Kenmerken grasbaanmotor

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
steef
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Kenmerken grasbaanmotor

#1 Bericht door steef » 18 feb 2013, 20:53

Wat zijn de kenmerken van een grasbaanmotor? Ik zie ze met en zonder voorrem....waarin verschillen verder nog van een gewone crossmotor?

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 634 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#2 Bericht door KJ » 18 feb 2013, 20:55

steef schreef:Wat zijn de kenmerken van een grasbaanmotor? Ik zie ze met en zonder voorrem....waarin verschillen verder nog van een gewone crossmotor?

De totale veerweg is beduidend kleiner, de machine staat lager bij de grond & de stand (hoek) van de achter-schokbrekers.

steef
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#3 Bericht door steef » 18 feb 2013, 20:57

Kan je daar elke crossmotor voor gebruiken? Of worden die speciaal zo afgeleverd...

PetrolHead
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 sep 2012, 15:37
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#4 Bericht door PetrolHead » 18 feb 2013, 21:37

Er was een periode van de FTBM, later VTBM dat de voorrem verboden was,
later werd ie ineens verplicht i.v.m de veiligheid....
Het verbieden had als oorzaak dat als je bij het inremmen van de eerst bocht te veel
voor remde je de motor onderuit trok en de hele kluit op een hoop lag...
Indertijd (1984) had ik een trommelrem voor, iedereen eigenlijk en die had ik zo afgesteld
dat als je hem testte bij stilstand het voorwiel netjes blokkeerde (voor de keuring)
maar tijdens het rijden blokkeerde hij nooit, hoe hard je ook kneep dus ook geen kans om
onderuit te gaan in de bocht, altjans niet dor te hard remmen :mrgreen:

Anton

steef
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#5 Bericht door steef » 20 feb 2013, 21:44

@KJ: dan heb je het specifiek over de Kreidlers, of over alle crossers?
Ik begrijp dat je in principe dan alleen andere vering onder een standaard crosser monteerd en met je 'klauw' van de voorrem afblijft....misschien een ander tandwiel en klaar! Toch?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 feb 2013, 21:46

Banden zal je ook goed uit moeten zoeken voor een grasbaan.

Enzo

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 634 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#7 Bericht door KJ » 20 feb 2013, 23:22

steef schreef:@KJ: dan heb je het specifiek over de Kreidlers, of over alle crossers?
Ik begrijp dat je in principe dan alleen andere vering onder een standaard crosser monteerd en met je 'klauw' van de voorrem afblijft....misschien een ander tandwiel en klaar! Toch?

een echte grasbaanmachine wordt niet mee gesprongen, dus is de hele veerweg meer ingericht op dempen en is dus korter.
De achterschokbrekers staan beduidend schuiner ivg met een crosser (steiler/bijna recht)

De regel dat er zonder voorrem gereden wordt, wordt in deze sport niet eenduidig toegepast.
Bij de VTBM wordt idd al jaren zonder voorrem gereden. Bij de KNMV wordt (correct me if I'm wrong) volgens mij altijd zonder voorrem gereden (dit ivm de boarding?)
Sinds vorig jaar moeten we bv bij de Oldtimerdagen van De Haan (Hoornsterzwaag, Bontebok, Ee) zonder voorrem rijden, nadat bij iemand de voorrem is vastgeslagen en deze over de kop sloeg.
Bij de "eigen" demo's van de St. Classic50ccGrasbaanTeam wordt er weer wel met werkzame voorrem gereden.

PetrolHead
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 sep 2012, 15:37
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#8 Bericht door PetrolHead » 20 feb 2013, 23:30

KJ schreef:Sinds vorig jaar moeten we bv bij de Oldtimerdagen van De Haan (Hoornsterzwaag, Bontebok, Ee) zonder voorrem rijden, nadat bij iemand de voorrem is vastgeslagen en deze over de kop sloeg.
Plus dat Durk zelf vroeger bij de FTBM reed... (500 solo en zijspan)

Anton

steef
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#9 Bericht door steef » 21 feb 2013, 00:24

Waarin verschillen de banden dan?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 feb 2013, 06:16

steef schreef:Waarin verschillen de banden dan?
Profiel in vergelijk van een motorcrossbaan.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Kenmerken grasbaanmotor

#11 Bericht door kreidler844 » 21 feb 2013, 08:49

Banden zijn erg afhankelijk van je rijstijl en de ondergrond waar je op rijdt (klei, zand, gravel)
Veren staan vaak juist rechter dan bij cross, maar in principe kun je een crosser prima ombouwen zonder de veren te verplaatsen.
Tuning is meer race dan cross, gewicht is echt belangrijk dus wat minder vaak naar de snackbar is ook een goeie.
Je hoeft je frame ook niet zwaar te bouwen omdat je niet hoeft te springen.
Remmen zijn bij grasbaan alleen voor nood, in principe rem je tijdens de race nooit en bovendien:"remmen is angst".
Voorrem is gevaarlijk omdat die kan blokkeren dus eigenlijk altijd beter van niet omdat je hem toch verder niet nodig bent.
In geval van een boarding is het altijd streng verboden.

Wietse

Plaats reactie