Versnellingsbakolie

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#76 Bericht door Ries » 05 aug 2005, 10:32

waarom niet gewoon de voorgeschreven olie??? dat is de goede, ff de zoekfunctie gebruiken...

doli
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2005, 10:32
Locatie: amerongen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#77 Bericht door doli » 19 aug 2005, 10:39

ja tip ga naar dick baan :P heb het adres wel als je het nodig hebt

maar mense da af tap plug die zit tog onder je kickstart (als je die hebt ) maar die van mij lekt dan iets olie van een schroef aan de andere kant van het blok

groetjes doli

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#78 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 aug 2005, 10:53

doli schreef:ja tip ga naar dick baan :P heb het adres wel als je het nodig hebt

maar mense da af tap plug die zit tog onder je kickstart (als je die hebt ) maar die van mij lekt dan iets olie van een schroef aan de andere kant van het blok

groetjes doli
de aftapplug van een indirekt blok zit inderdaad links aan de zijkant onder bij de kickstarter/versnellingsas.
Bij een direkt blok is het een zeskant stop onder (achterste!) het blok.
De plug aan de rechterzijkant (caterfdeksel) is je olievul en olieniveau plug.
Lekkage van deze vulpug kan je verhelpen door een nieuwe koperen afdichtring te monteren.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#79 Bericht door dijk » 19 aug 2005, 11:38

--------------------------------------------------------------------------------

Bolle Aad schreef:
is ook een idee ,maar wat is gl-1 en mineral


Het GL nummer geeft aan hoeveel toevoegingen erin zitten.
Des te hoger dit nummer des te zwaarder je de olie kunt belasten.

GL 1 moet je hebben voor Kreidler.
hansj schreef:Immers bij de hogere GL nummers zitten er meer zwavelvebindingen in. En die zijn slecht voor brons.

Mineral, wil zeggen dat dit minerale olie is.
Integenstelling met de (vol) synthetische olieen.

Dus dit is de olie die bedoeld is voor Kreidler.

HansJ woorom geeft dick baan dan 80sae gl 4 olie mee. hansj je zegt dat hets lecht voor het brons is. :?: :?: :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#80 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 aug 2005, 11:55

@Dijk Het kan natuurlijk zijn dat dit een puur theoretische stelling is die op basis van praktijkervaring wel mee valt.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#81 Bericht door dijk » 19 aug 2005, 11:56

ik weet het niet terry :?: :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#82 Bericht door nozems » 19 aug 2005, 16:32

beetje tegenstrijdig allemaal, had vanmorgen net ff 2 flesjes gehaald, plutoline sae80w gl4....maar ik gebruik dit al een tijdje, en nu lees ik dat m,n brons ervan oplost #-o .
ik weet het niet meer, de een zegt dit en de ander weer dat #-o

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#83 Bericht door Rick Hahn » 19 aug 2005, 17:04

Ik ben eigenlijk nog nooit lager dan GL-5 tegengekomen? De brommerhandel hier heeft dacht ik geen GL-1, of hij houdt het achter :mrgreen:

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#84 Bericht door hermanp » 19 aug 2005, 17:23

Als ik me niet vergis, zitten er in GL-5 olieën additieven, die de werking van de (natte) koppeling nadelig beïnvloeden.

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#85 Bericht door HansJ » 19 aug 2005, 17:30

dijk schreef:--------------------------------------------------------------------------------

hansj schreef:Immers bij de hogere GL nummers zitten er meer zwavelvebindingen in. En die zijn slecht voor brons.

Mineral, wil zeggen dat dit minerale olie is.
Integenstelling met de (vol) synthetische olieen.

Dus dit is de olie die bedoeld is voor Kreidler.

HansJ woorom geeft dick baan dan 80sae gl 4 olie mee. hansj je zegt dat hets lecht voor het brons is. :?: :?: :?: :?: :?:
Dat weet ik dat Dick Baan GL4 meegeeft (heb het zelf ook).

Het Kreidler motorblok is ontworpen in een tijd dat er alleen maar minerale olie was.

Later zijn de synthetische olieen gekomen met een scala aan toevoegingen (additives),
Voor versnellingsbakolie kwamen de EP-olieen (Extreme Pressure). Om die olie bestendig te maken voor hoge vlaktedrukken tussen tanden van overbrengingen voegt men zwavel toe.

Nou zwavel en koper dat gaat niet goed samen #-o (Enzo is chemisch technoloog en die kan je precies vertellen waarom koper en zwavel elkaar niet lusten).

Enzo geeft reeds aan dat die inwerking van EP-olieen miniem is.

Maar de bronzen bussen in Kreidler-blokken hebben liever geen zwavel in de olie.

PS) Hoe hoger het GL-nummer des te meer zwavel zit erin.

HansJ

Gebruikersavatar
dennisvisser
Berichten: 1389
Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
Locatie: no - village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#86 Bericht door dennisvisser » 19 aug 2005, 18:58

meschien een noob vraag maar der zitten tog aleen bronse bussen in een nl bak met trapas?
of vergis k me nu heeel hard :oops: :oops:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#87 Bericht door dijk » 19 aug 2005, 19:07

bronzenbussen zitten in 3-4-5-6 bak van kreidler. :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
dennisvisser
Berichten: 1389
Lid geworden op: 19 jul 2004, 15:12
Locatie: no - village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#88 Bericht door dennisvisser » 19 aug 2005, 19:10

waar zitten ze dan in een v bak met kickstarter . bij de kickstarter ??

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#89 Bericht door Gijs » 21 aug 2005, 11:47

juist!

Melchior
Berichten: 1071
Lid geworden op: 04 jun 2003, 21:17
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#90 Bericht door Melchior » 21 aug 2005, 12:12

Had je aan het eind van de Kreidler-dynastie dan ook alleen maar minerale olie?
Ik dacht dat synthetische olie al veel langer bestond!

Gebruikersavatar
jaspervdhoek
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 jul 2004, 16:09
Locatie: maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#91 Bericht door jaspervdhoek » 21 aug 2005, 13:16

De meeste techniek bestaat nog niet zo lang hoor, de eerste thuis computer is nog geen eens 10 jaar oud.

Tv had je 20-30 jaar geleden ook nog maar erg weinig, eigenlijk alleen bij de rijkelui.

Dat is hetzelfde met de olieen de eerste synthetische olie is dan wel een eeuw geleden gemaakt, maar toen wilde nog niemand dat produkt gebruiken. Pas ergens in 1960 werd het voor het eerst gebruikt in vliegtuigen.
Maar omdat auto's het zwaarder te verduren hebben dan die vliegtuigen (stof, zand, enz.) werden er ook auto's geschikt gemaakt voor synthetische olie. in 1972 werd de eerste auto geschikt gemaakt voor synthetische olie. en pas ergens halverwege de jaren 90 begonnen de meeste auto producenten pas met het produceren van auto's speciaal voor synthetische olien.

Dus eigenlijk toen kreidler falliet ging toen werdt er pas veel gebruik gemaakt van synthetische olie.

(wat kan je eigenlijk toch een hoop info vinden op internet :lol: :wink: )

Tom89
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 aug 2005, 08:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

domme vraag?

#92 Bericht door Tom89 » 24 aug 2005, 20:39

uh waar moet je de olie aftappen?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: domme vraag?

#93 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 aug 2005, 20:42

Tom89 schreef:uh waar moet je de olie aftappen?
Waar hangt af van of je een direkt of indirekt geschakeld blok hebt.

indirekt= plug voor schroeverdraaier links onder de schakelas
direkt= achter onder het blok met zeskant (de meest achterste)

Enzo

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#94 Bericht door HansJ » 24 aug 2005, 20:43

Zoekt en gij zult vinden.
viewtopic.php?t=10254

HansJ

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
Locatie: Oudkarspel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#95 Bericht door nonserviam » 24 aug 2005, 20:59

nou ik gebruik tegenwoordig de olie van dick baan.
die ik ook bij me tankstation kan kopen. voorheen gebruikte ik altijd de putoline moped oldtimer olie die was bedoel voor zundapp kreidler tomos en puch.

ook heb ik nog olie bij de motorwinkel bruurs vandaan gehaald. dat was de olie die de monteur ook altijd in zijn race kreidlers deed. dus lijkt me ook prima.

over al deze 3 oliën ben ik goed te spreken. mankeerd niets aan.

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#96 Bericht door PRO TUNING » 26 okt 2005, 19:51

Er is in de oliewereld veel veranderd sinds Kreidler SAE 80 voorschreef in hun blokken.
Trouwens, je kunt de viscositeit van motorolie en versnellingsbak / cardan olie niet 1 : 1 vergelijken.

Tegenwoordig is er een universele versnellingsbak olie van Denicol genaamd Trans Power die geschikt is voor de versnellingsbakken van 2 en 4 takt motoren van de meeste zwaar belaste competitie motoren, maar ook geschikt voor een Kreidler.

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#97 Bericht door Haakie » 28 okt 2005, 00:21

<offtopic>
de eerste thuis computer is nog geen eens 10 jaar oud.
A-Hum? Ik heb hier een Philips MSX thuiscomputer liggen die uit 1984 stamt! En daarvoor hadden ze al de videopac. De Commodore PET is nog ouder...

</offtopic>

Zelf gebruik ik altijd de olieën van Eurol en Kroon. Beide zijn SAE80 mineraal en mijn bak schakelt er perfect mee. Ik ken ook mensen die olie voor Honda (SAE50) toepassen...

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#98 Bericht door royekolen » 28 okt 2005, 01:04

ik heb nog orginele kreidler blok oli :mrgreen:

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#99 Bericht door Johan » 28 okt 2005, 01:30

zou ik maar eens vervangen dan.
vandaag even langs brommer boer.. die heeft mooie flesjes met 350cc voor 3.50 oid

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#100 Bericht door royekolen » 28 okt 2005, 01:31

niet in me blok zelf maar in de verpakking nog

Plaats reactie