Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 7:14 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Ik ben erg benieuwd naar de technische overwegingen die in die tijd gemaakt werden. Ik weet dat Bert als eerste met een closebak reed. Hoe kwam hij daar aan? Bij de Jager? Wat voor koppeling zat er op? Rechte vertanding? Hoeveel plaats? En de krukas? Wat voor ontsteking zat er op? Hoeveel mm voor bdp stelde hij em af? Experimenteerde hij daar nog mee? Bert had ook geen kickstarter, waarom niet? Gewichtsbesparing?

Hieronder alvast een close-up foto van het blok van Bert.


Bijlagen:
DSC09068.jpg
DSC09068.jpg [ 51.6 KiB | 12054 keer bekeken ]
DSC09067 - kopie.jpg
DSC09067 - kopie.jpg [ 45.99 KiB | 12054 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 7:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Op de foto hierboven is ook goed te zien hoe de uitlaat bovenlangs halverwege uitkomt. Grappig detail! Nog nooit bij een andere motor gezien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 7:30 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Bert Volkers: “ Hallo Dennis, nu vraag je wel veel details die weggezakt zijn na bijna 40 jaar.
Volgens mij is het eerste Kreidlerblok uit de crosser die ik van Cees Gootjes gekocht heb gekomen. Ik denk dat daar die closebak dan al in zat want ik kan me niet herinneren dat ik zo een close bak ooit los gekocht heb. Ik kan me iets van 4 of 5 aluminium "gesinterde koppelingsplaten" herinneren:
Volgens mij had de koppeling rechte vertanding.
Krukas: volgens mij een standaard krukas (die waren en zijn goed genoeg).
Ontsteking: Motoplat met Uitwendig aluminium vliegwiel (zie plaatje). Volgens mij zette ik die ontsteking op ongeveer 1 mm voor bdp. maar ik kan me niet herinneren dat ik daarmee experimenteerde. Een kickstarter zat er niet op toen ik die kocht en ik heb dat ook eigenlijk nooit gemist en het is natuurlijk lichter. Ik duwde hem dus altijd aan.”


Bijlagen:
koppelingsplaat.jpg
koppelingsplaat.jpg [ 7.79 KiB | 12049 keer bekeken ]
krukas.jpg
krukas.jpg [ 21.2 KiB | 12049 keer bekeken ]
motoplat.jpg
motoplat.jpg [ 49.91 KiB | 12049 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 8:21 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Bert Volkers: “ Ik heb nog eens gezocht of ik kon vinden waarom ik op de naam UFO voor mijn crosser ben gekomen. Volgens mij was deze foto van een UFO Morbidelli de aanleiding. Misschien heeft deze foto in het motorblad "Motor"gestaan. Het is rond 1976 dus dat klopt aardig.”

Foto bijschrift:
Am GP Le Mans, ersten Rennen der Saison 1976, feierte UFO-Morbidelli, gefahren von Lazzarini, ihre Prämiere. Später, als Production-Racer, viel vertreten in der italienischen Meisterschaft. Es gab auch eine Version "Junior".


Bijlagen:
ufo.jpg
ufo.jpg [ 23.82 KiB | 12007 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 8:27 am 
Offline

Geregistreerd: do okt 07, 2010 5:16 pm
Berichten: 300
Woonplaats: Drachten/Opeinde
Ik heb nooit geweten dat Cees ook met kreidlers bezig is geweest leuk om te lezen, aan de andere kant zeg je gootjes zeg je crossers :D :D



Hegu-Dennis schreef:
Bert Volkers: “ Hallo Dennis, nu vraag je wel veel details die weggezakt zijn na bijna 40 jaar.
Volgens mij is het eerste Kreidlerblok uit de crosser die ik van Cees Gootjes gekocht heb gekomen. Ik denk dat daar die closebak dan al in zat want ik kan me niet herinneren dat ik zo een close bak ooit los gekocht heb. Ik kan me iets van 4 of 5 aluminium "gesinterde koppelingsplaten" herinneren:
Volgens mij had de koppeling rechte vertanding.
Krukas: volgens mij een standaard krukas (die waren en zijn goed genoeg).
Ontsteking: Motoplat met Uitwendig aluminium vliegwiel (zie plaatje). Volgens mij zette ik die ontsteking op ongeveer 1 mm voor bdp. maar ik kan me niet herinneren dat ik daarmee experimenteerde. Een kickstarter zat er niet op toen ik die kocht en ik heb dat ook eigenlijk nooit gemist en het is natuurlijk lichter. Ik duwde hem dus altijd aan.”


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2013 2:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Jelle Bethlehem
Bert zijn crossvriend heette Jelle Bethlehem. Nog eerder dan Bert, crosste Jelle op zelfgemaakte omgebouwde wegbrommers. Zijn zakgeld liet het niet toe om een ´echte´ kreidler te kopen, dus dan maar wat zelf in elkaar zetten. Samen met zijn vader maakte hij van een Typhoon (Nederlandse bromfiets) een crossbrommer. Jelle zijn fotoboek is inmiddels ingescand. De vader van Jelle, Jelle sr., was naast een goede hulp en vraagbaak bij het brommer-sleutelen ook een begenadigd fotograaf, getuige de foto´s.
Op de foto hieronder Jelle (L) en Bert samen met de moeder van Jelle.


Bijlagen:
2-13-2010_018.jpg
2-13-2010_018.jpg [ 63.12 KiB | 11952 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Hegu-Dennis op vr feb 22, 2013 11:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2013 3:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Hieronder nog meer foto´s. De wedstrijd werd georganiseerd door de gebroeders Strijbis. De locatie is ten westen van taugékwekerij T. van der Plas in Sint Pancras.


Bijlagen:
2-13-2010_016.jpg
2-13-2010_016.jpg [ 67.58 KiB | 11941 keer bekeken ]
2-13-2010_011.jpg
2-13-2010_011.jpg [ 43.6 KiB | 11941 keer bekeken ]
2-13-2010_010.jpg
2-13-2010_010.jpg [ 61.46 KiB | 11941 keer bekeken ]
2-13-2010_008.jpg
2-13-2010_008.jpg [ 49.48 KiB | 11941 keer bekeken ]
2-13-2010_013.jpg
2-13-2010_013.jpg [ 82.06 KiB | 11941 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2013 3:56 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4732
Woonplaats: alhier
Mooie foto's, mooie brommers ook.
Leuk om te zien dat wollen handschoenen best wel veilig waren en zo...

Uit welke periode stammen deze foto's?
Ik zal mijn buurman eens vragen of hij ook nog wat foto's van zijn crossperiode heeft, dat zal eind jaren '60 zijn. Hij grasbaande toen ook met een zelfbouwknutselbrommer met een Kreidler blok en Ceriani voorvork.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do feb 21, 2013 8:51 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Dennis: “Hoi Bert, Ik vroeg me af of je ooit waterkoeling hebt overwogen? Lijkt me namelijk net iets voor jou om daar mee te experimenteren. Ik weet dat er iemand in jouw tijd reed met een rode watergekoelde Kreidler crosser. Kwam ergens uit de buurt van Nieuwe Niedorp vandaan dacht ik. Is later verongelukt bij een motorongeluk. Heb je hem gekend?”

Bert Volkers: “Ik heb nooit waterkoeling overwogen en kan me zo ook niet herinneren dat iemand dat toen bij ons heeft gedaan. Maar als iemand dat heeft gedaan zou dat Ben Bruin geweest kunnen zijn. Ben Bruin kwam uit het Waarland en sleutelde bij Dick de Jager die toen bij de viersprong in Lutjewinkel zat. Ben is namelijk (wat ik er dan nog van weet) op een avond met een proefritje met een racemotor met zijspan overleden.
Op bijgaande foto zie je Ben Bruin voorop rijden Ik zit er achter. Dit was bij een cross achter van der Zel dicht bij het Waarland.”


Bijlagen:
DSC09104.jpg
DSC09104.jpg [ 55.63 KiB | 11870 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 10:02 am 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
Bert viel ook wel eens de prijzen.Waar en wanneer dit was weet ik niet meer.Hier staat hij met twee andere snelle mannen van vroeger.Links Bert Volkers, midden Bart Schrijver en rechts Willem Gouda


Bijlagen:
Bert (Small).JPG
Bert (Small).JPG [ 47.78 KiB | 11833 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 12:12 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
Om het tijdsbeeld compleet te maken, Bert was ook een goede voetballer.
Op de foto Bert als gastspeler in het LBS team. Een keer per jaar speelden we, in het Kruis (Heerhugowaard) tegen de rest van de wereld en nodigden dan gastspelers uit.
Op de foto achterste rij van rechts naar links: Henry Borst (trial), Arina Gouda (verzorging), Nico van Langen
(de badmuts) en Willem Gouda (altijd snel)
Op de voorste rij van rechts naar links Bert Volkers (gastspeler), Erie Stempher (alom bekend) en Rene Borgers ( de ingenieur)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 12:15 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
Hier alsnog de foto


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Bert aan de bal
bert (Small).JPG
bert (Small).JPG [ 54.48 KiB | 11810 keer bekeken ]
bert1 (Small).JPG
bert1 (Small).JPG [ 65.34 KiB | 11810 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 1:49 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Ha Rene,
Wat een leuke foto´s! Bert is altijd een op en top sportman geweest. Heeft ook jarenlang aan waterpolo gedaan. Ik heb echter nooit geweten dat ie ook nog kon voetballen. Zo zie je maar weer ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 9:42 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Dennis: Net als aan Bert heb ik Jelle Bethlehem gevraagd wat oude cross-herinneringen op te halen. Liefst met foto´s natuurlijk. Jelle was meteen enthousiast en had ter stond zijn fotoboek gescand. Aan hem de vraag “Waar is het begonnen en hoe is de vriendschap tussen hem en Bert ontstaan?” Aan het woord is Jelle Bethlehem!

Jelle Bethlehem: “Hoi Dennis, Bert en ik zijn van het zelfde jaar. Ik ben in de eerste klas van de openbare school naar Sint Pancras verhuisd. Wat deden we toen?
We gingen naar de lts maar zaten niet in dezelfde klas dit gold ook voor de mts, we fietsten wel met elkaar op? Ik had een solex blokje op een step, toen een Mobylette blokje geruild voor een motor vliegtuigje, een Berini brommer die ik al snel bij de politie kon inleveren.”

HMW
“Ik kreeg toen een HMW brommer van Strijbis en ging rijden op het terrein tegenover Taugé-kwekerij T. vd Plas. Het terrein was vlakbij mijn huis, dus ik kon het lopend redden. Ik weet niet meer waar die HMW naartoe is gegaan. Daarna kreeg ik een Batavus Whipet die voor de cross geprepareerd werd. Ik herinner mij nog de teleurstelling dat ie er mee uitschee geen carterdruk wist ik veel.”

DKW politieblok
“Ik kocht toen een politie DKW- blok en sleutelde dit onder het Batavus frame.
Ik herinner me nog dat ik vlak voor de koninginnencross in Sint Pancras met een schakel probleem bij Strijbis kwam, hier werd s´ avonds aan de eigen motoren gewerkt, Peter Strijbis kreeg denk ik medelijden met me en ging me helpen. Hij loste het schakel probleem op en nog wat dingetjes die niet klopten en kwam enthousiast terug van een proefrit over de Bovenweg in het donker met mijn crosser. De volgende dag won ik alle manches behalve de laatste. Mijn 1ste crossles: Doorgaan tot aan de finish!”

Motorblad MOTOR
“Ik was abonnee op motor en wist natuurlijk wel wat er gebeurde in de 50 cc wereld. Gebben, Rond Sachs, Van Veen enz. Helaas ging dit mijn zakgeld te boven.
Ik bouwde samen met mijn vader een kreidler van typhoon-frame en een oude 4 bak met rechte vliegwielen. Dit is een geforceerd lucht gekoeld blok, maar met een grote kop er op ging het ook.”

Kees Groen & MAC
“Ik kwam toen in contact met Kees Groen die natuurkunde studeerde in Leiden en ideeen had om de cilinder sneller te maken. Hij berekende ook de uitlaten die ik dan weer maakte. Ik reed mee bij de MAC-Alkmaar. Hier werd toentertijd op een hoger niveau gecrosst dan bij de WBCC. Het crossterrein van de MAC was toe achter de kunstijsbaan.”

“Dennis, dit is het begin van mijn crosstijd. Ik ben al 32 jaar vorkheftruck monteur en rij en restoureer Engelse klassieke motoren. Ik heb er 15(!). Ik ben type specialist bij de BSA- en de Nortonclub.”

(In Motor jaargang 99 nr.24 is wat over Jelle Bethlehem te lezen. Tevens in “Het Motorrijwiel” van maart/april van 2013.)


Bijlagen:
2-13-2010_032.jpg
2-13-2010_032.jpg [ 98.19 KiB | 11765 keer bekeken ]
2-13-2010_023.jpg
2-13-2010_023.jpg [ 53.17 KiB | 11765 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 9:47 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Op de foto hieronder: Jelle´s vader Jelle sr. druk aan het sleutelen om de brommer van Jelle weer gereed aan de startlijn te krijgen.

Op de foto daaronder: Tijdens de start. Jan Strijbis laat de startvlag vallen (een starthek was er toen nog niet). Deze eerste en enige crosswedstrijd in Sint Pancras werd georganiseerd door de gebroeders Strijbis.


Bijlagen:
2-13-2010_022.jpg
2-13-2010_022.jpg [ 50.58 KiB | 11764 keer bekeken ]
2-13-2010_034.jpg
2-13-2010_034.jpg [ 51.55 KiB | 11764 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2013 11:42 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
De watergekoelde crosser.Dit lees ik wel vaker.Deze was van Gerard Spanjaard uit Castricum.Zijn buurman was Hans Spaan. Samen zijn ze hiermee bezig geweest.Weer een stukje van de puzzel opgelost.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 23, 2013 2:21 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jun 21, 2010 10:25 pm
Berichten: 6
Nog even iets over de watergekoelde kreidler crosser van Ben Bruin. Hij reed in 1979 met een watergekoede Kreidler. Dat was met het De Jager frame met het draaipunt van de achterbrug in een lijn met de het voortandwiel. Hij werkte van 1978 t/m 1982 bij de Jager. In augustus 1982 is hij helaas overleden toen hij samen met Hans de Haan, een andere werknemer bij de Jager een zijspan gingen testen en hij uit de bak viel en tegen een boom belandde.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 8:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Dennis: “Hoi Bert, zijn we aangekomen bij je carburateur. Bij de ufo zat ie in het midden van je frame, dus niet meer aan de zijkant. Bovendien was het geen 24 dell orto meer, maar volgens mij een mikuni of een keihin. Vanwaar die verandering? Had je het spruitstuk zelf gemaakt of bij Gebben gekocht? Of had je een rechte inlaat op je cilinder gemaakt? Hoeveel mm was die carburateur?
Ik ben benieuwd wat jouw afweging was om een andere carburateur te gaan gebruiken. Heeft iemand je op een idee gebracht? Was je die dell orto beu? Ze schijnen na wat slijtage steeds slechter te lopen en moeilijk af te stellen. Klopt dat?”



Bert Volkers: “Hallo Dennis, bij de bouw van het blauwe frame zit er in het begin een zwarte cilinder op met een membraaninlaat. De carburateur steekt dan recht omhoog. Volgens mij was dat een 24 mm Mikuni. Waar ik dat setje vandaan had weet ik niet meer maar die carburateur is volgens mij samen gekocht met de zwarte cilinder met de membraaninlaat. Op het Kreidler forum staat zo eenzelfde setje met volgens mij dezelfde carburateur met fijne ribbels op de moer boven je gasschuif. Zie foto hieronder.
Later heb ik er blijkbaar een andere (snellere?) meer standaard cilinder opgezet waar de inlaat schuin stond en heb ik er een (niet zelfgemaakt) gekromd inlaatspruitstuk opgezet waardoor de carburateur naar achteren ging wijzen. Ik heb nooit iets bij Gebben gekocht het was altijd 2de hands.
Dat Dellorto carburateurs steeds slechter gaan lopen heb ik niet gemerkt in de tijd dat ik er mee reed. “

“ Ik herinner me wel dat er op een gegeven moment zelfs 28 mm Mikuni carburateurs werden gebruikt. Volgens mij was Nico van Langen een van de eersten daarmee. Volgens mij raakte je daardoor bij lage toeren wat vermogen kwijt maar bovenin nam het toe. (Volgens mij kwam dat door de grote inlaatdiameter. Daardoor nam de luchtsnelheid in de inlaat af en mengde het daardoor minder goed met de benzine bij lage toeren).”


Bijlagen:
kreidler membraam.jpg
kreidler membraam.jpg [ 53.15 KiB | 11615 keer bekeken ]
DSC09069 - kopie.jpg
DSC09069 - kopie.jpg [ 20.65 KiB | 11615 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 3:41 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17943
hier wat foto,s van ed.

Koninginnedag 1978 behendigwedstrijden op de crosser in de sportlaan bij het oude az Stadion.


Bijlagen:
IMG_0001 (Medium).jpg
IMG_0001 (Medium).jpg [ 87.8 KiB | 11563 keer bekeken ]
IMG (Medium).jpg
IMG (Medium).jpg [ 108.74 KiB | 11563 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 3:46 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17943
ed op het crosslandje in de kooimeer juni 1975.


Bijlagen:
IMG_0002 (Medium).jpg
IMG_0002 (Medium).jpg [ 92.5 KiB | 11561 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 3:48 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17943
ed zijn eerste motorcross in waarland mei 1978.


Bijlagen:
IMG_0003 (Medium).jpg
IMG_0003 (Medium).jpg [ 107.99 KiB | 11560 keer bekeken ]
IMG_0004 (Medium).jpg
IMG_0004 (Medium).jpg [ 120.13 KiB | 11560 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 02, 2013 8:43 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Dennis: Hoi Jelle, “Wanneer kwam jouw 1ste Kreidler in zicht? En waarom een Kreidler en bijvoorbeeld niet een Zündapp? Wat was jouw eerste ervaring met die eerst aangekochte Kreidler? Ben je meteen begonnen er dingen aan te veranderen? Ik hoor het graag, …”

Verbouwde Typhoon tot Kreidler
Jelle Bethlehem: “Het Kreidler blok kocht ik in mijn woonplaats van iemand die ook bij autogarage-Strijbis (Sint Pancras) kwam en al motor reed en het blok niet meer nodig had ik weet nog dat dit op afbetaling was.
Het Typhoon frame heb ik samen met mijn vader verbouwd, zie de lichtgewicht kick start.
Hoe lang ik hiermee gereden heb weet ik niet meer maar ik zie op foto's van de opvolger het Enpo frame de zelfde delen. Ik heb het frame zelf bordeaux-rood gespoten.
De standaard kreidler achtervork paste in dit frame, die had ik niet dus die met excenter's heb ik zelf gemaakt. De voorvork werd een verlengde imitatie Marzocchi.
Het blok heb ik later vervangen door een blok met super breitwand dit kwam bij Pluvier uit Oterleek vandaan(volgens mij een grasbaan fanaat).”

Ontsteking en ander spul
“Ik had mijn blok met een Bosch elektronische ontsteking uitgevoerd, deze ging echter nogal eens stuk. Die heb ik later voor een Motoplat met buitenvliegwiel vervangen (ging trouwens ook stuk).
Alle cross-onderdelen kwamen meestal van Kees Gootjes uit Winkel, die veel kontakten had en wist wat ik nodig had en mijn vader daarvan goed kon overtuigen
Ik kwam natuurlijk op de meest ongelukkige momenten bij hem thuis voor spullen en ben door zijn vrouw wel eens de deur uit gezet.”

Opvoeren
“De opvoer informatie pikte ik op uit het motorblad Motor, ik had gelezen dat de Hoeckle? krukassen bronzen ringen aan de zijkant van het bigend ingeperst hadden. Dit kon ik zelf ook, wel veel werk aan gehad en in het begin bij het proefrijden verdraaide al gauw de krukwangen. Weer wat geleerd. Zo werd ik door schade en schande steeds wijzer.”


Hieronder foto´s van de verbouwde Typhoon.


Bijlagen:
jelle2.jpg
jelle2.jpg [ 14.77 KiB | 11340 keer bekeken ]
jelle1.jpg
jelle1.jpg [ 13.14 KiB | 11340 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 7:23 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
We duiken nu wel erg ver terug in de tijd.Die fietsenmaker in Oterleek, was Ares Pluvier.Zijn broer Peter Pluvier was een niet onverdienstelijk 50 cc crosser.In die tijd werd er vaak een Batuvus bromfietsframe pasgemaakt voor een Kreidlerblok.Ceriani voorvork en Girling achterschokbrekers.Voor meer vermogen een 20 mm Dell Orto carburateur en een 7 cm ingekorte RS uitlaat.Natuurlijk ook het bekende mayonaise-emmertje om het luchtfilter.De zoon van Ares,ook Peter geheten, is ook nog actief geweest in de 50 cc motorcros.Op de foto Rene Borgers op de overgenomen (Batavus)crosser van Peter Pluvier.We schrijven 1973 !!!


Bijlagen:
lbs9 (Small).jpg
lbs9 (Small).jpg [ 29.33 KiB | 11308 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 6:37 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Hallo allemaal,
Onlangs nog een mooi verhaal gehoord over Johan Kistemaker en Ben Bruin.
Hij wist zich Ben Bruin nog goed te herinneren. Evenals zijn motor. Ben, met middelmatig crosstalent, was benieuwd hoe zijn crosser zich hield als er iemand op reed met meer talent dan hij. Ben en Johan kende elkaar goed en spraken elkaar vaak tijdens de wedstrijden en dus Ben wilde wel eens weten hoe snel zijn motor zou gaan als Johan er eens op ging rijden. Tijdens een wedstrijd in Den Helder moest het gebeuren. Johan zijn rivaal destijds (we schrijven ongeveer het jaar 1979) was Eri Stempher. Zijn motor werd door Nico van Langen en Rene Borgers onderhouden en snel gemaakt. Het was Johan nog niet gelukt om Stempher op zijn´ thuisbaan´ voor te blijven. Op de motor van Ben lukte Johan dat wel. Johan blij en nu in de wetenschap dat er uit zijn eigen motor toch nog wat meer te halen was dan dat er tot toen toe in zat. Ben ook blij en in de wetenschap dat zijn motor competitief genoeg was om wedstrijden te winnen.

Overigens wist Johan zich niet te herinneren dat Ben zijn motor ooit watergekoeld had gemaakt.

Johan Kistemaker rijdt nu nog steeds in de 50 cc klasse. Hij doet voor het vierde seizoen mee aan het NK 50cc classics. Op de foto´s hieronder is te zien:
Foto 1: Johan tijdens de prijsuitreiking van het NK 50cc uiterst rechts
Foto 2: Johan in actie
Foto 3: Johan en zoon Niels Kistemaker (Ook Niels rijdt mee met het NK)


Bijlagen:
file1.jpg
file1.jpg [ 48.14 KiB | 11180 keer bekeken ]
file.jpg
file.jpg [ 45.56 KiB | 11180 keer bekeken ]
Kistemaker.jpg
Kistemaker.jpg [ 29.46 KiB | 11180 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 6:53 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 23, 2009 10:39 am
Berichten: 871
Woonplaats: Broek op Langedijk
Peter Plevier:
Nog even over Peter Plevier uit Oterleek. Ik heb volgens mij nog met zijn zoon, Ruud Plevier, gecrosst. Hij heeft jaren op een zelfgebouwde formule Kreidler gereden. Waarschijnlijk geprepareerd door zijn vader. Dat ding liep als vergif. Hij zat in mijn beleving altijd bij de eerste 5 plekken.

Hieronder een foto van Peter Plevier (rijnummer 11) uit Oterleek tijdens een crosswedstrijd in de regio Schagen. We schrijven het jaar 1975.


Bijlagen:
2070.jpg
2070.jpg [ 57.8 KiB | 11176 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!