Versnellingsbakolie
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
de aftapplug van een indirekt blok zit inderdaad links aan de zijkant onder bij de kickstarter/versnellingsas.doli schreef:ja tip ga naar dick baan heb het adres wel als je het nodig hebt
maar mense da af tap plug die zit tog onder je kickstart (als je die hebt ) maar die van mij lekt dan iets olie van een schroef aan de andere kant van het blok
groetjes doli
Bij een direkt blok is het een zeskant stop onder (achterste!) het blok.
De plug aan de rechterzijkant (caterfdeksel) is je olievul en olieniveau plug.
Lekkage van deze vulpug kan je verhelpen door een nieuwe koperen afdichtring te monteren.
Enzo
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 495 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
--------------------------------------------------------------------------------
Bolle Aad schreef:
is ook een idee ,maar wat is gl-1 en mineral
Het GL nummer geeft aan hoeveel toevoegingen erin zitten.
Des te hoger dit nummer des te zwaarder je de olie kunt belasten.
GL 1 moet je hebben voor Kreidler.
hansj schreef:Immers bij de hogere GL nummers zitten er meer zwavelvebindingen in. En die zijn slecht voor brons.
Mineral, wil zeggen dat dit minerale olie is.
Integenstelling met de (vol) synthetische olieen.
Dus dit is de olie die bedoeld is voor Kreidler.
HansJ woorom geeft dick baan dan 80sae gl 4 olie mee. hansj je zegt dat hets lecht voor het brons is.
Bolle Aad schreef:
is ook een idee ,maar wat is gl-1 en mineral
Het GL nummer geeft aan hoeveel toevoegingen erin zitten.
Des te hoger dit nummer des te zwaarder je de olie kunt belasten.
GL 1 moet je hebben voor Kreidler.
hansj schreef:Immers bij de hogere GL nummers zitten er meer zwavelvebindingen in. En die zijn slecht voor brons.
Mineral, wil zeggen dat dit minerale olie is.
Integenstelling met de (vol) synthetische olieen.
Dus dit is de olie die bedoeld is voor Kreidler.
HansJ woorom geeft dick baan dan 80sae gl 4 olie mee. hansj je zegt dat hets lecht voor het brons is.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Dat weet ik dat Dick Baan GL4 meegeeft (heb het zelf ook).dijk schreef:--------------------------------------------------------------------------------
hansj schreef:Immers bij de hogere GL nummers zitten er meer zwavelvebindingen in. En die zijn slecht voor brons.
Mineral, wil zeggen dat dit minerale olie is.
Integenstelling met de (vol) synthetische olieen.
Dus dit is de olie die bedoeld is voor Kreidler.
HansJ woorom geeft dick baan dan 80sae gl 4 olie mee. hansj je zegt dat hets lecht voor het brons is.
Het Kreidler motorblok is ontworpen in een tijd dat er alleen maar minerale olie was.
Later zijn de synthetische olieen gekomen met een scala aan toevoegingen (additives),
Voor versnellingsbakolie kwamen de EP-olieen (Extreme Pressure). Om die olie bestendig te maken voor hoge vlaktedrukken tussen tanden van overbrengingen voegt men zwavel toe.
Nou zwavel en koper dat gaat niet goed samen (Enzo is chemisch technoloog en die kan je precies vertellen waarom koper en zwavel elkaar niet lusten).
Enzo geeft reeds aan dat die inwerking van EP-olieen miniem is.
Maar de bronzen bussen in Kreidler-blokken hebben liever geen zwavel in de olie.
PS) Hoe hoger het GL-nummer des te meer zwavel zit erin.
HansJ
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- dennisvisser
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
- Locatie: no - village
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- jaspervdhoek
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 04 jul 2004, 16:09
- Locatie: maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
De meeste techniek bestaat nog niet zo lang hoor, de eerste thuis computer is nog geen eens 10 jaar oud.
Tv had je 20-30 jaar geleden ook nog maar erg weinig, eigenlijk alleen bij de rijkelui.
Dat is hetzelfde met de olieen de eerste synthetische olie is dan wel een eeuw geleden gemaakt, maar toen wilde nog niemand dat produkt gebruiken. Pas ergens in 1960 werd het voor het eerst gebruikt in vliegtuigen.
Maar omdat auto's het zwaarder te verduren hebben dan die vliegtuigen (stof, zand, enz.) werden er ook auto's geschikt gemaakt voor synthetische olie. in 1972 werd de eerste auto geschikt gemaakt voor synthetische olie. en pas ergens halverwege de jaren 90 begonnen de meeste auto producenten pas met het produceren van auto's speciaal voor synthetische olien.
Dus eigenlijk toen kreidler falliet ging toen werdt er pas veel gebruik gemaakt van synthetische olie.
(wat kan je eigenlijk toch een hoop info vinden op internet )
Tv had je 20-30 jaar geleden ook nog maar erg weinig, eigenlijk alleen bij de rijkelui.
Dat is hetzelfde met de olieen de eerste synthetische olie is dan wel een eeuw geleden gemaakt, maar toen wilde nog niemand dat produkt gebruiken. Pas ergens in 1960 werd het voor het eerst gebruikt in vliegtuigen.
Maar omdat auto's het zwaarder te verduren hebben dan die vliegtuigen (stof, zand, enz.) werden er ook auto's geschikt gemaakt voor synthetische olie. in 1972 werd de eerste auto geschikt gemaakt voor synthetische olie. en pas ergens halverwege de jaren 90 begonnen de meeste auto producenten pas met het produceren van auto's speciaal voor synthetische olien.
Dus eigenlijk toen kreidler falliet ging toen werdt er pas veel gebruik gemaakt van synthetische olie.
(wat kan je eigenlijk toch een hoop info vinden op internet )
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: domme vraag?
Waar hangt af van of je een direkt of indirekt geschakeld blok hebt.Tom89 schreef:uh waar moet je de olie aftappen?
indirekt= plug voor schroeverdraaier links onder de schakelas
direkt= achter onder het blok met zeskant (de meest achterste)
Enzo
- nonserviam
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
- Locatie: Oudkarspel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
nou ik gebruik tegenwoordig de olie van dick baan.
die ik ook bij me tankstation kan kopen. voorheen gebruikte ik altijd de putoline moped oldtimer olie die was bedoel voor zundapp kreidler tomos en puch.
ook heb ik nog olie bij de motorwinkel bruurs vandaan gehaald. dat was de olie die de monteur ook altijd in zijn race kreidlers deed. dus lijkt me ook prima.
over al deze 3 oliën ben ik goed te spreken. mankeerd niets aan.
die ik ook bij me tankstation kan kopen. voorheen gebruikte ik altijd de putoline moped oldtimer olie die was bedoel voor zundapp kreidler tomos en puch.
ook heb ik nog olie bij de motorwinkel bruurs vandaan gehaald. dat was de olie die de monteur ook altijd in zijn race kreidlers deed. dus lijkt me ook prima.
over al deze 3 oliën ben ik goed te spreken. mankeerd niets aan.
-
- Gebanned
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Er is in de oliewereld veel veranderd sinds Kreidler SAE 80 voorschreef in hun blokken.
Trouwens, je kunt de viscositeit van motorolie en versnellingsbak / cardan olie niet 1 : 1 vergelijken.
Tegenwoordig is er een universele versnellingsbak olie van Denicol genaamd Trans Power die geschikt is voor de versnellingsbakken van 2 en 4 takt motoren van de meeste zwaar belaste competitie motoren, maar ook geschikt voor een Kreidler.
Trouwens, je kunt de viscositeit van motorolie en versnellingsbak / cardan olie niet 1 : 1 vergelijken.
Tegenwoordig is er een universele versnellingsbak olie van Denicol genaamd Trans Power die geschikt is voor de versnellingsbakken van 2 en 4 takt motoren van de meeste zwaar belaste competitie motoren, maar ook geschikt voor een Kreidler.
- Haakie
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
- Locatie: Borne (Ov)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
<offtopic>
</offtopic>
Zelf gebruik ik altijd de olieën van Eurol en Kroon. Beide zijn SAE80 mineraal en mijn bak schakelt er perfect mee. Ik ken ook mensen die olie voor Honda (SAE50) toepassen...
A-Hum? Ik heb hier een Philips MSX thuiscomputer liggen die uit 1984 stamt! En daarvoor hadden ze al de videopac. De Commodore PET is nog ouder...de eerste thuis computer is nog geen eens 10 jaar oud.
</offtopic>
Zelf gebruik ik altijd de olieën van Eurol en Kroon. Beide zijn SAE80 mineraal en mijn bak schakelt er perfect mee. Ik ken ook mensen die olie voor Honda (SAE50) toepassen...