Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 246 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versnellingsbakolie
BerichtGeplaatst: di mei 11, 2004 11:27 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 01, 2003 5:09 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Ik las in een ander topic wat over olieën voor de versnellingsbak, maar ik heb laatst in m'n LH, 80w90 GL5 hypoid transmission oil gedaan, is dit nou wel of niet goed of moet er andere olie in.

Groet, Maarten Zwart


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 11, 2004 11:31 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 5:24 pm
Berichten: 2695
Woonplaats: Zwolle
voorgeschreven staat SAE80 olie... of dit overeenkomt weet ik niet...??

bij de fietsenmakers in zwolle (schakelaar of bob korpershoek) verkopen ze de goede olie in ieder geval als je mocht twijfelen. zit geloof ik in gele flesjes van 325cc "puch, zundapp, kreidler".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 11, 2004 11:54 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 25, 2003 2:29 pm
Berichten: 1765
Woonplaats: Gouda
80W90 GL5 is cardanolie.
Dit is multigrade olie
Zoals Steven zegt geeft de fabriek SAE 80 olie op.
De gele busjes is Kroon-olie.
Daar staat op dat het voor KREIDLER en Z.....pp is.

Denk niet dat je blok in elkaar zal lopen, maar waarom andere olie dan de fabriek voorschrijft :?:

Merk je dat je koppeling anders is gaan werken (aangeijppunt) :?:
De koppeling en de diafragmaveer zijn ontworpen, gebaseerd op SAE 80. Dus je koppeling zou meer kunnen gaan slippen door deze olie.

HansJ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versnellingsbakolie
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 8:36 am 
Offline

Geregistreerd: ma dec 08, 2003 9:26 am
Berichten: 154
Mjpzwart schreef:
Ik las in een ander topic wat over olieën voor de versnellingsbak, maar ik heb laatst in m'n LH, 80w90 GL5 hypoid transmission oil gedaan, is dit nou wel of niet goed of moet er andere olie in.

Groet, Maarten Zwart


das veel te zwaar. Deze olie is voor zwaardere toepassingen. (cardan etc)
Je blok zal er denk ik niet van kapotgaan. Maar die dikke derrie tussen je platen enzo lijkt me toch niet echt fijn
ik doe er zelf 10w40 in op advies.
Toevallig heb ik mezelf gister nog laten adviseren door een oudgediende bij een grote en al lang bestaande bromfiets/motorzaak. Deze man heeft ook veel ervaring met Kreidlers.
Hij vertelde mij dat de aanduiding van Kreidler van sae 80 van vroeger is.
Die is nog wel in de handel, maar de aanduiding komt niet meer overeen met de moderne olie
Tegenwoordig hebben we multigrade olie en de 10w40 zou daar mee overeenkomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 9:42 am 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Gelijk er uit halen en zorgen dat er niets meer van die olie achterblijft.
Een hypoid olie is namelijk voor schuine vertandingen zoals in een cardan, het grootste gevaar schuilt er echter in dat hij in de GL-5 klasse valt.
Oliën in die klasse bevatten diverse zwaveltoevoegingen die messingbussen enz. aan tasten, deze zitten o.a. bij je trapas.
Dus mocht je in de toekomst lekkage krijgen, dan weet je waardoor het komt :(
Ik hoop het echter niet voor je.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 11:10 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 01, 2003 5:09 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Als ik de olie vanmiddag aftap, dan blijft er toch altijd wat zitten ??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 11:56 am 
Offline

Geregistreerd: ma dec 08, 2003 9:26 am
Berichten: 154
Mjpzwart schreef:
Als ik de olie vanmiddag aftap, dan blijft er toch altijd wat zitten ??


Laat hem nog maar 1x een beetje warm draaien (het zit er nu toch al in), dan is je olie het dunst. Dan gelijk aftappen.. ja.. een beetje blijft wel zitten. Maar dat vermengt zich wel met je nieuwe olie. En je kan evt deze ook nog een keer aftappen bij warme motor en vernieuwen.

succes


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 2:09 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 14, 2003 1:31 pm
Berichten: 1324
als je hem helemaal sgoon wil hebben moet je je blok uit mekaar trekken en door de koudontvetter halen dan is ckerweten schoon


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 2:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 30, 2003 4:32 pm
Berichten: 5408
Woonplaats: Gelderland
dan gooi je er gewoon de goede olie in. en vervang je het na een week of 2 :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 4:43 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 02, 2003 10:48 pm
Berichten: 774
Woonplaats: Sonnemaere(zonnemaire)
ik heb hier kreidler sleutel boek voor me :


SAE of C80 : 4bak-325 cc
SAE of C80 : 3bak-250 cc


succes!
mvg michael


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 5:31 pm 
Offline
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03

Geregistreerd: za sep 07, 2002 9:42 am
Berichten: 1816
GL-5 of gelijkwaardig tast zoals Frans al zegt koper of koper legeringen aan. Dus die niet gebruiken!

80w90 is opzich wel goed maar niet de GL-5 klasse.

Daarom is er in het andere olie topic al zoveel gezegt en geschreven dat je niet zomaar andere olie kan gebruiken. Tis trouwens grote onzin dat je zomaar 10w40 kan gebruiken, mensen laat je niet informeren door andere maar pak eens een boek over olie erbij en gebruik dan je gezond verstand.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 6:16 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Gewoon op de aanbevolen (speciaal voor 2-takt) SAE 80 houden, lijkt mij het slimst.

Heb me tussendoor nog wat verdiept in de genoemde vervangers, maar deze worden in hoofdzaak aanbevolen voor andere merken/toepassingen.
Ook zitten er in de hogere GL klasses en EP klasses, zeer aggressieve dopes die koperlegeringen en diverse andere kunnen aantasten.
Er zijn weliswaar een aantal maatschappijen die hun olie zodanig hebben samengesteld (zoals Miller) dat deze niet meer aggresief zijn, maar om dan uit te zoeken welke olie je dan wel of niet mag gebruiken, moet je bijna eerst een hele studie volgen.

M.b.t de 10w40 als vervanger krijg ik het idee dat deze viscositeit uit een heel andere klasse olie gehaald wordt.
Afhankelijk van het feit of het een motorolie, versnellingsbakolie, enz. is, verschillen de waardes van elkaar.
Zo blijkt dat wanneer je het over de viscositeit hebt van een motorolie 10w40 hebt, deze aan viscositeit gelijk is aan een 80w90 in de versnellingsbakolie-catagorie.

Ik weet wel dat het een heel ingewikkeld verhaal is en dat je je het beste gewoon bij de oude vertrouwde SAE 80 kan houden voor 2-takt.

Bij iedere andere olie die je gebruikt, bestaat er een grote kans dat je de verkeerde pakt, dat zie je maar weer bij Maarten en dat geldt net zo hard (mss nog wel harder) voor het 10w40 verhaal.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 6:21 pm 
Offline
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03

Geregistreerd: za sep 07, 2002 9:42 am
Berichten: 1816
Dat klinkt een stuk logischer wat je nu zegt Frans ... dat het vergelijkbaar is onder verschillende toepassingen. Maar dat betekent niet dat je het kan gebruiken voor een andere toepassing i.v.m bedrijfstemperatuur en al die andere factoren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 6:43 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Inderdaad, maar dat neemt niet weg, dat ik zeer geïnteresseerd ben in het feit dat sommige maatschappijen, het vergelijk trekken met SAE 80 en 10w40 en dat er ook in de trent van die waardes wordt aangeduid op http://www.denicol.com/versnellingsbak.htm m.b.t. 2-takt motoren.
Aangezien er nog geen antwoord is op dit verhaal, ben ik er zelf nog maar wat verder in gedoken en heb de vorige conclusie getrokken.

Blijkbaar zijn er sommige fabrikanten, die andere aanduidingen aanhouden en dan in de motorolie aanduiding spreken.

Wellicht is dit ook zo met dat gele flesje met 10w40 als aanduiding, waarop Kreidler en Zündap stond en waardoor deze discussie (in een andere topic) op gang is gekomen.

Zal iig ook eens een mailtje sturen naar denicol of zijn misschien hier wat meer over weten, zij duiden tenslotte hun versnellingsbakoliën voor 2-takt met natte platen ook in de motorolie klasse aan.

edit, mailtje verstuurd;
Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraag voor u m.b.t. de viscositeits-aanduiding van uw versnellingsbakoliën voor 2-taktmotoren met een natte-plaat-koppeling;
Ik ben zelf Kreidlerrijder en daar wordt een SAE 80 versnellingsbakolie aangeraden.
Als ik echter bij u op de site kijk, dan kom ik in een 10w30 t/m 10w40 serie terecht.
In vergelijking met andere merken zou dit een zeer dunne olie moeten zijn.
Gebruikt u wellicht een andere aanduiding in deze klasse?
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 10:01 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9033
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
een waarom werden er in enkele motorbladen (vraag me even niet welke ook alweer) gezegd dat 10w40 motorfietsolie UITSTEKEND geschikt zou zijn voor TWEETAKTMOTOREN??????
zou dit dan zomaar uit de lucht gegrepen zijn?
:evil: lijkt me toch van niet ,of deze motorbladen moeten wel een enorme hekel aan tweetakten hebben,als ik zo de vehalen lees dan MOET binnenkort m,n motor wel uit elkaar vallen door de olie die ik nu gebruik(10w40 dus).
:evil: erg vaag allemaal.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 10:03 pm 
Offline

Geregistreerd: vr sep 13, 2002 3:16 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: meestal in het kreidler hok
Ik kan wel aan SAE 80 Hipoid olie komen (10,- p/ltr) merk; Kroon oil
Bij een automatrialen zaak
Is DAT geschikt >> :?:

Zat net nieuwe 10W40 in :evil:
bromfiets versnellingsbak olie voor honda :twisted:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 12, 2004 10:11 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Nee Aad, hypoid olie is voor schuine vertandingen zoals al eerder aangegeven.

Laten we iig eerst even de reacties van de maatschappijen afwachten eer in paniek te raken, zal er nog wat mailen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 12:11 am 
Offline
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03

Geregistreerd: za sep 07, 2002 9:42 am
Berichten: 1816
Frans dan mag jij me uitleggen wat jij onder schuine vertanding verstaat want ik heb echt schuine vertanding in mijn bak, niet op alle tandwielen maar wel op een paar. En als het op schuine vertanding werkt dan moet dat ook op gewone vertanding.

Of zie ik nu iets over het hoofd?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 12:13 am 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 15, 2003 2:33 pm
Berichten: 4497
Woonplaats: Maassluis
Nee, wat ik er over heb gelezen is het echt bestemd voor cardans en de eindoverbrenging.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 12:42 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 25, 2003 2:29 pm
Berichten: 1765
Woonplaats: Gouda
Mario TT,

Frans bedoeld dit soort overbrengingen (plaatje).links-boven
Er is sprake van een klein rondsel vaak met gekromde tanden (plaatje)
Hier heb je een hele hoge vlaktedruk op de tandflanken. Heel zwaar belast. Vandaar dat je vaak toevoegingen als EP (Extreme Pressure).

De schuinevertanding in het KREIDLER-blok kunnen als gewone tandwielen gezien worden.

Dus, zoals de fabriek voorschrijft SAE 80.

HansJ


Bijlagen:
Image3.jpg
Image3.jpg [ 28.84 KiB | 38673 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 12:36 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 02, 2002 10:50 pm
Berichten: 405
Woonplaats: Zwolle
hoezo olie speciaal voor 2 takt?
Het gaat om versnellingsbakolie.

Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.

In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 1:06 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45315
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Michiel schreef:
hoezo olie speciaal voor 2 takt?
Het gaat om versnellingsbakolie.

Bij een 4 takt motor (blokmotor) is de olie voor zowel versnellingsbak als motor.
er zijn ook wel 4 takten met losse versnellingsbak.

In de Suzuki GN 250 van mijn vriendin zit ook 10W40 olie.
zelf heb ik goede ervaring met gewone motorolie.


Dat weten we allemaal al. Hier gaat de discussie niet over. We zijn gezamelijk opzoek naar een goed en verantwoordt alternatief voor de SAE80 die Kreidler 20 jaar geleden adviseerde. Ieder heeft daar zijn eigen idee over.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 2:12 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 01, 2003 5:09 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Mastenbroek (Dat ligt naast Zwolle)
Ik heb vanmiddag ff goeie olie gekocht bij een autozaak ga ik vanmiddag vervangen

Ik heb even in mijn theorieboek opgezocht wat een hypoíde verdanding is de plaatjes zijn niet zo duidelijk want die heb ik met mijn webcam gemaakt


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Dit is gewone spiraalvertanding, hierbij liggen de hartlijnen van de pignonas en het kroonwiel in elkaars verlengde
naamloos.JPG
naamloos.JPG [ 3.34 KiB | 38626 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Dit is hypoïde vertanding, hierbij ligt de hartlijn van de pignonas lager dan de hartlijn van het kroonwiel
naamloos2.JPG
naamloos2.JPG [ 2.63 KiB | 38615 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Mjpzwart op do mei 13, 2004 2:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 2:14 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 5:24 pm
Berichten: 2695
Woonplaats: Zwolle
bij homoet verkopen ze eurol "80W" olie die gooi ik er zelf altijd in...

kost 5 euro voor een literflesje :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 13, 2004 4:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 30, 2003 4:32 pm
Berichten: 5408
Woonplaats: Gelderland
dick baan heeft ook literflesjes met de goede olie voor 3,25 ofzo :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 246 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!