Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#1
Bericht
door -Johnny- » 16 dec 2002, 15:19
Mijn topic over het SB 6.25 cylinder met gietijzeren bus was plotseling verdwenen...waar hij gebleven is mag Joost weten
(ha-ha-ha)
Maar Joost stond ook voor een raadsel, dus hier opnieuw...plaatjes van het cylinder, er waren hier en daar nog wat vraagjes onbeantwoord gebleven...
Die kunnen dus hier weer gesteld worden :p
<poortentiming ken ik zo niet...je mag het wel zelf komen opmeten als er intresse bij is.>
-
Bijlagen
-
- kreidlercylinder met bus.jpg (72.6 KiB) 11823 keer bekeken
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#2
Bericht
door -Johnny- » 16 dec 2002, 15:22
hierbij de 2e en de derde foto...
-
Bijlagen
-
- kreidlercylinder met bus uitlaatpoort.jpg (18.04 KiB) 15496 keer bekeken
-
- kreidlercylinder met bus inlaatpoort.jpg (92.56 KiB) 11821 keer bekeken
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#3
Bericht
door -Johnny- » 16 dec 2002, 15:23
Weet er trouwens iemand of de tapeindjes van een standard SB er vast in zitten bij de uitlaatpoort en inlaatpoort met een speciaal goedje ofzo...??
-
Bolle Aad
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#4
Bericht
door Bolle Aad » 16 dec 2002, 19:29
BIJ mij zitten iedergeval de tapeindjes bij de inlaat loeivast .Denk zelfs ingegoten.! BIJ een vrind zijn ze dolgedraaid op een ZETA cil. WAT NU.
KAN je er niet een uitslag met maten maken.T,zou wel mooi zijn.
-
joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
3 keren
#5
Bericht
door joost » 16 dec 2002, 19:46
Volgens mij zitten die tapeindjes vast met loctite.. Dus misschien kun je ze wat verhitten en dan proberen los te draaien ?
-
udo
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#6
Bericht
door udo » 16 dec 2002, 20:00
als je ze er uit wilt halen moet je: twee m6 moeren er op draaien tegen elkaar en over die 2 een ring sleutel klemmen en dan draai je zo uitlaat die tapeintjes er uit
-
Hylke
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
- Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#7
Bericht
door Hylke » 17 dec 2002, 19:04
Bij mij is er eens een afgebroken, die heb ik bij de fietsenmaker laten maken.
Hij heeft hem heetgestookt en er daarna uitgedraaid. Dat kan op de manier die Udo zegt, doen ze in garages ook.
-
udo
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#8
Bericht
door udo » 17 dec 2002, 19:09
jah zo haal ik bijv. ook tapeinden uit mijn blokkies enzo...
-
Hylke
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
- Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#9
Bericht
door Hylke » 17 dec 2002, 19:19
Ik moest een keer de cilinderkop van een mini vlakschuren tijdens het vervangen van de koppakking, zowel aan de in- & uitlaat kant als aan de compressie kant. In de in en uitlaat kant zitten een paar tapeinden, die heb ik ook op die manier eruit gehaald en er weer in gedraaid.
Naast school en sleutelen aan kreidlers doe ik ook wel eens meehelpen in een "Rover/MG garage" (geen reclame...
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#10
Bericht
door -Johnny- » 18 dec 2002, 12:09
hmm lijkt me ook wel leuk werk (cylinderkoppen van auto's bewerken etc.)
weet trouwens één van jullie of de versnellingsbakassen ook opnieuw moeten worden uitshimd (net als de krukas) met wat ringetjes als je er nieuwe lagers in doet? of kunnen er gewoon nieuwe lagers in en dan isset klaar?
-
udo
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#11
Bericht
door udo » 18 dec 2002, 13:51
jah je kan het beste alles weer opnieuw opmeten en passen... dan weet je zeker dat je blok goed is...
-
KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
-
Gegeven waarderingen:
634 keren
-
Ontvangen waarderingen:
84 keren
#12
Bericht
door KJ » 18 dec 2002, 13:52
als je het goed doet moet ook de versnelingsbak uitgeshimd worden. Uitklokken op 0,004 mm zoals de krukas. Dit doe je in het blok zelf, niet aan\achter het koppelingshuis zoals sommige mensen dit doen.
-
udo
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#13
Bericht
door udo » 18 dec 2002, 13:54
jah daT bedoelde ik dus ook
-
LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
-
Gegeven waarderingen:
15 keren
-
Ontvangen waarderingen:
127 keren
-
Contacteer:
#14
Bericht
door LVS » 18 dec 2002, 22:20
Johnny op de cilinder foto zijn er naast de inlaatpoort ook exstra kanaalen .. gaan die naar de hoofdspoelpoorten? of de achterste spoelpoorten? of naar de inlaatpoort? of nergens naartoe?-------------- de tapeindjes van een superbreidwand zijn ingegoten in de inlaat en met schroefdraad M6 bij de uitlaat......... als de inlaat tap kapot is uitbooren en speciaale M7-M6 tapeindjes inzetten werkt ook voor de uitlaatpoort.
-
LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
-
Gegeven waarderingen:
15 keren
-
Ontvangen waarderingen:
127 keren
-
Contacteer:
#15
Bericht
door LVS » 18 dec 2002, 22:23
o ja .. is die cilinder soms van hans zendman geweest... want die was ook met bussen bezig ...... groetjes
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#16
Bericht
door -Johnny- » 19 dec 2002, 18:48
Dat is volgens mij voor het gemak gedaan om de spoelpoorten in de bovenwand te kunnen laten doorlopen. Via de gaten in de achterkant van het cylinder komt geen mengsel.
Nee, de gene die dit cylinder bewerkt en gemaakt heeft is Maarten Wolters. Hij heeft tegenwoordig een eigen bedrijfje (BFS-dronten) en flowt hier cylinderkoppen van auto's...met name porsche, maar ook veel golfjes en voor het revisiebedrijf (Post & Dros) waar hij bij inzit (hij heeft aparte ruimte in dat gebouw) flowt hij ook wel eens een kop voor diesels, of voor hun tracktorpull (en ook de minipull)
-
Rick
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 30 dec 2002, 01:14
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#17
Bericht
door Rick » 07 jan 2003, 12:26
wie heefd er vinger afdrukken gemaaktop deze cilinderwand?!
-
Steven
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
- Locatie: Zwolle
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#18
Bericht
door Steven » 07 jan 2003, 12:35
volgens mij is het gewoon een doffe plek...
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#19
Bericht
door -Johnny- » 07 jan 2003, 13:02
waarschijnlijk een schaduwplek (van de flitser)...
cylinderwand is nog helemaal gaaf namelijk. het cylinder heeft vroeger ongeveer 2 km gelopen en heeft daarna 10 jaar in een bak op zolder gelegen...dus sporen, krassenb, doffe plekken stootranden sitten er niet in
-
udo
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#20
Bericht
door udo » 07 jan 2003, 13:47
of het zijn jouw vingertjes geweest sjonnie
-
-Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#21
Bericht
door -Johnny- » 07 jan 2003, 17:34
Waar zie jij vingertjes dan
heb alleen de binnenwand van het cylinder ingevet met 2-takt olie voor montage misschien dat het daaraan ligt...
-
Danoontje
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
- Locatie: Maastricht
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
-
Contacteer:
#23
Bericht
door Danoontje » 07 jan 2003, 17:46
-
Bijlagen
-
- kreidlercylinder met bus uitlaatpoort en vingerafdruk.jpg (26.06 KiB) 11595 keer bekeken
-
jan-willem
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
- Locatie: maasland
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#25
Bericht
door jan-willem » 07 jan 2003, 22:34
mooh
als je deze cilinder erop gaat zetten laat je dan ook die extra poortjes in je blok maken ???
ik denk dat het de flitser geweest is......
tenminste dat hoop ik voor je hehehehe