bandenmaat - monteren van achterband 3x17

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
atala
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 sep 2002, 21:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door atala » 02 okt 2002, 00:13

Als ik het mijzelf goed herinner had ik 20 jaar geleden eens een achterband gemonteerd van de maat 17 x 3 ( i.p.v. standaar 17x2,75). Ik wil dit weer gaan doen omdat dit beter
'smoelt'.
Herinner ik het mijzelf goed en kan ik weer zo'n wat bredere band monteren zonder problemen?
Iemand hier iets zinvols over te vertellen?
Groeten Jo

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#2 Bericht door joost » 02 okt 2002, 10:08

Ik heb het pas een keer geprobeerd met een achterband van 3.00 breed, maar het kwam niet uit met m'n (dichte) kettingkast...

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door RMC groen » 02 okt 2002, 21:41

maar het kan dus wel ? (zat er ook al ee poos over te denken

zo jha:

ik zie op andere banden weleens andere maten staan.
maar weet dan niet welke ik precies moete hebben

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#4 Bericht door hermanp » 02 okt 2002, 22:06

Sommige banden vallen wat breder uit dan andere, maar een 3.00-17 moet passen, ook met dichte kettingkast. Met alleen zo'n verchroomde kettingrand past er zelfs een 3.25-17 in.
Een andere maat kan bijvoorbeeld zijn; 90/90-17

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door RMC groen » 04 okt 2002, 22:18

kun je ook wat vertellen over welk merk je moet hebben dan herman

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#6 Bericht door hermanp » 05 okt 2002, 00:46

Persoonlijk bevalt mij de Michelin M29S, in de maat 80/90-17 (2.75-17) erg goed. Geen idee van de prijs, deze band zat er om. Uitermate geschikt voor het snellere werk. Heb je een wat minder snelle Kreidler, dan zal een Swallow (bijvoorbeeld) het ook goed doen.

KJ-Klaas
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2002, 15:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door KJ-Klaas » 05 okt 2002, 02:48

Michelin M45 in 300*17 past goed met dichte kettingkast, rijdt hiermee ook echt goed. Gemonteerd op m'n RS.

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Danoontje » 05 okt 2002, 09:52

Ik heb er swallow roadsters op liggen, zien er ook vrij bred uti en rijden lekker...op de foto heb ik nog de originele bandjes liggen...

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door -Johnny- » 05 okt 2002, 13:09

Ik heb zelf de michelin A39 achter op gehad....
bandje koste mij ongeveer 2 jaar terug zo'n 170 piek. dat ding reed echt geweldig comfortabel.het nadeel was dat de A39 wel snel op was (6 maandjes) helaas...en hij is vrij zwaar.

ik kon toen ook de M45 neme maar dat vond ik teveel enduro (combinatie cross/weggebruik)

die Swallow roadstars zijn prima bandjes voor originele kreidlers en zundapps. gewoon 2 bandjes 17x2.75 rijd het beste. goed profiel ook voor de regen. echt af te raden als je opgevoerd rijd. (snelheden boven 70/80)

oja, ik rijd met een verchroomd kettingrandje en die michelin A39 (kleinste die er was...) paste er net tussen/kwam net niet tegen de ketting, had nog 1 cm speling...

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door RMC groen » 05 okt 2002, 19:33

en deze dan, heb ik ff van de michelin website "geleent"            
IS DIT EEN GOEDE BAND ?    

http://www.michelin.co.uk/moto/other.html

en dan de m62

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door thomas » 06 okt 2002, 00:21

ik heb op mijn zundapp metzeler banden  17 inch bij 2,75 rijden perfect, en op mijn kreidler heb ik een standaard band voor en zo'n swalow band achter de zelden maten als bij mijn dapp. kan trouwens die metzeler banden  iedereen aanraden !! , echt een hele fijne band.

KJ-Klaas
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2002, 15:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door KJ-Klaas » 06 okt 2002, 01:03

de M45 is een ideale band op m'n RS (top 100Km/h) absoluut geen enduro profiel, check de Michelin Link. De M62 ligt onder m'n Florett80 (achter) in de maat 300*17. Is ook een hele mooie band.
Bij hoger snelheden is de grip (zeker bij regen) nogal noodzakelijk om een glijpartij te voorkomen. Voor een goede band betaal ik dan ook graag de hogere prijs.
Ieder zal zelf moeten bepalen wat veilig rijden hem\haar waard is.
Bedankt voor de Michelin Link, M62 hier slecht leverbaar.

ps de Swallow Roadstar "dribbelt" bij het nemen van een bocht op hoge snelheid. Dit heeft alles te maken met het (niet ronde) profiel, als je niet uitkijkt lig je naast de weg en da's erg jammer (en vaak duur) voor je (net gerestaureerde) Kreidler. Nog afgezien van de lichamelijke schade (of je ego)




Edited By KJ\Klaas on 1033859167

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Danoontje » 06 okt 2002, 15:59

IK hAd michelin achter liggen, maar die was zo verrektes glad dat ik em er snel vanaf gegooid heb, bochtjes nam ie wel lekker, maar een noodstop met regen schoof ZEKER 10 tot 15 meter door...

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door RMC groen » 06 okt 2002, 18:01


thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door thomas » 06 okt 2002, 20:13

deze van de onderstaande link heb ik er dus onder liggen, en kan ik dus iedereen aanbevelen.

http://www.metzelermoto.com/product_inf ... asp?ID=206




Edited By thomas on 1033928917

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#16 Bericht door Caspar » 07 okt 2002, 21:50

De michelin banden zijn over het algemeen héél erg goed, maar ook héél erg duur. (170 gulden is heel normaal).
Vergeet niet dat een Michelin intermedian of semi-slick op een Kreidler perfect is voor het droge bochten werk , maar totaal niet geschikt is voor het doorsnee Nederlandse weertype.
Verder zijn veel modellen niet in Kreidler maten te koop.

De Swallow-Roadstar banden heb ik natuurlijk ook gemonteerd in mijn studententijd, simpelweg omdat ze maar 25 gulden kosten , en die witte lettertjes waren ook wel erg stoer.
Terugkijkend vind ik het een k*t band, sorry maar ik heb er effe geen ander woord voor. Binnen zeer korte tijd waren ze vierkant , en bij hoge snelheid en bochten was je nooit zeker van je zaak , verder vond ik ze te snel slijten. En o ja, ik heb een keer een giga schuiver gemaakt met vochtig weer.

Zelf ben ik nu uitgekomen op 2 heel erg goede banden voor alle omstandigheden , te weten:
-1- Metzeler ME77 , voor 17 x 2,75 , achter 17 x 3,00.
    Zeer goede band , met lange levensduur , zeer goede wegliging in bochten én op hoge snelheid.(motorband).Daarbij een erg mooi profiel.

-2- Continental TKP13 of 14 , aanbevolen in de brommerraces , een tijd lang als standaard fabrieksband gemonteerd door Kreidler, zeer goede eigenschappen bij slechtere weersomstandigheden.
Nadeel: Ik vind het profiel niet zo heel erg mooi.......

Verder heb ik bij droog en warm weer goede ervaring met de semi-slicks van Heidenau en Vredestein STT. (vooral niet aan te raden met koud en vochtig weer !!).

Alle bovengenoemde banden passen bij mij tussen de gesloten kettingkast als het wiel recht staat.

Felix
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:39
Locatie: Borne
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Felix » 14 okt 2002, 15:47

zou je het in de top merken als je hele smalle banden neemt?
ik heb nu ook 300 achter, maar het lijkt me zo breed, dus extra rolweerstand???

groetjes Felix

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Steven » 14 okt 2002, 15:52

volgens mij maatk het niet uit.

als je dat zou merken lijkt me knap (het verschil tussen 2.75 en 3 is nog niet eens een cm).

je merkt het wél als je bandenspanning goed is :D

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door RMC groen » 15 okt 2002, 00:05

het verschil is 0,635 cm breder :P heb ik uitgerekend  :D

maar volgens mij heb je wel meer rolweerstand van een 300 band omdat ie iets meer oppervlakte t.o.v. een 2,75 band, niet merkbaar veel , maar als je races zou houden, ECHT WEL MERKBAAR VEEL, maar dan gaat ut ook echt op 1000 van seconden he

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door thomas » 15 okt 2002, 10:15

waar je wel altijd voor moet zorgen is dat je banden niet te zacht zijn , en kijk dit regelmatig na , scheelt benzine, betere wegliging , en gooi je geen vermogen weg !



Edited By thomas on 1034669750

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door RMC groen » 15 okt 2002, 11:19

oew dan moet ik mijn band maar weer eens oppompen  :p

Felix
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:39
Locatie: Borne
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Felix » 15 okt 2002, 18:31

hoe hard dan voor/achter?

Groetjes

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door RMC groen » 15 okt 2002, 18:36

voor was meen ik 2,2 bar en achter 2,5 bar

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Steven » 15 okt 2002, 23:53

da's volgens mij te hard hoor?

volgens mij is het achter 1,5 met 1 persoon, en 2,5 met 2 personen.

en voor was het iets van 1,6 of 1,7 ofzo maar dat weet ik iets minder zeker. :)

Felix
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:39
Locatie: Borne
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Felix » 16 okt 2002, 10:51

hoe harder hoe beter toch?
Dus als ie 2,5 Bar kan hebben met 2 lui, kan ie dat ook wel hebben alleen, of niet?

Plaats reactie