15 13 91

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

15 13 91

#1 Bericht door polite » 11 dec 2009, 10:15

Ik heb een 15 13 91 cilinder. Die aan de bovenkant is afgedraaid. Nu lees ik wel eens, om hem iets sneller te laten gaan, aan de onderkant een dikkere of meerdere voetpakkingen te monteren. Zodat de poorten iets omhoog gaan. Gaat dit ook op voor een 15 13 91?? Uiteraard verlies ik dan compressie. Maar kan dit weer opvangen door een hoge druk kop te monteren.

Vroeg het mij zo af of dit gaat werken.

Ik lees het wel.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Carre » 11 dec 2009, 11:09

je kan de timingen iets scherper zetten door een extra dikke voetpakking te gebruiken, dan verlies je compressie en moet je je kop, of dus in jouw geval de cilinder, iets afdraaien om dat compressieverlies teniet te doen,

even andersom zoals bij jou het geval is, je cilinder is al afgedraaid, nu moet je een xtra of een extra dikke voetpakking gebruiken want anders wordt je squish te klein,

groetjes

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#3 Bericht door polite » 11 dec 2009, 11:48

Carre schreef:je kan de timingen iets scherper zetten door een extra dikke voetpakking te gebruiken, dan verlies je compressie en moet je je kop, of dus in jouw geval de cilinder, iets afdraaien om dat compressieverlies teniet te doen,

even andersom zoals bij jou het geval is, je cilinder is al afgedraaid, nu moet je een xtra of een extra dikke voetpakking gebruiken want anders wordt je squish te klein,

groetjes
Dus als ik het goed begrijp MOET ik al een extra dikke voetpakking gaan gebruiken. Squish is toch de ruimte tussen kop en zuiger??

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#4 Bericht door kreidler844 » 11 dec 2009, 12:26

Wat is de lengte van jouw cilinder? die kan 68 zijn, wil je een xtra voetplaat van 1 mm dan mag hij 67 zijn plus voetplaat wordt hij dan weer 68, eerst wel kijken welke zuiger er in zit.
Maak anders een foto.

Wietse

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#5 Bericht door polite » 11 dec 2009, 13:19

kreidler844 schreef:Wat is de lengte van jouw cilinder? die kan 68 zijn, wil je een xtra voetplaat van 1 mm dan mag hij 67 zijn plus voetplaat wordt hij dan weer 68, eerst wel kijken welke zuiger er in zit.
Maak anders een foto.

Wietse
Fotootje zal niet gaan. Alles zit nog gemonteerd. Zit een kolbenschmidt zuigertje in. Met als ik het mij goed herinner een bovenliggend L- veertje. Mijn cilinder is nu inderdaad 68 mm hoog. Maar het ging mij met name om het iets ophogen van de cilinder door een "extra" voetplaat, om zodoende een betere timing te krijgen. En vroeg mij dus af of dit zijn heeft bij deze cilinder.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#6 Bericht door kreidler844 » 11 dec 2009, 13:33

Dit heeft zeker zin, alleen verwacht geen wonderen de spoelers zijn zo klein bij deze cilinder dat het nog wel eens tegen kan vallen.
Ik hab hier ook een die is 67 mm lang met een voetplaat en loopt met een zuiger met L-veer een 60.
Als de wand goed is dan liet ik hem 68 en bewerkte de poorten liever.

Wietse

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#7 Bericht door polite » 11 dec 2009, 15:10

kreidler844 schreef:Dit heeft zeker zin, alleen verwacht geen wonderen de spoelers zijn zo klein bij deze cilinder dat het nog wel eens tegen kan vallen.
Ik hab hier ook een die is 67 mm lang met een voetplaat en loopt met een zuiger met L-veer een 60.
Als de wand goed is dan liet ik hem 68 en bewerkte de poorten liever.

Wietse
Wand is goed. Zit net een nieuwe nicasil wand in. Met dus een nieuw zuigertje. Poortje's begin ik maar niet aan. Wil deze cilinder toch graag origineel houden. Ik verwacht ook geen wonderen. Maar probeer wel alles uit het cilindertje te halen. Als ik dit dus met een kleine verhoging middels een voetpakking kan bereiken is dit mooi meegenomen.

Alvast bedankt voor je reactie(s)

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

#8 Bericht door kreidler844 » 11 dec 2009, 16:45

Dan zeg ik : proberen 8) liefst met een afgevlakte kop.
2 extra pakkingkjes zal genoeg zijn.
is gewoon uitproberen.

je bent hier ook welkom.

Wietse

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#9 Bericht door polite » 11 dec 2009, 17:20

kreidler844 schreef:Dan zeg ik : proberen 8) liefst met een afgevlakte kop.
2 extra pakkingkjes zal genoeg zijn.
is gewoon uitproberen.

je bent hier ook welkom.

Wietse
Inderdaad. Maar es ff uitproberen. Heb nog een hoge druk kop liggen. Die er dan maar weer op. Maar heb inmiddels een heel ander probleem. De Kreid wil niet meer starten. Tja hij rijd ook zo vaak. (ahum)
Tis een en al vonken bij de contactpunten.

In elk geval bedankt voor de uitnodiging :clap

Tja Opende is ook niet zover uit de buurt.

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Louwe » 11 dec 2009, 17:28

Je kan de cilinder ophogen door middel van een voetplaat inderdaad, vind ik zelf prettiger dan een dikke voetpakking. Om het verlies in compressie op te vangen kan je de kop afdraaien. Je wil je cilinder graag origineel houden, als alleen de cilinderkop afdraaien niet voldoet, kan je kiezen voor een binnenvallende kop. In dat geval heof je je mooie cilinder namelijk niet af te draaien. Kan er meteen een O-ring afdichting in, ben je ook van je koppakking af.

Heb het zelf al enkele keren gedaan (cil. kop met losse vebrandingskamers) bij een cilinder die een stuk opgehoogd was. Werkt prima.

Plaats reactie