keerringen van blok vervangen - kan dat zonder het blok te d
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Beste sleutelaars,
ik heb een (misschien domme?) vraag;
kun je de keerringen van je blok, dus waar de assen eruit komen, vervangen zonder het blok uit elkaar te halen?
Ik ben nl. een RMC aan het opknappen, en de motor liep nog lekker, alleen lekt 'ie olie bij de keerringen. Dus ik wil de motor liever niet uit elkaar halen, ik haal alleen de cylinder eraf.
Of is het toch beter dit toch te doen?
Groeten Chris ???
ik heb een (misschien domme?) vraag;
kun je de keerringen van je blok, dus waar de assen eruit komen, vervangen zonder het blok uit elkaar te halen?
Ik ben nl. een RMC aan het opknappen, en de motor liep nog lekker, alleen lekt 'ie olie bij de keerringen. Dus ik wil de motor liever niet uit elkaar halen, ik haal alleen de cylinder eraf.
Of is het toch beter dit toch te doen?
Groeten Chris ???
- Bijlagen
-
- Brommer_voor_restauratie.jpg (28.41 KiB) 22008 keer bekeken
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
- Locatie: Ommen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Je kan inderdaad één zijkant vervangen zonder de boel er helemaal af te monteren.
De rechter zijkap losnemen, trapper er af halen en alle olie aftappen. 7 bouten er uit en dekseltje er af halen.
In dit dekseltje zit een lager geklemd. De mijne kon ik er met m'n vingers uit drukken. Nieuwe er weer in, desnoods iets minder ver er in drukken, zodat een nieuw loopvlak ontstaat.
Alles weer netjes terug plaatsen, olie er weer op, 325cc, en alles zou weer moeten werken.
De andere kant is minder makkelijk, omdat daar de ontsteking bij voor zit. Als die kant ook erg lekt, zul je tóch meer moeten demonteren.
Hele klus, kun je beter gelijk de rest ook (laten) doen.
Jans
De rechter zijkap losnemen, trapper er af halen en alle olie aftappen. 7 bouten er uit en dekseltje er af halen.
In dit dekseltje zit een lager geklemd. De mijne kon ik er met m'n vingers uit drukken. Nieuwe er weer in, desnoods iets minder ver er in drukken, zodat een nieuw loopvlak ontstaat.
Alles weer netjes terug plaatsen, olie er weer op, 325cc, en alles zou weer moeten werken.
De andere kant is minder makkelijk, omdat daar de ontsteking bij voor zit. Als die kant ook erg lekt, zul je tóch meer moeten demonteren.
Hele klus, kun je beter gelijk de rest ook (laten) doen.
Jans
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
aan de rechterkant zit inderdaad in het carterdeksel een keerring die je zo kan vervangen.. als je die deksel eraf hebt , de keerring echter die Jans beschrijft aan de kant van de ontsteking is niet de keerring van de bak gedeelte die is gevuld met olie maar de krukas keerring , die zou ik alleen vervangen als het echt moet. als je toch die carter deksel toch eraf hebt , dan zie je aan de rechterkant naast de koppeling een klein tandwieltje met schuine vertanding , daar achter zit ook een krukas keerring.. check dan ook maar meteen of die lekt.
- -Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Ik denk dat hij het bekende kreidlerprobleem bedoeld...dit betekend dus het lekken van olie via de trapas/schakelpook. tussen de schakelpook en de trapas zitten O-ringen...en die kun je niet vervangen zonder je blok uit mekaar te halen. zo even vervangen is ook niet even aan te raden want je hebt ze zowieso vrij vlot weer lek. om aan deze kant de keerringen te vervangen moet je het hele blok uit mekaar hebben. als je toch het blok uit mekaar hebt kun je hem beter direct laten reviseren :D de rechterkant is makkelijker. er zit een keerring in het carterdeksel. als je het carterdeksel er afschroeft (zoals boven ook al beschreven...) dan kun je de keerring er eenvoudig met een oude dop uit je doppenset voorzichtig uittikken en een nieuwe er in zetten
suc6
suc6
- Remco
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Hey,
Als je keeringen olie lekken en je moet toch je blok uit elkaar halen, dan moet je aan de rechterkant van het blok meteen de koperen bus die over de trapas heen gaat vervangen.
Ik dacht zelf ook dat het aan de keeringenen lag toen ik mijn eigen RMC aan het restaureren was maar toen ik alles weer dicht had zitten gingen achtermekaar de keeringen weer kapot en moest ik het blok weer loshalen....
Als je de keering bij de ontsteking wil vervangen zonder je blok te demonteren moet je een oude tentharing nemen en die ietsje ombuigen, dan kun je de keering er zo uittrekken...
Succes,
Remco :p
Als je keeringen olie lekken en je moet toch je blok uit elkaar halen, dan moet je aan de rechterkant van het blok meteen de koperen bus die over de trapas heen gaat vervangen.
Ik dacht zelf ook dat het aan de keeringenen lag toen ik mijn eigen RMC aan het restaureren was maar toen ik alles weer dicht had zitten gingen achtermekaar de keeringen weer kapot en moest ik het blok weer loshalen....
Als je de keering bij de ontsteking wil vervangen zonder je blok te demonteren moet je een oude tentharing nemen en die ietsje ombuigen, dan kun je de keering er zo uittrekken...
Succes,
Remco :p
- Bijlagen
-
- kreidler_375__.jpg (71.32 KiB) 22010 keer bekeken
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
klopt wat haakie zegt ! , het is bijna niet te doen om de keerringen eruit te wippen dat komt er een soort van ijzeren spiraaltje in de ring zit en de ring aan drukt. laat het blok eens reviseren door een vakman , lagers en keerringen moet je er niet uit rammen ! voor je het weet is je hele carter naar de ......
succes thomas
succes thomas
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
De O-ringen om de schakel- en trap-as zijn een bekend olie lek kwaaltje van Kreidler.
TIP: Blok demonteren en linker lagerbus van de trapas vervangen.(rechts is meestal nog wel redelijk, anders ook deze meteen vervangen.
Ga met de trapas naar een draaierij, en laat 5mm verder op de as nog een zelfde O-ring groefje draaien. Nu kun je dus twee O-ringen achter elkaar monteren.
Neem vervolgens niet de standaard O-ringen , maar kies een O-ring die 0,1mm dikker is met dezelfde diameter.
Doe ditzelfde voor de O-ring van de schakelas die om de trapas heen zit.
Monteer de O-ringen altijd met een royale hoeveelheid olie.
In het begin kunnen de nieuwe en dikkere O-ringen nog wat stroef gaan , maar na een tijdje gaat het beter.
Ik heb dit bij meerdere Kreidlers gedaan , er lekt er niet één.
PS: Door ruwe demontage lekt ook de middenpakking van de twee carterhelften wel eens, gebruik op die plaats wat vloeibare pakking op de gewone pakking.
TIP: Blok demonteren en linker lagerbus van de trapas vervangen.(rechts is meestal nog wel redelijk, anders ook deze meteen vervangen.
Ga met de trapas naar een draaierij, en laat 5mm verder op de as nog een zelfde O-ring groefje draaien. Nu kun je dus twee O-ringen achter elkaar monteren.
Neem vervolgens niet de standaard O-ringen , maar kies een O-ring die 0,1mm dikker is met dezelfde diameter.
Doe ditzelfde voor de O-ring van de schakelas die om de trapas heen zit.
Monteer de O-ringen altijd met een royale hoeveelheid olie.
In het begin kunnen de nieuwe en dikkere O-ringen nog wat stroef gaan , maar na een tijdje gaat het beter.
Ik heb dit bij meerdere Kreidlers gedaan , er lekt er niet één.
PS: Door ruwe demontage lekt ook de middenpakking van de twee carterhelften wel eens, gebruik op die plaats wat vloeibare pakking op de gewone pakking.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Remco
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Hey ,
Alleen lompe boeren ver... zo hun carterhelft, als je het met een beetje beleid doet, kun je je eigen blok best zelf reviseren.
Ik ben scholier en heb niet zomaar een dikke 500 ballen liggen voor de revisie.
Als je een beetje voorzichtig bent, het handboek gebruikt en genoeg tijd en geld hebt kun je het zat zelf zonder al die dure ''specialisten''
Groetjes,
Remco  :p
Edited By Obelix on 1032289541
Alleen lompe boeren ver... zo hun carterhelft, als je het met een beetje beleid doet, kun je je eigen blok best zelf reviseren.
Ik ben scholier en heb niet zomaar een dikke 500 ballen liggen voor de revisie.
Als je een beetje voorzichtig bent, het handboek gebruikt en genoeg tijd en geld hebt kun je het zat zelf zonder al die dure ''specialisten''
Groetjes,
Remco  :p
Edited By Obelix on 1032289541
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Reviseren is een duur verhaal, zeker als de drijfstang vervangen dient te worden.
Ga er maar vanuit wanneer je een totale revisie moet uitvoeren, je rond de 150 euro aan materiaal kwijt bent.
Wanneer je niet deskundig genoeg bent in het reviseren en moet je ook nog je hulpgereedschap en meetgereedschap aanschaffen kan het nog een grote teleurstelling worden.
Bel even na werktijd 06-27498731 Zoetermeer
Voor 250 euro kan ik het voor je doen. exclusief krukas en onvoorziene reparatie en materiaalkosten.
Groeten Nico Besseling
Ga er maar vanuit wanneer je een totale revisie moet uitvoeren, je rond de 150 euro aan materiaal kwijt bent.
Wanneer je niet deskundig genoeg bent in het reviseren en moet je ook nog je hulpgereedschap en meetgereedschap aanschaffen kan het nog een grote teleurstelling worden.
Bel even na werktijd 06-27498731 Zoetermeer
Voor 250 euro kan ik het voor je doen. exclusief krukas en onvoorziene reparatie en materiaalkosten.
Groeten Nico Besseling
- TmCh
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 17:14
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Reviseren is prima zelf te doen als je een beetje handig bent en over het juiste gereedschap en de ruimte beschikt.
De keeringen gaan er een stuk beter in als je ze insmeert met lager vet.
De kosten voor alle onderdelen is iets van rond de €100,-
Als je dan toch je blok open maakt doe het dan goed en vervang alles wat je vervangen kunt.
Dan kan je Kreidler er weer jaren tegenaan.
De keeringen gaan er een stuk beter in als je ze insmeert met lager vet.
De kosten voor alle onderdelen is iets van rond de €100,-
Als je dan toch je blok open maakt doe het dan goed en vervang alles wat je vervangen kunt.
Dan kan je Kreidler er weer jaren tegenaan.
- TmCh
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 17:14
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen, maar invetten doe je om te voorkomen dat ze stroef worden en vooral omdat ze dan makkelijker om de as glijden waar ze hun werk moeten doen.
Het er in zetten doe je bij voorkeur als je je carter hebt verwarmd...die zet dan uit waardoor de keeringen er makkelijker in gaan.zie andere forum onderwerpen...
ik zelf kreeg ze er uit door een haakse schroevendraaier tussen de keerring en het carter te zetten en voorzichtig los wrikken...geen schade en het blokje is lekvrij..
:;):
Het er in zetten doe je bij voorkeur als je je carter hebt verwarmd...die zet dan uit waardoor de keeringen er makkelijker in gaan.zie andere forum onderwerpen...
ik zelf kreeg ze er uit door een haakse schroevendraaier tussen de keerring en het carter te zetten en voorzichtig los wrikken...geen schade en het blokje is lekvrij..
:;):