remschijfprojecten
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Lijkt mij echt beter tov de vorige omdat die kleiner is ,
was onnodig groot* miz / + te grote belasting op de onder poot namelijk .
tgaat ook om het totaal* gewicht wat afgeremd moet worden** ,bij een grotere( lees zwaardere)motor is dit uiteraard meer bij eenzelfde snelheid
+ de kans dat je het wegkontakt verbreekt (op je plaat gaan
2x overbemeten is dan ook gewòòn overbodig
en is ook extra gewicht wat je absoluut ,dà à r niet wil hebben
**een zwaardere motor zal ook eerder moeten remmen (hogere aanloop snelheid) bij een gelijke bochtsnelheid .
was onnodig groot* miz / + te grote belasting op de onder poot namelijk .
tgaat ook om het totaal* gewicht wat afgeremd moet worden** ,bij een grotere( lees zwaardere)motor is dit uiteraard meer bij eenzelfde snelheid
+ de kans dat je het wegkontakt verbreekt (op je plaat gaan
2x overbemeten is dan ook gewòòn overbodig
en is ook extra gewicht wat je absoluut ,dà à r niet wil hebben
**een zwaardere motor zal ook eerder moeten remmen (hogere aanloop snelheid) bij een gelijke bochtsnelheid .
- -Johnny-
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
zorg aub wel inderdaad dat je de klauw dicht bij de verpoot monteert, m.a.w. weinig hefkracht. dus geen verlengstukken/adapters van 5cm gaan gebruiken (deze schijf is +- 10cm groter in diameter dan kreidler standaard!) want dan wordt de hefkracht te groot en scheurt de klauw van je veerpoot af. In dit extreme geval zou ik er denk ik voor kiezen om een standaard poot te nemen (zonder remklauw aansluiting) en em dan bovenin de poot verschillende bevestigingen te lassen.
- nick bakker
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 16 sep 2003, 17:02
- Locatie: haarlemmerliede (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Heb even uitgerekend welke krachten er optreden bij de schijfrem van Nick.
Heb het even gescand, want formules ed gaat lastig op de normale manier.
Aangenomen is dat je alleen met je voorrem remt en met een constante vertraging van 9 m/s2.
Dan blijkt met de opgegeven gewichten dat er op de remschijf een kracht van 260 kg werkt (als je met 9 m/s^2) remt).
Deze kracht is gelijk de reactiekracht welke door de remklauw op de voorvork wordt overgebracht.
HansJ
Heb het even gescand, want formules ed gaat lastig op de normale manier.
Aangenomen is dat je alleen met je voorrem remt en met een constante vertraging van 9 m/s2.
Dan blijkt met de opgegeven gewichten dat er op de remschijf een kracht van 260 kg werkt (als je met 9 m/s^2) remt).
Deze kracht is gelijk de reactiekracht welke door de remklauw op de voorvork wordt overgebracht.
HansJ
- Bijlagen
-
- tek.jpg (71.14 KiB) 11603 keer bekeken
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Nou dat is lineair.
Hoe groter de schijf des te kleiner wordt de reactiekracht.
Maar pas op. Doordat de schijf groter is, zit het aangrijpingspunt van de schijf verder weg van de vorkpoten. Het moment op de voorvork wordt dus groter.
Deze berekening is natuurlijk versimpelt.
Immers ga je remmen, dan 'duikt' de Kreidler (met berijder) in zijn voorvork.
Maar niet alleen de voorvorkveren, maar ook de band wordt ingedrukt,dus de straal van de band (R1) verandert tijdens het remmen.
Maar om een idee van de optredende krachten te krijgen is het voldoende.
HansJ
Hoe groter de schijf des te kleiner wordt de reactiekracht.
Maar pas op. Doordat de schijf groter is, zit het aangrijpingspunt van de schijf verder weg van de vorkpoten. Het moment op de voorvork wordt dus groter.
Deze berekening is natuurlijk versimpelt.
Immers ga je remmen, dan 'duikt' de Kreidler (met berijder) in zijn voorvork.
Maar niet alleen de voorvorkveren, maar ook de band wordt ingedrukt,dus de straal van de band (R1) verandert tijdens het remmen.
Maar om een idee van de optredende krachten te krijgen is het voldoende.
HansJ
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Beste Sierfred,sierfred schreef:jazeker wel alleen deze berekening is veel makkelijk én veel nauwkeuriger:
K*KA=L*LA
139*28=15*LA=259KG!!!!!
;
Kijk nou eens goed wat ik in mijn berekening doe.
Precies hetzelfde dus..........
En dat moet je me eens uitleggen wat ? er nauwkeuriger is aan jouw berekening ?
Jij neemt de 139 kg.
Ik neem de berekende waarde van 1395 N en wil je echt nauwkeurig zijn, dan is 1395 /9,81= 142,2 kg.
HansJ
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Nou, de laatste tijd ging het redelijk met hem, dus ik wil best met iemand ergens over discussieren.Ries schreef:ja Hans,
goede berekening, niet teveel naar sierfred luisteren/ op in gaan, komt niet echt veel nutiggs uit, moment is kracht x arm, momentarm kennen we niet met rekenen
Maar idd, het is denk ik weer tijd dat hij zijn pilletjes gaat innemen.
HansJ
- sierfred
- Gebanned
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 24 feb 2004, 15:48
- Locatie: gelukkig niet zo ver van de achterhoek!!:D
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
het gaat in dit geval er om wat rick vroeg hij wilde de kracht weten op het ophangpunt als er met deze kracht wordt geremd,dan zal het niks uitmaken wat de straal van de band is of word,de kracht die het ophangpunt moet verwerken blijft de de kracht die ontstaat op het ophangpunt zoals ik in mijn berekening laat zien.