Hallo allemaal,
Ik ben Jeroen Cornelissen, 35 jaar. Officieel ben ik woonachtig in Huissen (bij Arnhem), maar ivm met werk verblijf ik meer in het land waar Kreidler vandaan komt.
Toen ik 16 werd kreeg ik van mijn ouders een Kreidler K 53-402 RMC uit 1977. Ik heb heb toen helemaal gestript, kaalgeschuurd en laten spuiten (of poedercoaten, dat weet ik niet meer) en zo goed als het budget toeliet opgeknapt.
Nu het budget het beter toe laat wil ik mijn Kreidler opnieuw opknappen, maar dan goed. Hij heeft ruim 10 jaar in de vochtige schuur gestaan en is zoals te zien behoorlijk geroest. Ik wil een compromis maken tussen persoonlijke voorkeur en origineel. Om dit te kunnen doen moet ik eerst weten wat origineel is.
Ik zou graag van de enorme kennis van dit forum gebruik maken. Ik zal proberen zo veel mogelijk foto's van de voortgang maken.
Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik heb wat vragen omtrent mijn brommer. Mods, als dit beter ergens anders past, geef even een seintje en ik maak een nieuw topic aan. Verplaatsen mag natuurlijk ook, dank.
- Mijn brommer kwam met chroom en RVS spatbord, accubakken, zijschermen en velgen. Is dit origineel?
- Horen spatborden chroom of RVS te zijn?
- Ik heb in een topic gelezen dat koplampen pas vanaf 1980 vierkant zijn?
- Ik heb een "hoog" stuur met platte dwarsligger, met een geplakt Kreidler logo. Klopt dit?
- Zat er altijd een kettingkast op?
-Als ik bijv op MP iets tegenkom met Kreidler nummer en logo, mag ik er van uitgaan dat dit dan ook origineel is of is er ook namaak ori te koop?
- Hoort op het gele plaatje "Florett" of "Kreidler" te staan?
- Ik lees wat over origineel en namaak standaard. Hoe herken ik het verschil?
- Misschien stomme vraag, maar wat is het verschil tussen normaal, blok- en SB cilinder?
- Ik overweeg om de brommer later te laten omkeuren naar motor. Zijn schijfremmen dan een (veiligheids) vereiste? Behalve cilinder en toevoegen van onderdelen (claxon, knipperlichten etc) zijn er delen die vervangen moeten worden (oftewel, waar ik geen moeite in hoef te steken om ze in nieuwstaat te maken)?
- Mijn zadel is wss niet origneel? Hadden Kreidlers altijd een bagagerek (vind ik persoonlijk niet zo mooi)?
Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Groeten, Jeroen
Vrolijk Pasen!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 apr 2015, 23:51
- Locatie: Huissen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Vrolijk Pasen!
- Bijlagen
-
- IMG_5950.jpg (183.11 KiB) 2553 keer bekeken
-
- IMG_5947.jpg (163.64 KiB) 2553 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13637
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Vrolijk Pasen!
Hallo Jeroen, welkom. leuke foto's.
Jammer van de roestpikkels.
-Om te beginnen: Jouw voorspatbord hoort rvs te zijn , en de velgen chroom.
-Achterspatbord was standaard in kleur van het frame. Net als de accubakken.
-De motorschermen waren matzwart , net als de achterkant van de koplamp , kroonplaat onderbouw en achterbrug.
-Bagagerekje was altijd een optie. Jouw stuur was een aftermarket accessoire , net als het zadel. imi dus.
-Vanaf 1980 was op de RMC inderdaad een vierkante koplamp origineel.
-Kettingkast was op jouw model standaard. zwarte kunststof dus.
-Imitatie onderdelen worden tegenwoordig nagemaakt met ET nummers , geen garantie voor origineel dus.
-De ori standaard is een stuk zwaarder , gemaakt van dikker pijp materiaal.
-Op jouw model zit nu een blokcilinder , de voorloper was de kleine breitwand. De Breitwand met grotere koelribben en brede tap afstand noemen ze super-breitwand.
-Op jouw gele plaatje hoort "Florett" te staan.
-Voor motor kenteken is een schijfrem geen vereiste , spiegel en claxon wel.
Jammer van de roestpikkels.
-Om te beginnen: Jouw voorspatbord hoort rvs te zijn , en de velgen chroom.
-Achterspatbord was standaard in kleur van het frame. Net als de accubakken.
-De motorschermen waren matzwart , net als de achterkant van de koplamp , kroonplaat onderbouw en achterbrug.
-Bagagerekje was altijd een optie. Jouw stuur was een aftermarket accessoire , net als het zadel. imi dus.
-Vanaf 1980 was op de RMC inderdaad een vierkante koplamp origineel.
-Kettingkast was op jouw model standaard. zwarte kunststof dus.
-Imitatie onderdelen worden tegenwoordig nagemaakt met ET nummers , geen garantie voor origineel dus.
-De ori standaard is een stuk zwaarder , gemaakt van dikker pijp materiaal.
-Op jouw model zit nu een blokcilinder , de voorloper was de kleine breitwand. De Breitwand met grotere koelribben en brede tap afstand noemen ze super-breitwand.
-Op jouw gele plaatje hoort "Florett" te staan.
-Voor motor kenteken is een schijfrem geen vereiste , spiegel en claxon wel.
Laatst gewijzigd door Caspar op 06 apr 2015, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60404
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 969 keren
- Ontvangen waarderingen: 2284 keren
Re: Vrolijk Pasen!
- Mijn brommer kwam met chroom en RVS spatbord, accubakken, zijschermen en velgen. Is dit origineel? Nee
- Horen spatborden chroom of RVS te zijn? RVS
- Ik heb in een topic gelezen dat koplampen pas vanaf 1980 vierkant zijn? ja ca. 1979
- Ik heb een "hoog" stuur met platte dwarsligger, met een geplakt Kreidler logo. Klopt dit? Nee
- Zat er altijd een kettingkast op? ja kunststof zwart
-Als ik bijv op MP iets tegenkom met Kreidler nummer en logo, mag ik er van uitgaan dat dit dan ook origineel is of is er ook namaak ori te koop? Nee imi wordt log mee gekopieerd
- Hoort op het gele plaatje "Florett" of "Kreidler" te staan? ja
- Ik lees wat over origineel en namaak standaard. Hoe herken ik het verschil? Dikte buis en de kleur
- Misschien stomme vraag, maar wat is het verschil tussen normaal, blok- en SB cilinder? Normaal breitwand is 1972-1976 daarna blokcilinder. Super Breitwand is in Nederland nooit geleverd op bromfiets
- Ik overweeg om de brommer later te laten omkeuren naar motor. Zijn schijfremmen dan een (veiligheids) vereiste? Nee
Behalve cilinder en toevoegen van onderdelen (claxon, knipperlichten etc) zijn er delen die vervangen moeten worden (oftewel, waar ik geen moeite in hoef te steken om ze in nieuwstaat te maken)? Wat er op zit moet werken
- Mijn zadel is wss niet origneel? Nee
Hadden Kreidlers altijd een bagagerek (vind ik persoonlijk niet zo mooi)?Nee, was vaak optie die wel vaak gekozen werd
Enzo
- Horen spatborden chroom of RVS te zijn? RVS
- Ik heb in een topic gelezen dat koplampen pas vanaf 1980 vierkant zijn? ja ca. 1979
- Ik heb een "hoog" stuur met platte dwarsligger, met een geplakt Kreidler logo. Klopt dit? Nee
- Zat er altijd een kettingkast op? ja kunststof zwart
-Als ik bijv op MP iets tegenkom met Kreidler nummer en logo, mag ik er van uitgaan dat dit dan ook origineel is of is er ook namaak ori te koop? Nee imi wordt log mee gekopieerd
- Hoort op het gele plaatje "Florett" of "Kreidler" te staan? ja
- Ik lees wat over origineel en namaak standaard. Hoe herken ik het verschil? Dikte buis en de kleur
- Misschien stomme vraag, maar wat is het verschil tussen normaal, blok- en SB cilinder? Normaal breitwand is 1972-1976 daarna blokcilinder. Super Breitwand is in Nederland nooit geleverd op bromfiets
- Ik overweeg om de brommer later te laten omkeuren naar motor. Zijn schijfremmen dan een (veiligheids) vereiste? Nee
Behalve cilinder en toevoegen van onderdelen (claxon, knipperlichten etc) zijn er delen die vervangen moeten worden (oftewel, waar ik geen moeite in hoef te steken om ze in nieuwstaat te maken)? Wat er op zit moet werken
- Mijn zadel is wss niet origneel? Nee
Hadden Kreidlers altijd een bagagerek (vind ik persoonlijk niet zo mooi)?Nee, was vaak optie die wel vaak gekozen werd
Enzo
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Vrolijk Pasen!
Hallo Jeroen,
Ondanks dat de Pasen zo ongeveer is afgelopen, ook een vrolijke Pasen gewenst.
Welkom op dit forum, liefhebbers genoeg hier die hun kennis met je willen delen.
Succes met je plannen.
HermaNN
Ondanks dat de Pasen zo ongeveer is afgelopen, ook een vrolijke Pasen gewenst.
Welkom op dit forum, liefhebbers genoeg hier die hun kennis met je willen delen.
Succes met je plannen.
HermaNN