Cilinder getuned door LVS

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

#76 Bericht door Maarten » 22 jan 2007, 08:30

Paar berichtjes opgeruimd hier.

We beperken deze topic tot de cilinders en het werk van Claus, we gaan er geen Zundapp - Kreidler discussie van maken en de verschillende schakelsystemen passen ook niet in dit topic.

Terug on-topic:
De grafieken zijn erg interessant, het is het beste overzicht tussen de verschillende cilinders. Je ziet ook het verschil tussen een standaard 6,25 pk cilinder en de ver getunede cilinders. Daar waar de standaard cilinder stopt met trekken, daar gaan de getunede cilinders pas lekker vermogen leveren.

Het verschil tussen de 50 en 60 cc is ook heel duidelijk.
Daar waar de getunede 50 cc minder vermogen heeft tov de standaard 50 cc (in de lage toeren dus), daar maakt de 60 cc dit weer goed. De getunede 60 cc is dus in lage toeren bijna net zo sterk als de standaard 50 cc.

De 60 cc heeft 1,5 pk meer dan de snelle 50 cc. De snelle 50 moet ook echt wat meer toeren draaien dan de snelle 60, voor het topvermogen 1000 rpm meer.

Nogmaals: mooi overzicht!

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 68 keren

#77 Bericht door Helmantel » 22 jan 2007, 09:13

Ook wel opvallend dat de 60'er bij lage toerentallen tot wel 40% meer vermogen/koppel levert, veel meer dus dan je zou verwachten van de grotere cilinderinhoud (+20%). Rond de 10.000 toeren is het verschil ongeveer 15%.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#78 Bericht door nozems » 22 jan 2007, 17:24

heel mooi Claus, nu is het duidelijk :!: :idea:

nou ik was gister ochtend nog ff wezen toeren op die snelle, zelfs met die wind tegen kon ik in 5rijden....moest wel voorover maar nog niet eens plat.....de bomen stonden krom vande wind, en schuim vormde zich op de koppen van de golven in het kanaal :wink:

nu ik zo de grafieken zie ben ik toch ook weer erg gelukkig met m,n door Claus getunde cilinder. :D

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#79 Bericht door Rommats » 22 jan 2007, 23:16

nozems schreef:heel mooi Claus, nu is het duidelijk :!: :idea:

nou ik was gister ochtend nog ff wezen toeren op die snelle, zelfs met die wind tegen kon ik in 5rijden....moest wel voorover maar nog niet eens plat.....de bomen stonden krom vande wind, en schuim vormde zich op de koppen van de golven in het kanaal :wink:

nu ik zo de grafieken zie ben ik toch ook weer erg gelukkig met m,n door Claus getunde cilinder. :D

Zonder die grafieken was ik ook al erg gelukkig met mn LVS cilinder ,maar Pascal met wat voor tand wielen rij je?????

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#80 Bericht door Melvin » 23 jan 2007, 02:02

ik heb mijn cilinder ook eergister teruggebracht naar claus. Die gaat hem iets scherper tunen. Maar eerst gaat ie zo op de bank. Kunnen we gelijk het verschil zien tussen de bank van s&s en claus

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#81 Bericht door dijk » 23 jan 2007, 06:16

Melvin schreef:ik heb mijn cilinder ook eergister teruggebracht naar claus. Die gaat hem iets scherper tunen. Maar eerst gaat ie zo op de bank. Kunnen we gelijk het verschil zien tussen de bank van s&s en claus
dus de uitlaatpoort hoger en de spoelers iets groter :wink:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#82 Bericht door Melvin » 23 jan 2007, 08:41

inlaat 5 graden omhoog (stond wat laag)
spoelers 3
uitlaat ook 3

Mss kan claus nog even vertellen wat de timingen nu zijn?

ik weet alleen de inlaat nog, die was 162 graden en word 167

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#83 Bericht door Zatopek » 23 jan 2007, 12:00

Rommats schreef:
nozems schreef:heel mooi Claus, nu is het duidelijk :!: :idea:

nou ik was gister ochtend nog ff wezen toeren op die snelle, zelfs met die wind tegen kon ik in 5rijden....moest wel voorover maar nog niet eens plat.....de bomen stonden krom vande wind, en schuim vormde zich op de koppen van de golven in het kanaal :wink:

nu ik zo de grafieken zie ben ik toch ook weer erg gelukkig met m,n door Claus getunde cilinder. :D

Zonder die grafieken was ik ook al erg gelukkig met mn LVS cilinder ,maar Pascal met wat voor tand wielen rij je?????
Volgens mij met 11 - 38 :D :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#84 Bericht door dijk » 23 jan 2007, 16:35

Melvin schreef:inlaat 5 graden omhoog (stond wat laag)
spoelers 3
uitlaat ook 3

Mss kan claus nog even vertellen wat de timingen nu zijn?

ik weet alleen de inlaat nog, die was 162 graden en word 167
uitlaat zal dan 188 graden worden,was nu ongeveer 184 of 185 graden.

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#85 Bericht door Rommats » 23 jan 2007, 19:46

dijk schreef:
Melvin schreef:inlaat 5 graden omhoog (stond wat laag)
spoelers 3
uitlaat ook 3

Mss kan claus nog even vertellen wat de timingen nu zijn?

ik weet alleen de inlaat nog, die was 162 graden en word 167
uitlaat zal dan 188 graden worden,was nu ongeveer 184 of 185 graden.
Dat zal wel niet,Melvin zijn cilinder had dezelfde timingen als die mega poorter van mij in het begin had.....toen zat de uitlaat op 180 grd,dat zal dan nu wel ongeveer 184 graden gaan worden

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#86 Bericht door nozems » 25 jan 2007, 17:25

als je in m,n profiel had gekeken Ron, dan had je het antwoord......13/33 dus, echter rijdt ik met een recht vertande crosskoppeling (17/73) en daarmee komt de tandwielverhouding in verglijking met de normale koppeling uit op 13/35a 13/36 (er precies tussenin eigenlijk).....
maar dit alles had ik je volgens mij al eens verteld....... echter ga ik eens een andere verhouding proberen, maar dat komt wel weer.

ten overvloede ook nog m,n uitlaatpoort timing 185a186 gr, maar door de aangepaste 4p is het net geen toeren janker meer, ik haal in 5 doorgaans max (wind mee e.d) de 12000rpm wel :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#87 Bericht door dijk » 06 apr 2007, 20:39

vanavond me nieuwe lvs 10 spoeler ontmaagd,ik hoorde verhalen van rommats van de week liep als en kogel zijn 10 spoeler met de aangepaste teimingen er in. dus dat wordt weer af zien met in rijden van de week #-o :wink:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#88 Bericht door Andy » 06 apr 2007, 20:42

dijk schreef:vanavond me nieuwe lvs 10 spoeler ontmaagd,ik hoorde verhalen van rommats van de week liep als en kogel zijn 10 spoeler met de aangepaste teimingen er in. dus dat wordt weer af zien met in rijden van de week #-o :wink:
Je kan em maandag lekker inrijden, wordt een 300km. voor je.
9'00 staan we bij de pont buitenhuizen.

Andy,

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#89 Bericht door huib » 06 apr 2007, 20:50

mannen klein dingetje over die uitlaat poorthoogte, waar kan ik nu bv 182 mee vergelijken vergeleken met mm van boven. 182 bv 23 en 186/22 190/21 doe effe een gok?? wie o wie :roll: En dijk zie je maandag kennen we is effe kijken :wink: dat wordt een leuk dagje........hoop ik :D

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#90 Bericht door dijk » 06 apr 2007, 21:12

huib schreef:mannen klein dingetje over die uitlaat poorthoogte, waar kan ik nu bv 182 mee vergelijken vergeleken met mm van boven. 182 bv 23 en 186/22 190/21 doe effe een gok?? wie o wie :roll: En dijk zie je maandag kennen we is effe kijken :wink: dat wordt een leuk dagje........hoop ik :D
deze staat op 188 of 189 graden huib waar ik nu mee rij. is ongeveer 21,8 of 21,9 mm van boven af.

182 is ongeveer 22,8mm. 184 is ongeveer 22,5mm. 186 graden rond 22,2mm.

praat ik wel over 15-43-71/64 cilinders.

deze cilinder zal nu ongeveer 1000 toeren meer gaan maken,vergleken met me andere 10 spoeler.

de gewone standaard spoelers zijn nu ook iets meer omhoog gehaald vergleken met me andere 10 spoeler :wink:

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#91 Bericht door huib » 06 apr 2007, 21:23

Oke Dijk, dan weet ik is wat, de mijne zitten hoger rond 21... maare zie je maandag :lol:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#92 Bericht door Luc » 06 apr 2007, 22:34

Een mm maat van de bovenrand gemeten geeft zonder deckheight maat geen enkele informatie over de timing in graden.
Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#93 Bericht door Harry Huizing » 06 apr 2007, 23:47

Luc schreef:Een mm maat van de bovenrand gemeten geeft zonder deckheight maat geen enkele informatie over de timing in graden.
Groeten,
Luc
....


de voetpakking dikte kun je er aan toevoegen

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#94 Bericht door Luc » 06 apr 2007, 23:57

Deckheight is de afstand tussen de rand van de cilinder en de zuiger in het b.d.p. en dus inclusief voetpakking.

Groeten
Luc

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#95 Bericht door Rommats » 07 apr 2007, 10:43

dijk schreef:vanavond me nieuwe lvs 10 spoeler ontmaagd,ik hoorde verhalen van rommats van de week liep als en kogel zijn 10 spoeler met de aangepaste teimingen er in. dus dat wordt weer af zien met in rijden van de week #-o :wink:

Die van mij loopt erg hard nu,ik ga vd week eens kijken op de test bank bij de Jager hoeveel vermogen er in zit............

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#96 Bericht door dijk » 07 apr 2007, 11:55

Rommats schreef:
dijk schreef:vanavond me nieuwe lvs 10 spoeler ontmaagd,ik hoorde verhalen van rommats van de week liep als en kogel zijn 10 spoeler met de aangepaste teimingen er in. dus dat wordt weer af zien met in rijden van de week #-o :wink:

Die van mij loopt erg hard nu,ik ga vd week eens kijken op de test bank bij de Jager hoeveel vermogen er in zit............
ik ben ook wel benieuwd wat hij levert ron :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#97 Bericht door nozems » 07 apr 2007, 12:19

oei dijk heeft hem al gemonteerd...wat haalt ie nu voor snelheid dan Ron :?:
ben benieuwd wat ie zal leveren.......mijn aangepaste 4p is nog niet klaar, jammer genoeg, anders was ik ook graag de bank op gegaan....en dan ben ik helemaal een makkie voor jullie...ik rijdt toch niet veel harder dan 100.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#98 Bericht door dijk » 07 apr 2007, 12:48

nozems schreef:oei dijk heeft hem al gemonteerd...wat haalt ie nu voor snelheid dan Ron :?:
ben benieuwd wat ie zal leveren.......mijn aangepaste 4p is nog niet klaar, jammer genoeg, anders was ik ook graag de bank op gegaan....en dan ben ik helemaal een makkie voor jullie...ik rijdt toch niet veel harder dan 100.
die van ron liep van de week al 122km bij 13000 :wink: met 100 kilo gewicht er op :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#99 Bericht door nozems » 07 apr 2007, 13:25

das lekker rap ja.....vandaar dat jij ook niet achter kan blijven he :wink:

iedereen heeft het elke keer over dat gewicht, maar voor de snelheid maakt het niks uit, het grote verschil zit em vaak in de postuur en houding van berijder, en zaken als kleding e.d.......wel heeft gewicht veel invloed op de acceleratie...en dit heb ik van een zeer oud gediende op het gebied van de snelle tweetaktjes.....

elke keer beroepen mensen zich wel op hun gewicht; van ja ik weeg wel 30kg meer dus vandaar dat ik harder zou gaan....onzin dus :idea:

de keer dat ik de 120 haalde was meer de reden dat ik een gestroomlijnder figuur heb als Ron.....maar nu haalt Ron al de 120 met zijn postuur en dat is zeker een knappe prestatie :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#100 Bericht door dijk » 07 apr 2007, 13:32

nozems schreef:das lekker rap ja.....vandaar dat jij ook niet achter kan blijven he :wink:

iedereen heeft het elke keer over dat gewicht, maar voor de snelheid maakt het niks uit, het grote verschil zit em vaak in de postuur en houding van berijder, en zaken als kleding e.d.......wel heeft gewicht veel invloed op de acceleratie...en dit heb ik van een zeer oud gediende op het gebied van de snelle tweetaktjes.....

elke keer beroepen mensen zich wel op hun gewicht; van ja ik weeg wel 30kg meer dus vandaar dat ik harder zou gaan....onzin dus :idea:

de keer dat ik de 120 haalde was meer de reden dat ik een gestroomlijnder figuur heb als Ron.....maar nu haalt Ron al de 120 met zijn postuur en dat is zeker een knappe prestatie :wink:
piet heeft de 10 spoeler ook gemonteerd. was ook al zeer te spreken over zijn nieuwe cilinder. piet moet ook nog inrijden. de pk race gaat beginnen in west-friesland. erik zijn cilinder wordt door ed.p nog wat exstra onderhanden genomen :wink:

Plaats reactie