Welk bedradingsschema moet ik aanhouden met een rmc uit 1978 met
accu cockpit en drie draden uit het motorblok, zwart, geel en groen-bruin.
Ik snap er niets van want de meeste schema's geven 4 draden uit het blok aan........... Is zwart de kortsluitdraad voor de ontsteking via het contact,
en is groenbruin de laaddraad Plus naar de accu en naar de toerenteller,
en is geel de lichtspoel die pas doorverbindt met HET CONTACT op stand 2
met verlichting aan.......
graag een reactie, mijn rmc is bijna klaar maar dit valt me tegen...
groetjes bernard
bedrading
- Gijs
- Berichten: 6371
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 56 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Zie op
Schema 6 : 4 versnellingen, met cockpit, contactslot en clignoteurs
1. koplamp 6V 15W
2. clignoteurs 6V 10W
2a. links voor
2b. rechts voor
3. km-teller 6V 0,6W
4. toerenteller 6V 0,6W
6. clign signaallampen
(uit één stuk met huis)
8. clign. schakelaar
10. bougie
11. gelijkrichter 2 dioden 12. ontst./lichtschakelaar
0 = uit
1 = ontsteking aan
2 = ontst. + licht aan
13. remlichtschakelaar
14. zekering 8A
15. clign. automaat
16. NiCd accu 6V 1Ah
17. vliegwielmagneet 6V 24W
18. clignoteurs 6V 10W
18a. links achter
18b. rechts achter
19. achterlicht 6V 4W, remlicht 6V 5W
Schema 6 : 4 versnellingen, met cockpit, contactslot en clignoteurs
1. koplamp 6V 15W
2. clignoteurs 6V 10W
2a. links voor
2b. rechts voor
3. km-teller 6V 0,6W
4. toerenteller 6V 0,6W
6. clign signaallampen
(uit één stuk met huis)
8. clign. schakelaar
10. bougie
11. gelijkrichter 2 dioden 12. ontst./lichtschakelaar
0 = uit
1 = ontsteking aan
2 = ontst. + licht aan
13. remlichtschakelaar
14. zekering 8A
15. clign. automaat
16. NiCd accu 6V 1Ah
17. vliegwielmagneet 6V 24W
18. clignoteurs 6V 10W
18a. links achter
18b. rechts achter
19. achterlicht 6V 4W, remlicht 6V 5W
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9769
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: bedrading
Jabernard schreef: Is zwart de kortsluitdraad voor de ontsteking via het contact,
groenbruin is een draadje vanaf een kleine lichtspoel. Dit kun je idd gebruiken voor je toerenteller en het kan ook gebruikt worden om de accu op te laden, maar niet rechtstreeks op de accu dus naar je laadkastje of een diode.bernard schreef: en is groenbruin de laaddraad Plus naar de accu en naar de toerenteller,
geel is de draad voor de verlichting ja. Die kun je inderdaad naar je kontaktslot leiden en het kontaktslot moet dan geleiden in stand 2. Van daaruit gaat het naar je groot/kleinlicht schakelaar.bernard schreef:en is geel de lichtspoel die pas doorverbindt met HET CONTACT op stand 2
met verlichting aan.......
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
- Locatie: Ommen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
bedrading
Klopt idd zoals Maarten al aangeeft. Heb je wél of géén accu, dat maakt niet veel uit, alleen de knipperlichtschakeling is iets anders.
Laden via de bruin/groene draad is OK en meestal zit daar je remlicht ook op.
Geel via de schakelaar. Da's OK. Neem een schema die bij je brommer hoort en bekijk dat maar eens. Alle onderdelen staat daar een beetje 'simpel' op, als electro je vak is, snap je er niks van... Had ik tenminste.. Na een poosje goed kijken en terug-schakelen in logica is het plotseling heel simpel. Alles zit zoals je er tegen aan kijkt. Zelfs de contact-schakelaar. Denk dus simpel. (da's best moeilijk)
Als je het even ziet, dus eerst even op zit te broeden en te kijken, dan lukt het je in één keer. (had ik hier ook met de RS-electronic én accu)
Alleen m'n groot en dimlicht zat verkeerd om.. Zag ik nie aan de fitting.
Suc6
Janns
Laden via de bruin/groene draad is OK en meestal zit daar je remlicht ook op.
Geel via de schakelaar. Da's OK. Neem een schema die bij je brommer hoort en bekijk dat maar eens. Alle onderdelen staat daar een beetje 'simpel' op, als electro je vak is, snap je er niks van... Had ik tenminste.. Na een poosje goed kijken en terug-schakelen in logica is het plotseling heel simpel. Alles zit zoals je er tegen aan kijkt. Zelfs de contact-schakelaar. Denk dus simpel. (da's best moeilijk)
Als je het even ziet, dus eerst even op zit te broeden en te kijken, dan lukt het je in één keer. (had ik hier ook met de RS-electronic én accu)
Alleen m'n groot en dimlicht zat verkeerd om.. Zag ik nie aan de fitting.
Suc6
Janns