Roterende inlaat informatie gezocht

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#51 Bericht door lazy rider » 18 jan 2008, 20:41

Hier nog ff foto van onze ontsteking digitaal programeerbaar ,of kijk op www.hpi.be
Bijlagen
HPI pick - up ontsteking.jpg
HPI pick - up ontsteking.jpg (31.05 KiB) 18230 keer bekeken

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#52 Bericht door Louwe » 22 jan 2008, 09:18

Ha, ik dacht dat het topic niet meer actief was, maar wel dus. Lazyrider, bedankt voor de foto`s! Hoe meer hoe beter, heb mijn "ontwerp" al bijna klaar, zit alleen met wat kleine probleempjes die ik nog even moet uitzoeken... maargoed, we zullen zien wat het word 8)

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#53 Bericht door RicM » 22 jan 2008, 09:31

lazy rider schreef:Hier nog ff foto van onze ontsteking digitaal programeerbaar ,of kijk op www.hpi.be
hoe loopt die ontsteking bij jou??? heb em sinds kort ook maar nog niet veel mee gedaan... boven de +/- 2000 toeren verdraaid ie spontaan 180graden :P :P Vonkt hij dus ineens in ODP ipv BDP.... Zelfde probleem gehad misschien???

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#54 Bericht door Louwe » 22 jan 2008, 16:49

Dat is vreemd! Had een soortgelijk probleem met mijn HPI `03, die moest ik 100 graden verdraaien voordat de brommer liep. :?

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#55 Bericht door RicM » 22 jan 2008, 18:21

LvDoni schreef:Dat is vreemd! Had een soortgelijk probleem met mijn HPI `03, die moest ik 100 graden verdraaien voordat de brommer liep. :?
HPI 2003?? toen waren deze ontstekingen er nog niet....

heb er tijdelijk maar even de programmeerbare ontsteking met vliegwiel opgezet...

maar uiteindelijk zal deze het toch moeten worden...

binnenkort nog maar eens een paar uurtjes insteken....

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#56 Bericht door Louwe » 23 jan 2008, 16:51

Klopt, maar ik hoor wel vaker over hpi`s die totaal anders moeten worden afgesteld, dan in het boekje staat.

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#57 Bericht door RicM » 23 jan 2008, 17:18

LvDoni schreef:Klopt, maar ik hoor wel vaker over hpi`s die totaal anders moeten worden afgesteld, dan in het boekje staat.
De afstelling klopt wel. Tot 2000 toeren vonkt ie netjes op tijd, daarboven vonkt ie ineens in ODP.... :cry:

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#58 Bericht door derk » 23 jan 2008, 17:28

een hpi moet op 2 kanten kunnen vonken

heb je niet toevallig het vliegwiel omgedraaid? :wink:

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#59 Bericht door RicM » 23 jan 2008, 23:41

derk schreef:een hpi moet op 2 kanten kunnen vonken

heb je niet toevallig het vliegwiel omgedraaid? :wink:
Ja goeie, heb je het vliegwiel dat bij deze accuontsteking hoort al eens goed bekeken??? Die doet het alle kanten op hoor, is maar een dom stuk staal....

Vanavond weer 3uur bezig geweest met deze ontsteking en EINDELIJK draait ie goed!!! Waar ik wel achter ben is dat de handleiding in ieder geval van geen meter klopt. En de bijgeleverde 'standaard' curve niet geschikt is voor deze ontsteking....

Na uren zoeken met de stroboscoop, eindelijk de goede afstelling gevonden...

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#60 Bericht door lazy rider » 23 jan 2008, 23:50

RicM schreef:
derk schreef:een hpi moet op 2 kanten kunnen vonken

heb je niet toevallig het vliegwiel omgedraaid? :wink:
Ja goeie, heb je het vliegwiel dat bij deze accuontsteking hoort al eens goed bekeken??? Die doet het alle kanten op hoor, is maar een dom stuk staal....

Vanavond weer 3uur bezig geweest met deze ontsteking en EINDELIJK draait ie goed!!! Waar ik wel achter ben is dat de handleiding in ieder geval van geen meter klopt. En de bijgeleverde 'standaard' curve niet geschikt is voor deze ontsteking....

Na uren zoeken met de stroboscoop, eindelijk de goede afstelling gevonden...

De handleiding van HPI klopt inderdaad niet ,Dit komt ook vaak bij de binnenrotor modellen van 2005 en 2006 voor ze zijn meestal 180 gr verdraaid ,Ik zet meestal gelijk de lamp erop om te kijken waneer hij vonkt bij het pick-up model voor mijn roterende blokje klopte er ook niets van :(

Johan


31-01-08 nog even een aanvulling op het hierboven vermelde bij mij werkt de standaard bijgeleverde curve prima, Maar ik heb wel de 2 curve Cdi er op zitten .
Bijlagen
kreidler 23,3 PK!.JPG
kreidler 23,3 PK!.JPG (87.01 KiB) 17617 keer bekeken

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#61 Bericht door fokko » 01 feb 2008, 19:53

RicM schreef:
derk schreef:een hpi moet op 2 kanten kunnen vonken

heb je niet toevallig het vliegwiel omgedraaid? :wink:
Ja goeie, heb je het vliegwiel dat bij deze accuontsteking hoort al eens goed bekeken??? Die doet het alle kanten op hoor, is maar een dom stuk staal....

Vanavond weer 3uur bezig geweest met deze ontsteking en EINDELIJK draait ie goed!!! Waar ik wel achter ben is dat de handleiding in ieder geval van geen meter klopt. En de bijgeleverde 'standaard' curve niet geschikt is voor deze ontsteking....

Na uren zoeken met de stroboscoop, eindelijk de goede afstelling
gevonden...
Misschien wist je het al, maar zorg bij deze ontsteking altijd voor een "R"-bougie en een ontstoorde dop; verder kun je het cdi-kastje het best zo ver mogelijk van de bougie af monteren; anders heb je kans op overslaan.

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#62 Bericht door RicM » 01 feb 2008, 20:39

fokko schreef:
RicM schreef:
derk schreef:een hpi moet op 2 kanten kunnen vonken

heb je niet toevallig het vliegwiel omgedraaid? :wink:
Ja goeie, heb je het vliegwiel dat bij deze accuontsteking hoort al eens goed bekeken??? Die doet het alle kanten op hoor, is maar een dom stuk staal....

Vanavond weer 3uur bezig geweest met deze ontsteking en EINDELIJK draait ie goed!!! Waar ik wel achter ben is dat de handleiding in ieder geval van geen meter klopt. En de bijgeleverde 'standaard' curve niet geschikt is voor deze ontsteking....

Na uren zoeken met de stroboscoop, eindelijk de goede afstelling
gevonden...
Misschien wist je het al, maar zorg bij deze ontsteking altijd voor een "R"-bougie en een ontstoorde dop; verder kun je het cdi-kastje het best zo ver mogelijk van de bougie af monteren; anders heb je kans op overslaan.
Weet het! Deze ervaring heb ik een paar jaar terug al opgedaan toen we voor het eerst met een digitale ontsteking aan de slag gingen...
CDI-Kastje spreekt voor zich, hoogspanning en microelectronica hoort niet naast elkaar.... Maar probleem was al opgelost, handleiding klopt niet...

Malossimhrfreak
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#63 Bericht door Malossimhrfreak » 01 mar 2009, 10:18

@ snel: van welk type Peugeot scooter/brommer is die krukas in het watergekoelde Puchblok, ik wil namelijk ook een scootercilinder op mijn blokje gaan bouwen.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#64 Bericht door Robert1 » 01 mar 2009, 11:43

Malossimhrfreak schreef:@ snel: van welk type Peugeot scooter/brommer is die krukas in het watergekoelde Puchblok, ik wil namelijk ook een scootercilinder op mijn blokje gaan bouwen.
Gezien de kick van ruim een jaar kan je Snel denk ik beter even een PB'tje sturen :) .

Malossimhrfreak
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:20
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#65 Bericht door Malossimhrfreak » 01 mar 2009, 12:05

Ik had snel al een mailtje gestuurd, maar tot op heden geen reactie gekregen.

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#66 Bericht door Louwe » 17 mar 2009, 22:27

Malossifreak, stuur mij anders even een PM met wat je wil weten.

Gezien het topic toch gekicked is (en nu even een extra bumpje), zal ik eens vertellen wat het geworden is.

Ik ben vorig jaar bij Emot geweest, waar ik veel inspiratie heb opgedaan. Ook met KJ bij een aantal mensen geweest voor wat inside info.

Echter: Omdat ik een watergekoelde cilinder heb waarvoor een plaat op het carter gelast moet worden, zit je met de ruimte voor het gat, die is er niet. Ook de grondplaat maken is lastig.

Alle tekeningen (ontwerp) heb ik nog, plus de destijds aangeschafte materialen. Ik bouw nu een 70cc "raceblok" waar een membraaminlaat op zit, in combi met een origineel voor puch gemaakte 70cc (k-star). Hiermee wil ik toch eens de roterende inlaat testen. Gewoon kijken of ik het werkend kan maken... heb at the moment alleen meerdere projectjes liggen die af moeten.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#67 Bericht door snel » 17 mar 2009, 23:14

Malossimhrfreak schreef:Ik had snel al een mailtje gestuurd, maar tot op heden geen reactie gekregen.
lijkt me sterk...

Peugeot 103 racing krukas.

Gebruikersavatar
bartarie
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 jan 2006, 13:53
Locatie: achterveld
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#68 Bericht door bartarie » 24 mar 2009, 21:48

Nu we toch bezig zijn,

Hoe kun je zon gietstukje makkelijk maken ik heb nog een oud carterdeel geen probleem maar hoe smelt je dat? is het een keertje tijd voor een how-to? kun je zelf een stalen smeltkroes maken en het daar in smelten en dan gieten? waarmee stook je de kroes heet genoeg op is voor mij ook een grote vraag help! wie kan verheldering brengen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#69 Bericht door TonK » 24 mar 2009, 22:04

Stoken met een acetyleen/zuurstof (autogeen dus) douchebrander. :idea:

Echt nodig is zo'n gietstuk niet, bij de Hemeyla blokjes werd deze ruimte gevuld met Devcon, daar heeft half N.L. mee geraced.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#70 Bericht door snel » 24 mar 2009, 23:14

bartarie schreef:Nu we toch bezig zijn,

Hoe kun je zon gietstukje makkelijk maken ik heb nog een oud carterdeel geen probleem maar hoe smelt je dat? is het een keertje tijd voor een how-to? kun je zelf een stalen smeltkroes maken en het daar in smelten en dan gieten? waarmee stook je de kroes heet genoeg op is voor mij ook een grote vraag help! wie kan verheldering brengen? Alvast bedankt.
Gietstukje is duurzamer als Devcon ,maar ook meer werk.
En ook het gietstukje word gewoon ingeplakt met Devcon.

Ik gebruik een roestvrijstalen grote soeplepel als smeltkroes.
Vastklemmen aan zijn eigen handvat in de bankschroef.
Gaat prima...! Kleine stukjes tegelijk toevoegen ,en met heel dunne stukjes beginnen.

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#71 Bericht door Louwe » 25 mei 2009, 12:09

En daar zijn we weer!

Ik ben er nog steeds een beetje mee bezig. Nog niks concreets, maar ben nu wel een plan aan het uitdenken. Misschien maak ik het pas over 5 jaar, maar dan weet ik in elk geval hoe ik het moet maken. Hiervoor heb ik nog een paar vragen.

Goed, het komt aan de onstekingskant. Een grondplaat en een deksel. Nu heb ik een paar ontwerpvraagjes. Bij een puch zit er aan de ontstekingskant een "uitstulping" met een lager en keerring. Nu zit ik een beetje met die keerring.. Hier een plaatje hoe het ongeveer zit: (een doorsnede van bovenaf gezien)

Afbeelding

Op deze manier blijft de keerring zitten in het blok, en komt er een soort van "inham" in de grondplaat om het uitstulpsel heen. Deze dicht af met een o-ring.

Het kan ook anders, het uitstulpsel vlak frezen met de montagepunten, en de keerring in de grondplaat opnemen. Deze dicht ook weer af met een o-ring.

Afbeelding

Wat is volgens jullie het beste?


Vraagje 2: De afdichting van het deksel op de krukas. Dit zal ook met een keerring moeten gebeuren. Kwestie van een conisch busje draaien, die de keerring in het deksel afsluit? Zie plaatje:

Afbeelding

Dan nog een vraag over het zeskantje.. is zijn enige functie het laten ronddraaien en fixeren van de schijf? En komt zo`n zeskantje bij een kriedler op het conische deel van de krukas? Dat zou mooi zijn, want de conischiteit van een puch krukas is hetzelfde namelijk. Dan nog kan de plaats van het zeskantje verschillen van een kreidler tov een puch natuurlijk, ik weet niet hoever de "grondplaat" van een kreidler uitsteekt, en hoeveel bij een puch. Maar: mocht het zo zijn, dan word het er waarschijnlijk niet moeilijker van :wink: Anders moet ik er zelf 1 gaan maken..

Nouja, dit zijn een beetje de ontwerp-probleempjes die ik tegenkom. Het dimensioneren kan eigenlijk pas als je weet waar het zeskantje en dergelijke komt te zitten.

snellejelle
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 apr 2007, 20:17
Locatie: Zuidwolde, Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#72 Bericht door snellejelle » 25 mei 2009, 13:43

bij een kreidler word alles weggefreest ook het stuk voor de keerring, je houd een heel dun randje over tussen de krukaslager en de deksel waar de schijf op loopt, de keerring hoeft er niet tussen die kun je in het deksel zetten en zo zit alles dicht. ( Bij mij op de kreidler wel )

ik hoop dat je hier wat aan hebt....

Gr

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#73 Bericht door snel » 25 mei 2009, 18:29

Die Keerring MOET er niet in zitten.

snellejelle
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 apr 2007, 20:17
Locatie: Zuidwolde, Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#74 Bericht door snellejelle » 25 mei 2009, 20:31

hier zie je hoe de zeskant op de krukas komt, deze zit vlak tegen het lager aan.

de keerring zit dus alleen in de buitenste deksel, de keerring hier is dezelfde maat als de uitgaande as van kreidler, ik weet niet of het helemaal past op puch.
de keerring loopt op het conische gedeelte van de as, maar dat maakt niet veel uit, zoiets kun je wel snel vervangen..
Bijlagen
kreidler 043.jpg
kreidler 043.jpg (45.1 KiB) 15620 keer bekeken
kreidler 051.jpg
kreidler 051.jpg (38.3 KiB) 15620 keer bekeken
kreidler 041.jpg
kreidler 041.jpg (35.35 KiB) 15622 keer bekeken

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#75 Bericht door freaky_ferry » 25 mei 2009, 21:36

het valt nog niet mee om een blokje roterend te maken, veel info vergaren, en eerst proefjes doen op een oud carter, dit is iets anders, maar heeft er wel mee te maken :beer
Bijlagen
012.jpg
012.jpg (79.72 KiB) 15584 keer bekeken

Plaats reactie