Carburateur - aanschaf nieuwe

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kommerzijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 sep 2002, 07:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door Kommerzijl » 22 okt 2002, 10:17

Ik ben van plan een nieuwe carb. aan te schaffen. Momenteel rij ik met een zwaar "gekietelde" standaard cilinder met een 14 mm carb. Ik zit nu te denken aan een 18mm. Eventueel kan ik die dan ook gebruiken voor een (nog nieuw aan te schaffen) Athena cilinder 63 cc. Is dit een juiste beslissing; moet ik een kleinere carb. kopen?

groet,
Michel de Boer

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Danoontje » 22 okt 2002, 11:34

Ligt eraan wat je bedoelt met zwaar gekieteld...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Steven » 22 okt 2002, 15:08

waarom wil je een kleinere carb kopen dan?

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#4 Bericht door hermanp » 22 okt 2002, 19:29

Misschien bedoelt hij kleiner dan de 18mm, die hij in gedachten heeft?

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door thomas » 22 okt 2002, 21:15

kleiner dan 18 kun je wel gaan maar zo ik niet doen, tenzij je daar een andere reden voor hebt, bijvoorbeeld omdat je de cilinder wilt begrenzen . maar wat voor athena is een 5,3 > 18 mm of je hebt een 6,3 > 20 mm .

Joe Bar
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Joe Bar » 22 okt 2002, 21:30

Harry Bruins in Erica verkoopt voor +-40 euro immi-Bing's. NIEUW. Echt perfecte dingen. Voor Kreidler moet je alleen ff een soort dop voor je luchtfilter maken . Maar das een koud kunstje.

Gebruikersavatar
Kommerzijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 sep 2002, 07:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Kommerzijl » 22 okt 2002, 21:39

Ik zal mijzelf nog ff verduidelijken...Ik wil graag dat mijn K. wat rustiger loopt. Vooral als ik hem net heb gestart maakt hij ontzettend veel toeren. Als het blok eenmaal op temp. is moet ik bijna constant het gas erop houden om hem aan de loop te houden. (stationair wil bijna niet) Starten als het blok op temp. is, is helemaal een ramp. Ik wil graag beginnen met het kopen van een nieuwe carb. (voor mijn huidige cilinder) Haalt dit niets uit dan wil ik een Athena cilinder 63 cc (toch?). En dan moet ik denk ik een 18 mm. hebben? TOCH?

Alvast bedankt voor de opmerkingen tot zover....
Michel

Gebruikersavatar
Kommerzijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 sep 2002, 07:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Kommerzijl » 22 okt 2002, 21:40

Ik zal mijzelf nog ff verduidelijken...Ik wil graag dat mijn K. wat rustiger loopt. Vooral als ik hem net heb gestart maakt hij ontzettend veel toeren. Als het blok eenmaal op temp. is moet ik bijna constant het gas erop houden om hem aan de loop te houden. (stationair wil bijna niet) Starten als het blok op temp. is, is helemaal een ramp. Ik wil graag beginnen met het kopen van een nieuwe carb. (voor mijn huidige cilinder) Haalt dit niets uit dan wil ik een Athena cilinder 63 cc (toch?). En dan moet ik denk ik een 18 mm. hebben? TOCH?

Alvast bedankt voor de opmerkingen tot zover....
Michel

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door thomas » 22 okt 2002, 21:46

ik vraag me af of het niet aan iets anders kan liggen ? , maar probeer hem eens te starten (als hij warm) is met de choke dit zou er op kunnen duiden dat hij te weinig benzine krijgt.

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door ocin » 22 okt 2002, 21:59

leuk probleem, had ik namelijk ook.
Een standaard cilinder heeft een compressie verhouding van 7.5
Door 2mm van de bovenkant van de cilinder af te draaien maak je de
compressie verhouding gelijk aan een bijv. 6.3 pk.
Ik denk in jouw geval naast cilinder vlakken een fractie van kleinere sproeier en ontsteking op tijd.
Laat het even weten als je je cilinder wil vlakken.

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door JohanDennis » 25 okt 2002, 09:51

Ik heb onlangs op onze Kreidler LH een 4.2PK cilinder gezet met een 14mm Bing met 74 sproeier.  Met nieuwe bougie NGK 8, draait met koude motor ook snel stationair met warme motor normaal, volgens de bromfietswinkel  in de buurt is dit een kwestie van expirimenteren met sproeiers. In deze 14mm zat toen wij hem kochten een 62 sproeier en zijn nu dus bij 74  aangeland en moeten volgens mij nog veel groter, heeft iemand een idee hoe groot? Brommer rijdt dik 70 met vertanding 13/36. Met de standaart cilinder en 12mm carb gaat alles goed en rijdt hij 50. Groeten uitTilburg.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#12 Bericht door Caspar » 26 okt 2002, 17:56

Het nadeel van een 18mm is de ronde kroondeksel die meteen opvalt , een 17mm heeft dat nadeel niet.
Het voordeel van een 18 of 20mm is dat je met de stelschroef aan de linkerkant het onderste deel van de gasresponse nog wat kunt afstellen , ook het stationair toerental kan daar baat bij hebben. Voor een 20mm heb je wel een SB spruitstuk of een verloop nodig.

Vaak is een uitgesleten carburateur-huis of gasschuif de oorzaak van dat hoge stationair lopen, alhoewel het ook wel eens valse lucht kan zijn door een slechte pakking of krukas-keerring.
Als een cilinder niet goed , of té veel is gekieteld , wil dat ook wel eens de oorzaak zijn van genoemde problemen.

Plaats reactie