Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

Grasbaan & Cross 50 CC
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#1 Bericht door Hegu-Dennis » 23 jan 2013, 10:42

Hallo allemaal,
Ik volg al een aantal jaar met veel plezier de verschillende verhalen en restauratietopics van Kreidler cross (mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar Kreidler crossers) en alles wat daarmee samenhangt. In al die verhalen mis ik nog steeds één persoon; Bert Volkers. Het is iemand die ik ken en die uit mijn geboorteplaats komt en die ik vroeger heb bewonderd om zijn technische kunsten.

Voor mij de reden om Bert Volkers uit Sint Pancras eens persoonlijk te benaderen en hem te vragen of ie nog foto´s had en wat ie zich allemaal van die tijd kon herinneren.
Zijn hele fotoboek is inmiddels ingescand en Bert is gaan graven in zijn geheugen. Aan de hand van al zijn foto´s wil ik een soort tijdsbeeld maken van hoe hij die tijd heeft beleefd en hoe de ontwikkeling van zijn UFO Kreidler tot stand is gekomen. En zo af en toe eens een berichtje plaatsen.
Misschien herkennen jullie het één en ander en hebben misschien nog aanvullingen of mooier, nog wat fotomateriaal uit die tijd. Allemaal welkom!

Even Bert in het kort:
Bert heeft zo rond 1975 zijn eerste UFO kreidler gemaakt in de werkplaats(instrumentmakerij ARVO) van zijn vader, reed daarmee elke crosswedstrijd die er te rijden was in noord Holland en niet zonder succes. Daarna is er een 2de UFO gekomen. Later heeft ie in de 125cc (Cagiva) nationaal gereden.Heeft tussendoor de HTS afgerond en is later productontwikkelaar geworden bij een internationaal bedrijf. Bert is veel later wereldkampioen fietscross geworden in de categorie Veteranen.
Zijn Kreidler kenmerkte zich door het onconventionele en het vooruitstrevende. Bert Volkers was (is) een pionier pur sang.

Hieronder een actiefoto van Bert Volkers op zijn (2de) UFO Kreidler crosser
Veel leesplezier,
Dennis
Bijlagen
DSC09078 - kopie.jpg
DSC09078 - kopie.jpg (20.22 KiB) 28714 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hegu-Dennis op 24 jan 2013, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#2 Bericht door jamojamo » 23 jan 2013, 12:19

Hallo Dennis,

Het zal met plezier genuttigd worden dat aankomend leesvoer!

Mvg,
Eric

Ps. UFO????-kreidler?? waar komt die naam vandaan?

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#3 Bericht door Hegu-Dennis » 23 jan 2013, 12:26

Het gouden (UFO) frame

Op de foto zien jullie het 1ste UFO frame. Dat frame stamt uit 1976. Duidelijk te zien is de speciale monoshock uitvoering.

Over hoe Bert destijds op dat idee gekomen was zegt ie het volgende: “ Ik denk dat ik monovering gezien had in het motorblad, "Motor" misschien wel bij die nieuwe Yamaha´s (de Yamaha YZ crossers hadden vanaf 1975 monoshock vering)? Ik heb 2 Billstein veren gebruikt, gewoonweg omdat hij met 1 standaard schokbreker te slap was en ik had alleen die standaard Bilstein schokbrekers tot mijn beschikking (en die van een 125 cc was waarschijnlijk een stuk zwaarder geweest) Als je er op ging zitten zakte hij met 1 veer veel te ver in. Zelfs met 2 veren veerde hij ver in met dat gouden frame. Het frame had ik gemaakt van gewoon staal 37. Lengtes van 6 meter in Bergen gekocht en op de fiets naar huis... Alle verbindingen had ik met messing gesoldeerd.”

“ Ik tekende zelf mijn frames op een tekenplank en dan begon ik met een stevige stalen koker als pasmal voor de wielassen, het draaipunt van de achteras en de stand van de voorvork. Dan begon ik de rest te maken en er "tussen te solderen". Voor zover ik me kan herinneren deed ik het alleen hele winteravonden tot 11:00 omdat ik het zo leuk vond.
Af en toe zal mijn vader vast wel wat hebben vastgehouden of raad gegeven hebben want uiteindelijk heb ik van jongs af het metaalbewerken, geduldig zijn en inventief zijn in de genen van hem meegekregen denk ik. Ik stond in elk geval al heel jong te lassen en te draaien en te sleutelen.
Die excentrische kettingspanners heb ik ook in een motorblad gezien en nagemaakt volgens mij.”

Bert zegt over de (lange) voorvork: “Ik liep toen stage bij Fokker en daar kon je aluminium reststukken kopen en voor zover ik weet heb ik de aluminium voorvorkpoten mooi rond afgedraaid en daar onderaan langere nieuwe onderstukken voor gedraaid/gefreest waar weer de as doorheen kon. Zo werd de vork langer en heb ik naar eigen inzicht de uiteindelijke lengte bepaald.De vork leek op een Ceriani, maar was het niet. Ik weet niet meer wat de basisvork is geweest. Volgens mij had ik de binnenpoten ook nog een stukje verlengd aan de bovenkant.”

Waarom de naam UFO? Bert: “ Un Identified Object. Volgens mij heb ik een keer een foto van een racer gezien met die naam op de tank. Vond ik wel leuk. Ik heb geen idee of dat gouden frame nog bestaat en weet ook niet meer waar het gebleven is. Het brak nogal snel en daarom kwamen er steeds meer buisjes en hoekplaatjes op. Ik heb eens een wedstijd in Den Helder gereden met een afgebroken zadel. Het hele achterstuk was er toen afgebroken. Aldoor staan viel me niet mee!”

Bert zijn crossvrienden en tevens dorpsgenoten waren in die tijd o.a. Jelle Bethlehem en Maarten von Balluseck (zoon van Dr. von Balluseck huisarts te Sint Pancras).
Bert: "Vorige week zag ik Maarten toevallig nog (na 40! jaar) op de crematie van Jelle zijn vader. Alsof de tijd had stilgestaan. Je lult zo weer verder over vroeger. Maarten heeft nu een motoren revisiebedrijf.
Bijlagen
DSC09080.jpg
DSC09080.jpg (27.43 KiB) 28630 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hegu-Dennis op 24 jan 2013, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#4 Bericht door Hegu-Dennis » 23 jan 2013, 12:29

Nog een foto, maar dan in het goud.
Bijlagen
DSC09084.jpg
DSC09084.jpg (25.35 KiB) 28624 keer bekeken

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#5 Bericht door huib » 23 jan 2013, 17:33

leuk, ik wil meer zien ;-) :clap :clap

JosG
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 22:25
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#6 Bericht door JosG » 24 jan 2013, 09:35

Heel interresant topic Dennis. Ik ga het met veel belangstelling volgen.
Ik herriner mij Bert Volkers, Jelle Bethlehem en Maarten Balluseck uit de periode van de brommercrosswedstrijden van de WBCC in Waarland en het Geestmerambacht. Dat was als ik het me goed herriner in de jaren 1972 en 1973. Ik had toen nog nog niet eens een crossbrommer maar zij waren één van de weinigen die al een 50cc crosser hadden.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#7 Bericht door Hegu-Dennis » 24 jan 2013, 12:48

Het LBS-duo

Als ik vraag naar namen uit de 50cc Kreidler cross geschiedenis destijds in Noord Holland laat Bert direct de naam van Nico van Langen vallen.
“Nico van Langen en Rene Borgers zaten altijd in de crosserij. (LBS crossers) "Langen Borgers Special" zij voerden veel crossers op. Volgens mij lopen ze er nu nog rond?!”

Op de foto Nico van Langen met naast hem een LBS crosser.
Bijlagen
lbs.jpg
lbs.jpg (74.12 KiB) 28255 keer bekeken

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#8 Bericht door lbs » 24 jan 2013, 23:18

Leuk dit artikel over Bert. Was altijd aan het "knutselen" Maar dat deed iedereen in die tijd.
Maar LBS staat ook voor Loopt Beslist Sneller. We knutselen nog steeds aan de Kreidlers.Dat is eigenlijk het mooiste om te doen.
Rene Borgers
Bijlagen
93 dat ben ik met rechte inlaat
93 dat ben ik met rechte inlaat
BILD0470 (Small).JPG (70.76 KiB) 28176 keer bekeken
de renstal met de n26 waar Wiebe Halbertsma kampioen op werd.<br />Cilinder met 5 spoelpoorten
de renstal met de n26 waar Wiebe Halbertsma kampioen op werd.
Cilinder met 5 spoelpoorten
scan0017 (Small).jpg (55.27 KiB) 28176 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#9 Bericht door Bo17 » 25 jan 2013, 07:47

@ Rene je hebt pb.

Westerbork 2 oktober 1976:
63 is Teo Eggens. De man met het sjekkie is Klaas Poort, hier in NMB kampioenstrui (125cc).
Zie ook hier, voor nog een foto met Rene:
De Dwerg 1976

Gr.
Bo17

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#10 Bericht door Hegu-Dennis » 25 jan 2013, 08:33

Leuke site die van de Dwerg! Ik heb er even een foto vanaf geript. Nooit geweten dat Rene Borgers ook heeft gereden.

Op de foto zijn te zien:
12 ?
93 Rene Borgers LBS Kreidler
8 Kees Stuivenberg EnPo Kreidler
53 Bethlehem
Bijlagen
rene borgers.jpg
rene borgers.jpg (40.59 KiB) 28141 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#11 Bericht door Hegu-Dennis » 25 jan 2013, 11:50

Jan en Kees Strijbis

Bert was vaak te vinden bij autogarage Strijbis een paar straten verderop. Jan en Kees Strijbis waren fervent motorliefhebbers. Jan heeft veel races gereden ook wel samen met broer Jack in de 250 en 500cc klasse eind jaren 60 en begin jaren 70. In 1968 is Jan naar Engeland verhuist om daar te racen en zeker niet zonder succes. Weer terug in Nederland hebben Jan en Kees de autogarage van hun vader overgenomen en voortgezet. Hadden zij nog invloed op de crosserij van Bert?

Bert: “ Jelle heeft me ooit wat dia's laten zien van het hele prille cross gebeuren in Sint Pancras. (Een (koninginnedag?)cross georganiseerd door Jan en Kees Strijbis op een weiland tussen slagerij Jonker en de taugee kwekerij van der Plas op de benedenweg. (Ik geloof dat Maarten daar ook op stond.) Je moet Jelle maar eens bellen. Ik weet niet meer wat voor 50 cc hij precies had wel een gele tank. Maarten had ooit een groene crosser (ik geloof van een Typhoon??) “

“Ja als ik er over nadenk dan hebben Jan en Kees er toch voor gezorgd dat we enthousiast werden voor wedstrijden.”


Onder 2 foto´s van Jan Strijbis uit Sint Pancras (Jan strijbis op de bovenste foto helemaal links).
Bijlagen
index.jpg
index.jpg (64.83 KiB) 28121 keer bekeken
1969_zandvoort_jan_strijbis.jpg
1969_zandvoort_jan_strijbis.jpg (40.65 KiB) 28120 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#12 Bericht door Hegu-Dennis » 25 jan 2013, 19:28

Het begin …

Hoe is het eigenlijk begonnen bij Bert, die crossgekte? En waarom Kreidler en niet een ander merk? Door wie was hij je aangestoken? We vragen het aan Bert.

Bert Volkers: “ Mijn oudere broer was al met brommers in de weer. Hij had eerst een minibrommertje gebouwd waar we mee door de tuin crossten. Ik herinner me ook dat we met een solex een parcourtje in de tuin hadden. Rondje door de achtertuin dan langs het huis naar voren en een rondje door de voortuin enz. Zo is het begonnen denk ik. Jelle Betlehem heeft een HMW gehad en rond die tijd begon het. (LTS periode). Van verschillende brommeronderdelen een crosser gebouwd: mijn "ZuTyPu" opgebouwd uit Zündapp motorblok met waaierkop, (helemaal uit Arnhem gehaald met mijn vader), Typhoon buizenframe en een Puch tank. Ik denk rond 1970. Richard de Ruiter uit het Zuideinde van Sint Pancras crosste ook. Af en toe was er een wedstrijdje in de buurt. Als een van de eerste herinner ik me die achter de boerderij aan de Smuigelweg 1 in het Waarland. En bij van der Zel in Oudkarspel hebben we ook een keer gereden. Het leek wel een moeras zo nat was het.”

“We gingen er heen met een oude bus van Jan Strijbis vol met brommers. Ja als ik er over nadenk dan hebben Jan en Kees er toch voor gezorgd dat we enthousiast werden voor wedstrijden.
Toen de Kreidlers sneller werden dan die Zündapp van me ben ik gaan bouwen rond een Kreidlerblok. Bij het Geestmerambacht (toen nog braakliggend terrein naast de "S3" (N245) wat toen ook nog een strook gras was) had Motorclub Alkmaar (MAC) een prachtige baan aangelegd waar we dus rijdend vanuit Sint Pancras konden komen. Toen kwamen we voor het eerst in contact met de "echte" crosswedstrijden.
De Niedorper motorclub kwam en ook een club in Den Helder. Prachtige tijd en altijd heel gezellig met de jongens uit de 50 cc klasse.”

“Eri Stempher uit Den Helder was een van de eersten die met een Gebben Kreidler aan kwam van een paar duizend gulden met Nico van Langen als monteur. Toen kon ik niet echt meer mee komen met de 50 cc toppers van Noord Holland met mijn eigenbouw. Op een Kermiscross in het Waarland mocht ik van Cees Gootjes eens even op een "echte" Kreidler rijden. Wat ging dat ding hard! Ik heb hem zodra het kon met mijn aardappelrooi geld van die zomervakantie gekocht voor 1400 gulden.
Pas daarna kwamen de "professionelere" eigenbouw frames (UFO goud en blauw) om de hoek kijken die ik zo licht mogelijk maakte. Voorwielnaaf was een mobylette naaf waar ik de ribben van had afgedraaid, Nylon schroeven waar mogelijk, aluminium stuur, aluminium busjes, lichtste banden, -binnenbanden enz.
Een grammen jager dus. (Vandaar de het gouden frame in het begin te slap was en later steeds zwaarder werd van de extra pijpjes en versterkingsplaatjes).”

“Ik ben heel blij dat ik die hobby heb gehad, Ik kon daar echt "mijn ei in kwijt" en heb er goede kennissen aan overgehouden. Ook later met de 125 cc hadden we een leuke groep jongens en meiden die op de wedstrijden bij elkaar kwamen buurten en koffiedrinken.
Ik denk dat ik 2 jaar terug bij Danenberg de cross heb bekeken. Toen ik bij de 50cc Johan Kistemaker (uit Kolhorn) weer zag rondboenderen kreeg ik er echt weer (eventjes) zin in.”

Op de foto´s hieronder het gouden UFO frame met vering en wielen.
Bijlagen
DSC09082 - kopie.jpg
DSC09082 - kopie.jpg (23.84 KiB) 28055 keer bekeken
DSC09081 - kopie.jpg
DSC09081 - kopie.jpg (23.26 KiB) 28055 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#13 Bericht door Hegu-Dennis » 25 jan 2013, 19:34

Nog eens het UFO-frame.

Dennis: "Klopt het dat die Bilstein schokkers van een scooter afkomstig waren?"

Bert: "De Bilstein schokdempers kwamen zéker niet van een scooter af. Ik denk dat ik ze bij Cees Gootjes uit Winkel heb gekocht."
Bijlagen
DSC09083.jpg
DSC09083.jpg (29.94 KiB) 28054 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hegu-Dennis op 28 jan 2013, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#14 Bericht door Hegu-Dennis » 26 jan 2013, 18:51

In mijn postvakje kreeg ik een leuk verhaal van Jos Groot uit Heerhugowaard. Hij kon zich Bert Volkers nog goed herinneren.

Jos Groot: “Ik ging in die tijd altijd kijken als er brommercrosswedstrijden georganiseerd werden in Waarland en later Geestmerambacht door Jan Kuiper van het loonbedrijf destijds in Waarland vlakbij Stoop(landbouwvoertuigen dealer). De jongens van Stoop, Sjaak en Jos reden destijds mee. Bert heeft je vast wel verteld over de WBCC (Waarlandse Brommerscross Club). Het ging voornamelijk om brommercross maar 50cc mocht ook meedoen. Er waren 3 klassen: de 49cc A en B en de 50cc. In de 50cc waren er hoogstens 6 tot 8 deelnemers. En Bert, Jelle en Maarten reden voor zover ik het me herriner altijd voorin.
Maar het zijn slechts vage herrineringen. Ik heb ook nooit met ze gesproken. Ik was toen nog maar een jongetje die aan het sparen was voor zijn eerste crossbrommer. Mijn eerste cross was in 1974 de kermiscross in Waarland in de 49cc met een JLO. Daarna heb ik in 1975 en 1976 ook meegedaan maar toen met een Kreidler. De enige foto die uit mijn crosstijdperk van toen heb is een klein fotootje van 9x9 op de kermiscross in van 1975 in het rennerkwartier gemaakt door mijn vader. Op de achtergrond staan op die foto 2 50cc crossers met de nummers 16 en 58 maar ik weet niet meer van wie die waren. Edwin Groen en zijn neef Jos Groen uit Heerhugowaard reden toen ook in de brommerklasse en later ook in de 50cc (op een VHS). Misschien dat die nog foto´s uit die tijd hebben?”

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#15 Bericht door Hegu-Dennis » 26 jan 2013, 18:57

Nog een verhaal van Jos en nu met foto. Oo de achtergrond is de crosser van Jelle Betlehem te zien en de 1ste echte Kreidler crosser van Bert.

Jos Groot: “Hierbij de gescande foto. Dat was dus op de kermiscross 1975 in Waarland. Het was volgens mij de eerste keer dat die op zondag werd georganiseerd. In 1974 was het nog op de maandagavond.
Ik behaalde toen een verdienstelijke 8e plaats in een veld van ruim 20 brommers. De prijsuitreiking was in café de Posthoorn en ik kreeg 5 gulden premie! Wel komisch te zien hoe primitief alles toen was. Spatborden maakten we toen van afgebroken plastic paaltjes met reflectors langs de weg. Ik herinner me nog dat in de training de linker voetsteun het bij de eerste de beste spong begaf. Ik had toen gewoon voetsteunen van een standaard brommer gemonteerd want een lasapparaat, boormachine of slijptol had ik toen niet. Na de training ben ik toen op een geleende fiets naar huis gereden en heb daar een andere voetsteun gepakt en die gemonteerd. Gelukkig hield die het.”

“Ik heb ook nooit geweten dat Jan Stijbis iets met crossen had. De eerste keer dat ik van Jan Strijbis hoorde was toen ik een jaar of 5 of 6 was. Ik ging toen zoals wel vaker op zondag met mijn vader wandelen richting Waarland en zag toen op de Westerweg een paar honderd meter voorbij Stoop een beschadigde motor liggen. Mijn vader zij dat dat de motor van Jan Strijbis was en dat hij die middag een ongeluk had gehad. Hij zou daarbij volgens mijn vader zijn been hebben gebroken. In die tijd had bijna niemand telefoon dus denk ik dat mijn vader over het ongeluk had gehoord en toen uit nieuwsgierigheid met mij naar die plek is gelopen. Ja, want zo ging het vroeger. Als er een ongeluk gebeurde dan werd de auto of motor niet direct afgevoerd.”
Bijlagen
jos groot.jpg
jos groot.jpg (70.53 KiB) 27967 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hegu-Dennis op 28 jan 2013, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#16 Bericht door Hegu-Dennis » 28 jan 2013, 08:38

De 1ste échte Kreidler crosser van Bert

De zelfgebouwde UFO crosser van Bert was niet zijn eerste échte Kreidler crosser.

Bert Volkers: “Hier een foto van de 2de hands crosser die ik van Cees Gootjes kocht nadat ik er een wedstrijd in het Waarland op had mogen rijden. Dat was bij de molen en het zwembad. Waarschijnlijk op een ijsbaanveld.
Hij had een geelgroenige tank. Volgens mij was dat ook een Gebben Kreidler maar dat zullen anderen beter kunnen beoordelen. Volgens mij was het een indirecte 5-bak.
(Op de achtergrond van de eerste foto zie je ook de crosser die Jelle toen had. Groen tuning stond er op de gele tank. Dat was omdat Kees Groen uit Sint Pancras die een paar huizen voorbij slager Jonker woonde expansieuitlaten berekende en af en toe wat opvoerde.
Later heb ik de groene tank vervangen door een andere rode tank. (Volgens mij werden die bij ene Pronk uit Warmenhuizen gemaakt).
Het blok en de voorvork die daar in zat heb ik denk ik later zelf verlengd en gebruikt om de lichte crosser met het gouden frame te zetten.”
Bijlagen
DSC09126.jpg
DSC09126.jpg (33.16 KiB) 27866 keer bekeken
DSC09129.jpg
DSC09129.jpg (55.51 KiB) 27866 keer bekeken

JosG
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 22:25
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#17 Bericht door JosG » 28 jan 2013, 09:04

Nu weet ik dus van wie die 2 crossers op de achtergrond van mijn foto van de kermiscross in Waarland 1975 zijn. Van Bert en Jelle. Wat een toeval.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#18 Bericht door Hegu-Dennis » 28 jan 2013, 09:52

Nog eens een foto van Bert. De UFO crosser was uitermate toegerust op de hoge sprongen door de grote veerweg voor en achter.
Bijlagen
DSC09100.jpg
DSC09100.jpg (49.16 KiB) 27845 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#19 Bericht door Hegu-Dennis » 29 jan 2013, 07:55

Nog wat actiefoto´s van Bert Volkers
Bijlagen
DSC09094.jpg
DSC09094.jpg (45.27 KiB) 27770 keer bekeken
DSC09074 - kopie.jpg
DSC09074 - kopie.jpg (42.23 KiB) 27770 keer bekeken
DSC09070.jpg
DSC09070.jpg (48.03 KiB) 27770 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#20 Bericht door Bo17 » 29 jan 2013, 12:26

De eerste 'echte' motor van Bert was dus de EnPo Kreidler van Gootjes, die deze motor ook in de grasbaan bij De Dwerg inzette.
Ook de motor van Jelle is een EnPo. In de motor van Bert/Gootjes zit zelfs een optionele vierkante achterbrug. De EnPo waar Klaas Poort nu nog mee rijdt is precies zo'n machine.

Offtopic vraag:
Vanuit Noord Holland gingen er vanaf midden jaren zestig tot eind jaren zeventig veel renners naar Groningen om te grasbaanracen bij De Dwerg. De EnPo's zullen op die manier waarschijnlijk de Afsluitdijk zijn overgestoken. Nu ben ik benieuwd onder welke nr's zij over het gras stoven.
Gootjes rijdt in 1976 op 125cc met nr 94, maar had waarschijnlijk in de jaren daarvoor voor de 50cc een ander nr. Het nummer van Jelle (58) is waarschijnlijk ook zijn 'Dwerg' nummer, maar dat strookt weer niet met de foto van 1976 op Zuidbroek, wat in 1975 aan E. Bok toebehoorde.

Wie we kan mij voor het De Dwerg archief verder helpen, want ik heb helaas de nummerlijsten van De Dwerg lang niet compleet!

Naschrift:
De Bethlehem met nr. 53 (het nr. was in 1976 weer vrij) op de foto in Zuidbroek '76 is niet Jelle Bethlehem.

gr,
Bo17

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#21 Bericht door Hegu-Dennis » 29 jan 2013, 19:46

Ik speel je vragen door Bo17!

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#22 Bericht door Hegu-Dennis » 29 jan 2013, 19:48

Bert op het ereschavot!

Bert Volkers: “Deze foto is in Makkinga(Friesland) genomen tijdens een "Makkinga weekend"van de NMC(Niedorper MotorClub).
Links staat André (Dré) van Oosten uit AnnaPauwlona. In het midden Jos Groen uit Heerhugowaard (van Vanca auto's volgens mij? ).
Dit is volgens mij een foto van een prijsuitreiking in de 125 cc klasse.”
Bijlagen
DSC09096.jpg
DSC09096.jpg (26.6 KiB) 27696 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#23 Bericht door Hegu-Dennis » 30 jan 2013, 13:24

Waarom monovering en een uitlaat bovenlangs?

Bert reed als eerste met een uitlaat bovenlangs en had een frame met monovering. Hoe kwam hij op dat idee? Waar had ie dat gezien? Deed die uitlaat het net zo goed als een uitlaat onderlangs? Het maken van een goed lopende uitlaat voor een 50cc crosser of racer is geen sinecure.


Bert Volkers: “Yamaha was begin zeventiger jaren de eerste die met succes de monovering invoerde. (In 1973 wereldkampioen motorcross?) Ik weet nog dat ik een poster van mijn ideale crosser had en dat was een wit/rode Yamaha met monovering en uitlaat bovenlangs. Monovering reed toen in de zwaarder klassen vooraan. “

“Waarschijnlijk heb ik daarom mijn eerste "echte" crossframe daarop gebaseerd. Monovering dus want ik wilde natuurlijk het snelste gaan. Omdat bij monovering de veerweg veel groter was zou de uitlaat eerder op de grond kunnen komen als hij helemaal in veerde. Vandaar heb ik hem volgens mij bovenlangs laten lopen en de diameter en lengte van de conussen heb ik geprobeerd ongeveer gelijk te houden aan de uitlaat onderlangs. Ik heb mijn crosser nooit op een testbank gehad dus het effect weet ik niet. Het zal niet veel uitgemaakt hebben volgens mij. (Maar het werkte altijd beter dan een geplette of afgebroken uitlaat door teveel inveren).”

Op de foto hieronder is de uitlaat bovenlangs duidelijk te zien. Een beetje onorthodox, want de demper komt niet, zoals tegenwoordig, uit onder de buddy ter hoogte van het achterwiel maar ergens halverwege.
Bijlagen
DSC09077.jpg
DSC09077.jpg (47.21 KiB) 27630 keer bekeken
DSC09098.jpg
DSC09098.jpg (49.42 KiB) 27630 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hegu-Dennis op 01 feb 2013, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#24 Bericht door Hegu-Dennis » 01 feb 2013, 08:56

Bert Volkers: " Nog even terugkomend op de reden voor mijn lange voorvork. Door de "monovering" werd de veerweg 2 keer zo groot. Het zadel kwam daardoor ongeveer 10 cm hoger dan normaal te staan. De crosser zou dan naar voren gekanteld komen staan en de voorvork zou dan een stuk stijler staan. Wel lekkerder met bochten sturen maar niet lekker om recht over de knippen te rijden. Daarom heb ik de voorvork verlengd zodat de hele handel weer horizontaal kwam te staan."

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Bert Volkers: Kreidler-cross pionier uit Noord-Holland!

#25 Bericht door Hegu-Dennis » 07 feb 2013, 17:18

Bert Volkers: "Ik kreeg nog twee foto's van Jelle Betlehem uit de oude doos. (Een "Oranjecross" in Zuid Scharwoude bij het oude "Bohan"gebouw). Wie er verder op staan weet ik niet meer."
Bijlagen
9019 (1).jpg
9019 (1).jpg (53.32 KiB) 27244 keer bekeken
9012.jpg
9012.jpg (46.81 KiB) 27245 keer bekeken

Plaats reactie