probleem met inbouwen krukas!

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

probleem met inbouwen krukas!

#1 Bericht door Danoontje » 10 nov 2002, 15:47

Hoi, ik heb me een krukas gekocht voor in mijn blok dat ik hier heb liggen...nu wilde ik deze erin zetten, maar nu blijkt hij niet te passen...het is nl. zo dat aan bijde kant van de "kruk" ( :wink: ) een ring zit...deze ring zorgt dat ik de beide helften van het blok niet tegenelkaar aan krijg gezet...nu heb ik zelf 2 opties, alleen ik weet niet welke het beste gaat en of het wel gaat...de 1e is: die 2 ringen eraf halen, maar die zitten ZO muurvast dat ik denk dat die niet los kunnen, klopt dat?
2e optie is de 'keerringen' uit beide helften halen, dan past hij nl. wel (denk ik), maar dit lijkt me niet zo snugger ipv lekkage... wie kan me helpen....???

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Mario TT » 10 nov 2002, 16:03

blokje in een doos doen , veel postzegels erop , en naar homoet sturen.

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Danoontje » 10 nov 2002, 16:26

Neej doek niet...

Iemand wel een goede tip??

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door -Johnny- » 10 nov 2002, 18:57

Ik neem aan dat je met "ringen" de twee buitenste loopvlakken van het krukaslager bedoeld die in de beide carterhelften zijn geperst? zitten bij jouw nieuwe krukas het lager er toevallig al op? zoja, de buitenste (losse) ringen ook? want als dit het geval is dan krijg je inderdaad de krukas er niet in. (er van uitgaande dat het een juiste krukas is...)

wat ook nog wel eens wil is het volgende; bij een directe 4-bak met trapas heb je ergens helemaal onderin het blok en soort ijzeren "lus" aan de trapas die je kunt draaien zodat deze "lus" in een soort groef gaat (in het rechter carterhelft) als deze "lus" verdraaid is (niet krom, gewoon verplaatst) dan krijg je de beide carterhelften ook niet tegen mekaar.

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Danoontje » 10 nov 2002, 19:27

Deze lus zit erin, heb ik zelf nog erin gezet toen alles eruit gehaald was...:P

die ringen zijn idd war de kogellagers om moeten, maar mijn blok heeft daar de ruimte niet voor, er zitten daar een stel rubbers..Ik heb wel 2 5-gang omhulsels die wel passen (als de kogels van de kogelslagers erbij zouden zitten), maar mijn deksel dier DAAR weer op moet blijkt kapot te zijn, ik moet het dus met die rubbers doen...(het blijft trouwens een 4-bak..voor de 5-bak mis ik EEN tandwieltje en ik heb geen zin in de rompslomps om die ene te bemachtigen)...ik wilde dus eigenlijk die ringen eraf hebben zodat de krukas gewoon door die rubbers kan...(als dat lukt moet ik dan nog iets op de krukas zetten naast die rubbers? behalve dat tandwieltje aan de buitenkant...)

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Danoontje » 11 nov 2002, 20:21

Heeft echt niemand het verlossende stukje van mijn puzzel???

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#7 Bericht door joost » 12 nov 2002, 16:28

Danoontje schreef:Heeft echt niemand het verlossende stukje van mijn puzzel???
hm.. danoontje! Wat bedoel je precies ?
Bijlagen
BO 17 lager
BO 17 lager
e_montage_lager08.jpg (13.81 KiB) 16845 keer bekeken
zijaanzicht krukas
zijaanzicht krukas
e_montage_lager10.jpg (13.94 KiB) 12752 keer bekeken
lagerdoorsnede
lagerdoorsnede
e_lager3.gif (15.75 KiB) 12713 keer bekeken

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Danoontje » 12 nov 2002, 22:43

Dat onderste plaatje: als die koperen lager eraf blijft er een dikke ring achter, deze mot ik eraf hebben, zodat hij hetzelfde is als de bovenste...

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Mario TT » 12 nov 2002, 22:49

volgens mij moet je dan het carter verwarmen , en of eruit / erin persen?

hoe balanceer jij je krukas eigenlijk uit daniel?

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Krukaslager trekker

#10 Bericht door KJ » 13 nov 2002, 00:31

Je hebt hier een :idea: krukaslagertrekker voor nodig, :?: speciaal gereedschap dus. Op zoek naar iemand in de omgeving die dit heeft. :(

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Danoontje » 13 nov 2002, 08:04

Dat balanceren laat ik doen :P

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 566
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#12 Bericht door bud » 14 nov 2002, 18:42

hier heb je een binnenlagertrekker voor nodig,dat is een deelbare"schijf" die in combinatie met een juiste poelietrekker het probleem voor je oplost.
ga niet zelf proberen om de lagerring eraf te wurmen.Ga naar een goede fietsenmaker-of nog beter-een revisiebedrijf en laat de schaal daar verwijderen.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Mario TT » 15 nov 2002, 18:43

degene die hem uitbalanceerd , kan die niet dat ding eruit halen voor je?? voordat je volgende keer iets doet laat je dan goed informeren .

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Danoontje » 15 nov 2002, 18:45

diegene die dat uitlijnen doet maakt hem me helemaal inorde...ik was je al voor en HOE kon ik weten dat die dingen erop zaten..??? had ie me niet verteld!

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Mario TT » 15 nov 2002, 19:31

nee , maar de meeste mensen die gaan reviseren die weten hoe zo`n blok van binnen in elkaar zit , als je zoiets koopt dat gaat de verkoper er vanuit dat je weet hoe het moet , en anders moet je het vragen he.

ik haal toch ook geen blok uitelkaar met de gedachte van , nou we zullen wel zien hoe alles zit , ik ga toch ook kijken hoe alles werkt of doet voordat ik iets ga doen.. en ik neem sowieso een beschrijving erbij , ik heb ook boeken van hoe een blok ik elkaar zit... en als ik dat niet kan vinden dan vraag ik gewoon aan iemand of we het samen kunnen doen , zodat hij mij het leert..

je kan tuurlijk wel iets openmaken , maar als je er erg van afhankelijk bent en je wilt zeker weten dat het goed gebeurt dan laat je het toch door iemand doen die het vaker heeft gedaan? ik bedoel het niet negatief hoor maar volgens mij is jouw kreidler wel jouw vervoersmiddel? die je nu niet kan gebruiken omdat het allemaal langer duurt.

correct me if i am wrong.

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Danoontje » 15 nov 2002, 21:13

Het blok lag al open...dus kijken maakte niets uit :P

Idd me kreid is me vervoer, maar het blok zit er nog onder, ik heb thuis voor 75 euro een 3 bak EN een 4-bak gekocht en die 4-bak staat nu in de revisie. DIe 4-bak gaat op mijn nieuwe kried :lol:

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#17 Bericht door Michiel » 15 nov 2002, 22:06

Ik snap em niet helemaal, die "ringen" maken gewoon deel uit van het lager
en de carterhelften zouden gewoon tegen elkaar moeten passen.Je hebt dan wel een binnenlagerschaal die niet bij de buitenlagerschaal hoort,
maar het blok moet dicht willen.

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Danoontje » 15 nov 2002, 22:12

Zover als ik weet (niet ver dus :wink: ) heb je 2 typen, bij een zit er in de carter een kogel lager aan beide kanten waar de krukas doorheen moet (daarvoor zijn die ringen die ik eraf wiL) de ander heeft een soort keerringen waar de krukas door moet (die heb ik dus)

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Mario TT » 15 nov 2002, 22:20

danoontje zie je nou wel dat we een beetje kunnen communiceren met elkaar , we moeten elkaar alleen begrijpen , en dat gebeurt soms niet ;)

ron)fietsmaasdijk
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2002, 14:24
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

krukas

#20 Bericht door ron)fietsmaasdijk » 16 nov 2002, 14:46

He danoon je moet gewoon effe bij iemand lagsgaan die er een beetje verstand van heeft en aan hem vragen wat er fout is je kan ook wel bij mij langskomen maar ik weet niet of dat te ver voor je is??

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#21 Bericht door Caspar » 17 nov 2002, 15:12

He Danoon, er is maar één soort krukaslagering / bevestiging bij Kreidler en er bestaan in principe twee soorten krukassen: 3-bak krukas, en het ander type past in alle andere blokken.
Als er al lager binnenringen op jouw krukas zten , dan is hij dus al gebruikt.
Je moet lagerdelen wel bij elkaar houden ! een lager bestaat uit een binnenring, een buitenring, en een kogelkrans. Dit is een geselecteerd samenstel dat je niet kunt uitwisselen met andere delen van een zelfde lager.
Om de lagerringen eraf te krijgen heb je inderdaad speciaal gereedschap nodig.
Let er bij montage op dat de krukas weer de juiste axiale speling heeft , dit is zééér belangrijk voor je blok !!

De rubbers die jij bedoeld, zijn waarschijnlijk de groene Kaco krukas keerringen , die zitten niet in de weg als je het tandwiel en het vliegwiel van de krukas afhaald. Vervang deze keerringen ook gelijk als je het blok open hebt liggen.
De meeste olie lekkages zitten bij Kreidler aan de trapas/versnellingsas aan de linkerkant van het blok. Vervang de messing bus en de grote- en de kleine O-ring. En laat tevens op de trapas een tweede groefje bijdraaien zodat je er twee O-ringen achter elkaar op kunt zetten. Lekt niks meer nu!

PS: Daniël, ik bedoel dit echt niet vervelend, maarrre: Ik heb net als mijn voorgangers het vage vermoeden dat je niet helemaal goed weet waar je mee bezig bent . Het getuigd wel van veel lef dat je er toch aan begint, maar laat toch liever effe iemand meekijken over je schouder om een optimaal werkend blokje te krijgen.(Had ik geloof ik ook al eens aangeboden dacht ik...)

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door Danoontje » 17 nov 2002, 15:24

Hij is al weggebracht voor revisie, aangezien het blok al open was vond ik dat kijken geen kwaad kon => vet leerzaam. Ik haal het blok nu terug uit de rivisie (laat em wel netjes maken, krukas erin enzo) en bied em tekoop aan (zie for sale)

Ik wilde namelijk een "kreidler chopper" maken, maar die plannen zijn (door aankoop van 2x zundapp 529) geweizigd in een "zundapp chopper"

Scheelde me bijelkaar al zo'n 100 tot 200 euro...

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Danoontje » 17 nov 2002, 21:35

Wat mijn probleem was dat het gewoon niet paste...ik heb hier namelijk2 typen carters liggen: 1 waar dus idd die kogellagers inzitten/zouden kunnen..een opening van zo'n 3 cm. EN een waar maar een opening van 1 cm op dezelfde plek is...maar die zaak maakt het in orde... :lol:

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door Danoontje » 19 nov 2002, 13:43

deze ringen, kosten die echt 30EURO per stuk?????!!!!!!!! :shock: :shock:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#25 Bericht door Caspar » 25 nov 2002, 23:18

Ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Die ring die jij hierboven laat zien, is maar 1/3 deel van het Bo17 lager.
Op de krukas zit nog een binnenring, en in het carter zit nog een buitenring.
Daartussen zit dus de ring met de 10 kogeltjes. (alles in tweevoud L+R)
Die 3 delen horen bij elkaar, en vormen samen één Bo17 lager.
NOOIT delen onderling uitwisselen of maar deels vervangen.
Alles vervangen en lager bij lager houden.

30 euro is dus waarschijnlijk de prijs die jij moet betalen voor het complete Bo17 lager en dat is véééél te duur.
Voor 6,95 heb je al een Bo17 van Chechische makelij met messing kooi om de kogeltjes, zoals op jouw foto.
Voor 15 euro heb je een nog beter Bo17 lager van F.A.G. met kunststofkooi om de kogeltjes.
S.K.F. lagers zitten kwa prijs en kwaliteit iets daarboven.
Voor 30 euro moet je volgens mij toch een gouden lager krijgen ??

Plaats reactie