probleem met inbouwen krukas!
- Danoontje
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
probleem met inbouwen krukas!
Hoi, ik heb me een krukas gekocht voor in mijn blok dat ik hier heb liggen...nu wilde ik deze erin zetten, maar nu blijkt hij niet te passen...het is nl. zo dat aan bijde kant van de "kruk" ( ) een ring zit...deze ring zorgt dat ik de beide helften van het blok niet tegenelkaar aan krijg gezet...nu heb ik zelf 2 opties, alleen ik weet niet welke het beste gaat en of het wel gaat...de 1e is: die 2 ringen eraf halen, maar die zitten ZO muurvast dat ik denk dat die niet los kunnen, klopt dat?
2e optie is de 'keerringen' uit beide helften halen, dan past hij nl. wel (denk ik), maar dit lijkt me niet zo snugger ipv lekkage... wie kan me helpen....???
2e optie is de 'keerringen' uit beide helften halen, dan past hij nl. wel (denk ik), maar dit lijkt me niet zo snugger ipv lekkage... wie kan me helpen....???
- -Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Ik neem aan dat je met "ringen" de twee buitenste loopvlakken van het krukaslager bedoeld die in de beide carterhelften zijn geperst? zitten bij jouw nieuwe krukas het lager er toevallig al op? zoja, de buitenste (losse) ringen ook? want als dit het geval is dan krijg je inderdaad de krukas er niet in. (er van uitgaande dat het een juiste krukas is...)
wat ook nog wel eens wil is het volgende; bij een directe 4-bak met trapas heb je ergens helemaal onderin het blok en soort ijzeren "lus" aan de trapas die je kunt draaien zodat deze "lus" in een soort groef gaat (in het rechter carterhelft) als deze "lus" verdraaid is (niet krom, gewoon verplaatst) dan krijg je de beide carterhelften ook niet tegen mekaar.
wat ook nog wel eens wil is het volgende; bij een directe 4-bak met trapas heb je ergens helemaal onderin het blok en soort ijzeren "lus" aan de trapas die je kunt draaien zodat deze "lus" in een soort groef gaat (in het rechter carterhelft) als deze "lus" verdraaid is (niet krom, gewoon verplaatst) dan krijg je de beide carterhelften ook niet tegen mekaar.
- Danoontje
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Deze lus zit erin, heb ik zelf nog erin gezet toen alles eruit gehaald was...
die ringen zijn idd war de kogellagers om moeten, maar mijn blok heeft daar de ruimte niet voor, er zitten daar een stel rubbers..Ik heb wel 2 5-gang omhulsels die wel passen (als de kogels van de kogelslagers erbij zouden zitten), maar mijn deksel dier DAAR weer op moet blijkt kapot te zijn, ik moet het dus met die rubbers doen...(het blijft trouwens een 4-bak..voor de 5-bak mis ik EEN tandwieltje en ik heb geen zin in de rompslomps om die ene te bemachtigen)...ik wilde dus eigenlijk die ringen eraf hebben zodat de krukas gewoon door die rubbers kan...(als dat lukt moet ik dan nog iets op de krukas zetten naast die rubbers? behalve dat tandwieltje aan de buitenkant...)
die ringen zijn idd war de kogellagers om moeten, maar mijn blok heeft daar de ruimte niet voor, er zitten daar een stel rubbers..Ik heb wel 2 5-gang omhulsels die wel passen (als de kogels van de kogelslagers erbij zouden zitten), maar mijn deksel dier DAAR weer op moet blijkt kapot te zijn, ik moet het dus met die rubbers doen...(het blijft trouwens een 4-bak..voor de 5-bak mis ik EEN tandwieltje en ik heb geen zin in de rompslomps om die ene te bemachtigen)...ik wilde dus eigenlijk die ringen eraf hebben zodat de krukas gewoon door die rubbers kan...(als dat lukt moet ik dan nog iets op de krukas zetten naast die rubbers? behalve dat tandwieltje aan de buitenkant...)
- joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
hm.. danoontje! Wat bedoel je precies ?Danoontje schreef:Heeft echt niemand het verlossende stukje van mijn puzzel???
- Bijlagen
-
- BO 17 lager
- e_montage_lager08.jpg (13.81 KiB) 16845 keer bekeken
-
- zijaanzicht krukas
- e_montage_lager10.jpg (13.94 KiB) 12752 keer bekeken
-
- lagerdoorsnede
- e_lager3.gif (15.75 KiB) 12713 keer bekeken
- bud
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
- Locatie: noord holland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
hier heb je een binnenlagertrekker voor nodig,dat is een deelbare"schijf" die in combinatie met een juiste poelietrekker het probleem voor je oplost.
ga niet zelf proberen om de lagerring eraf te wurmen.Ga naar een goede fietsenmaker-of nog beter-een revisiebedrijf en laat de schaal daar verwijderen.
ga niet zelf proberen om de lagerring eraf te wurmen.Ga naar een goede fietsenmaker-of nog beter-een revisiebedrijf en laat de schaal daar verwijderen.
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
nee , maar de meeste mensen die gaan reviseren die weten hoe zo`n blok van binnen in elkaar zit , als je zoiets koopt dat gaat de verkoper er vanuit dat je weet hoe het moet , en anders moet je het vragen he.
ik haal toch ook geen blok uitelkaar met de gedachte van , nou we zullen wel zien hoe alles zit , ik ga toch ook kijken hoe alles werkt of doet voordat ik iets ga doen.. en ik neem sowieso een beschrijving erbij , ik heb ook boeken van hoe een blok ik elkaar zit... en als ik dat niet kan vinden dan vraag ik gewoon aan iemand of we het samen kunnen doen , zodat hij mij het leert..
je kan tuurlijk wel iets openmaken , maar als je er erg van afhankelijk bent en je wilt zeker weten dat het goed gebeurt dan laat je het toch door iemand doen die het vaker heeft gedaan? ik bedoel het niet negatief hoor maar volgens mij is jouw kreidler wel jouw vervoersmiddel? die je nu niet kan gebruiken omdat het allemaal langer duurt.
correct me if i am wrong.
ik haal toch ook geen blok uitelkaar met de gedachte van , nou we zullen wel zien hoe alles zit , ik ga toch ook kijken hoe alles werkt of doet voordat ik iets ga doen.. en ik neem sowieso een beschrijving erbij , ik heb ook boeken van hoe een blok ik elkaar zit... en als ik dat niet kan vinden dan vraag ik gewoon aan iemand of we het samen kunnen doen , zodat hij mij het leert..
je kan tuurlijk wel iets openmaken , maar als je er erg van afhankelijk bent en je wilt zeker weten dat het goed gebeurt dan laat je het toch door iemand doen die het vaker heeft gedaan? ik bedoel het niet negatief hoor maar volgens mij is jouw kreidler wel jouw vervoersmiddel? die je nu niet kan gebruiken omdat het allemaal langer duurt.
correct me if i am wrong.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 16 nov 2002, 14:24
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
krukas
He danoon je moet gewoon effe bij iemand lagsgaan die er een beetje verstand van heeft en aan hem vragen wat er fout is je kan ook wel bij mij langskomen maar ik weet niet of dat te ver voor je is??
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
He Danoon, er is maar één soort krukaslagering / bevestiging bij Kreidler en er bestaan in principe twee soorten krukassen: 3-bak krukas, en het ander type past in alle andere blokken.
Als er al lager binnenringen op jouw krukas zten , dan is hij dus al gebruikt.
Je moet lagerdelen wel bij elkaar houden ! een lager bestaat uit een binnenring, een buitenring, en een kogelkrans. Dit is een geselecteerd samenstel dat je niet kunt uitwisselen met andere delen van een zelfde lager.
Om de lagerringen eraf te krijgen heb je inderdaad speciaal gereedschap nodig.
Let er bij montage op dat de krukas weer de juiste axiale speling heeft , dit is zééér belangrijk voor je blok !!
De rubbers die jij bedoeld, zijn waarschijnlijk de groene Kaco krukas keerringen , die zitten niet in de weg als je het tandwiel en het vliegwiel van de krukas afhaald. Vervang deze keerringen ook gelijk als je het blok open hebt liggen.
De meeste olie lekkages zitten bij Kreidler aan de trapas/versnellingsas aan de linkerkant van het blok. Vervang de messing bus en de grote- en de kleine O-ring. En laat tevens op de trapas een tweede groefje bijdraaien zodat je er twee O-ringen achter elkaar op kunt zetten. Lekt niks meer nu!
PS: Daniël, ik bedoel dit echt niet vervelend, maarrre: Ik heb net als mijn voorgangers het vage vermoeden dat je niet helemaal goed weet waar je mee bezig bent . Het getuigd wel van veel lef dat je er toch aan begint, maar laat toch liever effe iemand meekijken over je schouder om een optimaal werkend blokje te krijgen.(Had ik geloof ik ook al eens aangeboden dacht ik...)
Als er al lager binnenringen op jouw krukas zten , dan is hij dus al gebruikt.
Je moet lagerdelen wel bij elkaar houden ! een lager bestaat uit een binnenring, een buitenring, en een kogelkrans. Dit is een geselecteerd samenstel dat je niet kunt uitwisselen met andere delen van een zelfde lager.
Om de lagerringen eraf te krijgen heb je inderdaad speciaal gereedschap nodig.
Let er bij montage op dat de krukas weer de juiste axiale speling heeft , dit is zééér belangrijk voor je blok !!
De rubbers die jij bedoeld, zijn waarschijnlijk de groene Kaco krukas keerringen , die zitten niet in de weg als je het tandwiel en het vliegwiel van de krukas afhaald. Vervang deze keerringen ook gelijk als je het blok open hebt liggen.
De meeste olie lekkages zitten bij Kreidler aan de trapas/versnellingsas aan de linkerkant van het blok. Vervang de messing bus en de grote- en de kleine O-ring. En laat tevens op de trapas een tweede groefje bijdraaien zodat je er twee O-ringen achter elkaar op kunt zetten. Lekt niks meer nu!
PS: Daniël, ik bedoel dit echt niet vervelend, maarrre: Ik heb net als mijn voorgangers het vage vermoeden dat je niet helemaal goed weet waar je mee bezig bent . Het getuigd wel van veel lef dat je er toch aan begint, maar laat toch liever effe iemand meekijken over je schouder om een optimaal werkend blokje te krijgen.(Had ik geloof ik ook al eens aangeboden dacht ik...)
- Danoontje
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Hij is al weggebracht voor revisie, aangezien het blok al open was vond ik dat kijken geen kwaad kon => vet leerzaam. Ik haal het blok nu terug uit de rivisie (laat em wel netjes maken, krukas erin enzo) en bied em tekoop aan (zie for sale)
Ik wilde namelijk een "kreidler chopper" maken, maar die plannen zijn (door aankoop van 2x zundapp 529) geweizigd in een "zundapp chopper"
Scheelde me bijelkaar al zo'n 100 tot 200 euro...
Ik wilde namelijk een "kreidler chopper" maken, maar die plannen zijn (door aankoop van 2x zundapp 529) geweizigd in een "zundapp chopper"
Scheelde me bijelkaar al zo'n 100 tot 200 euro...
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Die ring die jij hierboven laat zien, is maar 1/3 deel van het Bo17 lager.
Op de krukas zit nog een binnenring, en in het carter zit nog een buitenring.
Daartussen zit dus de ring met de 10 kogeltjes. (alles in tweevoud L+R)
Die 3 delen horen bij elkaar, en vormen samen één Bo17 lager.
NOOIT delen onderling uitwisselen of maar deels vervangen.
Alles vervangen en lager bij lager houden.
30 euro is dus waarschijnlijk de prijs die jij moet betalen voor het complete Bo17 lager en dat is véééél te duur.
Voor 6,95 heb je al een Bo17 van Chechische makelij met messing kooi om de kogeltjes, zoals op jouw foto.
Voor 15 euro heb je een nog beter Bo17 lager van F.A.G. met kunststofkooi om de kogeltjes.
S.K.F. lagers zitten kwa prijs en kwaliteit iets daarboven.
Voor 30 euro moet je volgens mij toch een gouden lager krijgen ??
Die ring die jij hierboven laat zien, is maar 1/3 deel van het Bo17 lager.
Op de krukas zit nog een binnenring, en in het carter zit nog een buitenring.
Daartussen zit dus de ring met de 10 kogeltjes. (alles in tweevoud L+R)
Die 3 delen horen bij elkaar, en vormen samen één Bo17 lager.
NOOIT delen onderling uitwisselen of maar deels vervangen.
Alles vervangen en lager bij lager houden.
30 euro is dus waarschijnlijk de prijs die jij moet betalen voor het complete Bo17 lager en dat is véééél te duur.
Voor 6,95 heb je al een Bo17 van Chechische makelij met messing kooi om de kogeltjes, zoals op jouw foto.
Voor 15 euro heb je een nog beter Bo17 lager van F.A.G. met kunststofkooi om de kogeltjes.
S.K.F. lagers zitten kwa prijs en kwaliteit iets daarboven.
Voor 30 euro moet je volgens mij toch een gouden lager krijgen ??