Randy

Stel je zelf voor aan het Kreidlerforum. Introduce yourself to the Kreidlerforum.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RandyB
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2015, 13:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Randy

#1 Bericht door RandyB » 02 dec 2015, 15:33

Beste forumleden!

ik heb mezelf aangemeld op dit forum omdat ik merk dat ik er na de aanschaf van een Kreidler toch wel erg vaak iets opzoek.
Laat ik mezelf eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Randy Breukel, 23 jaar oud en werkzaam in het onderwijs. Woonachtig in Rozenburg
(nabij Rotterdam, ben ik afgestudeerd als Militair Historicus en vind eigenlijk alles interessant zolang het iets met cultuur, natuur, historie te
maken heeft. Dat is vrij breed maar laten we concluderen dat dingen met een verhaal en karakter mijn voorkeur hebben. Afgelopen zomer
ben ik aan een monsterproject begonnen. Ik kocht een nette Volvo Amazon personenauto uit '67 waar ik veel plezier aan heb beleefd. Toch kwamen
er wat dingetjes boven drijven en steeds meer ging het erop lijken dat een restauratie nodig was. Daarmee is gestart en helaas gaat het wel even
duren.

Daarom viel het besluit om op zoek te gaan naar een klein, betrouwbaar en leuk vervoermiddel. Na veel vergelijken en bekijken bleef de
Florett overeind. Op marktplaats vond ik er een voor een leuke prijs. Een Florett uit '68 in een beige kleur; lopend, met kenteken en
op de kettingkast na compleet.
Bij het bekijken bleek het achterlicht en de kilometer teller niet te werken; overkoombare dingen.

Ik heb de Kreidler opgeladen een meegenomen. Een geweldige aankoop. Tot een paar dagen later... Tijdens het oppoetsen bleek er geen
luchtfilter aanwezig. De kilometerteller ging wel weer werken en over het achterlicht praten we verder niet (kapot bolletje).

E.e.a. is weer in elkaar gezet en in afwachting van een luchtfilter rij ik er even niet veel mee. Toch kon ik het niet laten om hem even
te proberen en écht, met de opgedane kennis, na te lopen en hem rijklaar te maken; het voorlopige resultaat;
Kreidler Florett 1968
Kreidler Florett 1968
12341090_408971795968180_1921444482919067203_n.jpg (134.58 KiB) 5368 keer bekeken
Er zijn een aantal dingen aan de hand met het beestje;
de veerpoten lijken geen olie te bevatten; ze kraken en deinen nog lang na. (Demonteren, schoonmaken, nieuwe keerringen en vullen?)
terugschakelen van 3 naar 2 lijkt onmogelijk en op de (indirecte) as van het voetpedaal zit speling. (Beter mee leren omgaan?)
de borgbout in de linkervoorpoot klemt de steekas niet meer vast. (zo laten, puntlasje?)

De belangrijkste en meest complexe is echter de volgende;
Hij start niet... Na veel aanduwen kwam er leven in de Florett maar viel hij soms snel weer uit. Eenmaal rijdend gedraagt hij zich keurig
maar komt hij laag in zijn toeren (bij tot stilstand komen), dan bloed hij al snel dood.
Soms start hij in 1x en is er niks aan de hand.

De Bougie ziet er goed uit en vonkt schitterend; afgelopen morgen kwam ik echter in de schuur waar 2 liter brandstof over de vloer gevloeid
lag. Er is dus flinke lekkage.

Nu heb ik op het forum al veel gelezen; ander sproeiertje, vlottertje nalopen; carburateur schoon maken, enz. Dit wil ik allemaal gaan doen/
proberen maar stel aan jullie de vraag (lees; noodkreet) zijn er mensen uit de omgeving Rozenburg die een keer willen meekijken? Erg begrijpen
doe ik sommige dingen namelijk nog niet en ik wil hem zo snel mogelijk gebruiksklaar hebben.

Ik hoor graag van u/jullie en zie uit naar het gebruik van dit forum.

Met vriendelijke groet,
Randy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Randy

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 dec 2015, 15:40

Dat is nog eens netjes voorstellen. hulde.

Ja de Kreidler is een mooie basis voor restauratie. (Op technische opknapbeurt hoe je het wil noemen)

Kijk onze trouwe LF strandde op de noodzakelijk vonk.
Het beste is na zoveel 1000 km om hem even uit elkaar te trekken en netjes opbouwen met de benodigde betrouwbaarheid.

Als je Kreidlerkennis hebt is jou project een peuleschil. Maar geheel nieuw valt het niet mee.
Ook van waar ga je beginnen. Anders blijft het lekken dichten en sta je steeds met ellende.


Staat ook ook plaatje van de broodnodige onderdelen voor de indirecte schakeling. Spelingvrij is verreist voor trefzeker schakelen.

viewtopic.php?f=23&t=45174

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Randy

#3 Bericht door Caspar » 02 dec 2015, 16:50

Welkom Randy,
Mooi verhaal. In de buurt van Rozenburg moet wel iemand te vinden zijn die je op weg kan helpen.

Gebruikersavatar
dieter0101
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:54
Locatie: Hem (Noord-Holland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Randy

#4 Bericht door dieter0101 » 02 dec 2015, 18:25

Welkom op het forum Randy! en veel plezier met de Kreidler. :mrgreen:

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Randy

#5 Bericht door HVG86cc » 02 dec 2015, 18:39

Mooie aanwinst Randy en veel veilige kilometers . :thumbleft
Mvg Henk.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Randy

#6 Bericht door hermanngas » 02 dec 2015, 21:57

Hallo Randy,

Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je aanwinst.
Een prachtige Buffel :-)

Misschien kun je nog wat (close up) foto's maken rondom de Kreidler,
ik zie bijvoorbeeld dat de rubber afdichting rond de bougiedop mist.

Ga er maar van uit dat alle kritiek hier opbouwend bedoeld is.
Succes met het opknappen.

HermaNN

RandyB
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2015, 13:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Randy

#7 Bericht door RandyB » 02 dec 2015, 22:04

Dank voor jullie enthousiastme! Ik ben er ook ontzettend blij mee :D

Voor de demontage van de voorvork heb ik heel de voorkant maar even uit elkaar gehaald.
Omdat ik de tank schoon wil maken moesten ook het stuur en de buddyseat eraf. Kortom; hij
gaat gewoon helemaal uit elkaar zodat ik alles schoon kan maken en van nieuwe pakkingen
etc. kan voorzien.

Mijn vraag blijft staan; als er iemand in mijn omgeving is waar ik met mijn schokbrekers
terecht kan of bij wie ik met het blokje & carburateur langs kan om ze samen in orde te maken
hoor ik dat graag! Het is niet de bedoeling dat mijn nieuwe aanwinst de hele winter uit de
running is, ik wil hem zo snel mogelijk weer daar hebben waar hij hoort; op de weg! Mocht er
niemand zijn, dan krijgen jullie mijn vragen vermoedelijk hier te zien; tenzij het gewoon lukt
natuurlijk.

Ik ben er niet op uit er een showroom model van te maken; het karakter van een werkpaard
mag blijven en ik zie mezelf er nog grote reizen mee maken. De Bougie zit inderdaad wel erg
in de kijker; via het internet heb ik het kapje ook al gevonden. Spui vooral jullie opmerkingen,
die zie ik niet als kritiek hoor, het is een project en als ik dingen over het hoofd zie dan ben ik
alleen maar blij met jullie ervaring. Dat is precies de reden waarom ik hier ben :wink:

Foto's rondom gaat nu even niet... Op het blokje na ligt hij namelijk al nagenoeg uit elkaar. Is
het trouwens erg als ik dit topic gebruik voor mijn vragen, of is het beter een ander restauratie
topic op te starten?

Randy

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Randy

#8 Bericht door hermanngas » 02 dec 2015, 22:39

RandyB schreef:"dan krijgen jullie mijn vragen vermoedelijk hier te zien; tenzij het gewoon lukt
natuurlijk."
ook dan willen we meegenieten ;-)
RandyB schreef:"of is het beter een ander restauratie topic op te starten?"
Een apart (eigen) restauratie topic lijkt mij beter,
dat kan je dan voor al je vragen en berichten gebruiken.
HermaNN

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Randy

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 dec 2015, 23:11

Voorvork revisie

viewtopic.php?f=17&t=13794 (wel de na 1972)

Heb je M7 boutjes op moertjes onder aan de poot?

Hier de onderdelen voor de voor 1972 poot die jij hebt (revisie blijft hetzelfde met aanslagrubber en zuigerplaatje)
Olie 110 ml ipv 175 ml bij de na 1972
Bijlagen
blz0056.JPG
blz0056.JPG (75.08 KiB) 5090 keer bekeken
blz0057.JPG
blz0057.JPG (99.99 KiB) 5090 keer bekeken

RandyB
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2015, 13:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Randy

#10 Bericht door RandyB » 02 dec 2015, 23:36

Wat een prachtig schema! Hier kan ik wat mee! Kun je me aangeven welke onderdelen ik moet bestellen voor een revisie? En zijn dit dezelfde onderdelen als voor de schokbrekers (mag ik ze zo noemen?) aan de achterzijde?

Het zijn inderdaad M7 boutjes, een voor mij vreemde maat!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Randy

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 dec 2015, 23:42

met boutjes heb je de olie gedempte versie. :thumbleft


Achterdempers waren complete vervangings delen.

Echter zijn er specialisten die ze kunnen reviseren.
ALTIJD NOODZAKELIJK net als voorvork

Dit heb je nodig

http://www.kreidlerparts.com/parts/57.0 ... -origineel

RandyB
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2015, 13:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Randy

#12 Bericht door RandyB » 03 dec 2015, 00:00

Geweldig! Hier ga ik achteraan! Ontzettend bedankt :D

Dan nog het volgende en dan leg ik het project even een paar uurtjes naast me neer. De kleur van het motortje vind ik prachtig maar de lak is op enkele plekken slecht, weg of zelfs roestig. Is het een laklaag die ik moet koesteren? Het geheel laten poedercoaten levert niet de Kreidler op die ik voor ogen heb; hebben jullie ideeen of adviezen wat te doen?

Zelf speel ik met het idee alles op te schuren, met anti roest middel te behandelen em te voorzien van een nieuwe laklaag. Omdat ik er een robuust werkpaard van wil maken denk ik eraan dit spuiten gewoon zelf te doen. Het chroom op de tank is niet meer te redden, ook die zou ik dan in dezelfde kleur meespuiten.

Graag hoor ik uw/jullie visie hierop. Als e.e.a. besloten is en ik daadwerkelijk begin met opbouwen open ik een restauratie topic.

Randy

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Randy

#13 Bericht door Nicolaas » 03 dec 2015, 10:58

Hoi Randy.
Knappe Buffel.
Ga je veel plezier van krijgen komende zomer.
Veel fijne km.
Gr. Nicolaas.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Randy

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 dec 2015, 11:13

RandyB schreef:Geweldig! Hier ga ik achteraan! Ontzettend bedankt :D

Dan nog het volgende en dan leg ik het project even een paar uurtjes naast me neer. De kleur van het motortje vind ik prachtig maar de lak is op enkele plekken slecht, weg of zelfs roestig. Is het een laklaag die ik moet koesteren? Het geheel laten poedercoaten levert niet de Kreidler op die ik voor ogen heb; hebben jullie ideeen of adviezen wat te doen?

Zelf speel ik met het idee alles op te schuren, met anti roest middel te behandelen em te voorzien van een nieuwe laklaag. Omdat ik er een robuust werkpaard van wil maken denk ik eraan dit spuiten gewoon zelf te doen. Het chroom op de tank is niet meer te redden, ook die zou ik dan in dezelfde kleur meespuiten.

Graag hoor ik uw/jullie visie hierop. Als e.e.a. besloten is en ik daadwerkelijk begin met opbouwen open ik een restauratie topic.

Randy
Spuiten heeft alleen nut als alle overige onderdelen ook 100% zijn.

Mee smoel geeft bv een kettingkast in kleur
Twee chromen voorvorkbussen
Twee chromen achterdemperbuseen.
De kabels netjes op lengte en de ori loop
Hier en daar wat lak bijwerken met stift of spuitbusje
Nieuwe handvaten
Kickstarter die recht is met een rubber

Het wordt tenslotte een weer en wind brommer.

Enzo

Plaats reactie