SB (Super Breitwand) 6.25 cilinder met gietijzeren bus

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

SB (Super Breitwand) 6.25 cilinder met gietijzeren bus

#1 Bericht door -Johnny- » 16 dec 2002, 15:19

Mijn topic over het SB 6.25 cylinder met gietijzeren bus was plotseling verdwenen...waar hij gebleven is mag Joost weten ;) (ha-ha-ha)

Maar Joost stond ook voor een raadsel, dus hier opnieuw...plaatjes van het cylinder, er waren hier en daar nog wat vraagjes onbeantwoord gebleven...

Die kunnen dus hier weer gesteld worden :p

<poortentiming ken ik zo niet...je mag het wel zelf komen opmeten als er intresse bij is.>
Bijlagen
kreidlercylinder met bus.jpg
kreidlercylinder met bus.jpg (72.6 KiB) 11823 keer bekeken

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door -Johnny- » 16 dec 2002, 15:22

hierbij de 2e en de derde foto...
Bijlagen
kreidlercylinder met bus uitlaatpoort.jpg
kreidlercylinder met bus uitlaatpoort.jpg (18.04 KiB) 15496 keer bekeken
kreidlercylinder met bus inlaatpoort.jpg
kreidlercylinder met bus inlaatpoort.jpg (92.56 KiB) 11821 keer bekeken

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door -Johnny- » 16 dec 2002, 15:23

Weet er trouwens iemand of de tapeindjes van een standard SB er vast in zitten bij de uitlaatpoort en inlaatpoort met een speciaal goedje ofzo...??

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

kwee nie

#4 Bericht door Bolle Aad » 16 dec 2002, 19:29

BIJ mij zitten iedergeval de tapeindjes bij de inlaat loeivast .Denk zelfs ingegoten.! BIJ een vrind zijn ze dolgedraaid op een ZETA cil. WAT NU.
KAN je er niet een uitslag met maten maken.T,zou wel mooi zijn.

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#5 Bericht door joost » 16 dec 2002, 19:46

Volgens mij zitten die tapeindjes vast met loctite.. Dus misschien kun je ze wat verhitten en dan proberen los te draaien ?

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door udo » 16 dec 2002, 20:00

als je ze er uit wilt halen moet je: twee m6 moeren er op draaien tegen elkaar en over die 2 een ring sleutel klemmen en dan draai je zo uitlaat die tapeintjes er uit

Gebruikersavatar
Hylke
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Hylke » 17 dec 2002, 19:04

Bij mij is er eens een afgebroken, die heb ik bij de fietsenmaker laten maken.
Hij heeft hem heetgestookt en er daarna uitgedraaid. Dat kan op de manier die Udo zegt, doen ze in garages ook.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door udo » 17 dec 2002, 19:09

jah zo haal ik bijv. ook tapeinden uit mijn blokkies enzo...

Gebruikersavatar
Hylke
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Hylke » 17 dec 2002, 19:19

Ik moest een keer de cilinderkop van een mini vlakschuren tijdens het vervangen van de koppakking, zowel aan de in- & uitlaat kant als aan de compressie kant. In de in en uitlaat kant zitten een paar tapeinden, die heb ik ook op die manier eruit gehaald en er weer in gedraaid.
Naast school en sleutelen aan kreidlers doe ik ook wel eens meehelpen in een "Rover/MG garage" (geen reclame... 8)

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door -Johnny- » 18 dec 2002, 12:09

hmm lijkt me ook wel leuk werk (cylinderkoppen van auto's bewerken etc.)

weet trouwens één van jullie of de versnellingsbakassen ook opnieuw moeten worden uitshimd (net als de krukas) met wat ringetjes als je er nieuwe lagers in doet? of kunnen er gewoon nieuwe lagers in en dan isset klaar?

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door udo » 18 dec 2002, 13:51

jah je kan het beste alles weer opnieuw opmeten en passen... dan weet je zeker dat je blok goed is...

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 634 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#12 Bericht door KJ » 18 dec 2002, 13:52

als je het goed doet moet ook de versnelingsbak uitgeshimd worden. Uitklokken op 0,004 mm zoals de krukas. Dit doe je in het blok zelf, niet aan\achter het koppelingshuis zoals sommige mensen dit doen.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door udo » 18 dec 2002, 13:54

jah daT bedoelde ik dus ook :lol:

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#14 Bericht door LVS » 18 dec 2002, 22:20

Johnny op de cilinder foto zijn er naast de inlaatpoort ook exstra kanaalen .. gaan die naar de hoofdspoelpoorten? of de achterste spoelpoorten? of naar de inlaatpoort? of nergens naartoe?-------------- de tapeindjes van een superbreidwand zijn ingegoten in de inlaat en met schroefdraad M6 bij de uitlaat......... als de inlaat tap kapot is uitbooren en speciaale M7-M6 tapeindjes inzetten werkt ook voor de uitlaatpoort. :P :P

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#15 Bericht door LVS » 18 dec 2002, 22:23

o ja .. is die cilinder soms van hans zendman geweest... want die was ook met bussen bezig ...... groetjes

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#16 Bericht door -Johnny- » 19 dec 2002, 18:48

Dat is volgens mij voor het gemak gedaan om de spoelpoorten in de bovenwand te kunnen laten doorlopen. Via de gaten in de achterkant van het cylinder komt geen mengsel.

Nee, de gene die dit cylinder bewerkt en gemaakt heeft is Maarten Wolters. Hij heeft tegenwoordig een eigen bedrijfje (BFS-dronten) en flowt hier cylinderkoppen van auto's...met name porsche, maar ook veel golfjes en voor het revisiebedrijf (Post & Dros) waar hij bij inzit (hij heeft aparte ruimte in dat gebouw) flowt hij ook wel eens een kop voor diesels, of voor hun tracktorpull (en ook de minipull)

Rick
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2002, 01:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Rick » 07 jan 2003, 12:26

wie heefd er vinger afdrukken gemaaktop deze cilinderwand?!
Afbeelding

:P

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Steven » 07 jan 2003, 12:35

volgens mij is het gewoon een doffe plek... :wink:

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door -Johnny- » 07 jan 2003, 13:02

waarschijnlijk een schaduwplek (van de flitser)...

cylinderwand is nog helemaal gaaf namelijk. het cylinder heeft vroeger ongeveer 2 km gelopen en heeft daarna 10 jaar in een bak op zolder gelegen...dus sporen, krassenb, doffe plekken stootranden sitten er niet in :)

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door udo » 07 jan 2003, 13:47

of het zijn jouw vingertjes geweest sjonnie :wink:

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door -Johnny- » 07 jan 2003, 17:34

Waar zie jij vingertjes dan :?: heb alleen de binnenwand van het cylinder ingevet met 2-takt olie voor montage misschien dat het daaraan ligt...

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#22 Bericht door -Johnny- » 07 jan 2003, 17:41

...of zitten jullie me nou te fokken en hebben jullie het over die vlinderpoorten/spoelpoorten in de bovenwand :x

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Danoontje » 07 jan 2003, 17:46

:mrgreen:
Bijlagen
kreidlercylinder met bus uitlaatpoort en vingerafdruk.jpg
kreidlercylinder met bus uitlaatpoort en vingerafdruk.jpg (26.06 KiB) 11595 keer bekeken

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#24 Bericht door -Johnny- » 07 jan 2003, 18:35

dikke finger met jullie :) zo;n dikke vinger heb ik niet :wink: :wink: :wink:

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door jan-willem » 07 jan 2003, 22:34

mooh

als je deze cilinder erop gaat zetten laat je dan ook die extra poortjes in je blok maken ??? :?:

ik denk dat het de flitser geweest is...... :roll:

tenminste dat hoop ik voor je hehehehe :twisted:

Plaats reactie