Kenmerken grasbaanmotor
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 634 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Kenmerken grasbaanmotor
steef schreef:Wat zijn de kenmerken van een grasbaanmotor? Ik zie ze met en zonder voorrem....waarin verschillen verder nog van een gewone crossmotor?
De totale veerweg is beduidend kleiner, de machine staat lager bij de grond & de stand (hoek) van de achter-schokbrekers.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 15:37
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kenmerken grasbaanmotor
Er was een periode van de FTBM, later VTBM dat de voorrem verboden was,
later werd ie ineens verplicht i.v.m de veiligheid....
Het verbieden had als oorzaak dat als je bij het inremmen van de eerst bocht te veel
voor remde je de motor onderuit trok en de hele kluit op een hoop lag...
Indertijd (1984) had ik een trommelrem voor, iedereen eigenlijk en die had ik zo afgesteld
dat als je hem testte bij stilstand het voorwiel netjes blokkeerde (voor de keuring)
maar tijdens het rijden blokkeerde hij nooit, hoe hard je ook kneep dus ook geen kans om
onderuit te gaan in de bocht, altjans niet dor te hard remmen
Anton
later werd ie ineens verplicht i.v.m de veiligheid....
Het verbieden had als oorzaak dat als je bij het inremmen van de eerst bocht te veel
voor remde je de motor onderuit trok en de hele kluit op een hoop lag...
Indertijd (1984) had ik een trommelrem voor, iedereen eigenlijk en die had ik zo afgesteld
dat als je hem testte bij stilstand het voorwiel netjes blokkeerde (voor de keuring)
maar tijdens het rijden blokkeerde hij nooit, hoe hard je ook kneep dus ook geen kans om
onderuit te gaan in de bocht, altjans niet dor te hard remmen
Anton
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kenmerken grasbaanmotor
@KJ: dan heb je het specifiek over de Kreidlers, of over alle crossers?
Ik begrijp dat je in principe dan alleen andere vering onder een standaard crosser monteerd en met je 'klauw' van de voorrem afblijft....misschien een ander tandwiel en klaar! Toch?
Ik begrijp dat je in principe dan alleen andere vering onder een standaard crosser monteerd en met je 'klauw' van de voorrem afblijft....misschien een ander tandwiel en klaar! Toch?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 634 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Kenmerken grasbaanmotor
steef schreef:@KJ: dan heb je het specifiek over de Kreidlers, of over alle crossers?
Ik begrijp dat je in principe dan alleen andere vering onder een standaard crosser monteerd en met je 'klauw' van de voorrem afblijft....misschien een ander tandwiel en klaar! Toch?
een echte grasbaanmachine wordt niet mee gesprongen, dus is de hele veerweg meer ingericht op dempen en is dus korter.
De achterschokbrekers staan beduidend schuiner ivg met een crosser (steiler/bijna recht)
De regel dat er zonder voorrem gereden wordt, wordt in deze sport niet eenduidig toegepast.
Bij de VTBM wordt idd al jaren zonder voorrem gereden. Bij de KNMV wordt (correct me if I'm wrong) volgens mij altijd zonder voorrem gereden (dit ivm de boarding?)
Sinds vorig jaar moeten we bv bij de Oldtimerdagen van De Haan (Hoornsterzwaag, Bontebok, Ee) zonder voorrem rijden, nadat bij iemand de voorrem is vastgeslagen en deze over de kop sloeg.
Bij de "eigen" demo's van de St. Classic50ccGrasbaanTeam wordt er weer wel met werkzame voorrem gereden.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 15:37
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kenmerken grasbaanmotor
Plus dat Durk zelf vroeger bij de FTBM reed... (500 solo en zijspan)KJ schreef:Sinds vorig jaar moeten we bv bij de Oldtimerdagen van De Haan (Hoornsterzwaag, Bontebok, Ee) zonder voorrem rijden, nadat bij iemand de voorrem is vastgeslagen en deze over de kop sloeg.
Anton
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Kenmerken grasbaanmotor
Profiel in vergelijk van een motorcrossbaan.steef schreef:Waarin verschillen de banden dan?
Enzo
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: Kenmerken grasbaanmotor
Banden zijn erg afhankelijk van je rijstijl en de ondergrond waar je op rijdt (klei, zand, gravel)
Veren staan vaak juist rechter dan bij cross, maar in principe kun je een crosser prima ombouwen zonder de veren te verplaatsen.
Tuning is meer race dan cross, gewicht is echt belangrijk dus wat minder vaak naar de snackbar is ook een goeie.
Je hoeft je frame ook niet zwaar te bouwen omdat je niet hoeft te springen.
Remmen zijn bij grasbaan alleen voor nood, in principe rem je tijdens de race nooit en bovendien:"remmen is angst".
Voorrem is gevaarlijk omdat die kan blokkeren dus eigenlijk altijd beter van niet omdat je hem toch verder niet nodig bent.
In geval van een boarding is het altijd streng verboden.
Wietse
Veren staan vaak juist rechter dan bij cross, maar in principe kun je een crosser prima ombouwen zonder de veren te verplaatsen.
Tuning is meer race dan cross, gewicht is echt belangrijk dus wat minder vaak naar de snackbar is ook een goeie.
Je hoeft je frame ook niet zwaar te bouwen omdat je niet hoeft te springen.
Remmen zijn bij grasbaan alleen voor nood, in principe rem je tijdens de race nooit en bovendien:"remmen is angst".
Voorrem is gevaarlijk omdat die kan blokkeren dus eigenlijk altijd beter van niet omdat je hem toch verder niet nodig bent.
In geval van een boarding is het altijd streng verboden.
Wietse