Even voorstellen

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hans vW
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Even voorstellen

#1 Bericht door Hans vW » 13 mar 2013, 20:27

Hallo Kreidler liefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum en zal mij even voorstellen:

Mijn opa en vader waren fietsenmakers in Amsterdam en op die manier werd ik al jong geïntroduceerd in het sleutelen aan eerst alleen fietsen en later met mijn vader ook een beetje aan oude brommertjes als Solex, Mobilette en Berini’s.
Ofschoon hij geen brommerdealer was (louter fietsenstalling en fiets reparaties) liet mijn Pa de buurt natuurlijk niet in de steek wanneer zo’n ding niet wilde lopen of een lekke band had.
Ook gingen wij in de zomer naar een boerencamping in Voorthuizen waar ik, ofschoon ik pas 13 jaar was met crossbrommers op het land van de boer(-en) mocht rijden samen met andere jongens van de camping en de zoon van de boer.
Wij reden met Flandria, Sparta en Puchjes, gekocht voor een paar tientjes die na veel sleutelen soms zelfs een middagje heel bleven en beleefden hier veel plezier aan.
Mijn droom was echter een Kreidler alleen dit leek financieel niet haalbaar. De wens was echter zo groot dat ik vanaf mijn 14e (1974) ben gaan klussen (vooral auto’s wassen) en krantjes bezorgen en heb zo voor 350 gulden uiteindelijk toch een Kreidler kunnen kopen.
Het was een exemplaar (rood, 3 voetbak,1967, buffeltank) dat ergens ongebruikt op een balkon op 3 hoog in Amsterdam stond te roesten maar wel compleet was.
Ik had nog 2 jaar de tijd voor de restauratie dus dat zou wat tijd en sparen betreft wel goed komen.
Alleen met de Kreidler eenmaal in bezit (met 3 man bij de eigenaar van de trappen afgesjouwd en met Pa en de Volksbus van een bevriende bakker naar Voorthuizen gebracht ) wilde ik natuurlijk ook rijden al was het maar op de boerderij.
De Kreidler werd dus z.s.m. volledig gesloopt en zo goed als budgettair mogelijk opgeknapt (frame zelf geverfd i.p.v. gespoten en gebruik van zo veel mogelijk goede gebruikte onderdelen) en dit werd mijn eerste restauratieproject.
De rode 1967-er is uiteindelijk oranje en later zelfs groen geworden (de modekleur van toen) en 3 jaar later na diverse vakanties en veel plezier (maar ook wel eens pech) in nieuwstaat verkocht….en wat kun je daar jaren later spijt van krijgen ;-) .
Het 2e project werd een Yamaha FS1 die je voor de helft van het geld kon bouwen en dat leek op dat moment een goed besluit.
Nu zat ik in die tijd op school achter het RAI-complex in Amsterdam en tijdens de jaarlijkse Motorrai gingen wij iedere pauze en na school op het parkeerterrein kijken naar al dat moois dat daar werd neergezet.
Mijn absolute topper daar was de Moto Guzzi 850 Le Mans. Een rode sportmachine die volgens zeggen 230 km per uur kon halen met 2 van die super grote cilinders aan beide zijden van het blok.
Die dingen waren indertijd vanwege de hoge prijs van de Italiaanse lire onbetaalbaar (Fl 15.000,-- terwijl een Honda 750 Fl. 6990,-- kostte…minder dan de helft dus!)….je zag ze dus maar weinig maar de liefde was geboren.
Eenmaal 18 kwam al snel het motorrijbewijs en waar de rijkunst werd geleerd op Honda’s en Yamaha’s bleef de liefde voor de Guzzi bestaan.
Op mijn 23e heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een 6 jaar oude Le Mans gekocht met 50.000 km op de klok….voor de prijs van een bijna nieuwe Honda…maar het moest er een keer van komen.
Waar ik had gehoopt gewoon te kunnen gaan rijden kwam ik bedrogen uit, er mankeerde al snel van alles aan (cardan stuk, klep verbrand, versnellingsbak stuk en nog veel meer).
Ik had duidelijk niet het beste exemplaar uitgezocht.
Inmiddels had ik best een goede baan en nadat ik nog nauwelijks had gereden heb ik mijn verlies maar genomen en de Guzzi volledig gesloopt.
Met mijn “Kreidlerkennis” bleek je een eind te kunnen komen.
Na een lange winter en hulp van diverse Guzzi specialisten in het land is de Guzzi in nieuwstaat gebracht (en beter want zelfs een nieuwe Italiaanse motorfiets moest je vaak eerst even zelf “afmaken” wilde hij betrouwbaar worden).


Met de Guzzi heb ik daarna veel kilometers gemaakt (bijna 75.000!) zelden zonder onderweg wat te moeten bijstellen of repareren maar eigenlijk ben ik er (bijna) altijd mee thuis gekomen….zelfs na een retourtje Athene.
Na de Guzzi zijn er door de jaren heen nog diverse “projectjes” de revue gepasseerd als b.v. een laverda 1000, een Guzzi V50 een Lomax en een Yamaha Neos scooter voor zoonlief....zie ook de bijgevoegde plaatjes.

Wat motoren betreft is er nooit meer iets anders dan een Italiaan geweest en ik rijd nu al ruim 20 jaar op Ducati ’s.
Het oude “Kreidler-gevoel” kwam echter nog vaak bovendrijven, misschien uit nostalgie misschien uit een verborgen “mid-life”…. maakt verder niet uit….feit is dat ik al een tijd met een plan liep om een Kreidler project te gaan starten.
Het moest dan een RS uit 1975 worden, het jaar dat ik zelf 16 werd en uren voor de brommerzaken in Amsterdam stond te dromen van een RS in de etalage….een echte motorfiets…dat was wat!
Het begint dan (natuurlijk) met eens kijken op het internet en al gauw kwam ik in een wereld terecht van ‘soortgenoten’.....waaronder ook dit forum.

Ik zal proberen om de vorderingen van mijn projectje te posten op dit forum

Groeten,

Hans
Bijlagen
resized_resized_Scooter Thijs 2.jpg
resized_resized_Scooter Thijs 2.jpg (67.89 KiB) 5779 keer bekeken
resized_Scooter Thijs 014.jpg
resized_Scooter Thijs 014.jpg (82.58 KiB) 5779 keer bekeken
resized_resized_Lomax2.jpg
resized_resized_Lomax2.jpg (34.39 KiB) 5779 keer bekeken
resized_Lomax 1.jpg
resized_Lomax 1.jpg (107.85 KiB) 5779 keer bekeken
le-mans-2-stucchi-17834552.jpg
le-mans-2-stucchi-17834552.jpg (73.22 KiB) 5779 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans vW op 13 mar 2013, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60396
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mar 2013, 20:31

Welkom, leuk verhaal.

enzo

Gebruikersavatar
Hans vW
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door Hans vW » 13 mar 2013, 20:43

Dank!

Hans

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door Arny » 13 mar 2013, 21:00

Leuk om te lezen en welkom op het forum!

Gaaf die Lomax, zit er een 2cv motor in of de "opgevoerde" motor van een visa?
Ik vind alleen de 3 wiel uitvoering nét iets origineler er uit zien.
(mompel: iets van veiligheid en wegligging) :mrgreen:

Mocht je nog plannen hebben, er zijn hier ook bigbore fans en een Guzzi oplossing is op deze site ook te vinden.

Arny

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door nozems » 13 mar 2013, 21:16

Hans van harte welkom hier op het forum. Leuk verhaal achter jouw 'kreidler'&motoren geschiedenis! :D

Gr Pascal

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door drika » 13 mar 2013, 21:19

hoi hans welkom op het forum
en wat een mooie binnenkomer jou verhaal
veel plezier hier
dirk

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door hermanngas » 13 mar 2013, 22:16

Weer een beetje kennis erbij op het forum.
Welkom Hans!
HermaNN

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door KreidlerBOY » 13 mar 2013, 23:14

welkom om het forum, mooi verhaal, succes met je kreidlerproject

Gebruikersavatar
Hans vW
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door Hans vW » 14 mar 2013, 14:16

Een antwoord op de vraag van Arny;
Ik ben op het idee gekomen een Lomax te bouwen na het zien van de moto-guzzi-Lomax.
Ik dacht zo mijn bestaande hobby te kunnen combineren met de mogelijkheid om ook met de kids te kunnen rijden.
Sinds de kinderen gaat/kan mijn vrouw niet meer mee op de toertochtjes en ik dacht dit met een Lomax leuk te kunnen combineren....konden ze allemaal mee...
Dit is ook de reden dat ik een 4-wieler heb gekozen....daar kun je een "dickeyseat" in maken....zeg maar net zo'n bankje als waar Kwik, Kwek en Kwak in zitten bij Donald Duck.

Het Guzzi blok bleek echter niet haalbaar.....dat is echt hogere sleutelkunde.
Om het Guzziblok pas te maken op een 2CV versnellingsbak komt wel het één en ander kijken aan het maken van adaptorringen en dergelijke.

Ik weet dat de heren van ABS (ik ken het bedrijf van je link ) er wel mee bezig zijn gegaan en ik heb er ook een keer ééntje rijdend gezien van iemand die het zelf had gebouwd.....knap werk!

Mijn Lomax heeft ongeveer 100 km gereden met de originele Dyane motor (de donor van de auto was een Dyane.....ik heb hem gekocht van iemand die aan het project was begonnen maar nooit had afgemaakt.....hij had een complete kit en een Dyane chassis staan....ik heb dit in één aankoop gekocht wat vooral veel sloopwerk aan de oude Dyane heeft gescheeld).
Aan de motor had ik niets anders gedaan dan schoonmaken, kleppen controleren en nieuwe olie er in......dit bleek niet voldoende :-( Na de eerste kilometers bleek dat de motor veel olie vanuit de carterventilatie terug het luchtfilter in blies. Eerst dacht ik dat het nog wel meeviel....eendjes doen dit wel vaker.....en een beetje rook uit de uitlaat is ook niet ongewoon. Daags voor de keuring ging het echter fout...Het euvel werd kennelijk veroorzaakt door vastzittende zuigerveren want van de linker zuiger is de de veer gebroken en die heeft een eigen weg door de cilinder genomen......een hoop geratel en vooral een hoop olie dat via het luchtfilter naar buitenkwam als gevolg.
Het heeft mij denk ik wel het record van 0 naar 100 km per uur in een Lomax opgeleverd toen ik door een Ford Explorer aan een touwtje naar huis ben gebracht.
De zuiger staat nu trouwens als souvenir hier thuis :-)
Deze pech heeft mij een jaar vertraging opgeleverd met de bouw....ik heb besloten het nu meteen goed te doen en heb toen een Visa motortje gekocht bij "Le Patron" in Ophemert en ook meegedaan aan de versnellingsbakdagen van de 2CV kitcarclub aldaar. Je kunt dan je eigen versnellingsbak reviseren maar er loopt een specialist rond die je adviseert. Dat dit niet alleen nuttig maar ook beter was bleek al uit een demonstratie vooraf waarbij er een bout van de bak werd losgedraaid en er vervolgens een kogel uit de bak sprong die het 8 meter hogere plafond aantikte.....onwetend had je deze ook met je hoofd kunnen opvangen ....en het was nog gezellig ook met een stuk of tien "lotgenoten" die bakken opknappen.
De "nieuwe bak" moest vervolgens wel op het Visa deel worden aangepast. De sensors van de electronische ontsteking (2CV had puntjes) moeten o.a. op de bak worden gemaakt waarvoor er zeer secuur gaten moeten worden aangebracht maar daar hebben ze in Ophemert prima mallen, beugels en vulringen voor dus dat is zelf goed te doen (wel beetje spannend maar toch....).
De Visa motor heb ik deze keer ook WEL uit elkaar gesloopt (een ezel stoot zich geen 2 keer.....) en hier bleek eigenlijk vrij weinig aan te markeren. Het is eigenlijk gebleven bij nieuwe hoofdlagers, zuigerveren en pakkingen en keerringen.
Ik zal een fotootje uploaden van het geheel vlak voor de montage in de auto.
Inmiddels rijdt de auto prima.....starten en lopen ook na de winter...Hij loopt harder dan nog leuk is in zo'n open plastic karretje (een vlieg op je voorhoofd kan ook goed pijn doen bij 100+!). Ik rijd er meestal max 100 km/uur mee maar ik heb al eens gekeken en bij 130 vond ik het wel goed......hij gaat denk ik nog iets harder.
Het grote voordeel van de Visa motor is met name de trekkracht....de auto weegt maar 475 kg en je rijdt prima met het moderne verkeer mee.
Al met al een beetje een lang verhaal geworden :-) gaat bijna op een Lomax forum lijken en dat is natuurlijk niet de bedoeling....ik zal het hier dus maar bij laten...
Bijlagen
resized_resized_Lomaxzuiger2.jpg
resized_resized_Lomaxzuiger2.jpg (103.38 KiB) 5158 keer bekeken
resized_resized_Lomaxzuiger 1.jpg
resized_resized_Lomaxzuiger 1.jpg (86.06 KiB) 5158 keer bekeken
resized_Visa motor + bak.jpg
resized_Visa motor + bak.jpg (115.78 KiB) 5455 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans vW op 05 apr 2013, 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Jan
Berichten: 3298
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Even voorstellen

#10 Bericht door Jan » 14 mar 2013, 15:39

Welkom Hans v W.
Qua lengte van je berichtjes ga je het van Henk3bakvoet winnen!!

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Even voorstellen

#11 Bericht door RuudvanWijk » 14 mar 2013, 17:48

Welkom Hans,

Leuk verhaal en succes met de opnieuw gestarte Kreidler hobby. Die Lomax is een erg leuk wagentje en zeker met de Visa motor. Rijdt als een luxe kart en eenvoudig en betaalbaar in onderhoud. Veel plezier ermee.
groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Hans vW
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Even voorstellen

#12 Bericht door Hans vW » 14 mar 2013, 18:47

Tja praten over een hobby is vaak al de helft van het plezier... :D

Plaats reactie