Versnellingsbakolie

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#101 Bericht door Melvin » 28 okt 2005, 02:32

je kan beter op en neer ridjen naar dick baan voor een liter olie. Dat kost je 4 euro namelijk :mrgreen:

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#102 Bericht door royekolen » 28 okt 2005, 07:25

ik heb thuis al 3 neuwflesjes staan maar dat kosten wel iets meer dan 4 euro :roll: :mrgreen:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#103 Bericht door Ed.P » 27 dec 2005, 01:07

Waarom gebruiken jullie niet gewoon ATF olie ? speciaal voor (autom.)versn.bakken met koppelingsplaten/bronzen lagers / geschikt voor hoge temperaturen/dunne olie dus weinig weerstand en een goede smering in koude toestand en gaat het slippen van koppelingen tegen.
Het enige wat je wel moet hebben zijn Viton keeringen.
Word in bijna alle racebakken gebruikt , zelfs met hypoiet vertanding.

Ed

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#104 Bericht door dijk » 27 dec 2005, 04:14

ik gebruik nu bellray gear saver sae 80w ed bevalt prima. :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#105 Bericht door Ries » 27 dec 2005, 06:38

daar zijn volgens mij al discussies zat over gevoerd...

ik heb al met vanalles gereden, honda mt olie, kroon olie, olie van dick baan, en olie uit een rood wit flesje, en kan niet veel verschil merken... maarja

als je even zoekt Ed, dan zijn er genoeg meningen over...

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

#106 Bericht door pimvandongen » 27 dec 2005, 17:27

ik rij met de oude olie van vorig jaar, ook geen problemen mee

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#107 Bericht door maloud » 27 dec 2005, 18:06

Ed.P schreef:Waarom gebruiken jullie niet gewoon ATF olie ? speciaal voor (autom.)versn.bakken met koppelingsplaten/bronzen lagers / geschikt voor hoge temperaturen/dunne olie dus weinig weerstand en een goede smering in koude toestand en gaat het slippen van koppelingen tegen.
Het enige wat je wel moet hebben zijn Viton keeringen.
Word in bijna alle racebakken gebruikt , zelfs met hypoiet vertanding.

Ed
Ik weet het niet zeker hoor Ed, maar volgens mij heb je gelijk op alle punten, behalve de Hypoïd olie. Volgens mij hoort daar nog steeds een OEL (Oil Extrem Pressure) te worden gebruikt.

Louis

p.s. Kon jij Karel Oudewortel ??

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#108 Bericht door Ed.P » 27 dec 2005, 23:11

louis,

ATF blijkt zeer goed bestand tegen de hoge flank drukken en afschuiving van een hypoid vertanding , ik gebruikt het zelf al jaren in verschillende versn. bakken.

Karel Oudewortel ? er gaan geen bellen rinkelen

Ed

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#109 Bericht door maloud » 27 dec 2005, 23:33

Hallo Ed,

Karel Oudewortel was jarenlang de Chefmonteur van Ben Pon, ten tijde van het Dutch National Racing Team. Ben racete toen met een Carrera Special, waarmee hij o.a. op de Nürnburgring extreme tijden neerzette.

Het verhaal gaat o.a. dat hij toen Ben eens kwaad op hem was, hij als tegenprestatie even de grasmaaier had opgevoerd, waardoor het gras gemaaid kon worden met 75 km/u. Ben die daar geen weet van had, startte het ding, trok het gas open zoals hij gewend was en reed vervolgens, met een tiefus vaart door de tuinen van twee buren heen.

Ook had hij eens een Volkswagen "Brilletje" (Flacko) voorzien van een Porsche blok, helemaal bij elkaar gertitseld uit garantie onderdelen. Dat kon net, met de kap dicht, alleen was de achterbank "uitgehold". Toen hij eens mijn vader op kwam halen vloog hij bij ons in de straat uit de bocht tegen de melkboer aan. De flessen hingen tot 3 hoog tegen de muur. En stug volhouden dat er niets aan de hand was en dat hij 40-45 km/h had gereden.

Toen hij ± 55 was haaft hij al zijn Porsches aan de kant gedaan en een Kreidler gekocht. Net zo lyrisch als hij over Porsch kon spreken kon hij ook Kreidler roemen. Nog later heeft hij zijn Kreidler verruilt voor 2 Solexen. Eën in Amsterdam en één in Almere, en dit kleurrijke figuur die menigmaal van Ben Pon een testrit mocht maken met zijn Porsches ging naar zijn eigen dealerschap (wat overigens niemand kon vinden, zo verstopt was het) met openbaar vervoer en vanaf de trein met de Solex. :cry:

Gebruikersavatar
Martijn Koert
Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
Berichten: 4171
Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#110 Bericht door Martijn Koert » 27 dec 2005, 23:36

pimvandongen schreef:ik rij met de oude olie van vorig jaar, ook geen problemen mee
svp ontopic!

sae80 komt der bij mij weer in. kreidler is toch achterhaalde techniek. dus achterhaalde olie doet wonderen 8)

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#111 Bericht door Gijs » 27 dec 2005, 23:46

Waarom gebruiken jullie niet gewoon ATF olie ?
In het andere mooie duitse merk dat begint Z en eindigt op ündapp (125) wordt geadviseerd cq voorgeschreven om er ATF in te doen.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#112 Bericht door Ed.P » 28 dec 2005, 00:14

Ik zou het gewoon eens proberen , je voeld het meteen aan de koppeling die veel meer "bijt"

Ed

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#113 Bericht door Melvin » 28 dec 2005, 00:15

Ed.P schreef:Ik zou het gewoon eens proberen , je voeld het meteen aan de koppeling die veel meer "bijt"

Ed
waar zijn die viton keeringen te krijgen?

Gebruikersavatar
miller
2-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2002, 23:40
Locatie: Good old days
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#114 Bericht door miller » 28 dec 2005, 00:17

Melvin schreef:
Ed.P schreef:Ik zou het gewoon eens proberen , je voeld het meteen aan de koppeling die veel meer "bijt"

Ed
waar zijn die viton keeringen te krijgen?
Bijv. EMOT Koekange

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#115 Bericht door Melvin » 28 dec 2005, 00:19

zijn dat die met teflon laag?

Gebruikersavatar
plumber
Berichten: 363
Lid geworden op: 11 jul 2005, 11:39
Locatie: elden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#116 Bericht door plumber » 28 dec 2005, 00:19

Melvin schreef:
Ed.P schreef:Ik zou het gewoon eens proberen , je voeld het meteen aan de koppeling die veel meer "bijt"

Ed
waar zijn die viton keeringen te krijgen?
moet jij toch weten als revisie specialist 8)

Gebruikersavatar
plumber
Berichten: 363
Lid geworden op: 11 jul 2005, 11:39
Locatie: elden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#117 Bericht door plumber » 28 dec 2005, 00:21

Kreidler racekeerring teflon 17x28x7 €10.00
057-17x28x7p



Klik voor details
Lichtloopkeerring.
Met TEFLON coating.
17x28x7 Enkellips.
Technologie uit de formule een ,loopt meer dan 50% lichter als standaard keerring.
Exclusief bij EMOT

Gebruikersavatar
plumber
Berichten: 363
Lid geworden op: 11 jul 2005, 11:39
Locatie: elden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#118 Bericht door plumber » 28 dec 2005, 00:22

kan je ook nog wel is in topsnelhied schelen :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
miller
2-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2002, 23:40
Locatie: Good old days
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#119 Bericht door miller » 28 dec 2005, 00:23

In Oss Nbr. bij de lager/keerringenboer hebben ze de viton die jij bedoeld Mel. Hebben een donker rood bruin achtige kleur. Die van EMOT zijn alleen van binnen voorzien van dit materiaal. Van buiten gewoon zwart.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#120 Bericht door Ed.P » 28 dec 2005, 00:28

Zoals Miller zegt , je kunt ze bij elke lager/keeringenboer bestellen en zijn bruin van kleur

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#121 Bericht door Gijs » 28 dec 2005, 00:44

loopt meer dan 50% lichter als standaard keerring
Hoe zwaar loopt een normale standaard keering dan? en wat betekent dit dan snelheid? Zeg maar bij 9000 RPM? Misschien kunnen de academen op het forum dit berekenen.

Gebruikersavatar
plumber
Berichten: 363
Lid geworden op: 11 jul 2005, 11:39
Locatie: elden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#122 Bericht door plumber » 28 dec 2005, 00:48

Gijs schreef:
loopt meer dan 50% lichter als standaard keerring
Hoe zwaar loopt een normale standaard keering dan? en wat betekent dit dan snelheid? Zeg maar bij 9000 RPM? Misschien kunnen de academen op het forum dit berekenen.
zal mij ook is benieuwen
ik geloof niet dat het wat uitmaakt

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#123 Bericht door Rick Hahn » 28 dec 2005, 13:01

9000 rpm op een as van 17 mm geeft als snelheid:

0,17 * pi * 9000 = 4804 m/s, das best snel :D

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#124 Bericht door HansJ » 28 dec 2005, 13:24

Rick,

V= (pi x D x n)/60..........(3,14 x 0,017 x 9000)/60= 8,01 m/s

HansJ

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#125 Bericht door tombo » 28 dec 2005, 13:41

hehe idd :P
Maar sierfred kan vast wel het aantal km dat je aan winst hebt berekenen 8)

Plaats reactie