Spuiten - schoonheidsfoutjes

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Fast Forward
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1 Bericht door Fast Forward » 05 okt 2002, 14:27

Beste sleutelaars,

ik heb donderdag (eindelijk) m'n kreidler RMC die ik aan het opknappen ben gespoten (zwart).
Het over het algemeen goed gelukt alleen zijn er twee schoonheidsfoutjes waar ik vragen over heb, misschien hebben jullie nog tips:
1 op de rechterzijkap zitten een paar blaasjes. hoe zijn die er  gekomen (slechte ventilatie, te weinig uitdamptijd)? enig idee? en hoe krijg ik ze weg?
2 op twee onderdelen zit een doffe waas (ik vermoed van het spuitstof van toen ik andere onderdelen aan het spuiten was). hoe krijg ik dat weg? polijsten?


als iemand tips heeft hoor ik het dus graag

groeten Chris
Bijlagen
resultaat___omgeving_weggewerkt.JPG
resultaat___omgeving_weggewerkt.JPG (0 Bytes) 7975 keer bekeken

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Danoontje » 05 okt 2002, 14:46

Die blaasjes...misschien toch iets van oude lak laten zitten? of toevallig met je vingers erop gezeten..??
Weghalen....uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh...opschuren met fijn schuurpapier en een hele nieuwe zwarte laag aanbrengen...is toch niet zo veel werk...

Die waas...denk idd dat het nevel is van het spuiten van de andere kappen
Weghalen...als het helemaal uitgehard is, kUn je proberen met wat wasbenzine en wrijven...anders ff snel ligt opschuren en een nieuwe laag over de kap...


Deze dingen hebben bij mij wel gewerkt...had er een stuk afgestoten en idd ook waas...

Vergt wel echt gedult...

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#3 Bericht door joost » 05 okt 2002, 16:41

Uhm.... die delen met die blaasjes moet je gewoon weer blank maken en opnieuw beginnen denk ik..

Dat dof worden heb ik ook een keer gehad.. Ik gebruikte "motip" mat zwart. Het lag toen volgens mij aan een te koude & veel te vochtige omgeving.....

Maaruh... Suc6 ermee !

Jelmer Florett
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 sep 2002, 09:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Jelmer Florett » 06 okt 2002, 20:14

die waas kan je weghalen door te waxen of gewoon laten zitten dan worden de kappen vanzelf de zelfde kleur aleen duurt het wat langer! MVGRT Jelmer

atala
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 sep 2002, 21:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door atala » 10 okt 2002, 00:02

Heb onlangs mijn frame met spuitbussen gespoten en na een paar dagen met de groene commandant de spuitwaas weggepoetst, hierna met gewone was afgewerkt. Ben niet ontevreden over het resultaat.
groeten.

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door RMC1977 » 23 okt 2002, 09:17

Spuit je er trouwens na de tijd wel even blanke lak overheen, want die spuitbussenlak kan niet zo goed over benzine, dus als het eens lekt kan het wel eens oplossen. Ik ken iemand die dit heeft gehad, en met blanke lak er over heen schijnt het goed te gaan. Het beste is natuurlijk om de brommer met 2 componenten lak te spuiten(gebruikt de echte spuiter ook), maar niet iedereen heeft een spuitinstalatie thuis. :p

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Steven » 23 okt 2002, 10:04

2 componenten blanke lak kan je zo kopen bij een autospuiterij. (is wel duur, ik was € 15 kwijt)

ze stoppen dan de 2 componenten netjes afgemeten in een spuitbusje, die moet je binnen 48 uur spuiten. daarna is je bus knetterhard :)

ik heb het zelf gebruikt voor m'n benzinetank en de verf blijft perfect zitten als ik iets mors bij het tanken. ik heb het gebrobeerd, een stukje kaal metaal met verf (zelfde als ik op de tank had) en d'r een beetje benzine tegenaan. de verf verdween als sneeuw voor de zon.

Fast Forward
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2002, 23:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Fast Forward » 24 okt 2002, 21:19

ik heb 2-componenten acrylaatlak gebruikt: is het allerbeste dat er bestaat. mooie glans, en chemicalienbestendig. Alleen is het inderdaad duur. Ik was 40 euro kwijt. Maar ik heb het met een goeie verfspuit gespoten, en ik heb wel een mooi restultaat nu! op die paar schoonheidsfoutjes na dan. maar die waas heb ik nu weg gepolijst en die blaasjes met de penseel weggewerkt. maar het is wat jullie zeiden. je moet natuurlijk wel een spuitinstall. hebben

Ad H
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2002, 23:06
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Ad H » 24 okt 2002, 23:12

Blaasjes onder de lak dat kan ook belistering zijn.
Als je na het gronden nog met waterproof schuurpapier het oppervlak gaat polijsten,kan er nog altijd een beetje vocht in de ondergrond blijven zitten,als je dan gaat spuiten in een koude ruimte blijft dat vocht onder de lak zitten en komt dat naderhand gewoon weer naar boven.
Grtz Ad

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door -Johnny- » 27 okt 2002, 13:54

Goed schuren, oude verfresten helemaal weghalen! goed ontvetten!! en dan met een primer overspuiten zodat de verf goed hecht, vervolgens een kleur of zwart/wit er over heen. als je zwart gaat spuiten  met die motip bussen, neem dan RALLY zwart!! geen glanszwart in iedergeval. rally zwart spuit mooi egaal. vervolgens kun je voor een goede glans lak er over heen doen! heb je hetzelfde effect.

die waas die jij hebt komt waarschijnlijk door het beslaan van de verf., ook als de temperatuur te laag is dan wil de verf nog wel eens beslaan. licht opschuren en weer spuiten. bubbeltjes komen door niet goed schuren, ontvetten.

Als je het helemaal overnieuw gaat doen:

heb perfecte resultaten gezien met 2-componentenlak!! in zeer veel kleuren te verkrijgen bij autolakbedrijven. hard goed uit, benzine bestendig en krasbestendig (beter dan motip)

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door -Johnny- » 27 okt 2002, 13:55

owja, en voor gebruik: de spuitbussen schudden vervolgens 15 min. laten dobberen in warm water (niet heet!) en daarna eruit halen, afdrogen en nog eens goed schudden! <ook tussen door>

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door SjorsT » 27 okt 2002, 18:04

Die 2 componentenlak ken ik, daar hebben we thuis een paar trekkers in gespoten. Die wordt ook niet zo snel dof en is goed hard.

Johnny, dat is een goede tip met die matlak en dan die blanke lak eroverheen. Zelf heb ik het ook wel eens gedaan met een luchfilterhuis van een 2-takt blokje.

Voor het spuiten de kappen verwarmen is ook beter. In autospuiterijen worden de onderdelen voor het spuiten verwarmd. Hierdoor kun je dikkere lagen in 1 keer spuiten. De drijvers komen niet zo snel. Dit in combinatie met warme spuitbussen zoals Johnny zei moet perfect zijn.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door SjorsT » 27 okt 2002, 18:05

Die 2 componentenlak ken ik, daar hebben we thuis een paar trekkers in gespoten. Die wordt ook niet zo snel dof en is goed hard.

Johnny, dat is een goede tip met die matlak en dan die blanke lak eroverheen. Zelf heb ik het ook wel eens gedaan met een luchfilterhuis van een 2-takt blokje.

Voor het spuiten de kappen verwarmen is ook beter. In autospuiterijen worden de onderdelen voor het spuiten verwarmd. Hierdoor kun je dikkere lagen in 1 keer spuiten. De drijvers komen niet zo snel. Dit in combinatie met warme spuitbussen zoals Johnny zei moet perfect zijn.  :cool:

Plaats reactie