balhoofd

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

balhoofd

#1 Bericht door Wouter » 16 dec 2002, 13:52

wanneer ik soms rij merk ik dat mijn voorvork aan het klapperen is. dus als ik dan dat plaatje bij me stuurplaat er af haal kan ik gewoon met mijn hand die ring los halen terwijl die heel goed vast zat dit kan ook met die ring onder mijn stuurplaat. die raken dus steeds los.

erg vervelend dus want na een lange tijd zal me frame gaan scheuren

en ook de draad van die bouten+moeren zijn gewoon goed en niet gaar!

wie weet er een oplossing.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door udo » 17 dec 2002, 10:24

hmzzz ik heb du precies het zelfde probleem... met kan zijn denk ik dat die kroonplaat niet goed op je vork ligt en je voorvork poten... dus dat de ring die zeg maar tegen je frame aanzit ruimte heeft om langzaam los e trillen....of te draaien..en dat krijg je speling.. :cry:

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door shalom » 17 dec 2002, 11:34

uhh klein vraagje:

HEBBEN JULLIE WEL RINGEN OP DIE AS ZITTEN. DIE ZORGEN ERVOOR DAT JE DIT SOORT PROBLEMEN NIET KRIJG.

er moeten grote ringen onder je moeren zitten anders gaat ie steeds los

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door udo » 17 dec 2002, 11:53

hmzz das een goeie ff sjekken .. vanaaf

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door Wouter » 17 dec 2002, 17:08

bij mij zitten die er

Gebruikersavatar
Hylke
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Hylke » 17 dec 2002, 21:31

Als de lagertjes goed zijn moet het goed passen. Ik heb net zelf mijn voorvork eraf gehad en er weer opgezet. De moer waarmee je de lagertjes aandraait kan handvast, die is alleen om de voorvork een beetje te stellen. Je kan kiezen uit los, dus dat je voorvork losjes draait, of strak, dan moet je hem echt omduwen. Bovenop die moer stop je vulringen, net zoveel totdat de kroonplaat strak op die moer zit, er mag geen ruimte over blijven. Een ring houd je over om onder de bovenste moer te doen, die mag goed strak, want die moet alles goed dicht, vast en strak houden.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door udo » 19 dec 2002, 09:56

neej ik heb er geen ringen tussen zitten.. maar heb ze wel liggen ...Bedankt voor de tip's !!

Gebruikersavatar
Hylke
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Hylke » 19 dec 2002, 16:38

Die moer waar ik het over heb heet draadring, hier vallen de lagertjes in. Die ringen zijn bedoeld om de draadring op te sluiten, d.w.z. dat je met die ringen de ruimte boven de draadring opvult zodat de draadring niet los kan trillen. Als je dan de bovenste moer wel lekker strak doet zou je voorvork geen speling meer moeten vertonen, tenzij de lagertjes vervormt of versleten zijn.

Tip bij het de- en monteren van de voorvork: ik deed het eerst met het frame staand, toen flikkerden al die lagertjes er elke keer uit, zelfs met veel vet. Omdat ik mijn frame kaal had en ik hem aan het opknappen ben, heb ik het frame gewoon ondersteboven gezet en de voorvork erin laten zakken, dat ging ineen keer goed.

Foto: Nummer 24 is de draadring. (Uit m'n onderdelen boek)
Bijlagen
rechtsonderaan = nummer 24
rechtsonderaan = nummer 24
frameboek.jpg (112.79 KiB) 4154 keer bekeken

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door udo » 19 dec 2002, 16:41

jah di zit er wel op ,, maare nr 23 niet.... miskien ligt u daar aan... de lager en kogels zijn als nieuwe .. maare ik moet ook ff die ring (24) ff wat vaster draaien ...

thank you!
:lol:

Plaats reactie