wtf is dit!! - !!!

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1 Bericht door Danoontje » 21 okt 2002, 18:06

WIe kan me vertellen wat dit voor moet stellen???!!!!
Afbeelding

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Mario TT » 21 okt 2002, 18:10

binnendemper van een uitlaat.

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Jans » 21 okt 2002, 18:49

Klopt, is idd de binnendemper van een Kreidler-uitlaatje.
Middels een M6 boutje vastgedraaid in het achterste schot.

Jannes

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door thomas » 21 okt 2002, 20:09

uhmmm, dan zat ik er met mijn gokje dat het een mitraieur (niet goed nederlands) zou zijn dicht in de buurt toch :D  :D  :p, met een uitlaat kan je ook goed knallen  :cool:



Edited By thomas on 1035223852

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Mario TT » 21 okt 2002, 20:30

dan gaat ik in ieder geval niet achter jouw kreidler staan als je het niet erg vind!!! :p

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Danoontje » 21 okt 2002, 20:42

en die zitten in elke uitlaat? of kun je die er zelf inzetten?? en zo jah, moet die dan aan het begin van de cilinder, bij de bocht, of aan het eind?

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Mario TT » 21 okt 2002, 21:04

ligt maar net aan het type uitlaat dat je hebt , de 1 gebruikt zoiets , maar de ander gebruikt schotten , en de ander gaas...

maar het hoort wel aan het einde van je uitlaat.. vandaar dat schroefje daar .. dan kan je dat ding wat je hier ziet eruit halen , bij de nieuwere types dan.

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door ErnstJan » 25 okt 2002, 15:00

Die uitlaat types knetteren alleen wel erg, een heel hol geluid. De rs uitlaat (32 uilaat) heeft dat ook.

Gr ErnstJan

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#9 Bericht door Caspar » 26 okt 2002, 17:32

Deze uitlaten noemen ze ook wel eens het model "blokfluit" ivm het uiterlijk van de afgebeelde demper.
Zaten onder de laatste Nederlandse Kreidler brommers en ook i.d.d. onder de eerdere RS , maar dan wel in 32mm.

Deze uitlaat was erg makkelijk te ontkolen , de meeste kool zat altijd in de demper die je er heel snel uit kon halen.
Door de demperschotjes te verbuigen kon je meer herrie en minder tegendruk creëren , fijne uitlaat met (als enige nadeel?) inderdaad het typische knetterende Kreidler geluid.
Opgevoerd zou ik deze uitlaat nooit nemen, ze pikken je er zo tussenuit, maar als je fiets helemaal standaard is, hoort dit geluid er gewoon bij. Ik snap trouwens niet dat ze ooit als originele uitlaat zijn goedgekeurd door de RDW.

P.S.: He danoon, jij was laatst op zoek naar een zadel met een aflopend chroom kontje , ik zag ze vorige week liggen bij de Cycle-Shop in Heerlen voor 44,95.
Daar hebben ze trouwens ook bovengenoemde uitlaat in 28 en 32mm voor nog geen 16 euro in Jamarcol imitatie uitvoering.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door SjorsT » 26 okt 2002, 19:14

Zeg Caspar, jij bent zo te lezen wel op de hoogte van uitlaten/
Ik heb nu ook zo'n uitlaat onder mijn '75 RMC (Nou RMC, het is nu eigelijk een RS (gietwielen (bj'77) grote naven, 5-bak 6,25PK en 20mm) , in de RS versie wel te verstaan. Hij maakt alleen best veel geluid. Ik heb 'm eens Ben laten horen en hij was het ook met me eens dat ie herrie maakte. De blokfluitdemper is er nieuw in gekomen.

Welke uitlaat zou jij me aanraden als het om vermogen en geluid gaat, want ik en toch van plan om 'm stiller te maken. De luchtfilter is origineel RS, dus daar ligt het niet aan.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door -Johnny- » 27 okt 2002, 12:24

<mag ik ook reageren?>  :;):

ik heb zelf en redelijk goede ervaring met jamarcol, deze lijken op het eerste oog sprekend op de originele, maar hebben een losse einddemper (je kun het achterste gedeelte van de uitlaat er af schroeven)  en 32mm bocht (probeer de bocht wel zo kort mogelijk te houden). dit zijn snellere en veel stillere uitlaten dan de originele. voor extreme toerentallen kun je beter een X-pansie kopen...maar je was niet zo weg van die lelijke zwarte kachels <homoet> geloof ik  :laugh:

ik heb er de 90km/u mee gehaald (onbewerkte 6.25 en 16mm carb!)

op het algemene forum - onder de mooiste kreidler verkiezing staat mijn kreidler! <op de derde blz geloof ik ofzow...> daar staat hij met deze jamarcol uitlaat op!
:D




Edited By "Johnny" on 1035739660

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door SjorsT » 27 okt 2002, 17:43

Tuurlijk mag je reageren :D

Ziet er goed uit die uitlaat van je. Dat is die goedkope of niet die caspar bedoelde ???

En die zul je wel bij elke brommerboer kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door -Johnny- » 27 okt 2002, 18:31

Ik weet niet of je ze bij elke brommerboer kunt krijgen  ???
ik heb hem 1,5 jaar terug bij Homoet gekocht voor 50,- exclusief bocht. hij is stiller, dempt dus beter. ook issie makkelijk te ontkolen omdat je de gehele einddemper er af kan schroeven  :)

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#14 Bericht door Gijs » 27 okt 2002, 18:57

Ik vind het model van Johnny ook mooi klinken, ik heb ook een RS met een blokfluitpijp die vind ik kwa geluid niet mooi, hij presteert wel prima.
Mijn voorkeur gaat uit naar het onderstaande model welke is gemonteerd op mijn RS uit 1973 (is wel een originele kreidler uitlaat).
Bijlagen
RS_1973_7.jpg
RS_1973_7.jpg (73.93 KiB) 10973 keer bekeken

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door ErnstJan » 27 okt 2002, 19:05

Ik heb die yamacool uitlaat bij Paul Hendriks gekocht voor een klein jaar terug, voor 35 gulden, was dat dan goedkoop??

Wel was het de 28mm versie, presteerd goed en ziet er wel orgineel uit alluwel hij wel wat van de brommer weg loopt.

Gr ErntJan

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#16 Bericht door Gijs » 27 okt 2002, 23:43

Goeie prijs, maar als hij van de brommer wegloopt ligt het aan uitlaat bevestigingssteun, die wel eenvoudig te corrigeren is!!
Bijlagen
RS_1971_5.JPG
RS_1971_5.JPG (0 Bytes) 10917 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#17 Bericht door Caspar » 31 okt 2002, 17:48

Effe vooraf: Jamarcol is een Portugees merk dat allerlei imitatie-uitlaten produceert voor o.a. Kreidler, Zündapp, Puch, etc.

Ik heb met de jaren uitgevonden dat een 32mm uitlaat op een bromfiets (ook opgevoerd-) nauwelijks bijdraagt aan een hogere topsnelheid , en de trekkracht wordt er alleen maar slechter op.
Een 28mm uitlaat leverd mij steeds weer het beste resultaat!!

Op een RS of opgevoerde RS is dat een ander verhaal , daar is 32mm beter tot zijn recht.
Alhoewel een 28mm een 28mm expansie het soms verbluffend beter doet op een RS.

Effe terug naar Jamarcol:
-Voor Kreidler produceren ze de 28 en 32mm uitlaat met die blokfluitdemper erin.(bromfiets model)
-Ook maken ze de uitlaat met het afneembare 15cm achterstuk in 28 en 32mm.(6,3pk RS-model)
-Verder kun je met kreidler-bevestiging ook nog de 28 en 32mm uitlaat krijgen die op de Zündapp waterkoeling modellen zat , met dat chromen einddekseltje erin.

Los daarvan kun je ook nog een 32mm universeel chroom Jamarcol-Cross model (was ook in zwart met bocht te koop als Zündapp Fuego uitlaat)passend maken voor kreidler , of een extra-lange 32mm Zündapp KS80-Watercooled uitlaat passend maken.
Enkele jaren geleden zag je ook nog andere expansie uitlaten van Jamarcol in chroom en matzwart voor 28 en 32mm , ik zie die nog wel eens op een beurs, maar ze zijn volgens mij niet meer nieuw te bestellen.

Ik heb al van alles geprobeerd, en ben van mening dat op een originele , niet opgevoerde Kreidler brommer een blokfluitmodel hoort met het typische Kreidler knetter geluid.

Op een opgevoerde Bromfiets , vind ik het 28mm 6,3pk RS-model het beste, trekt goed , maakt niet teveel kabaal en heeft een mooie topsnelheid.

Op een RS bevalt de 32mm 6,3pk RS uitlaat mij nog steeds het beste. Eventueel met vaste aangelaste bocht.

Op een getunede / opgevoerde RS zou ik een Homoet 6P of 8P proberen.

De extra-lange 32mm Zündapp waterkoeling uitlaat doet het erg goed op Kreidlers die te weinig vermogen onderin hebben.

Het 32mm Jamarcoll-Cross model komt soms héél erg goed uit de verf op hoogtoerige opvoer projecten , vette sound , veel toeren, mooi uiterlijk. Alleen minder geschikt voor straatgebruik op een bromfiets i.v.m. omkijkende agenten etc.

Prijzen: De originele Kreidler uitlaten lopen bij John Bos en andere handelaren op van 60 tot 125 euro.
De duurste Jamarcol uitlaat die ik tot nu toe ooit gekocht heb , was het chromen 32mm Cross-model voor 18,95 euro......
Ik zie op beurzen ook wel eens Jamarcol uitlaten liggen voor 30 euro , maar die mensen moeten natuurlijk ook veel standgeld betalen voor hun kraampje..
Voor een imitatie bocht betaal ik gemiddeld 6,95 euro.

-Kwaliteit: eerlijkheids halve moet ik er wel effe bij vertellen dat de afwerking en het chroom van deze Jamarcol uitlaten en bochten minder is dan de originele uitlaten van vroeger.
By the way: de Kwaliteit van het chroom op mijn originele John Bos 32mm RS uitlaat (met vaste bocht) voor 270,- gulden viel mij ook een beetje tegen...

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door SjorsT » 31 okt 2002, 19:27

Caspar ik lees bij je verhaal niets over het geluidsniveau.
Als je een RS hebt met 32mm uitlaat met blokfluitdemper en ik wil stiller maar toch een uitlaat presteert, welke moet ik dan nemen?

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#19 Bericht door Gijs » 31 okt 2002, 21:05

Met een losse eind demper zoals op mijn rode RS (foto)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#20 Bericht door Caspar » 01 nov 2002, 18:24

Als je RS op kenteken staat , maakt het voor meneer agent natuurlijk niet zo veel uit dat hij wat meer herrie maakt.
Als je RS standaard is uitgerust met het model met die blokfluitdemper , dan zou ik die er ook opleggen.

Als je het té veel geluid vind , of je wil niet zo opvallen , dan zou ik inderdaad het 32mm model RS 6,3pk met losse einddemper nemen , zoals mijn voorganger ook al adviseerd.
Prima uitlaat , lekker stil, goed schoon te maken, meer trekkracht over het gehele toerengebied en een gelijkwaardige topsnelheid. Omdat deze uitlaat meer trekkracht heeft over het hele toerenbereik , zakt hij ook minder af.

Die 32mm Zündapp waterkoeling modellen doen het ook prima en zijn ook mooi stil , maar het geluid lijkt dus meer op een Zündapp , en ze zijn iets lastiger schoon te maken bij koolvorming. Deze uitlaat heeft trouwens vooral onderin erg veel trekkracht en houd een tikkeltje in op topsnelheid.

Probeer trouwens ook eens met de lengte van de bocht te spelen , je zult het verschil merken. Voorbeeld: Ik heb twee 32mm RS 6,3pk uitlaten met vaste bocht en losse einddemper liggen: de eerste komt van een Zwitserse K54/511-CH RS , en de tweede komt van een Duitse RS.
De Zwitser heeft een veel langere bocht, waardoor de uitlaat meer naar achter uitsteekt. Deze uitlaat trekt onderin beter, en heeft een lagere topsnelheid dan de Duitse versie die verder exact het zelfde is.

Plaats reactie