slecht op gang / op toeren komen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

slecht op gang / op toeren komen

#1 Bericht door -Johnny- » 09 dec 2002, 18:58

paar vraagjes hier...

'k heb die bewerkte SB met bus gemonteerd, en heb er tijdelijk een 16mm carb op gemonteerd (heb nog geen sproeiers voor me 22). Het lijkt wel of hij moeilijk op toeren komt. in zijn vrij stationair draaien doet ie ook niet. boven een bepaald toerental wil die wel. en dan is hij ook vrij vlot op het gas. Heeft er iemand suggesties?

Oja, de bougie slaat nat uit, ook als je even probeert te rijden.en starten doet ie alleen als je flink hard trapt en gas vol open draait

b.v.d. groetzz

Johnny

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Haakie » 09 dec 2002, 22:08

Een getunde cilinder zal altijd pas wat doen als ie op toeren komt. Als hij slecht stationair (of in jouw geval niet) dan moet je de gasnaald iets hoger of lager zetten. Hiermee regel je de verhouding onderin, omdat hij bovenin wel goed trekt hoef je nix aan de hoofdsproeier te doen.

Suc-6!!!

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door -Johnny- » 10 dec 2002, 17:44

Ik heb er een grotere sproeier ingepropt want ik kon hem ook niet stationair afstellen. tevens de ontsteking wat vroeger, meer vooronsteking. Hij start nu beter en trekt als een gek naar de 95 toe...ga er denk ik maar eens een 16tands op proberen voor...dan heb ik wat minder kans dat ik, zoals vandaag, in zijn 2 nog op zijn achterwiel zit...heb nu13-36 met die getunede SB met bus. (zie ook topic "SB cylinder met bus" onder "algemeen"

Thnx voor je reactie haakie!

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Sander » 13 dec 2002, 15:17

als je er dan voor gelijk een 16 oplegt is het wel meteen een heel groot verschil ik zou eerst 14 en 15 proberen en 15 is al zwaar je trekkracht gaat dan hard achteruit

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door -Johnny- » 13 dec 2002, 16:43

14 heb ik ondertussen al geprobeerd, is nog steeds te licht, 15 tands heb ik niet liggen, ga na de winter (dan pas... :()maar eens die 16 tands proberen...geduld is een schone zaak ;)

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

15 tands

#6 Bericht door Jans » 13 dec 2002, 17:46

Johnny,

Ik heb nog een nagenoeg nieuwe 15 tands liggen. Is één keertje test mee gereden, plastic zakje heb ik er nog bij.

Past op een asje van een normaal NL-blok, dus niet op een SB-blok.

Prijsje staat er óók nog op, Euro 4,50

Verder voor de liefhebber:
4stuks 13tand á Euro 4,=
1stuks 14tand á Euro 4,=

Allemaal voor normale brommerassen.

Jannes

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door -Johnny- » 13 dec 2002, 18:50

Jannes,

Bedankt voor je aanbod :)

ik heb mijn schuurtje nog eens overhoop gegooid en trof daar nog 1 goede 15 tands (extra breed volgens mij) en 2x een goede 14 tands aan :D

Heb je nog wat kunnen regelen m.b.t. dat remvloeistofreservoir voor op mijn stuur? (die van mij lekt nog steeds...)

b.v.d. Johnny

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Mario TT » 13 dec 2002, 18:55

als jij met 16:36 kan rijden dan heb je of meer dan 10pk`s of je hebt een gigantische compressie...

persoonlijk lijkt mij dat niet echt gezond.. 60cc kreidlers (getuned) hebben al 14:33 dat is 15:36... 50cc heeft normaal gesproken een heel ander toeren / koppel verhouding.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Steven » 13 dec 2002, 19:28

hey mario ik rijd ook met 16/36... oke, 't is niet het meest geweldige... heb al een setje 13/33 liggen. maar ook met 16/36 trekt ie flink op en komt lekker op toeren, tegen de wind in valt het wel wat tegen, maar hij komt nog goed vooruit.

ik rijd met een gewone 4,2pk cilinder, compressie is gewoon normaal, 16mm carbje en een 28mm sigaaruitlaat. :D

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Mario TT » 13 dec 2002, 20:02

nou als ik groter dan 13 ga dan komt ie echt niet op gang meer in z`n 5 ... wind mee niet eens ... ik rij 12:35 en dan komt ie windtegen net op de 80 misschien iets sneller ...

daarom vind ik het zo vreemd.. ik heb een 5pk cilinder die op de teller 95km/uur rijdt , en dan maakt hij zo`n 9000toeren ik heb een 5,3pk gehad met 13:35en die haalde wind mee op de snelweg 95km/uur plat erop , en normaal net 85.

maar wat ik heb vernomen is dat de versnellingsbak van de oude types anders is dan bij de nieuwe types.. misschien dat dat het is??

als ik 16:36 zou rijden of 15:36 dan kan ik mijn 5e versnelling niet eens gebruiken (bij normaal gebruik)

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door -Johnny- » 14 dec 2002, 22:37

Ik neem aan dat je de fotos van mijn cylinder gezien hebt? het topic is ondertussen gedelete vreemdgenoeg...

Het cylinder is vrij bruut bewerkt in iedergeval. Hij draait zeker meer dan 9000 toeren, schat zelf ergens rond tegen de 12 a 13000. Met 13-36 was ie zo door alle versnellingen heen, ontzettend veel vermogen onderin. Hij trok echt als een gek door alle versnellingen heen.Ik ga het blokje eerst van het voorjaar reviseren omdat het een gebruikt blok is (dus ook gebruikte lagers...). Heb zelf al veel problemen gehad met gebruikte kreidlerblokken die ik ging opvoeren. Altijd liepen de krukaslagers stuk of de big endlagers vlogen er weer uit.

Mario, is je ontsteking op tijd afgesteld? want dit is erg belangrijk voor de laatste versnelling aangezien hij hier erg veel vermogen moet leveren.

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

remcilinder/reservoir

#12 Bericht door Jans » 15 dec 2002, 00:22

Johnny,

Ik weet morgen of ik een remreservoir over heb. Moet dan n.l. een hoopje onderdelen halen. Als er iets bij zit, heb ik er evt. één overcompleet.

Bel me anders zondagavond of maandag ff. Dan hoop ik meer te weten.
(als het morgenmiddag niet ijzelt tenminste..)

De andere die ik heb liggen is het reservoir óók van het alu gescheiden. Heb nog géén goede lijm gevonden om het lekker stevig vast te kunnen zetten. (iemand een idee hoe dat te lijmen??)

Jannes

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Mario TT » 15 dec 2002, 13:35

ik heb nu zelf het probleem dat mijn cilinder niet echt vermogen wilt leveren in dit weer... ik zal eens kijken of de punten goed staan ... het rare is dat hij maar soms op topsnelheid komt , wind tegen is het echt pudding dan komt hij niet eens over de 80 heen en dat is gekomen sinds de kou.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door -Johnny- » 15 dec 2002, 23:03

Geen slippende koppeling, klemmende remmen of te lage compressie?

stationair loopt ie wel goed, of ook niet? Misschien eens een andere bougie proberen? ik heb veel van dit soort nare ervaringen gehad met Bosch ac bougies...boven een bepaald toerental functioneerde hij gewoon niet meer!

maar jij hebt geloof ik NGK B8HS? dus dat zit wel goed...

heb hier nog een storingschema voor je...misschien dat je er wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: remcilinder/reservoir

#15 Bericht door Steven » 16 dec 2002, 10:28

Jans schreef:De andere die ik heb liggen is het reservoir óók van het alu gescheiden. Heb nog géén goede lijm gevonden om het lekker stevig vast te kunnen zetten. (iemand een idee hoe dat te lijmen??)
ja, ik heb thuis een soort lijm, ik geloof van bizon. 2-componenten metaal lijm. dat is gewoon te krijgen bij de doe-het-zelfer. volgens mij werkt dat ook gewoon op aluminium.

't is een grijze dubbele tube (2 componenten) en 't kost iets van 10 euro dacht ik.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door udo » 16 dec 2002, 10:53

hmzz dat van die slecht afgestelde onsteking had ik ook last van .. in het begin met me sb leek het of me kreid ontzettend lange versnellingen had en trok ie niet in ze 4 door...de puntje waren namenlijk helemaal op ook..maar stationair liep hij perfect....

nu met een goed afgestelde onsteking trek ie als een gek naar de 90..en dan moet ie ff opgang komen naar de 97.....

dus je onsteking brengt je nog wel es op het verkeerde spoor als het ware...

Plaats reactie