Kersverse Kreidler eigenaar

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RoyvdB
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 aug 2015, 21:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Kersverse Kreidler eigenaar

#1 Bericht door RoyvdB » 31 aug 2015, 15:10

Hallo allemaal,

Mijn naam is Roy. Ik ben 21 jaar en heb gisteren mijn eerste Kreidler gekocht. Hoewel ik Kreidlers al jaren mooi vind, net als alles wat oud is en gemotoriseerd is, heb ik weinig ervaring of kennis met brommers in het algemeen en Kreidlers in het bijzonder. Ik hoop dat ik hier terecht kan voor eventuele (technische) info.
Het gaat om een Florett uit 1972, maar waarschijnlijk is er weinig meer origineel aan. Ik dacht dat ie 3 versnellingen hoorde te hebben, maar hij heeft er 4. In volgorde van beneden naar boven is het 1, 2, vrij, 3, 4. Echter, soms lijkt het met schakelen alsof er tussen de 3 en de 4 nog een vrij zit. Nou heb ik zoals eerder gezegd weinig verstand van zaken, maar toch leek mij dit niet helemaal te zijn zoals het hoort... Mijn vermoeden is dat er een motor van een later model onder zit (RMC?). Ook wil ie maar heel moeilijk in de 1, wat uitermate irritant is bij stoplichten, etc. Ik zal een paar foto's hierbij plaatsen, en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, al is het maar om te identificeren wat ik eigenlijk heb gekocht (lees; op de hals gehaald heb).
Mvg,
Roy
Bijlagen
FB_IMG_1440927761874.jpg
FB_IMG_1440927761874.jpg (169.56 KiB) 8607 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#2 Bericht door Maarten » 31 aug 2015, 15:48

Welkom Roy.
Ja, bij Kreidler zit er soms een "soort vrij" (onbedoeld) tussen bepaalde versnellingen. Niets om je zorgen over te maken.
Je hebt een zogenaamde "indirecte" versnelling. dat wil zeggen dat het schakelen gebeurt via een mechanisme dat buiten het motorblok zit. Hier kan speling op komen, waardoor het schakelen minder prettig gaat. Ook is het mogelijk om het schakelpedaal netjes naar het midden te stellen, zodat zowel op- als neer schakelen fatsoenlijk werkt...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60396
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 aug 2015, 16:28

Qua uiterlijk een van alles en nog wat Kreidler. Zoals je al dacht.

Maar in 1972 had je al een RM Grand Prix met 4-bak en rvs voorspatbord.

Het framenummer gaat dat bepalen.

viewtopic.php?t=4577

Dus zo kan hij de fabriek zijn uitgerold.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#4 Bericht door Caspar » 31 aug 2015, 17:30

Welkom op het forum Roy
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Het is idd een niet geheel origineel exemplaar , maar daarom is de lol niet minder , toch ?
Een foto van je typeplaatje kan helpen te ontcijferen wat het nu exact is.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10328
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#5 Bericht door Andy » 31 aug 2015, 17:46

Met een chrome buffeltank zal die behoorlijk opknappen. Leuke brommer verder, beetje bij beetje origineel maken.
Gaat vast lukken :rs

Andy,

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#6 Bericht door Henk 3bakvoet » 31 aug 2015, 18:30

Hoewel ik Kreidlers al jaren mooi vind
Alles wat een Kreidler mooi maakt, ongeacht het type vind ik niet terug op die van jou. (foto)

Ik ben dan ook razend benieuwd wat jij mooi vindt aan een Kreidler. (in het algemeen)

Roland
Berichten: 5113
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#7 Bericht door Roland » 31 aug 2015, 19:47

Nou ik vind het een heel leuk brommertje, wat anderen mensen er van vinden :roll: ach je bent koning te Kreidler als je over de wegen zoeft :rs \:D/

Have fun en ga met God maar zet je brommer op slot :lol:

Rolando

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2292
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#8 Bericht door Zolenheuvel » 31 aug 2015, 19:55

Henk 3bakvoet schreef:
Hoewel ik Kreidlers al jaren mooi vind
Alles wat een Kreidler mooi maakt, ongeacht het type vind ik niet terug op die van jou. (foto)

Ik ben dan ook razend benieuwd wat jij mooi vindt aan een Kreidler. (in het algemeen)
Henk, ik twijfel of jij het verschijnsel verliefdheid kent :-({|= \:D/ :whistle :wink:
Zo'n kerel van 21, die alles wat oud en gemotoriseerd is mooi vindt en kiest voor een Kreidler prijs je toch de hemel in. :clap
Gefeliciteerd met jouw keuze.
Welkom in het gekkenhuis dat zich Kreidlerforum noemt.
Je maakt een goede start door je fatsoenlijk voor te stellen.
Hier is hoe dan ook een schatkamer aan kennis aanwezig, maak er dankbaar gebruik van, de leden delen het graag met je.
Met wat liefde voor het exemplaar en flink lezen op het forum ga je ook hier een hoop plezier aan beleven.
Technisch in orde maken en lekker rijden. De cosmetische verbeteringen dat komt vanzelf.
...en laat je vooral niet afschrikken door al te kritisch commentaren en laat je leiden door je eigen voorkeuren.
Ik ga jouw avonturen volgen, plaats vooral veel foto's, daar zijn we hier gek op.

Gr Kees

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#9 Bericht door Henk 3bakvoet » 31 aug 2015, 20:28

Henk, ik twijfel of jij het verschijnsel verliefdheid kent :-({|= \:D/ :whistle :wink:
Dat fenomeen ken ik Kees, weet jij de gemiddelde houdbaarheid datum van de vele verliefden? :wink:
Bij de meeste een paar maanden :lol:

Aan een stelletje papagaaien heeft deze jongen niets, wel aan een stuk eerlijkheid, en bekijk het eens vanuit je eigen portemonnee.

Liever ten halve gekeerd, als ten hele verdwaald.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2292
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#10 Bericht door Zolenheuvel » 31 aug 2015, 21:46

Henk 3bakvoet schreef:
Henk, ik twijfel of jij het verschijnsel verliefdheid kent :-({|= \:D/ :whistle :wink:
Dat fenomeen ken ik Kees, weet jij de gemiddelde houdbaarheid datum van de vele verliefden? :wink:
Bij de meeste een paar maanden :lol:

Aan een stelletje papagaaien heeft deze jongen niets, wel aan een stuk eerlijkheid, en bekijk het eens vanuit je eigen portemonnee.

Liever ten halve gekeerd, als ten hele verdwaald.
:offtopic
Henk, wat ik in essentie wil zeggen is dat je een nieuw, jong en enthousiast lid niet welkom heet door zijn nieuw verworven Kreidler af te kraken.
Hiermee brand je hem af.
Ik zou zeggen stimuleer hem in zijn hobby door hem te ondersteunen in zijn zoektocht, door antwoord te geven op zijn technische vragen.
Maarten doet het m.i. perfect.

Het laatste dat ik er over ga zeggen:
Over (pedagogische)inzichten kan je verschillen, maar een algemeen erkent (bij)verschijnsel van verliefdheid en liefde is dat het blind maakt.
Waarschuwingen [-X worden als niet ter zake doende in de wind geslagen.
Mijn overtuiging is dat je -of het nu om relaties of materiële zaken gaat- door schade en schande wijs wordt en niet van goed bedoelde waarschuwingen van mensen die het beste met je voor hebben.
Ik geloof er niet in dat mensen veel leren van de waarschuwingen die ze krijgen, maar veel meer door zelf dingen uit te proberen, en vanuit die ervaringen de juiste keuzes leren maken.
Trial en error.
Om maar gelijk de wind uit de zeilen te nemen: dit geldt niet voor onverantwoorde 'experimenten'.

Uiteraard leert de een sneller en beter van zijn fouten dan de ander en sommige mensen leren het helaas nooit...
Roy is geen domme jongen en begrijpt dat hij zich iets op de hals heeft gehaald.
Hij gaat het wel leren.
...en dat een hobby geld kost, vaak veel geld dat snapt hij heus wel.
Allemaal een kwestie van keuzes maken.

Verder sluit ik me van harte aan bij Ronaldo:
"Have fun en ga met God maar zet je brommer op slot."
Ik kan hier aan toevoegen: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gewaald. :wink:

Dawast en wat mij betreft meer niet.

Gr Kees

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#11 Bericht door Nicolaas » 31 aug 2015, 22:21

Hallo Roy.
Je hebt voor een Kreidler gekozen uit vele andre merken.
En dat is al een felicitatie waard.
Origineel of niet, jij bent er blij mee want anders had je m' niet gekocht.
Ga er eerst lekker op rijden als je goede remmen hebt en de rest komt later als jij dat nodig vind.
Veel plezier er mee.
Nicolaas.

RoyvdB
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 aug 2015, 21:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#12 Bericht door RoyvdB » 31 aug 2015, 22:23

Bedankt allemaal voor het warme welkom! Alle commentaar, positief en negatief is welkom! Ik heb tenslotte een hoop te leren ;-)
En geloof me, mijn vader is ook heel goed in het leveren van kritiek, dus ik ben het gewend. M'n vader had trouwens vroeger, toen ie nog een 16-jarige nozem was, ook een Kreidler. Waarmee hij zijn buurt onveilig maakte, dus het zit in het bloed:-) :rs
Net is een vriend van m'n vader en mij langs gekomen, die vertelde me hetzelfde verhaal over de indirecte versnelling en speling op het systeem.
Ik weet dat m'n brommer niet origineel is, maar ik ben eigenlijk wel tevreden met het uiterlijk voorlopig. De enigszins verweerde look spreekt me wel aan en bovendien heb ik het ding gekocht om mee naar school, werk en vrienden te rijden. Als ie helemaal origineel en strak was ben je er toch voorzichtiger mee en zou ik ook niet veel hebben om aan te knutselen, niet waar?

Om Henks vraag te beantwoorden wat ik mooi vindt aan Kreidler: Ik ben opgegroeid met verhalen van mijn ouders en hun jeugdvrienden die allemaal Kreidler reden toen ze jong waren. Foto's van toen bekeken waar ze met verschrikkelijke jaren tachtig kapsels en gezichtshaar met z'n allen op hun brommers zaten. Op mij als klein jongetje maakte dat indruk.
Toen ik wat ouder was en aan het halen van het toenmalig bromfietscertificaat begon te denken, schoten die verhalen mij weer te binnen. Tot mijn teleurstelling was alles wat er te koop stond aan Kreidlers of in uitstekende staat en dus onbetaalbaar voor een 15-jarige, of in dusdanige staat van ontbinding dat de uitdaging me te groot werd. Daar kwam nog bij dat 2 maanden voordat ik 16 werd het bromfietscertificaat veranderd in het bromfietsrijbewijs. In plaats van 50 euro kostte dit opeens iets van 350 euro. Toen heb ik besloten om te wachten en voor m'n autorijbewijs te gaan. Sindsdien heb ik een Polo uit 89, een BMW 318i uit 82 en een BMW 518i uit 86 bezit. De laatste heb ik onlangs verkocht met het voornemen om te gaan sparen voor een oude BMW met 6-cilinder.
En toen kwam afgelopen weekend de advertentie voor deze Kreidler voorbij. En opeens was ik weer die 16-jarige die heel graag een Kreidler wilde. Bij m'n rijbewijs b had ik automatisch ook rijbewijs AM. Mezelf vertellende dat het goedkoper en simpeler is om aan te werken dan een auto en dus de verstandige keus was, heb ik hem gekocht...
En wat is er niet mooi te vinden aan Kreidler? Duitse techniek, een sportief en toch klassiek design en vroeger veel activiteit in de motorsport.

Nog een vraagje, kan iemand me in de richting wijzen van een betrouwbare website voor onderdelen etc? Ik ben altijd een beetje huiverig met onderdelen voor oud spul bestellen via internet.

Groeten,
Roy

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 229 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#13 Bericht door hermanngas » 31 aug 2015, 22:38

Hallo Roy,

Welkom hier op dit forum.
Veel plezier gewenst met je Kreidler, of dat nu met het rijden of met het stap voor stap opknappen is.
Aan beide kun je veel lol beleven ( soms ietsje minder) maar dan is het forum er om jou te helpen.
Het is natuurlijk geen moeten om hem origineel te maken, maar wel een uitdaging (die veel geld kost)
Zoals Andy zegt: Met een chromen buffeltank zal die behoorlijk opknappen. (zie voorbeeld)
Het kan handig zijn dat jij je woonplaats vermeld, er zijn jongens hier die graag langskomen om je fysiek bij te staan.
Succes,
HermaNN
Bijlagen
FB_IMG_1440927761874.jpg
FB_IMG_1440927761874.jpg (194.42 KiB) 8270 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60396
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 aug 2015, 22:52

RoyvdB schreef:Bedankt allemaal voor het warme welkom! Alle commentaar, positief en negatief is welkom! Ik heb tenslotte een hoop te leren ;-)

En wat is er niet mooi te vinden aan Kreidler? Duitse techniek, een sportief en toch klassiek design en vroeger veel activiteit in de motorsport.


Groeten,
Roy
Kreidler meets BMW en Porsche. Wij snappen het.

viewtopic.php?f=2&t=44980


Enzo

RoyvdB
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 aug 2015, 21:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#15 Bericht door RoyvdB » 31 aug 2015, 23:07

hermanngas schreef: Zoals Andy zegt: Met een chromen buffeltank zal die behoorlijk opknappen. (zie voorbeeld)
Het kan handig zijn dat jij je woonplaats vermeld, er zijn jongens hier die graag langskomen om je fysiek bij te staan.
Succes,
HermaNN
Wow, goede fotoshop, het koste me een goeie 30 seconden voordat ik door had dat dat het mijn eigen brommer was waar ik naar aan het staren was :D
Die chromen tank ziet er inderdaad stukken beter uit, jullie hebben me overtuigd!
Ik zal zo even mijn gegevens invullen op m'n profiel, bedankt voor de tip!

Enzo-tvdzijden schreef: Kreidler meets BMW en Porsche. Wij snappen het.
Gaaf! Daar staat inderdaad veel mooi Duits staal. Op twee én vier wielen ;-)

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#16 Bericht door Parlotti » 31 aug 2015, 23:11

RoyvdB schreef: Ik dacht dat ie 3 versnellingen hoorde te hebben, maar hij heeft er 4. In volgorde van beneden naar boven is het 1, 2, vrij, 3, 4.
Welkom Roy, this is the place to be voor al je vragen op Kreidler-gebied. Zorg wel dat je de juiste info verstrekt :wink: want ik denk dat je bedoelt dat z'n vrij tussen 1 en 2 zit.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#17 Bericht door Zatopek » 01 sep 2015, 08:22

Behalve de tank, een andere buddy erop en doe wat aan die doorgezakte standaard. Daarna rustig verder verbeteren. Suc6 ermee!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60396
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 sep 2015, 09:51

Zatopek schreef: en doe wat aan die doorgezakte standaard. Daarna rustig verder verbeteren. Suc6 ermee!
Zo te zien kan die de oud ijzer bak in.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#19 Bericht door Caspar » 01 sep 2015, 15:29

Roy , op de frontpage en onder aan deze pagina staan reclame banners van handelaren die het forum sponsoren.
Kies er een uit. Ze hebben allemaal wel een specialiteit op een bepaald vlak.
Zelf bestel ik daarom ook bij meerdere leveranciers.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#20 Bericht door Henk 3bakvoet » 01 sep 2015, 16:02

Dag Roy,

Ik heb altijd de behoefte om inhoudelijk te reageren, nooit zal ik personen afbranden, of het moeten groepen van mensen zijn, die probeer ik nog wel eens een spiegel voor te houden. :wink:
Ik heb het dan ook altijd over zijn of haar kreidler, jammer is alleen dat dit altijd bij niet goed lezende forumleden geprojecteerd wordt op de persoon, de persoon en zijn kreidler zien zij door één of andere kortsluiting in de bovenkamer als een eenheid.
Terwijl we het toch over twee afzonderlijke zaken hebben, de eigenaar, en los daarvan zijn kreidler.

We hebben het hier over een kreidler en niet over Roy persoonlijk, dat komt later als de doelstelling van Roy bekend is.
Dan gaan we kijken of we Roy kunnen helpen, in de regel met adviezen.

Roy ik ben nogal direct, en heb slechts één regel tekst nodig om duidelijk te maken wat jij op je hals gehaald hebt. (dit vraag je ook)
Bij de rest van de forumleden komt het met een vertraging, maar na 8 pagina`s is de uitkomst gelijk aan mijn 1 regel tekst.
Je leest het, je standaard kan nu al de oud ijzer bak in, en terecht.
Als je uiteindelijk klaar bent met je project, en kreidler mooi het uitgangspunt is, zal je zien dat wat je nu gekocht hebt uit een frame op kenteken en twee naven bestaat, de rest van de kreidler zal de zelfde route volgen als je standaard.

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#21 Bericht door De Snavelaar » 01 sep 2015, 20:05

Roy, welkom hier en veel plezier met je Kreidler.

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 944
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kersverse Kreidler eigenaar

#22 Bericht door rene albers 2takt » 01 sep 2015, 20:29

welkom roy

origineel ofniet als jij er maar tevreden mee bent daar gaat het om.

veel plezier ermee

Plaats reactie