bedrading

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
bernard
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 sep 2002, 23:27
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

bedrading

#1 Bericht door bernard » 22 dec 2002, 16:07

Welk bedradingsschema moet ik aanhouden met een rmc uit 1978 met
accu cockpit en drie draden uit het motorblok, zwart, geel en groen-bruin.
Ik snap er niets van want de meeste schema's geven 4 draden uit het blok aan........... Is zwart de kortsluitdraad voor de ontsteking via het contact,
en is groenbruin de laaddraad Plus naar de accu en naar de toerenteller,
en is geel de lichtspoel die pas doorverbindt met HET CONTACT op stand 2
met verlichting aan.......

graag een reactie, mijn rmc is bijna klaar maar dit valt me tegen...
groetjes bernard :shock:

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#2 Bericht door Gijs » 23 dec 2002, 00:26

Zie op


Schema 6 : 4 versnellingen, met cockpit, contactslot en clignoteurs

1. koplamp 6V 15W
2. clignoteurs 6V 10W
2a. links voor
2b. rechts voor
3. km-teller 6V 0,6W
4. toerenteller 6V 0,6W
6. clign signaallampen
(uit één stuk met huis)
8. clign. schakelaar
10. bougie
11. gelijkrichter 2 dioden 12. ontst./lichtschakelaar
0 = uit
1 = ontsteking aan
2 = ontst. + licht aan
13. remlichtschakelaar
14. zekering 8A
15. clign. automaat
16. NiCd accu 6V 1Ah
17. vliegwielmagneet 6V 24W
18. clignoteurs 6V 10W
18a. links achter
18b. rechts achter
19. achterlicht 6V 4W, remlicht 6V 5W

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9769
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: bedrading

#3 Bericht door Maarten » 23 dec 2002, 07:33

bernard schreef: Is zwart de kortsluitdraad voor de ontsteking via het contact,
Ja
bernard schreef: en is groenbruin de laaddraad Plus naar de accu en naar de toerenteller,
groenbruin is een draadje vanaf een kleine lichtspoel. Dit kun je idd gebruiken voor je toerenteller en het kan ook gebruikt worden om de accu op te laden, maar niet rechtstreeks op de accu dus naar je laadkastje of een diode.
bernard schreef:en is geel de lichtspoel die pas doorverbindt met HET CONTACT op stand 2
met verlichting aan.......
geel is de draad voor de verlichting ja. Die kun je inderdaad naar je kontaktslot leiden en het kontaktslot moet dan geleiden in stand 2. Van daaruit gaat het naar je groot/kleinlicht schakelaar.

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

bedrading

#4 Bericht door Jans » 23 dec 2002, 10:47

Klopt idd zoals Maarten al aangeeft. Heb je wél of géén accu, dat maakt niet veel uit, alleen de knipperlichtschakeling is iets anders.

Laden via de bruin/groene draad is OK en meestal zit daar je remlicht ook op.

Geel via de schakelaar. Da's OK. Neem een schema die bij je brommer hoort en bekijk dat maar eens. Alle onderdelen staat daar een beetje 'simpel' op, als electro je vak is, snap je er niks van... Had ik tenminste.. Na een poosje goed kijken en terug-schakelen in logica is het plotseling heel simpel. Alles zit zoals je er tegen aan kijkt. Zelfs de contact-schakelaar. Denk dus simpel. (da's best moeilijk)

Als je het even ziet, dus eerst even op zit te broeden en te kijken, dan lukt het je in één keer. (had ik hier ook met de RS-electronic én accu)

Alleen m'n groot en dimlicht zat verkeerd om.. Zag ik nie aan de fitting.

Suc6

Janns

Plaats reactie