Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 25, 2013 5:55 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Wat is classic racen? (Bron:http://www.sammotorsport.nl/voor-de-aspirant-demorijder.ashx)

Velen vinden dat de gouden jaren van de wegracesport ver achter ons liggen. Dat doet echt geen
recht aan alles wat er nu gebeurt met moderne motoren. Desondanks kijken velen nostalgisch terug
op de jaren vijftig, zestig, zeventig, tachtig – invullen wat van toepassing is. Vaak maakt de
wedstrijdwereld van toen deel uit van het collectieve geheugen van sleutelaars, coureurs of publiek.
Dat is al zo sinds de jaren zeventig, toen het racen met klassieke wedstrijdmachines een voorzichtige
aanvang nam.

Intussen is er sprake van een brede beweging. Op vele niveaus en met honderden machines worden
er jaarlijks races en regelmatigheidsdemonstraties verreden: Europese en nationale
kampioenschappen, waarbij het er echt om gaat wie het eerst over de finish komt. Maar ook
tientallen ontspannen racedemo’s, waarbij het gaat om het recreatieve meedoen en om het laten
herleven van een tijdsbeeld.

Klassieke racedemo’s

De demo’s geven een beeld van de wegracesport zoals die destijds was. Het zijn geen
snelheidswedstrijden, zoals weleer. De winnaar is degene met de meest regelmatige rondentijden.

De MON speelt als motorsportkoepel een rol voor twee aangesloten demo-organisaties. Plezier staat
voorop. Maar wat is er nou zo leuk aan? Het gaat niet in de eerste plaats om regels, klassen, indeling,
maar vooral om betrokkenheid, toewijding en plezier voor iedereen. Niets is leuker dan het samen
bezig zijn met de historische machines.

Zo was Laverdarijder en oud-coureur Hans Bataille al direct na zijn eerste keer laaiend enthousiast.
"Na ruim dertig jaar het gas van mijn lieveling weer eens wagenwijd open kunnen schroeven. Een
onvergetelijke dag. Ontzettend genoten.”

Meedoen


Demo’s zijn regelmatigheidswedstrijden. Dat wil niet zeggen dat er niet sportief gereden mag
worden. Het gaat uiteindelijk om het demonstreren van sport-en wedstrijdmotoren van vroeger.
Maar voor iedere deelnemer is er respect. Zeker, snelle rijders doen mee, maar zij geven alle ruimte
aan degenen, die het kalmer aan willen doen. Je kunt je dus zonder voorafgaande wedstrijdervaring
met een gerust hart inschrijven voor demo-evenementen.

Zo zei nieuwkomer Ronnie Schäfer na de allereerste demo waaraan hij deelnam: “Wat een
gemoedelijk, gezellig evenement. Ik geniet er elke minuut van.”

Formaliteiten

De kosten van een MON-startbewijs (€ 75 per jaar) of daglicentie (€ 20 per evenement) zijn zeer
overzichtelijk. Mits je beschikt over een rijbewijs A of B zijn alle formaliteiten achter de rug. Uiteraard
beschik je over een voldoende lichamelijke conditie, maar er wordt echt niet van je verwacht dat je
de Himalaya beklimmen kan. Het invullen van een eigen verklaring is genoeg.

Uitgebreide informatie is terug te vinden op de websites van SAM en CRT.

Lage drempel

Het deelnemersveld is heel divers. Man en vrouw, ervaren en onervaren. Genoeg jonge mensen
nemen deel, maar velen zijn al vijftig-, zestig-, of zelfs zeventigplusser. De mannen – en vrouwen rijden
op de motoren die ze in hun jonge jaren hebben zien rondrijden op circuit en openbare weg.
Sommigen namen destijds zelf deel aan wedstrijden, anderen kwamen er pas op latere leeftijd aan
toe. Deze vorm van motorsport kent een heel lage drempel. Een klassieke racer hoeft niet duur te
zijn, vooral niet als je zelf de handen uit de mouwen steekt. Wie handig is of iemand kent die handig
is kan een motor prepareren en zonder veel kosten aan demo’s meedoen.

Hoe begin ik?

Allereerst ga je natuurlijk eens kijken bij de demo’s. Je proeft de sfeer, spreekt deelnemers en
officials aan en je bepaalt voor jezelf in welke klasse en met wat voor soort motor je zou willen
deelnemen. Dat laatste zal meteen bepalend zijn voor welke van de twee organisaties je zal kiezen.
Zie de paragraaf ‘motortypen’.

Toelating

Als je als nieuweling wilt gaan meedoen, overleg je eerst met de toelatingscommissie van de
organisatie van jouw keuze. Want niet elke machine wordt zonder meer toegelaten. Het is belangrijk
dat de motor past in het beoogde tijdsbeeld en dat het een model is met een sportieve uitstraling. Je
motor moet natuurlijk lijken op een wedstrijdmachine, niet op een toermotor met verlichting en
kentekenplaat. Om teleurstellingen te voorkomen stuur je een paar foto’s en misschien kan je iets
vertellen over de geschiedenis van de motor. Bij groen licht kan je de volgende stap zetten!

Motortypen

De MON heeft twee demo-organisaties onder haar vleugels, CRT en SAM. Er zijn vooral veel
overeenkomsten, maar ook enkele duidelijke verschillen, met name in het toelatingsbeleid. Bij de
eerstgenoemde is de uiterste bouwjaargrens 1972, bij de laatstgenoemde 1987. Bij CRT wordt niet
gereden met schijfremmen, behalve in de zijspanklasse. Bij SAM zijn deze remmen wél toegestaan,
alsmede motoren tot en met 750cc. In de enduranceklasse zelfs tot 1000cc.

Prepareren van de motor

Goed, je hebt de motor van jouw keuze gevonden. Vervolgens ga je de motor prepareren, aan de
hand van het technisch reglement, dat via de websites van MON, SAM of CRT te downloaden is.

Enkele zaken zijn belangrijk bij een motor waarmee je aan een snelheidssport meedoet. Tenslotte
vertrouw je je gezondheid en die van anderen eraan toe.

Ten eerste: de motor moet goed sturen. De keuze voor het juiste rijwielgedeelte is natuurlijk stap
één, maar soms is dat zoals het is. We hebben het nog steeds over breedtesport, motorsport voor
iedereen, ook degenen met een kleine beurs. Rekening houdend met alle beperkingen die aan een
bepaald motortype verbonden zijn, is er altijd iets te doen aan de wegligging. Bijvoorbeeld door
gewicht te besparen waar dat kan, een juiste afstelling van vering en demping, de juiste banden met
de juiste bandenspanning. Loop zo vaak mogelijk alle bevestigingspunten van motorblok en frame
na. Zorg dat er geen speling zit op balhoofd-en wiellagers.

Ten tweede: de motor moet goed remmen, vóór én achter. Controleer ze vóór elke demo, gebruik zo
goed mogelijke materialen en bezuinig niet op onderhoud. Borg bouten die los kunnen lopen.

Ten derde: de motor mag geen olie of andere vloeistoffen lekken. Borg alle olievul-en -aftappunten,
monteer eventueel een olie-opvangpan, gebruik het juiste pakkingmateriaal, leid de
carterontluchting naar een opvangreservoir, gebruik geen koelvloeistof maar gedistilleerd water,
zorg dat de voorvorkkeerringen goed afdichten. En loop altijd de motor vóór elke manche goed na.

Klassen

Gereden wordt er in de traditionele klassenindeling van de wegracesport. Dus van 50 tot 750cc plus
een zijspanklasse. Bij het CRT is er een veteranenklasse met écht heel oude motoren (of deelnemers).
Soms rijdt er een specialklasse mee (CRT) of een clubklasse (SAM), met deelnemers van een
verwante organisatie als de MV Agustaclub of het Centennial Motorrace Team.

Helm

Motor klaar? We kunnen al bijna rijden. Eén ding nog: beschermende kleding.

De mensen van het Fire|First (Fire Prevention|First Aid) team zijn vaak aanwezig bij racedemo's.
Meerdere rijders weten uit eigen ervaring hoe goed ze hun werk doen. Voor hen is het ook niet altijd
gemakkelijk, om geblutste motorrijders weer op te lappen. Daarom heeft Reijer Hoefakker van het
team een aantal tips voor de deelnemers.

"Een goede helm kan de gevolgen van een ongeval aanmerkelijk beperken. Wil je er echt wat aan
hebben, dan moet je hem op de juiste manier dragen en bevestigen, hij moet voldoen aan de
Europese ECE22.05-norm en na langdurig gebruik -een jaar of vijf -moet je hem vervangen. In ieder
geval direct na ongelukken!
De meeste motorsporters kiezen voor een integraalhelm. Deze omsluit je hoofd helemaal en is
voorzien van een vizier dat je naar beneden of boven kunt klappen. Een systeemhelm is een variant
op de integraalhelm, waarbij ook het kinstuk opklapbaar is. Die is hierdoor bijvoorbeeld
gemakkelijker op en af te zetten als je een bril draagt. Tenslotte zijn er de jethelm en de pothelm, die
vooral vroeger werden gedragen. Deze typen helmen laten de voorzijde van je gezicht onbedekt.
Gezien onze ervaring met motorongevallen tijdens de racedemo's gaat onze voorkeur uit naar de
twee eerstgenoemde helmen."

Overige kleding

"Handschoenen beschermen tegen schaaf-en schuurwonden. Kies voor hoge lederen laarzen, die
ook je enkels bedekken. En draag een goed zittend eendelig leren motorpak, of een aanritsbare leren
motorbroek en -jack. Een rugbeschermer is aan te bevelen. Vervang of repareer kledingstukken die
beschadigd zijn na een valpartij. Wij hebben vaak meegemaakt dat er letsel ontstaat door niet goed
passende helmen en versleten motorkleding. Wees zuinig op jezelf!”

Kosten

Veel van het organisatorische werk geschiedt op vrijwillige basis. Toch worden er kosten gemaakt.
Die worden gedragen door de organisaties die ter plaatse de demo’s organiseren, door het publiek
en door de deelnemers. Hier de deelnemerskosten op een rij.

Allereerst, we noemden dit al: de verzekeringen. Via het één seizoen lang geldige MON-startbewijs
voor klassieke demo’s zijn rijders zowel verzekerd tegen Wettelijke Aansprakelijkheid als voor
Persoonlijke Ongevallen. Kosten € 75 per jaar. Eventueel kunnen rijders die incidenteel meedoen een
zogenaamde daglicentie nemen, met dezelfde verzekeringen eraan verbonden. Kosten € 20 per keer.

Vervolgens: contributie aan CRT, c.q. donatie aan SAM. In het geval van SAM bedraagt deze € 25 per
jaar.

Ten derde: kosten voor deelname aan de evenementen. Voor alle evenementen van één jaar ineens
bedragen deze zowel voor CRT als voor SAM € 75 per jaar. Eventueel kunnen rijders die incidenteel
meedoen per evenement betalen. In het geval van SAM kost dat € 15 per dag.


Ten vierde, alleen bij SAM: wie meedingt naar de kampioenschappen dient gebruik te maken van een
transponder. Deze is bij Mylaps.nl aan te schaffen (plusminus € 275) of te huren (plusminus € 85 per
jaar), of per evenement bij SAM te huren (€ 15 per keer). Zonder transponder rijden bij SAM mag,
maar dan krijg je geen kampioenschapspunten.
Bij CRT wordt de regelmatigheid handmatig bijgehouden.


Zeker, alles bij elkaar blijft motorsport een kostelijke zaak, maar afgezet tegen de kosten voor een
competitie bij de KNMV of vergelijkbare organisatie is een demoseizoen ook voor iemand met een
klein budget haalbaar.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!