remschijfprojecten

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door nick bakker » 23 sep 2005, 19:08

plannen zijn gewijzigd, deze schijf komt eraan :roll:
Bijlagen
schijf suzuki.JPG
schijf suzuki.JPG (38.47 KiB) 11997 keer bekeken

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door Wouter » 23 sep 2005, 19:19

betere remwerk!

suzuki schijf?

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door nick bakker » 23 sep 2005, 19:24

ja suzuki gsxr1000 of 750/600 bouwjaar 2002

beter remwerk wouter? je kan ook zeggen, bekend remwerk :wink: als je begrijpt wat ik bedoel

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#29 Bericht door Wouter » 23 sep 2005, 20:42

ik begrijp :D

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door Bolle Aad » 23 sep 2005, 23:28

Lijkt mij echt beter tov de vorige omdat die kleiner is ,

was onnodig groot* miz / + te grote belasting op de onder poot namelijk .

tgaat ook om het totaal* gewicht wat afgeremd moet worden** ,bij een grotere( lees zwaardere)motor is dit uiteraard meer bij eenzelfde snelheid
+ de kans dat je het wegkontakt verbreekt (op je plaat gaan :cry:
2x overbemeten is dan ook gewòòn overbodig
en is ook extra gewicht wat je absoluut ,dààr niet wil hebben

**een zwaardere motor zal ook eerder moeten remmen (hogere aanloop snelheid) bij een gelijke bochtsnelheid .

:P

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#31 Bericht door -Johnny- » 24 sep 2005, 16:52

zorg aub wel inderdaad dat je de klauw dicht bij de verpoot monteert, m.a.w. weinig hefkracht. dus geen verlengstukken/adapters van 5cm gaan gebruiken (deze schijf is +- 10cm groter in diameter dan kreidler standaard!) want dan wordt de hefkracht te groot en scheurt de klauw van je veerpoot af. In dit extreme geval zou ik er denk ik voor kiezen om een standaard poot te nemen (zonder remklauw aansluiting) en em dan bovenin de poot verschillende bevestigingen te lassen.

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#32 Bericht door Wouter » 24 sep 2005, 19:13

lassen in een poot is TE moeilijk.. de legering is niet geschikt ervoor..

een originele poot met schijfophanging is sterk zat!
bewezen door enkele ex sobw coureurs die in het begin met zoon soort wiel en voorvork reden net als ik

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 120 keren

#33 Bericht door Melvin » 24 sep 2005, 23:56

@ nick en wouter. Wat moet er nou aan die schijf gebeuren?
hoeft ie alleen maar was uitgedraaid te worden in het hart? komen ed gaten overeen? dat zou wel mooi zijn

Gebruikersavatar
nick bakker
Berichten: 2742
Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
Locatie: haarlemmerliede (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door nick bakker » 25 sep 2005, 12:11

ik heb de schijf nog niet binnen maar als ik de maten bekijk komen de gaten aardig overeen. komen ze niet overeen is het heel makkelijk om ze ernaast te boren. het hart is ook niet zo hard :idea: :idea:

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#35 Bericht door Wouter » 25 sep 2005, 13:51

de gaten kwamen redelijk overeen.. maar als je het wiel en de schijf heb afgedraaid zul je zien dat ze toch iets afwijken.. ik heb ze dus opnieuw geboord

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#36 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:07

Heb even uitgerekend welke krachten er optreden bij de schijfrem van Nick.

Heb het even gescand, want formules ed gaat lastig op de normale manier.

Aangenomen is dat je alleen met je voorrem remt en met een constante vertraging van 9 m/s2.

Dan blijkt met de opgegeven gewichten dat er op de remschijf een kracht van 260 kg werkt (als je met 9 m/s^2) remt).
Deze kracht is gelijk de reactiekracht welke door de remklauw op de voorvork wordt overgebracht.

HansJ
Bijlagen
tek.jpg
tek.jpg (71.14 KiB) 11603 keer bekeken

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door sierfred » 25 sep 2005, 19:13

`K*KA=L*LA!!!!!!


:wink:

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#38 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:17

Wat bedoel je Sierfred?

HansJ

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#39 Bericht door sierfred » 25 sep 2005, 19:18

kracht maal krachtarm=last maal lastarm!!!!!

:wink:

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#40 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:20

Ja, of te wel een momentenstelling.

Maar daar ben je het niet mee eens ?

HansJ

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#41 Bericht door Rick Hahn » 25 sep 2005, 19:21

Nuttig. Hans, kun je ook berekenen hoeveel beter die grote schijf remt en dus hoeveel groter de kracht op het ophangpunt van de remklauw wordt?

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:27

Nou dat is lineair.
Hoe groter de schijf des te kleiner wordt de reactiekracht.

Maar pas op. Doordat de schijf groter is, zit het aangrijpingspunt van de schijf verder weg van de vorkpoten. Het moment op de voorvork wordt dus groter.

Deze berekening is natuurlijk versimpelt.
Immers ga je remmen, dan 'duikt' de Kreidler (met berijder) in zijn voorvork.
Maar niet alleen de voorvorkveren, maar ook de band wordt ingedrukt,dus de straal van de band (R1) verandert tijdens het remmen.

Maar om een idee van de optredende krachten te krijgen is het voldoende.

HansJ

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#43 Bericht door sierfred » 25 sep 2005, 19:29

jazeker wel alleen deze berekening is veel makkelijk én veel nauwkeuriger:
K*KA=L*LA
139*28=15*LA=259KG!!!!!
:wink:













;

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#44 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:35

sierfred schreef:jazeker wel alleen deze berekening is veel makkelijk én veel nauwkeuriger:
K*KA=L*LA
139*28=15*LA=259KG!!!!!
:wink:

;
Beste Sierfred,

Kijk nou eens goed wat ik in mijn berekening doe.
Precies hetzelfde dus..........

En dat moet je me eens uitleggen wat ? er nauwkeuriger is aan jouw berekening ?

Jij neemt de 139 kg.
Ik neem de berekende waarde van 1395 N en wil je echt nauwkeurig zijn, dan is 1395 /9,81= 142,2 kg.

HansJ

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#45 Bericht door sierfred » 25 sep 2005, 19:37

DE KRACHTARM WORDT GROTER!!!het induiken van de band heeft niks met de kracht te maken die op zal treden op het ophang punt die de kracht moet verwerken,al word R1 nul dan nog zal het ophangpunt de totaalkracht moeten opnemen,wel opletten hans

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#46 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:39

Sorry Sierfred, hier haak ik af.

Vul dan eens een kleine R1 -waarde in jouw formule.

HansJ

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#47 Bericht door Ries » 25 sep 2005, 19:43

ja Hans,

goede berekening, niet teveel naar sierfred luisteren/ op in gaan, komt niet echt veel nutiggs uit, moment is kracht x arm, momentarm kennen we niet met rekenen

Gebruikersavatar
Jannes
Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:18
Locatie: Surhuizum, Fryslân
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#48 Bericht door Jannes » 25 sep 2005, 19:46

ach ja waar maken ze nou ruzie over :P wat maakt het nou uit :D

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#49 Bericht door HansJ » 25 sep 2005, 19:47

Ries schreef:ja Hans,

goede berekening, niet teveel naar sierfred luisteren/ op in gaan, komt niet echt veel nutiggs uit, moment is kracht x arm, momentarm kennen we niet met rekenen
Nou, de laatste tijd ging het redelijk met hem, dus ik wil best met iemand ergens over discussieren.

Maar idd, het is denk ik weer tijd dat hij zijn pilletjes gaat innemen.

HansJ

Gebruikersavatar
sierfred
Gebanned
Berichten: 585
Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#50 Bericht door sierfred » 25 sep 2005, 19:48

:idea: het gaat in dit geval er om wat rick vroeg hij wilde de kracht weten op het ophangpunt als er met deze kracht wordt geremd,dan zal het niks uitmaken wat de straal van de band is of word,de kracht die het ophangpunt moet verwerken blijft de de kracht die ontstaat op het ophangpunt zoals ik in mijn berekening laat zien.
:wink:

Plaats reactie