Weer eens stomme vraag van mij ;) - mbt brede tab

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1 Bericht door Danoontje » 31 okt 2002, 20:44

Een SB blok heeft brede tappen, als ik naar mijn blok kijk dan zie ik de openingen zitten, deze zijn getapt, is dat altijd zo? of zou er op mijn blok (origineel??) een SB gezeten hebben...?? Gewoon ff nieuwsgierigheid  :D

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#2 Bericht door joost » 31 okt 2002, 20:52

mmm.. je bedoelt, dat je blok dus eigenlijk 8 tapgaten heeft voor de draadeinden ? Dan heeft de vorige eigenaar dus ook een Superbreitwand er op gehad / geprobeerd op te zetten.. Misschien een gewoon 2,9pktje of een 6,25je met afgefreesde voet ?

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Mario TT » 31 okt 2002, 20:56

na een bepaald bouwjaar zijn er 2 types gaten in het blok gekomen , binnen en buiten (SB en B) normaal bij een breitwand zijn de binnenste getapt en zitten er nog wel 4 gaten maar die zijn klein en daar zit geen schroefdraad in (dit eventueel voor een SB) bij een SB is het weer andersom daar zitten er in de buitenste schroefdraad en zijn de binnenste klein en zit er geen schroefdraad in , ik weet niet precies waar je een SB aan kan herkennen (ik dacht breder gat waar de cilinder invalt , maar ik ken de maten niet) het kan zijn dat er bij jouw ooit eens de gaten zijn geboort maar dat hoeft niet persee te betekenen dat je een SB carter hebt.

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#4 Bericht door LeoJ » 31 okt 2002, 20:58

Vanaf 1974 tot ???? zijn de vierbak blokken waarop een kleine cilinder is gezet, voorzien van zg. "smalle tapeinden", maar zijn er voor de zg "brede tapeinden" gaatjes in de carters voorgeboord.  Waarom ???????????

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Danoontje » 31 okt 2002, 21:25

ik vind ze niet echt smal...vrij breed zelfs...

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Mario TT » 31 okt 2002, 21:28

misschien omdat dat makkelijker was ? gewoon carters maken met 4 gaten , dan hoef je in de produktie geen onderscheidt te maken in carters? of misschien was het makkelijker voor de klant als het een ander cilindertype erop wou monteren ..

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door -Johnny- » 02 nov 2002, 19:15

Als het goed is past de SB perfect in een 4-bak...dus geen gefreesde cylindervoet. wel brede tappen. ik heb zelf voor de zekerheid na het omtappen van mijn blok 4 inbusjes in de leeggstaande gaten gedraait <van die schroefies zonder kop :)> zodat het allemaal wat meer stevigheid heeft, de gaten zitten naar mijn mening vrij dicht op elkaar

RoofingBurner
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:16
Locatie: Bergen (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door RoofingBurner » 05 nov 2002, 12:07

Inderdaad wéér een stomme vraag van die reserve Belg. Kan de forum 'directie' die randdebiel geen ban geven?






Daar wordt het echt tijd voor volgens mij!  :;):

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Mario TT » 05 nov 2002, 16:18

ik reageer gewoon niet meer als hij een vraag stelt , dat zouden we allemaal moeten doen.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door SjorsT » 06 nov 2002, 08:49

Johnny, de voet van een Sb past niet in de 4-bak. De carteropening van de 4-bak bedraagt 47mm en die van de RS 50. Dus de voet moet afgedraaid worden.
Over die gaten:

De blokken die origineel brede tappen hebben hebben voorgeboorde putjes op de posities voor de steek vab een kleine (breitwand)
De blokken die origineel smalle tappen hebben hebben
voorgeboorde putjes op de posities voor de steek van een SB.

Ik de fabriek kregen de carters dus 8 putjes voorgeboord. De carters waar een 5-bak in kwam kregen de buitenste putjes uitgeboord en getapt en de bromfietscarters kregen de binnenste uitgeboord en getapt.

Plaats reactie