Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 3:29 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Het programma staat in de bijlage onderaan mijn bijdrage!

Afgelopen seizoen heb ik me intensief bezig gehouden met de diverse 5 bak close versnellingsbakken die er in het verleden of zelfs in het heden ontwikkeld zijn. Ik was het moe om, ondanks het grote vermogen wat ik aan boord had, bij het optrekken voor een stoplicht of bij het uit accelereren uit een langzame bocht op het circuit telkens het nakijken te hebben bij de jongens met een mooie 6 bak erin. Ik reed dus altijd met een gewone 5 bak direct.

De oorzaak van het probleem zat hem in de korte 1ste versnelling en het gat wat hierdoor ontstaat met de 2de versnelling. Hierdoor liet ik altijd al gauw 20 meter liggen. Kijk maar eens op deze video (1:32 minuten) waar Marinus al heel snel heel wat meters neemt:

Watch on youtube.com


Rechts in de bovenhoek is het deel wat door mijn camera gefilmd is. Aan de belijning van de weg zie je hoeveel die lange eerste versnelling uitmaakt.

Verder heeft de standaard 5 bak het nadeel dat de lange 5de versnelling niet helemaal aansluit op de 4de versnelling. Nu is dat voor een stevig getunede 60 of een 80 niet zo’n probleem maar voor de rest sluit de 5 gewoon moeilijk aan..

Ik ben toen gaan zoeken naar de goedkoopste oplossing om mijn bestaande 5 bak direct te voorzien van een lange eerste versnelling en heb toen contact gezocht met een vooraanstaand forumlid die dit trucje al had toegepast. Deze had de verhouding van de eerste versnelling van een Van Veen 6 bak in zijn standaard 5 bak gebouwd en reed er wedstrijden mee. Het nadeel was dat ik dan wel een hele korte 2de versnelling zou krijgen en gezien het grote vermogen wat ik had stonden de kosten niet in verhouding tot het resultaat. Het kleine tandwiel was namelijk moeilijk op de as te bevestigen en draaide gewoon door. De as en het tandwiel moesten dus uit 1 stuk gemaakt worden tja…

Dan maar verder zoeken en om de hele zaak voor me inzichtelijk te maken door al die verschillende getallen en verhoudingen heb ik er maar een programma van gemaakt…. Euuhh.. . dit is niet helemaal eerlijk. Ik heb een programma dat ik hier op Kreidler.nl gevonden had aangepast om snel wat berekeningen uit te kunnen voeren. Voor de goede orde: van sommige bakken heb ik de tandjes van de tandwielen persoonlijk nageteld en die van de anderen heb ik hier van de website afgetrokken. Mocht die informatie niet helemaal correct zijn dan hoor ik het graag en pas ik het programma graag voor je aan.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 5 bak met de langste 1ste versnelling en ben ik zo tevreden dat ik inmiddels tot de overtuiging ben gekomen dat de uitgaven voor een 6 bak niet in verhouding staan tot de meerwaarde in vergelijking met een goede 5 bak close. Voor je besluit om tot aanschaf van zo’n 5 bak close of 6 bak over te gaan probeer ze eerst eens te vergelijken door op brommers te rijden die voorzien zijn van zo’n bak. Er gaat een wereld voor je open…

Natuurlijk is mijn persoonlijke keuze geen advies voor iedereen en hangt het sterk af met welk motorvermogen je rijdt en of je in de stad of platteland woont. Ik kan me goed voorstellen dat bv iemand in de stad er voor kiest om met een kortere eerste versnelling te gaan rijden i.v.m. de verkeerslichten waar hij iedere keer voor moet stoppen. Mocht zich een revisie voor jouw blokje zich aankondigen en je hebt nog een paar centen liggen die je in jouw hobby wilt investeren dan is een goede passende 5 bak close een prima investering in jouw rijplezier!


Bijlagen:
DEUTSCH berekeningsprogramma verschillen 5 bak close versnellingsbakken.xls [39.5 KiB]
217 keer gedownload
berekeningsprogramma verschillen 5 bak close versnellingsbakken.xls [39.5 KiB]
239 keer gedownload
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 3:50 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45300
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Mooi werk weer Johan.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 4:21 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 30, 2011 8:10 pm
Berichten: 30
Duidelijk verhaal Johan,

En inderdaad, als je de kans krijgt om eens op zo'n close 5 bak te rijden ben je denk ik zo overtuigd.

Frans


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 4:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 10, 2003 9:21 pm
Berichten: 1901
Woonplaats: Wateringen
Super! Een langere 1 is sowieso beter in de stad. Hoef je minder vaak op en terug te schakelen ;) Als mijn bak gereviseerd moet worden komt er een langere 1 in veel beter altijd al gevonden! En zeker de overbrengen van 4 naar 5 is bagger. Als men dat verbetert in combi met je 1. Rij je idd veel beter en goedkoper dan als je een 6bak haalt. Top Johan goed werk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 4:33 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9220
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Johan even serieus.

Ik had graag gezien dat Marinus en jij ook even hadden gewisseld van Machine, en dan eens even kijken wat dan de verschillen waren geweest.

Kijk Johan als mijn lengte 1.20 is dan kan ik het basketballen wel uit mijn hooft zetten. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 4:46 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Henk 3bakvoet schreef:
Johan even serieus.

Ik had graag gezien dat Marinus en jij ook even hadden gewisseld van Machine, en dan eens even kijken wat dan de verschillen waren geweest.

Kijk Johan als mijn lengte 1.20 is dan kan ik het basketballen wel uit mijn hooft zetten. :lol:



Er mag volgens mij niemand aan Marinus zijn machine komen Henk dus dat kan ik wel uit mijn hoofd zetten :mrgreen: . Je hebt echter een goed punt. Lengte en gewicht beïnvloeden bij een kleine 2 Takt het resultaat enorm. Lengte in verband met de luchtweerstand maar dat begint echter pas echt van invloed te zijn bij hogere snelheden. Gewicht beïnvloed het accelereren. Er is een vuistregel om hier rekening mee te houden: voor iedere 10 kilo moet je gemiddeld 1 pk meer hebben ( ik ben geen natuurkundige maar dit wordt me door de kenners in het oor gefluisterd). Desondanks is het verschil met de lange eerste versnelling zo groot dat ik het bijna zelfs tegen Willy afleg en das toch echt geen lichte jongen..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 5:45 pm 
Offline

Geregistreerd: wo apr 29, 2009 8:56 am
Berichten: 380
Woonplaats: steenbergen
op het circuit is het gewicht toch wel de grootste bepalende faktor ( spreek uit ervaring :oops: )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 5:50 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45300
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Johan, zijn er ook nog kosten plaatjes beschikbaar?

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 6:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
Een soort gelijk programma heb ik jaren geleden ook voor de sprint gebruikt.
In de eerste versnelling moet je ongeveer 44 km/h halen en daarna ongeveer 20 km/h per versnelling versnellen .
Dan blijf je mooi in je powerband en val je per versnelling ongeveer 2500 RPM terug , dit is natuurlijk niet exact 2500 RPM per versnelling.
De eerste versnelling 15-44 maken dan blijft er ook nog wat voor je 2 de versnelling over, en je kan nog fatsoenlijk wegkomen zonder je koppeling helemaal op te roken .

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 6:31 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 28, 2006 9:20 pm
Berichten: 789
Woonplaats: Winkel (NH)
Gelukkig leveren wij die ook :D

Inderdaad een aangename verbetering t.o.v. de originele bak.


http://www.dejager-scooters.nl/webwinke ... w-set.html

M.v.g. Alexander


Bijlagen:
5bak-640x480.jpg
5bak-640x480.jpg [ 34.81 KiB | 10075 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 6:36 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 28, 2006 9:20 pm
Berichten: 789
Woonplaats: Winkel (NH)
lazy rider schreef:
emilio schreef:
Het programma staat in de bijlage onderaan mijn bijdrage!

Afgelopen seizoen heb ik me intensief bezig gehouden met de diverse 5 bak close versnellingsbakken die er in het verleden of zelfs in het heden ontwikkeld zijn. Ik was het moe om, ondanks het grote vermogen wat ik aan boord had, bij het optrekken voor een stoplicht of bij het uit accelereren uit een langzame bocht op het circuit telkens het nakijken te hebben bij de jongens met een mooie 6 bak erin. Ik reed dus altijd met een gewone 5 bak direct.

De oorzaak van het probleem zat hem in de korte 1ste versnelling en het gat wat hierdoor ontstaat met de 2de versnelling. Hierdoor liet ik altijd al gauw 20 meter liggen. Kijk maar eens op deze video (1:32 minuten) waar Marinus al heel snel heel wat meters neemt:

Watch on youtube.com


Rechts in de bovenhoek is het deel wat door mijn camera gefilmd is. Aan de belijning van de weg zie je hoeveel die lange eerste versnelling uitmaakt.

Verder heeft de standaard 5 bak het nadeel dat de lange 5de versnelling niet helemaal aansluit op de 4de versnelling. Nu is dat voor een stevig getunede 60 of een 80 niet zo’n probleem maar voor de rest sluit de 5 gewoon moeilijk aan..

Ik ben toen gaan zoeken naar de goedkoopste oplossing om mijn bestaande 5 bak direct te voorzien van een lange eerste versnelling en heb toen contact gezocht met een vooraanstaand forumlid die dit trucje al had toegepast. Deze had de verhouding van de eerste versnelling van een Van Veen 6 bak in zijn standaard 5 bak gebouwd en reed er wedstrijden mee. Het nadeel was dat ik dan wel een hele korte 2de versnelling zou krijgen en gezien het grote vermogen wat ik had stonden de kosten niet in verhouding tot het resultaat. Het kleine tandwiel was namelijk moeilijk op de as te bevestigen en draaide gewoon door. De as en het tandwiel moesten dus uit 1 stuk gemaakt worden tja…

Dan maar verder zoeken en om de hele zaak voor me inzichtelijk te maken door al die verschillende getallen en verhoudingen heb ik er maar een programma van gemaakt…. Euuhh.. . dit is niet helemaal eerlijk. Ik heb een programma dat ik hier op Kreidler.nl gevonden had aangepast om snel wat berekeningen uit te kunnen voeren. Voor de goede orde: van sommige bakken heb ik de tandjes van de tandwielen persoonlijk nageteld en die van de anderen heb ik hier van de website afgetrokken. Mocht die informatie niet helemaal correct zijn dan hoor ik het graag en pas ik het programma graag voor je aan.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 5 bak met de langste 1ste versnelling en ben ik zo tevreden dat ik inmiddels tot de overtuiging ben gekomen dat de uitgaven voor een 6 bak niet in verhouding staan tot de meerwaarde in vergelijking met een goede 5 bak close. Voor je besluit om tot aanschaf van zo’n 5 bak close of 6 bak over te gaan probeer ze eerst eens te vergelijken door op brommers te rijden die voorzien zijn van zo’n bak. Er gaat een wereld voor je open…

Natuurlijk is mijn persoonlijke keuze geen advies voor iedereen en hangt het sterk af met welk motorvermogen je rijdt en of je in de stad of platteland woont. Ik kan me goed voorstellen dat bv iemand in de stad er voor kiest om met een kortere eerste versnelling te gaan rijden i.v.m. de verkeerslichten waar hij iedere keer voor moet stoppen. Mocht zich een revisie voor jouw blokje zich aankondigen en je hebt nog een paar centen liggen die je in jouw hobby wilt investeren dan is een goede passende 5 bak close een prima investering in jouw rijplezier!



Ik wil wel een kleine kanttekening plaatsen bij de opmerking dat het bedrag niet in verhouding staat tot een 6 bak.
De 6 bak die door ons geleverd wordt is een veel sterkere bak dan een 5 bak. Het door ons gebruikte moduul is namelijk zwaarder dan de 5 bak.
Dus bij veel vermogen is een 6 bak (de Jager) wel degelijk aan te raden .......

Grt Alexander


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 8:30 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 07, 2010 11:28 pm
Berichten: 494
Woonplaats: amersfoort
mooi gemaakt Johan ,daar zullen we veel plezier van hebben


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 9:12 pm 
Offline

Geregistreerd: zo jul 29, 2007 11:48 am
Berichten: 1695
Woonplaats: Tiel
Graag plaats ik even met respect een opmerking bij de notitie van ons meer dan gewaardeerd forum lid, Henk.

Naar mijn weten weegt Marinus ook gewoon 80 kg. en 1,80 m lang is.
Naar mijn weten word er in de opening van de film gereden op een 50cc. en niet zoals in het vergelijk met een 78 cc. carter gestuurd.
In het tweede voorbeeld zit Marinus op een 60,3cc en niet op een 78cc.
Verder is het wel interessant dat Marinus hier zonder kuip rijd in tegen stelling tot diegene in het voorbeeld die met een volle kuip rijd.
Wat de verschillen hier van zijn,...... staat genoeg over geschreven.

Hopende dat de wekker is afgelopen.

Marinus


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 9:18 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Enzo-tvdzijden schreef:
Johan, zijn er ook nog kosten plaatjes beschikbaar?

Enzo



Sorry Tjerry.. ik had je vraag overzien.

Een paar prijzen kan ik geven maar ik heb niet alles onderzocht. Ik wilde eerst de verschillende bakken met elkaar vergelijken en daar waar mogelijk een keer mee rijden om de verschillen te voelen. Verder vond ik voor het straatgebruik van belang of er een kickstarter op zat of niet. Dan vallen er al veel bakken af.

Het aanpassen van de standaard bak had Nico ingeschat op 200 tot 250 euro. Helaas kan Nico dit niet meer uitvoeren.
ik kon een complete originele van Veen close 5 kopen (zeldzaam) voor 850 euro. Helaas zat er geen kickstarter tandwiel op maar op basis van de verhoudingen een prima optie.
De prijs van een de Jager bak is iedereen wel bekend 600 euro en inleveren van jouw oude bak. In totaliteit 800 dus wanneer je de oude bak op 200 telt. Voor de goede orde de oude bak wordt dan door de Jager omgebouwd in een 5 bak close. Voordeel de kickstarter en ik ken een paar mensen die de bak naar aller tevredenheid rijden.

Van de overige bakken heb ik geen prijzen opgevraagd omdat er bv geen kickstart p zit of dat ik de verhouding niet helemaal je vond.. Wellicht dat iemand het rijtje kan aanvullen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2013 10:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 17, 2011 10:41 pm
Berichten: 1026
Woonplaats: mvhl
Ik vraag mij af wat een complete de Jager 5V close zou kosten zonder aanleveren van een standaard 5 bak

2 bak tandwielen en 1 kickstart tandwiel minder plus het niet hoeven nabewerken van carters ....

Maar idd een goede 5V close kan sneller accelereren dan een 6V mits het vermogen aansluit op de bakverhoudingen

Cilindertuning afstemmen op de te gebruiken versnellingsbak is ook geen verkeerd idee

,Erik


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 12:06 am 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2709
Woonplaats: Gelderland
Johan, misschien zie ik het helemaal over het hoofd maar waarom geen 6 bak?

PS. Marinus, je mist toch echt nog een spiegel op je kreidler :) (geintje!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 12:52 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 28, 2006 9:20 pm
Berichten: 789
Woonplaats: Winkel (NH)
erik de l schreef:
Ik vraag mij af wat een complete de Jager 5V close zou kosten zonder aanleveren van een standaard 5 bak

2 bak tandwielen en 1 kickstart tandwiel minder plus het niet hoeven nabewerken van carters ....

Maar idd een goede 5V close kan sneller accelereren dan een 6V mits het vermogen aansluit op de bakverhoudingen

Cilindertuning afstemmen op de te gebruiken versnellingsbak is ook geen verkeerd idee

,Erik


Voor de goede orde.

Je hoeft bij ons GÉÉN 5 bak in te leveren......
We bouwen je bestaande 5 bak om naar een close bak en alle niet gebruikte originele delen
krijg je gewoon retour. (de omschrijving van Johan is niet erg gelukkig gekozen :? )
We zetten voor dit bedrag (600 euro) het eerste versnellingstandwiel op de as en doen een kleine aanpassing
aan de schakelvork en het geheel wordt gecontroleerd op goede werking.



Grt Alexander

De omschrijving van Johan is niet erg gelukkig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 1:45 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 9:56 pm
Berichten: 2204
Woonplaats: Duitsland
Leuk overzicht Johan, goed werk, waarvoor dank!

Het idee van Eric (JamoJamo) is wel een aardige volgens mij voor een klein budget en een redelijk originele SB.
De vijfde versnellingstandwiel van de Jager is los te krijgen voor 79 euro, welke korter is dan de originele.
Waardoor je een tandje zwaarder kan vertanden op straat.

De 1e versnellingstandwielen zijn nog nergens los te verkrijgen volgens mij?
Als je hem voor een standaard RS uitrekend (9500 toeren):
Standaard met 13-36 (KM eindsnelheid)
26,9
45,2
60,7
74,9
85,9 (stap tussen 4 en 5: 11kmh)

Standaard met de Jager 5e tandwiel en 13-35 Vertanding:
27,6 (Slechts zeer beperkt langer dan org RS)
46,5
62,5
77,1
85,2 (stap tussen 4 en 5: 8,1kmh)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 2:54 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Theo je stelt een korte vraag waar een heel lang antwoord op gaat volgen :) . In het algemeen is er geen pasklaar antwoord te geven en moet je iedere zaak afzonderlijk op haar merites beoordelen. Dat is dan ook de reden waarom ik alle 5 bak close bekeken heb en in het spreadsheetje heb gezet zodat iedereen voor zichzelf een juiste afweging kan maken. Het is uiteindelijk een afweging van enerzijds de noodzaak en anderzijds de kosten die hier aan verbonden zijn. Als voorbeeld neem ik mijn persoonlijke overwegingen.

Johan van CNC parts heeft hier eigenlijk al een voorschot opgenomen. Het gaat om het schakelmoment en de mate van terugval in de toeren zodat je toch nog in jouw powerband blijft. Dat ligt voor iedere brommer natuurlijk anders. In het algemeen kun je zeggen dat een brommer met een smalle powerband baat heeft bij meerdere versnellingen. Een hoog getunde 50cc vindt 6versnellingen dus zeker prettiger. Je kunt het schakelmoment en afval in toeren mooi aflezen van een testbankgrafiek. Als voorbeeldje mijn Mamba nadat die voor de eerste keer door Marinus onder handen werd genomen. 19 Pk en 12,2 Nm met een heel brede powerband. Prima te doen met de originele 5 bak behalve dan de veel te korte 1ste versnelling. Daarom dat ik er voor gekozen heb om een zo lang mogelijke 1ste versnelling te nemen.

Afbeelding

Dan is het leuk om de verschillen tussen de standaard 5 en de 5 bak close eens grafisch onder elkaar te zien:

Afbeelding
Afbeelding

Met 12,2 Nm is er nog goed weg te rijden met zo’n lange 1ste versnelling.

Laten we de snelheden eens naast elkaar zetten in cijfers. De eerste kolom is de ori bak, de 2de de 5 bak close waar ik voor gekozen heb en als laatste een 6 bak.
Afbeelding

Door de langere eerste versnelling compenseer je eigenlijk al bijna de extra versnelling van de 6 bak (lees 62 km/h 1ste versnelling 5 bak close tegen 66 km/h van de 2de versnelling van de 6 bak). De vervolgstappen maken tussen de 5bak close en de 6 bak bijna niets meer uit. Je hoeft dus 1 x minder te schakelen terwijl je tijdens de vervolgstappen bijna dezelfde verhoudingen hebt (in snelheid uitgedrukt). Je moet dus kijken of je voldoende vermogen hebt om door de eerste versnelling te komen. Heb je minder vermogen dan kun je kiezen voor een 5 bak met iets andere verhoudingen (lees een kortere 1ste versnelling) of je gaat voor een 6 bak. Nogmaals het zijn mijn persoonlijke overwegingen. Iedereen kan er natuurlijk een andere mening op na houden.

Dan de kosten. Een nieuwe 6 bak kost al gauw 1700 euro terwijl je voor minder dan de helft al een prima 5 bak close hebt waar je zeker zo veel plezier aan gaat beleven. Ik persoonlijk vond de 5 bak prettiger rijden dan de 6 bak maar dit kan voor iedereen dus weer anders zijn.

Veel leerzame informatie heb ik ook gehaald uit het topic van Luc Foekema
viewtopic.php?p=409494#img_5023 Voor iedereen aan te raden om deze nog eens te bestuderen…


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 3:08 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Lieuw schreef:
erik de l schreef:
Ik vraag mij af wat een complete de Jager 5V close zou kosten zonder aanleveren van een standaard 5 bak

2 bak tandwielen en 1 kickstart tandwiel minder plus het niet hoeven nabewerken van carters ....

Maar idd een goede 5V close kan sneller accelereren dan een 6V mits het vermogen aansluit op de bakverhoudingen

Cilindertuning afstemmen op de te gebruiken versnellingsbak is ook geen verkeerd idee

,Erik


Voor de goede orde.

Je hoeft bij ons GÉÉN 5 bak in te leveren......
We bouwen je bestaande 5 bak om naar een close bak en alle niet gebruikte originele delen
krijg je gewoon retour. (de omschrijving van Johan is niet erg gelukkig gekozen :? )
We zetten voor dit bedrag (600 euro) het eerste versnellingstandwiel op de as en doen een kleine aanpassing
aan de schakelvork en het geheel wordt gecontroleerd op goede werking.



Grt Alexander

De omschrijving van Johan is niet erg gelukkig.



Dan zal ik me even verduidelijken Alexander met hetgeen wat ik getracht heb te vermelden en het waarom ervan.

Het waarom is om een juiste vergelijking te maken tussen de financiële inspanningen om een nieuwe 6 bak of om een nieuwe 5 bak te kopen. Een volledige 6 bak kost bij jullie om en nabij de 1700 euro (pak me nu niet op 5 tientjes). Je houdt dan een 5 bak direct over die op de markt circa 200 euro opbrengt. De totale investering is dan 1500 euro.

De totale financiële inspanning om een volledige 5 bak te krijgen is de 600 euro voor de ombouwset en de reeds in jouw bezit zijnde 5 bak. Je houdt dan geen volledige bak over en in totaliteit heb je dan 800 geïnvesteerd. Van die 800 mag je dan de opbrengst van de overgebleven losse onderdelen aftrekken waar ik geen waarde aan zou weten te koppelen..Degene die het weet mag het zeggen.

Het is een beetje boekhoudkunde maar op deze wijze heb je een financiële vergelijking maar praktisch gezien heb jij helemaal gelijk dat je met 600 euro bijleggen een prima bak hebt!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 9:22 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 10:39 pm
Berichten: 124
Woonplaats: lelystad
pimvandongen schreef:
Leuk overzicht Johan, goed werk, waarvoor dank!

Het idee van Eric (JamoJamo) is wel een aardige volgens mij voor een klein budget en een redelijk originele SB.
De vijfde versnellingstandwiel van de Jager is los te krijgen voor 79 euro, welke korter is dan de originele.
Waardoor je een tandje zwaarder kan vertanden op straat.

De 1e versnellingstandwielen zijn nog nergens los te verkrijgen volgens mij?
Als je hem voor een standaard RS uitrekend (9500 toeren):
Standaard met 13-36 (KM eindsnelheid)
26,9
45,2
60,7
74,9
85,9 (stap tussen 4 en 5: 11kmh)

Standaard met de Jager 5e tandwiel en 13-35 Vertanding:
27,6 (Slechts zeer beperkt langer dan org RS)
46,5
62,5
77,1
85,2 (stap tussen 4 en 5: 8,1kmh)



als ik dit zo lees heb ik deze winter wat te doen, 5e tandwieltje vervangen.
die van mij komt in zn 5 net iets te kort om hem lekker door te trekken, maar met deze gegevens is dat ook wel te verklaren.

heldere info, TOP :thumbleft


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 10:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 07, 2010 11:28 pm
Berichten: 494
Woonplaats: amersfoort
In de winter van 2012 /2013 moest mijn gereviseert worden en wou ook graag een close 5 bak hebben dus ik op zoek ,
zo kwam ik bij Dick Baan terecht en die had er nog 1 voor mij voor een mooi prijsje (zie bijlage Emilio)dus deze aangeschaft, en ik moet zeggen dat het prima bevalt ,in elke versnelling zit je vol in de powerband en het bekende gat van 4 naar 5 is helemaal weg .

Ik kan het iedereen aanraden als de portemonee het toelaat en als je effe door zoekt zijn ze er nog wel voor een mooi prijs.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 10:18 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 17, 2006 10:33 am
Berichten: 1811
Woonplaats: AMERSFOORT
emilio schreef:


De oorzaak van het probleem zat hem in de korte 1ste versnelling en het gat wat hierdoor ontstaat met de 2de versnelling. Hierdoor liet ik altijd al gauw 20 meter liggen. Kijk maar eens op deze video (1:32 minuten) waar Marinus al heel snel heel wat meters neemt:


Je zat ook wel te slapen Johan bij de start :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 10:24 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2979
Woonplaats: Paramaribo
Nee... ik moest het startsignaal geven :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 04, 2013 10:24 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 1:08 pm
Berichten: 6248
of er kwam zoiets voorbij,, ff afgeleid.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!