Weer aan de Kreidler..

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Bericht
Auteur
De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#51 Bericht door De Snavelaar » 29 apr 2013, 12:56

Heb hier een compressiemeter. Wat is de max druk die zuigertje opbouwt? Ik denk dat ik jullie antwoord al een beetje weet. Hangt natuurlijk ook af van de toegepaste koppakking, dik of dun... Gisteren iets van gezien, zou wel eens een dikkere kunnen zijn. Kon t niet heel goed bekijken want d'r zit nogal wat vettige stof rond de ribben van de Parel van pa.

Schiet me weer wat te binnen. Rommelig starten zou ook nog door restant oude benzine kunnen komen. Daar liep hij gewoon op dus 5 ltr nwe meng bijgegoten. Mogelijk is totaal mengsel door oude sap toch wat te vet waardoor bougies nat slaan en deze moeilijk aan de praat wil geraken.

Vanavond nog eens naar de afstelling van de puntjes kijken. Daar ben ik niet zo zeker van.
0,35 mm OBD dus. En viltje vetten. Is er nog meer te doen als ik in deze zone verkeer? Heb stoffigheid , was niet veel, al uitgeblazen. Dat vetten van viltje, liever met olie dan vet? Of maakt het niet uit waar ding mee vertroeteld wordt? Zonder input van u hier wordt het drup carterolie van BMW :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#52 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 apr 2013, 13:45

Molycote vet. Geen olie

Compressie meten zijn geen officiële waardes voor. Ga je warm meten of koud enz.

Wel zijn er gegevens van de inbouwspeling zuiger. Die is nieuw overal 0,025 mm
En de spleet van de zuigerveer zijn gegevens van. fAQ

Ook verstandig om meteen even de bronzen bus van je small end te beoordelen. Die willen nog wel een ovaal raken. Niet voor niks is men over gegaan op naaldlager.

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#53 Bericht door De Snavelaar » 29 apr 2013, 14:25

small end... Is dat waar pistonpen door gaat?

[edit] ja dus, gevonden[edit] Heb alleen geen binnenmaar micrometer in huis. Moet het dus met dig. schuifmaat even meten.

Leuk hoor, kom zo gaande weg meer en meer te weten. Meer als vroeger toen we alles op gevoel deden [-X Daar ben ik nu niet meer zo van. Boekie d'r bij , meten is weten. En op moment aandraaien van zaken is ook wel prettig. Scheelt een hoop ellende. Op welk moment trek ik moeren van cilinder/kop straks aan. Ben nog niet zover ingelezen hier..

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#54 Bericht door RS69 » 29 apr 2013, 18:10

Hierbij gelijk alle aanhaalmomenten en toleranties bij elkaar.

viewtopic.php?t=5651#p62275

Gr :rs

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#55 Bericht door De Snavelaar » 29 apr 2013, 18:27

Ik had ze inmiddels ook gevonden. FAQ-draadje, helemaal goed. Merci, kunnen we wat mee.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#56 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 apr 2013, 19:13

De Snavelaar schreef:Ik had ze inmiddels ook gevonden. FAQ-draadje, helemaal goed. Merci, kunnen we wat mee.
En hier de volgorde van natrekken. Niet onbelangrijk bij ongelijke Kreidler carters


viewtopic.php?f=17&t=31551

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#57 Bericht door De Snavelaar » 29 apr 2013, 23:19

Net nog een paar uurtjes in porrelhok aan het porrelen.

De ontsteking nog maar eens nazien. Ik kan vliegwiel niet demonteren want heb de tool niet. Afstellen gecontroleerd. Droge bougie er in. Starten en lopen. Viltje kan ik niet vetten want kan er niet bij. Tooltje regelen, staat op lijstje. Starten dus zonder gas.... Je moet het maar weten...
Afbeelding

De parel van pa heeft wel vette ribben. Zal hem eens kuisen. Moet wat afvallen :mrgreen:
Afbeelding

Bovenste dode punt gecontroleerd. Check, klopt :clap
Afbeelding
Starten en lopen als de brandweer. :clap :clap :clap

Net 1 1/2 uur met pa aan de telefoon gehangen. Helemaal leuk. Hij is er mee ingenomen dat we zijn Florett de geuzennaam "Parel van pa" gaan geven.
Ook heeft hij toestemming gegeven om een plaatje van hem te posten:
Meet the BOSS :mrgreen: Afbeelding

En toen waren we hem drie kwartier kwijt. Verdwaald in de jungle/nieuwbouw van het Harderwijk :mrgreen: Dit was het laatste wat ik van hem zag, links af ipv rechts om voor rondje om de parkeerplaats [-X Prachtig, pa in zijn element, op zijn PAREL en van niemand last. Zet hem op Piet, dikke vinger naar de wereld en je eigen rondje doen \:D/
Afbeelding

Voor vanavond houd ik het even voor gezien. Eerdaags, morgen :?: weer verder.
Laatst gewijzigd door De Snavelaar op 30 apr 2013, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Weer aan de Kreidler..

#58 Bericht door nsr » 29 apr 2013, 23:25

Vet man!!

Koesteren,zowel de brommer als die "ouwe".

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#59 Bericht door De Snavelaar » 29 apr 2013, 23:38

Jep, a glass sherry, spareribs and good cigars will do the job. :rs :internetbrommer :thumbsup \:D/ It keeps the old fellow up, op zijn steenkool engels dan :wink:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#60 Bericht door Henk 3bakvoet » 30 apr 2013, 11:36

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau.

Heeft het behaagd uw Parel van Pa van ‘Duytschen bloet’ toe te voegen aan de koninklijke kroon.
Bijlagen
kroon.JPG
kroon.JPG (58.14 KiB) 8883 keer bekeken

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#61 Bericht door De Snavelaar » 30 apr 2013, 12:34

Kijk! Wat een eer :clap :clap In maar een paar dagen, na 44 jaar dan toch erkenning :clap Alex is toch snel he :mrgreen: Zou hij ook een Kreidler hebben...... #-o

''De koninklijke parel van pa''

De beenkappen even gemonteerd. Onderste beugel en rubbers ontbreken. Voor nood even iets gefabriekt. Nu op zoek naar deze parts. Zie op Kreidlerparts alleen de T-variant... Tis overigens ook niet zo moeilijk een ijzeren exemplaar te maken... Scherm moet ook nog gespoten worden. Het waren 44 zware jaren ..... :evil:
Afbeelding

Carburateur maar eens aangevallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De afdichtingsringen en pakking dekseltje zouden vervangen kunnen worden. Zijn hier standaard setjes voor?

Demper maar eens ontdaan van kool. Allemachtig d'r zat meer in dan thans resteerd in de mijnen bij Maastricht :evil:
Eerst voorzichtig kloppen, toen maar een hand bouten en moeren erin en rammelen.
Afbeelding
Afbeelding

2 misteries opgelost:
Toeter werd aangeschaft en door FM gemonteerd ooit.
Kappie is ook terecht
Afbeelding
Standaard: Heeft pa ooit knikkie in gezet omdat deze zoals zovelen hier doorgezakt was. Daarbij heeft hij het onderdeel met gelijke rode verf weer overgeschilderd. Misschien dat ik er nog eens wat mee doen. Anderzijds... [-X

Kom in de verzamelkist nog een bundeltje sleutels etc tegen met hier en daar opschrift BSA. Kan deze niet aan Kreidler linken mogelijk aan een oude BSA. Zal hem eens vragen..
Afbeelding
Afbeelding

Even nog een blik en de box van Pandorra :mrgreen:
Afbeelding

Ik zie pa vanmiddag. Denk dat hij wel een rondje :internetbrommer op zijn Koninklijke Parel wenst :rs

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#62 Bericht door RS69 » 30 apr 2013, 15:58

Die haaksleutel (heb ik hier ook nog liggen) rechts onder op de foto is om een deurdranger/sluiter te spannen volgens mij, in ieder geval geen motorgereedschap.
Gr :rs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#63 Bericht door Caspar » 30 apr 2013, 16:46

Mooie rode aanwinst , ben er zuinig op maar gebruik hem zoveel je kan.
Vliegwieltrekker kost een paar euro , effe meebestellen.
Let op met de zuigerveren: kan zijn dat de 40 x 1,5 te dun is. Oudere modellen zuigers van Mahle hebben bredere veren, eff meten=weten.
Leuk dat je zo enthousiast bent.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#64 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 apr 2013, 17:04

Dekselpakking en pakking vlotterbak moet je gewoon los bestellen.

Vergeet niet het dopje (filter) in de slangpilaar te reinigen.

Enzo
Bijlagen
34oaeqe.jpg
34oaeqe.jpg (129.06 KiB) 8839 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#65 Bericht door hermanp » 30 apr 2013, 18:32

Mooi BSA gereedschap. Zullen ook wel Engelse maten zijn, dus niet geschikt voor de Kreidler. Wel voor de vitrine.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#66 Bericht door De Snavelaar » 01 mei 2013, 21:31

Enzo, filtertje had ik idd over hoofd gezien. Thans.
Pakkingen carb. staan op lijstje.
Zuigerveren ga ik pas bestellen als spul los ligt. Dan ff meten, slotspeling en verdiepen in soort veer.
Vliegwieltrekker, ding voor Bosch ontsteking veronderstel ik? Zie ook iets van Kukosan...

Thanks allen.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Weer aan de Kreidler..

#67 Bericht door Parlotti » 01 mei 2013, 23:44

De Kokusan (hier ook wel kokosnoot genoemd) is een elektronische ontsteking, Ronald.
Geniet van je rode icoon en van die ouwe: jij hebt ze allebei nog en dat is heel bijzonder.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#68 Bericht door Henk 3bakvoet » 02 mei 2013, 09:14

Zie ook iets van Kukosan...
Voor een paar euro maak jij je originele Bosch ontsteking weer super fris, ik hoef jou niet te vertellen dat jou huidige al 44 jaar mee gaat, de gedachte voor een kokusan?
Het idee al om de Parel van Pa te gaan verkloten, ja verkloten.
Jij komt uit de generatie van de RMC, dit is goed te merken :lol: vele uit jou kreidler tijd weten de mooiste kreidlers in korte tijd te transformeren naar producten die zo de draaimolen op kunnen en van een super betrouwbaar product de meest inferieure rommel weten te maken, onbetrouwbare gedrochten creëren zij, ejaculerend en met een dampende stamper en elkaar net niet onder kwijlend prijzen ze elkaar de hemel in om elkaars ketting randje.

Houd vast aan het origineel, dan is de kans heel groot dat als het jou beurt is om de kreidler acte van abdicatie te tekenen er een kreidler staat die nog generaties lang in de familie zal blijven.
Vergeet niet, je bent slechts beheerder van het familie kapitaal, en geen eigenaar.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#69 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 10:28

Mannen, mannen maakt u zich vooral geen zorgen. [-X Zag ergens een draadje over 'lezen is ook een kunst' :oops: De parel van pa blijft zoals deze is toen pa hem had. De ontsteking is prima. Hij start weer goed en loopt mooi. Wat goed is hoef je niet te veranderen toch? Mij fris zat. Als er al wat aan zou mankeren zou ik zeker geen electron. variant monteren. De gedachte alleen al... brrrrr. Dan liever een oud maar goed OEM-component. Zag alleen bij snorren naar vliegwieltrekker iets over de kokosnoot en Bosch. Wist niet direct wat Kokusan was , dus de vraag welke variant ik moest kiezen qua tool, niet de ontsteking zelf. Nu weet ik inmiddels dat het Bosch is, merci. Wil de juiste sleutel om vliegwiel in voorkomend geval te kunnen trekken. Al was het maar om viltje te controleten/kuisen/vetten . Er komen geen moderne fratsen aande parel van pa [-X

Over mijn sleutelcapaciteiten ga ik hier maar niet met u in discussie. In mijn garage staat nog een duits keurig resultaat van mijn jarenlange inspanningen waar menigeen binnen onze andere club met bewondering naar staat te kijken, kwijlend... :wink: Ik ken mijn kwaliteiten maar blangrijker ook mijn beperkingen. Die laatste zijn dan gelukkig maar beperkt. Heb niet alle kennis, maar ga die dan wel halen :mrgreen:
Enne over generaties gesproken, je had destijds mijn RMC/S eens moeten zien.... Altijd als nieuw/origineel gebleven. Enne zeker niet verkloot/versleuteld. Gebeurde om mij heen wel vaak idd. Ik was/ben niet zo van dat getrut met allerhande aftermarket rommel en bling-bling. Wat goed is moet gewoon goed blijven, behoudens onderhoud, gebruiken en niets aan doen.
Maar zo hier met u, het internet, gezonde afwegingen en overpeinzingen worden we al vaardiger met dit onderwerp van voor mijn tijd. Een enkeling van u heeft bij zijn avatar "expert" staan. Ik ook, maar dan op op mijn kaartje om mijn brood mee te verdienen dan :wink: Het komt allemaal best goed, geen zorgen dus. :rs Als ik mij zorgen maak, of iets niet even weet, bevraag ik u. Dat is de toegevoegde waarde van dit forum toch?

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#70 Bericht door Henk 3bakvoet » 02 mei 2013, 11:00

Ik ben gerustgesteld :lol:

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#71 Bericht door De Snavelaar » 02 mei 2013, 11:20

:clap Gelukking maar. :wink:

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#72 Bericht door Zatopek » 02 mei 2013, 12:23

Henk 3bakvoet schreef:
Zie ook iets van Kukosan...
Voor een paar euro maak jij je originele Bosch ontsteking weer super fris, ik hoef jou niet te vertellen dat jou huidige al 44 jaar mee gaat, de gedachte voor een kokusan?
Het idee al om de Parel van Pa te gaan verkloten, ja verkloten.
Meen mij toch te herinneren dat jij op je "onversneden" parel, die oranje RS ook een Kokosnoot had laten monteren. Maar OK, het was al geen onversneden parel meer..........

Onversneden parel of asfaltvergruizer met kettingzaaggeluid al dan niet met een Cocusan :mrgreen: vind het allemaal allang best. Een origineel benzineslangetje of meer van dergelijke onzin, ieder zijn lol. Ik heb de afgelopen jaren ook meerdere malen mijn voorkeur laten blijken waar ik later toch weer van terug kwam. Inmiddels is het zo dat ik een brommer vele malen leuker en vooral betrouwbaarder (!) vind dan zo'n RS waar steeds wat aan is en al helemaal als je 5 of 10 kilometer sneller wilt. Zo onbetrouwbaar als de nete............... en die nete zijn onbetrouwbaar hoor :)

Brommertje rijdt superlekker, lekker sterk onderin, 40 in zijn 4 is geen probleem, trekt gewoon lekker vanaf 40 km en de top is dik 70............meestal rij ik tussen de 50 en 60, helemaal geweldig. Die ene RS die ik nog heb ga ik nog wel verkopen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#73 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2013, 12:35

Jazeker Jilles, maar je weet ook dat een "echte" standaard RS ook net zo betrouwbaar is als een standaard brommertje.


Enzo

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6356
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#74 Bericht door Gijs » 02 mei 2013, 13:08

Koesteren die twee!

Mooie bromfiets!

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Weer aan de Kreidler..

#75 Bericht door gcge » 02 mei 2013, 13:11

Enzo-tvdzijden schreef:Jazeker Jilles, maar je weet ook dat een "echte" standaard RS ook net zo betrouwbaar is als een standaard brommertje.


Enzo
En een brommer die ruim 70 loopt is ook niet meer een standaard brommer. Dat zijn bijna RS snelheden...

Plaats reactie