Powerbox berekenen excel sheet
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Powerbox berekenen excel sheet
heej luitjes
Omdat Bimotion voor sommige nogal ingewikkeld is heb ik even een Nederlandse excel sheet gemaakt, om de inhoud, slanglengte en slangdiameter van een powerbox te berekenen.
Opbouwend comentaar en foutjes of verbeteringen zijn welkom
Download linkje:
http://rapidshare.com/files/299280049/P ... .xlsx.html
Thnx to ralph voor de layout
Omdat Bimotion voor sommige nogal ingewikkeld is heb ik even een Nederlandse excel sheet gemaakt, om de inhoud, slanglengte en slangdiameter van een powerbox te berekenen.
Opbouwend comentaar en foutjes of verbeteringen zijn welkom
Download linkje:
http://rapidshare.com/files/299280049/P ... .xlsx.html
Thnx to ralph voor de layout
- Bijlagen
-
- Powerbox Berekenen1.xls
- (22.5 KiB) 593 keer gedownload
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bedankt, maar euh, werk dit nu wel goed?
Op basis van de gegevens die je invult constateer ik dat er geen rekening wordt gehouden met volume en vorm van het inlaatkanaal en spruitstuk.
Noch de plek waar de aansluiting voor de slanggeplaatst wordt.
Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen een membraan en een zuigergestuurde. En dan zijn er eigenlijk nog meer variabelen, tot en met de uitlaat aan toe.
En omdat slangetjes en potjes in een handomdraai te wisselen zijn....
Op basis van de gegevens die je invult constateer ik dat er geen rekening wordt gehouden met volume en vorm van het inlaatkanaal en spruitstuk.
Noch de plek waar de aansluiting voor de slanggeplaatst wordt.
Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen een membraan en een zuigergestuurde. En dan zijn er eigenlijk nog meer variabelen, tot en met de uitlaat aan toe.
En omdat slangetjes en potjes in een handomdraai te wisselen zijn....
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Ja ik heb de formules van yamaha gebruikt die ook in bimotion gebruikt worden. Die variabelen die je noemt wordt inderdaad geen rekening mee gehouden, ik beschik niet over de formules om dat erin te verwerken. Ik denk dat dat een kwestie van uitproberen is en dat de uitkomsten meer een richtlijn zijn, net als een expansie uitlaat.
Als iemand weet hoe deze variabelen die eddy noemt er nog in te verwerken zou ik zeggen laat je horen
Als iemand weet hoe deze variabelen die eddy noemt er nog in te verwerken zou ik zeggen laat je horen
-
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is
Laatst gewijzigd door Tijmen104 op 30 okt 2009, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
- Locatie: gulpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Tijmen104 schreef:uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is
als standaart waarde zou ik beginnen met een potje met 100cc inhoud, 10mm slang en de lengte tussen de 10-15cm nemen. als je die waardes aanhoud en je bouwt het erop zal je waarschijnlijk al direct verbetering merken.
en het flauwe is aan die dingen dat ze ook nog eens bijna niks kosten, goedkoop opvoeren dus
misschien iets voor bij mij...
groetjes christophe
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Tijmen104 schreef:uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is
als standaart waarde zou ik beginnen met een potje met 100cc inhoud, 10mm slang en de lengte tussen de 10-15cm nemen. als je die waardes aanhoud en je bouwt het erop zal je waarschijnlijk al direct verbetering merken.
Is dat een beetje vergelijkbaar met de powerboxen die 20-25 jaar geleden voor Honda (MT/MB) geleverd werden?
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
de powerboxen die in de handel zijn hebben vaak erg vreemde maten ( extreem dunnen slangetjes ) dus of dat wat is?? beter zelf wat maken.en het flauwe is aan die dingen dat ze ook nog eens bijna niks kosten, goedkoop opvoeren dus
misschien iets voor bij mij...
Geen idee wat voor maten die hadden. 20 jaar geleden was ik er nog niet eensIs dat een beetje vergelijkbaar met de powerboxen die 20-25 jaar geleden voor Honda (MT/MB) geleverd werden?
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Dan koop je zo'n uit de winkel powerbox ,en ros je gelijk een groot gat erin ,met een fatsoenlijke slang erop. (iets van 8-10mm)
Voordeel tov. vroegâh ,toen maakten we ze van uitgeholde ouwe motorfietsbobines (staafbobines)
Nu kun je dat zo kopen.
Of het een pk scheelt weet ik (nog) niet ,maar de motor reageert er wel degelijk op. Wij hadden vroegâh geen testbank...
Voordeel tov. vroegâh ,toen maakten we ze van uitgeholde ouwe motorfietsbobines (staafbobines)
Nu kun je dat zo kopen.
Of het een pk scheelt weet ik (nog) niet ,maar de motor reageert er wel degelijk op. Wij hadden vroegâh geen testbank...
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Zeer goede toevoeging fokko! Ik weet dat jij best veel ervaring hebt met powerboxen, maar wat vind jij van de waardes die uit de excel komen? Komen die ongeveer overeen met de praktijk?fokko schreef:Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.
- RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Je vergeet nog één ding. Nadat je je powerbox aanpast moet je je sproeierbezetting ook aanpassen. Een powerbox heeft namelijk enorm veel invloed op het benzinemengsel. Dus alleen te vergelijken met hetzelfde mengsel.... Lambdasonde nodig dus. Geen lambda?? Niet te testen...fokko schreef:Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.