Hallo allemaal
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 jul 2018, 21:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hallo allemaal
Hallokes,
Mijn naam is Sigi Vandyck, 42 jaar, Belg (sorry daarvoor) uit Lommel en sinds kort eigenaar van een Florett 3-bak voetgeschakeld uit 1968. Brommeren na de pubertijd is eigenlijk een jaar of 4 geleden ontluikt, toen we met een paar vrienden op cafe een reden zochten om een paar dagen van thuis weg te zijn. Lang verhaal kort: de Biker Bitch Moped Possy werd geboren en sindsdien is elke eerste week van augustus van ons. Twaalf vrienden, twaalf tenten, elf brommers ouder dan 30 jaar en 1 Sprinterbusje als volgwagen. Eerste brommer vier geleden werd een Camino, de brommer waarmee ik vroeger lieven ging vangen. Daarna heel snel beseft dat het gerust wat stijlvoller mocht en een Flandria SP247 gekocht. Stiekem toch altijd blijven uitkijken naar een Kreidler (zag je in Belgie bijna niet, maar bij ons net over de grens wel en is voor mij altijd exotisch gebleven) en uiteindelijk eentje op de kop kunnen tikken. Moet echter veel aan gebeuren en ben zelf technisch minderbegaafd (lees: youtube geschoold). Ik hoop dan ook een en ander van jullie te kunnen opsteken. Bij voorbaat al excuses voor eventuele domme vragen... Hierbij alvast een eerste vraag: brommer rijdt slomer dan een strijkijzer, max. 40/h. Verkoper heeft gratis Bing 1/18/13 en grotere tandwielen meegegeven, maar Bing past niet: cilinder heeft rechte uitgang dus carb komt tegen frame en vlotternaald is nergens te bespeuren. Wat is slim in deze? Nieuwe cilinder? Andere carb? Andere uitlaat? Hoeft zeker geen racemachine te worden, maar zou toch graag vlot rijden en 55 tot 60 halen. Ik hoor het graag van jullie! Thnx!
Mijn naam is Sigi Vandyck, 42 jaar, Belg (sorry daarvoor) uit Lommel en sinds kort eigenaar van een Florett 3-bak voetgeschakeld uit 1968. Brommeren na de pubertijd is eigenlijk een jaar of 4 geleden ontluikt, toen we met een paar vrienden op cafe een reden zochten om een paar dagen van thuis weg te zijn. Lang verhaal kort: de Biker Bitch Moped Possy werd geboren en sindsdien is elke eerste week van augustus van ons. Twaalf vrienden, twaalf tenten, elf brommers ouder dan 30 jaar en 1 Sprinterbusje als volgwagen. Eerste brommer vier geleden werd een Camino, de brommer waarmee ik vroeger lieven ging vangen. Daarna heel snel beseft dat het gerust wat stijlvoller mocht en een Flandria SP247 gekocht. Stiekem toch altijd blijven uitkijken naar een Kreidler (zag je in Belgie bijna niet, maar bij ons net over de grens wel en is voor mij altijd exotisch gebleven) en uiteindelijk eentje op de kop kunnen tikken. Moet echter veel aan gebeuren en ben zelf technisch minderbegaafd (lees: youtube geschoold). Ik hoop dan ook een en ander van jullie te kunnen opsteken. Bij voorbaat al excuses voor eventuele domme vragen... Hierbij alvast een eerste vraag: brommer rijdt slomer dan een strijkijzer, max. 40/h. Verkoper heeft gratis Bing 1/18/13 en grotere tandwielen meegegeven, maar Bing past niet: cilinder heeft rechte uitgang dus carb komt tegen frame en vlotternaald is nergens te bespeuren. Wat is slim in deze? Nieuwe cilinder? Andere carb? Andere uitlaat? Hoeft zeker geen racemachine te worden, maar zou toch graag vlot rijden en 55 tot 60 halen. Ik hoor het graag van jullie! Thnx!
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Hallo allemaal
Als de wand mooi rond is, goede zuiger erin en alles schoon en netjes is haalt u de 55 zeker wel. Gewoon even alles uit elkaar trekken samen met iemand die er verstand van heeft en alles wat kapot of versleten is vervangen
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Hallo allemaal
Hallo Digi,
Allereerst welkom hier op het forum.
Misschien is het handig wat meer info over je cilinder te geven, is het nog de originele en niet versleten?
Kan je een nummer op de cilinder vinden met 15-xx-xx?
Is de uitlaat schoon van binnen? En zo voort enz.
Een foto van je brommer is ook erg welkom.
HermaNN
Allereerst welkom hier op het forum.
Misschien is het handig wat meer info over je cilinder te geven, is het nog de originele en niet versleten?
Kan je een nummer op de cilinder vinden met 15-xx-xx?
Is de uitlaat schoon van binnen? En zo voort enz.
Een foto van je brommer is ook erg welkom.
HermaNN
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Hallo allemaal
Welkom Sigi .
( Herman leest : YouTube en maakt er gelijk Digi van )
Het is idd van belang om te weten welke cilinder , kop , carburateur en uitlaat er nu op zitten.
Maar met de juiste spullen moet een 3 bak wel 55 á 60 halen.
Veel harder kan natuurlijk ook , maar is niet aan te raden op een 3 bak. Gaat vervelen door het gat tussen de 2e en 3e versnelling.
( Herman leest : YouTube en maakt er gelijk Digi van )
Het is idd van belang om te weten welke cilinder , kop , carburateur en uitlaat er nu op zitten.
Maar met de juiste spullen moet een 3 bak wel 55 á 60 halen.
Veel harder kan natuurlijk ook , maar is niet aan te raden op een 3 bak. Gaat vervelen door het gat tussen de 2e en 3e versnelling.
- Nicolaas
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
- Locatie: Utrecht - Maarsen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Hallo allemaal
Vind je Casper.Caspar schreef:Welkom Sigi .
( Herman leest : YouTube en maakt er gelijk Digi van )
Het is idd van belang om te weten welke cilinder , kop , carburateur en uitlaat er nu op zitten.
Maar met de juiste spullen moet een 3 bak wel 55 á 60 halen.
Veel harder kan natuurlijk ook , maar is niet aan te raden op een 3 bak. Gaat vervelen door het gat tussen de 2e en 3e versnelling.
Nou dat verbaast me wat betreft het gat tussen de 2e en 3 e Versneling. Ik rij al dik 20 jaar met mijn 3 bak hand, met een 4,2 pk - 17 carb - 28 mm uitlaat en 13x36 tandwielen is er bij mij geen spraken van een gat want dan had ik het allang eraf gegooid . Wellicht bedoel jij een 5,2 pk, ja dan snap ik het want dat gaat m' niet worden.
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Hallo allemaal
Tja, die automatische woordvoorspelling is ook niet alles.Caspar schreef:Welkom Sigi .
( Herman leest : YouTube en maakt er gelijk Digi van )
Neem nu mijn naam met de 2 nn, de Nederlandse spelling controle snoept er altijd één n vanaf.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 jul 2018, 21:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Hallo allemaal
Hoi,
ik doe dadelijk een nieuwe poging mbt de foto's (resolutie te groot bliijkbaar). Toen ik hem kocht zat er een Bing 1/10/53 + Mahle 40 ZD 6 cilinder op met standaard tandwielen. Zoals gezegd heb ik daarna de meegeleverde Bing 1/18/13 geïnstalleerd, in combinatie met een (ook meegeleverde) cilinder van Kreidler 113-42 (15-33-90 denk ik te kunnen lezen) en een setje grotere tandwielen (fonkelnieuw). Spijtig genoeg past de carb niet op de cilinder, want kromme spruitstuk doet carb tegen frame komen. Bovendien ontbreekt de vlotternaald. Vandaar mijn vraag: wat is de beste of meest voor de hand liggende combinatie? PS. uitlaat lijkt mij perfect in orde.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
ik doe dadelijk een nieuwe poging mbt de foto's (resolutie te groot bliijkbaar). Toen ik hem kocht zat er een Bing 1/10/53 + Mahle 40 ZD 6 cilinder op met standaard tandwielen. Zoals gezegd heb ik daarna de meegeleverde Bing 1/18/13 geïnstalleerd, in combinatie met een (ook meegeleverde) cilinder van Kreidler 113-42 (15-33-90 denk ik te kunnen lezen) en een setje grotere tandwielen (fonkelnieuw). Spijtig genoeg past de carb niet op de cilinder, want kromme spruitstuk doet carb tegen frame komen. Bovendien ontbreekt de vlotternaald. Vandaar mijn vraag: wat is de beste of meest voor de hand liggende combinatie? PS. uitlaat lijkt mij perfect in orde.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 jul 2018, 21:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Hallo allemaal
Nog vergeten: het nieuwe tandwiel is 415-40
- Bijlagen
-
- IMG_1621.JPG (25.15 KiB) 2628 keer bekeken
-
- IMG_1620.JPG (38.28 KiB) 2628 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Hallo allemaal
Daarom zeg ik ook : het kan véél sneller. En dan bedoel ik idd meer dan 5 á 6pk....Nicolaas schreef:Vind je Casper.Caspar schreef:Welkom Sigi .
( Herman leest : YouTube en maakt er gelijk Digi van )
Het is idd van belang om te weten welke cilinder , kop , carburateur en uitlaat er nu op zitten.
Maar met de juiste spullen moet een 3 bak wel 55 á 60 halen.
Veel harder kan natuurlijk ook , maar is niet aan te raden op een 3 bak. Gaat vervelen door het gat tussen de 2e en 3e versnelling.
Nou dat verbaast me wat betreft het gat tussen de 2e en 3 e Versneling. Ik rij al dik 20 jaar met mijn 3 bak hand, met een 4,2 pk - 17 carb - 28 mm uitlaat en 13x36 tandwielen is er bij mij geen spraken van een gat want dan had ik het allang eraf gegooid . Wellicht bedoel jij een 5,2 pk, ja dan snap ik het want dat gaat m' niet worden.
Dan is het gewoon waardeloos rijden met een 3 bak.
Jouw set Nicolaas is perfect voor een 3 bak. Al helemaal met die overbrengingsverhouding.
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Hallo allemaal
De meegeleverde 15.33.90 cilinder ken ik wel , dat ia een 3.6pk cilinder . Die kun je met de juiste randspullen wel op 4.2pk zetten. Ideaal voor een 3 bak , mits hij niet versleten is.
De andere ,(40ZD6 is het mal nummer) weet ik zo niet welk type het is. Vermoedelijk een 2.6pk.
De andere ,(40ZD6 is het mal nummer) weet ik zo niet welk type het is. Vermoedelijk een 2.6pk.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 jul 2018, 21:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Hallo allemaal
Da's nou net mijn vraag: welke spullen? Of is het meer aangewezen om voor mijn vragen een andere topic te starten?
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Hallo allemaal
Als je in de cilinder lijst van het forum kijkt bij jouw type cilinder , dan zie je al welke spullen er op horen.
In ieder geval denk ik dat je het beste af bent met een 14 of 16mm carburateur. Die 18mm is misschien wat te gortig.
Maar daar zijn genoeg liefhebbers voor.
Verder moet je waarschijnlijk op zoek naar een passend spruitstuk en even controleren of je de juiste kop er op hebt met de hoge compressie.
Een 28mm uitlaat is prima.
Tandwiel verhouding 13/36 lijkt mij een goede keuze
In ieder geval denk ik dat je het beste af bent met een 14 of 16mm carburateur. Die 18mm is misschien wat te gortig.
Maar daar zijn genoeg liefhebbers voor.
Verder moet je waarschijnlijk op zoek naar een passend spruitstuk en even controleren of je de juiste kop er op hebt met de hoge compressie.
Een 28mm uitlaat is prima.
Tandwiel verhouding 13/36 lijkt mij een goede keuze
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Hallo allemaal
Ik zou zeker voor 13-36 gaan, ik reed dat ook met m'n 2pk en je levert nauwelijks in aan trekkracht, maar je wint toch wat topsnelheid. Met een 4,2 mag je dan zeker een 13 nemen, 14 kan denk ik ook prima