schakelklok

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

schakelklok

#1 Bericht door shalom » 04 jan 2003, 20:03

Ik heb laast mijn blok helemaal gereviseert: nieuwe krukaslagers, keerringen, bloklagers, koppelingplaten en pakkingen ed. Nou zit dat alemaal in mekaar en oh wat is me blokkie mooi stil. allen 1 porbleem. die schakelklok krijg ik niet lekker afgestelt. Hij wil goed in de 1 en 2, maar NAAR de 3 en vier doen ie niet lekker. Ik moet hem onder het schakelen steeds heel lichtjes naar beneden tikken voor ik naar de 3 en 4 kan schakelen.


Iemand ieddetje, want dit rijd niet echt fijn

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#2 Bericht door Gijs » 04 jan 2003, 21:17

Is het een direct of indirect geschakeld blok

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door -Johnny- » 04 jan 2003, 22:01

het is een typisch kwaaltje voor een indirect blok waarbij het uitwendige schakelsysteem (hevelsysteem) versleten is en speling heeft.

als je een direct blok hebt...dan moet het aan je koppeling liggen die met een bepaald toerental niet goed vrijkomt of er is iets met je schakelwals/klauw...

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#4 Bericht door Ries » 04 jan 2003, 22:24

heb je de schakelveer (de ronde met die twee uitstekende punten)die om de schakelas zit wel tegen elkaar in gespannen, ik heb dit namelijk ook gehad...

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door -Johnny- » 04 jan 2003, 22:30

Ries RMC schreef:heb je de schakelveer (de ronde met die twee uitstekende punten)die om de schakelas zit wel tegen elkaar in gespannen, ik heb dit namelijk ook gehad...
dit valt makkelijk te tsjekken:
Als dit zo is dan zou het schakelpedaal ook los moeten hangen en dus niet (terug)veren :!:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#6 Bericht door Ries » 04 jan 2003, 22:33

dat klopt johnny, omdat die veer waarschijnlijk niet goed zit of de lagerbusjes te strak geruimd zijn veert ie niet goed terug :wink:

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door shalom » 05 jan 2003, 13:45

ok ff verder info. ik heb ene direct 4 bak (mokick). de koppelingsplaten komen los en wat die veer betreft: die heb ik zelfs voor de zekerheid vervangen. De pook komt ook goed terug. maar ligt volgens mij aan de afstelling. ik heb hem nu al beter staan dus gewoon nog ff verder stellen

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door -Johnny- » 05 jan 2003, 19:55

Heb je de afsteltruk ook gelezen op deze site?

meestal staat de groef van de excentrische bout horiontaal. van daar uit begin je te draaien als ie niet goed is.

zet het blok in de 2e versnelling en...

pak gewoon een stuk karton en plak die tegen je motorschild aan (of eronder als het schild eraf is...).

plak een potlood of pen op je schakelpedaal en zet eerst een kruis op het karton waar het pedaal in ruststand zich bevind. (deze stand moet later het exacte middenpunt wezen)

Beweeg het pedaal vanuit ruststand helemaal naar boven (dus opschakelen) en daarna helemaal naar beneden (terugschakelen).

de speling die je hebt als je opschakelt moet hetzelfde zijn als de speling die je hebt als je terugschakelt. Dit is op het karton makkelijk te zien. Het kruis staat (na het bovenstaande te hebben uitgevoerd) in het midden, of niet. staat het pedaal wel in het midden dan moet je het probleem ergens anders zoeken of het pedaal nog een beetje proberen af te stellen door telkens kleine beetjes, naar links/rechts te draaien. ik heb het hier niet over een halve of een kwartslag maar over een tiende van een slag, zo precies...

suc6
Bijlagen
4-bak direct afstellen.jpg
4-bak direct afstellen.jpg (31.83 KiB) 4779 keer bekeken

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door jan-willem » 05 jan 2003, 21:04

Misschien een domme vraag maar waar zit die bout ????????


mzzzzzl
j-w

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door shalom » 07 jan 2003, 11:14

het probleem is dat ik de schakelklok zelf wel afgesteld krijg, maar mijn schakelpook kan 2 cm vrij bewegen zonder dat de veer vastpakt. ik ben das bang dat mijn blokkie weer los kan, want dit ligt niet aan die schroef lijkt mij. weet iemand wat er aan die veer fout kan zijn??

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#11 Bericht door LVS » 07 jan 2003, 19:36

de veer moet gespannen gemonteerd worden op het schakelhevel... en ik denk dat jij de veer er los opgezet heb..... dus schroeven maar........ :lol: :lol: :lol: :o

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door -Johnny- » 07 jan 2003, 19:55

Dat zou idd ook nog eens heel goed kunnen ja...(maar moet het schakelpedaal er dan ook niet losjes bijhangen, omdat er geen veerdruk is?)

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door shalom » 08 jan 2003, 13:01

het rare is dat ik dit WEL gedaan heb. Dat was me namelijk al eens een keer overkomen. Ik heb de veer gespannen om die schakelarm heen gedaan. Om dat uistekende randje van ongeveer 7mm. het rare is dat die schroef (die rare waarmee je de zooi stelt) Maar 4mm dik is. Dus daar komt die speling door.

Ik vraag me zeer af of dit wel moet

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#14 Bericht door Ries » 15 jan 2003, 17:12

ik kwam dr gister achter dat mn schakelveer gebroken of losgeschoten is :evil:

ik ben dr al 1.5 week mee naar school geweest(20km heen, 20km trug) maar mn pedaal komt dus niet meer terug, kan het blok alweer uit mekaar.........

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :tw

#15 Bericht door udo » 15 jan 2003, 19:22

sjah das zwaar :evil: ..

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#16 Bericht door Ries » 16 jan 2003, 14:16

gister avond heb ik saam met pa het blok los gehaald en kwam tot de ontdekking dat de schakelveer was afgebroken :shock:

Plaats reactie