Alu voorpoot behandelen - schuur/slijt plekken

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door Jans » 27 okt 2002, 09:33

Ik ben bezig gegaan om een voorvork te demonteren en wil nu het aluminium van de schokbreker weer netjes hebben.
Heb al wat geschuurd en het is weer redelijk egaal. Nu het volgende, er zát een laagje overheen, (lijkt als duraluminium) die het alu een beschermende (harde) laag gaf. Hoe is dat weer aan te brengen, is daar e.o.a. chemisch goedje voor?

De beschadiging die ik wil herstellen treed vaak op en ontstaat door de rubber hoes, die over het alu heen en weer schuift.

Graag reactie!

Jannes

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#2 Bericht door joost » 27 okt 2002, 11:49

Dat probleem ken ik.. Ik heb het toen licht opgeschuurd en vervolgens met een spuitbus gespoten (alu-kleur). Het resultaat was erg goed! Ik zal binnenkort hier even het resultaat posten!

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door -Johnny- » 27 okt 2002, 12:05

woon egaal <schuren?> maken en dan eerst met groffe polijst bewerken en vervolgens fijn polijsten! ;) stralend resultaat  :;):  niet vergeten om er vervolgens wat blanke lak over hen te spuiten <motip ofzow...> :D

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Jans » 27 okt 2002, 13:23

Tnx voor julle reactie's. Ik was meer op zoek naar een methode om de oppervlakte weer wat harder te maken, want die is er nu dus afgeschuurd.

Toch bedank, als er niks anders is, zal het wel aflakken met blanke lak worden.

Jannes

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door SjorsT » 27 okt 2002, 17:53

Goed bedoeld Johnny, maar helaas weet ik dat blanke lak op gepolijst aluminium niet houdt.

Ik heb het gehoord van de buur die zich na de tijd wat bijverdient met auto's repareren. Je kent het wel die jochies met die BMW'tjes. Hebben ze velgen die duurder zijn dan de auto zelf, en dan moeten ze huilen dat hun o zo glimmende velgjes 's winters wit poeder worden. Opnieuw polijsten dat aluminium dan is het weer nieuw. Dan proberen ze er een beschermende laag op aan te brengen zodat ze niet na elke rit de velgen hoeven poetsen (zou ik ook doen) en blijt later dat de blanke lak er spoedig af bladert. Lastig... Kunnen ze beter verchroomde stalen velgen halen of metallic zilver gespoten aluminium velgen kopen.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door -Johnny- » 27 okt 2002, 18:20

dat zou maar zo kunnen dat de lak afbladert...ik heb zelf mijn alu wielen gepolijst. de naven zijn gepolijst, goed ontvet en toen gelakt met spuitbus motip. de velgen heb ik gepolijst en herhaaldelijk in de wax gezet zodat de glans wat langer houd. de lak houd bij mij nu al zo'n 3 maanden. heb er gelukkig nog geen krasje opzitten. heb dus nog geen ervaring met winters (pekel etc.) of houdbaarheid op lange termein  :(

mwaja...de mijne staat mooi warm en droog in de schuur komende winter...dus zal er weinig last van hebben. in ieder geval bedankt dat je me daarop even wees/aanvulde SjorsT  :;):

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door ocin » 27 okt 2002, 20:39

De harde laag waar je het over hebt, is een kunstmatig aangebrachte oxidelaag.
Het chemische proces heet anodiseren.
Er zijn genoeg bedrijven te vinden in bijvoorbeeld de
cd-foongids, onder trefwoord anodiseren.

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door JohanDennis » 27 okt 2002, 20:46

Deze aluminium onderpoten zijn geanodiseerd dit is een chemisch proces dat veel toegepast wordt in de aluminiumindustrie eenmaal weggeschuurd is het weg en blijft het weg.( Dit zegt een goede kennis van me die bij  een fabriek werkt voor aluminium ramen en deuren.) Overspuiten in de gewenste kleur en afwerken met 2componenten blanke lak is zijn advies. Succes en groeten uit Tilburg.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door SjorsT » 28 okt 2002, 10:16

Aanvulling: bij anodiseren wordt het aluminium in een chroomzuur bad gedompeld.

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Jans » 28 okt 2002, 23:09

Vandaag eens ff een paar bedrijven langs gebeld en heb iemand gevonden die ze weer opnieuw kan anodiseren.

Scheeld weer, heb ze het liefst weer orgineel en dat lijkt weer te gaan lukken.

Jannes

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door udo » 01 nov 2002, 11:41

ik had er van die chrome stickers opzitten dus het leek net of het verchroomd was, nu heb ik die stickers er af gehaald want ze waren beschadigd (niet door mij), en ik ga nu die voorvorkpoten polijsten...

Plaats reactie