je nodig na het uitproberen van 10 verschillende uitlaten, diverse tandwiel verhoudingen, 18 sproeiers en 5 carburateurs, dit alles om je koppelmonster 5 km harder te kunnen laten lopen.

Willen je het toch? dan zou je het advies van Caspar kunnen volgen, een complete frisse originele setup aanschaffen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#11 Bericht door Caspar » 14 okt 2018, 09:10

Bij mij loopt bovengenoemde setup 55km/u met 11/36 tandwielen.
Niks te wokken dus.
Met 12/36 zul je de 60 wel halen.

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#12 Bericht door p.peters » 14 okt 2018, 09:27

IK heb al een setup met 4,2 pk en14 mm loopt 60 op de teller deze wijkt 3 km af en correctie rollerbank is 4 km dus met 60 op de klok zit je veilig.
12-36 daar rij ik mee , wat Casper zegt klopt exact.
Die parma wordt me aangeboden ziet er prima uit voor een vrienden prijs :clap vandaar mijn vraag.

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#13 Bericht door p.peters » 14 okt 2018, 12:28

Heren,

Soms moet je geluk hebben ik heb net een 3 bak indirect opgehaald mooi blokje. Tijden het gesprek kwam er een hele mooie 4,2 pk cilinder met zuiger en hd kop op tafel de wand was er 1 met smeerputjes en schotje in de poort bij het spruitstuk.

Cilinder nummer 15-53-90
Kop 15-63-06

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#14 Bericht door p.peters » 14 okt 2018, 12:48

Zojuiste vergeten te vermelden ik heb de cilinder set gekocht dus parma verhaal gaat niet door.

Ik ga dus voor een 3 bak indirect met geforceerde 4,2 pk cilinder met lange uitlaatbocht +14mm Bing en tandwielverhouding 12-36 loopt deze mooi 60 op de klok met veel koppel en trekkracht :clap :clap :clap :clap :clap :clap

Een dergelijke setup heb ik al op mijn buffel uit 68 rijdt en loopt echt geweldig.

Bedankt voor de reacties.


Grt. Patrick

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 okt 2018, 13:39

Een brommer is een brommer daar hoort ook de snelheid bij. Als ik harder wil rijden pak ik wel de RS.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#16 Bericht door Caspar » 14 okt 2018, 17:55

Ik denk dat dit een verstandige deal is.
Die Parmakit is kwalitatief best goed , maar de Mahle 4,2pk heeft fijnere timingen.

Nog 1 dingetje : je spreekt over een indirecte 3 bak.
Hoe ziet een directe 3 bak er uit bij jou ?
Ik ken alleen de 3 hand , en de 3 voet,

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#17 Bericht door p.peters » 14 okt 2018, 18:46

@ Enzo ik hoef niet extreem hard te rijden veel koppel en trekkracht vind ik het belangrijkste. Ik rijd al met een dergelijke setup bevalt goed en 60 op de teller is zat.

@Casper ik begreep van de verkoper dat het een indirecte 3 bak voet was. Met het schakelsysteem onder het blok, of is dit direct? Zelf heb ik geen idee mijn buffel is handgeschakeld de RM is een indirecte 4 bak.
p het schap ligt ook nog een 2 pk met ori kop en 12 mm uitlaattuit is 26mm dit loopt toch max 45/50 of heb ik het volledig mis?

Bedankt voor de reacties topic mag dicht.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 okt 2018, 19:50

p.peters schreef:@ Enzo ik hoef niet extreem hard te rijden veel koppel en trekkracht vind ik het belangrijkste. Ik rijd al met een dergelijke setup bevalt goed en 60 op de teller is zat.

@Casper ik begreep van de verkoper dat het een indirecte 3 bak voet was. Met het schakelsysteem onder het blok, of is dit direct? Zelf heb ik geen idee mijn buffel is handgeschakeld de RM is een indirecte 4 bak.
p het schap ligt ook nog een 2 pk met ori kop en 12 mm uitlaattuit is 26mm dit loopt toch max 45/50 of heb ik het volledig mis?

Bedankt voor de reacties topic mag dicht.
3-bak is ALTIJD indirect.
Zelfs 40-45 km/h met de ori lange uitlaatdemper met binnenpijp voor de dunne bocht.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#19 Bericht door Caspar » 14 okt 2018, 19:56

3 bak is in den beginne ontwikkeld als een handgeschakeld blok met 2 bowdenkabels naar het stuur.
Later is dit geëvolueerd naar voetschakeling door o.a. Het schakelmechanisme , het pookje en een veer onder het blok erbij te plaatsen. Een direct geschakelde 3 bak is er nooit meer gekomen.

Bij de vier- en vijf-bak ligt dat iets anders. Die zijn van meet af aan ontwikkeld als voetschakeling.
In het begin met het indirecte mechanisme en veer links naast het blok , later als direct geschakeld blok met inwendig schakelmechanisme en veer.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#20 Bericht door erik de l » 15 okt 2018, 06:40

Enzo-tvdzijden schreef:Een brommer is een brommer daar hoort ook de snelheid bij. Als ik harder wil rijden pak ik wel de RS.

Enzo
Kijk, daar heb je een punt!

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#21 Bericht door MichelVH » 15 okt 2018, 07:10

Ik rijd met RS setup op een brommer. Kan prima.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#22 Bericht door RS69 » 15 okt 2018, 09:53

Ja hier ook twee brommers met TM en RS setup gaat prima, maar er kleven risico's (politie/aansprakelijkheid) aan natuurlijk.

Gebruikersavatar
marwin98
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:33
Locatie: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#23 Bericht door marwin98 » 15 okt 2018, 19:04

MichelVH schreef:Ik rijd met RS setup op een brommer. Kan prima.
Ben benieuwd hoe je hier na een ongeluk over denkt :wink: #-o

p.peters
Berichten: 816
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#24 Bericht door p.peters » 16 okt 2018, 18:33

Heren,

Ik rij al jaren met een 4,2 pk op mijn buffel en getunde 2,9 tot 4,2 pk op mijn rm beide geknepen door lange bocht en tandwielverhouding 12-36.
Beide brommers lopen 60 km op de teller! kortom hebt hierdoor alle goede eigenscappen van een 4,2 cilinder maar niet het nadelige effect van een te hoge snelheid!

Kreidler km tellers wijken alle maal een paar km af van wat ze aangegeven - correctie van 4 dan zit je in negen van de tien gevallen net onder de 56 km ofwel niks aan de hand.

Koop een nieuwe scooter die loopt standaard na inrijden ook 50-55

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kwaliteit 3 bak indirect blokken

#25 Bericht door hermanp » 16 okt 2018, 20:15

p.peters schreef:Heren,

Ik rij al jaren met een 4,2 pk op mijn buffel en getunde 2,9 tot 4,2 pk op mijn rm beide geknepen door lange bocht en tandwielverhouding 12-36.
Beide brommers lopen 60 km op de teller! kortom hebt hierdoor alle goede eigenscappen van een 4,2 cilinder maar niet het nadelige effect van een te hoge snelheid!

Kreidler km tellers wijken alle maal een paar km af van wat ze aangegeven - correctie van 4 dan zit je in negen van de tien gevallen net onder de 56 km ofwel niks aan de hand.

Koop een nieuwe scooter die loopt standaard na inrijden ook 50-55
Ben wel benieuwd waarop je dat baseert; scooters halen echt geen 55 na inrijden, als ze 50 halen (echte km) is het al veel en mijn dagelijkse Kreidler heeft een afwijking de andere kant op; 42 op de teller is 46 echte km/u.

Plaats reactie