boosterpoorten maken.

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
junior_tuner
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jun 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

boosterpoorten maken.

#1 Bericht door junior_tuner » 01 jan 2008, 19:44

ik ben al een tijdje over boosterpoorten aan het nadenken, ik hoor dus van verschillende mensen dat het heel erg moeilijk en nauwkeurig werk is, nouja dat kan ik natuurlijk begrijpen. dus ik heb het zelf is geprobeerd in een oude allu maxi cilinder, en het beviel me best het was niet snel gebeurd ofzo maar ik vond het redelijk snel gebeurd.
ik heb eerst alles afgetekent in de cilinder met een rode stift, en toen voorzichtig frezen en rommelen tot ze erin zaten.
natuurlijk is dit maar een beetje hobby enzo, maar ik wil er ook een keer serieuze boostertjes in maken in mn goeie cilinder zegmaar.
dus ik was nog wat info aan het zoeken en vergelijken op internet, en toen kwam ik een klein stukje tekst tegen, en daar stond dat het toch wel heel ingewikkeld was om het precies te brekenen en te meten en maken.
er stond dat het onder een bepaalde hoek moest en op een speciale plaats in de cilinder bij zoveel procent en weet ik veel.
maar wat weten jullie hierover dus over de hoek en de plaats zegmaar.
op internet is het niet duidelijk te vinden,ik hoef ook niet perse maten ofzo, want daar heb ik waarschijnlijk toch niet zoveel aan ik wil er gewoon achter komen hoe je aan maten kan komen

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door snel » 01 jan 2008, 19:52

Er word teveel gel*ld op internet.
Zoals alles bestaat er ook voor een boosterpoort een ideaalmodel.
Alleen zal dat per situatie anders zijn.
Die berekenprofessoren op internet komen meestal ook niet verder dan een volgekladderd stuk papier.
Vergooi daar je tijd niet mee.
Maak gewoon lekker je poortjes. Zorg dat ze naar boven geen haakse rand hebben ,laat ze richting bougie wijzen. Maak ze net even lager dan de hoofdpoorten. En zorg dat de gaten in de zuiger niet in de inlaat uitkomen.

junior_tuner
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jun 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door junior_tuner » 01 jan 2008, 21:25

kijk hier hebben we al wat aan,
ik ga deze cilinder gewoon uitproberen op mn puchje en dan ga ik denk ik de volgende cilinder hem proberen nét onder een andere hoek te zetten en kijken wat het resultaat dan is,ik denk ook dat het gewoon bullshit is met die berekenaars, maarja je wéet nooit natuurlijk.
of er is mischien wel een soort standaard maat voor.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door freaky_ferry » 03 jan 2008, 17:15

wil het een beetje lukken :?:

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Bolle Aad » 03 jan 2008, 18:42

A :arrow: Zorg dat ze naar boven geen haakse rand hebben ,


B :arrow: Maak ze net even lager dan de hoofdpoorten.

================================================

Misschien dat Martijn ,op deze twee punten ons iets kan vertellen

(a) ik neem aan :-k dat hij dus geen braam bedoelt ,
maar waarom moet het dan rond als poort vorm

(b) Kheb ook wel begrepen
(zoveel kennis heb ik ik er 00k weer niet van :oops:
dat bij sommige tweetakten er - juist - weer hogere boosters worden toegepast ( tweetakt Jappie`s )


Nu zal niet alles te verklaren zijn ,in de duistere wereld :P van Otto motor
maar mocht er ,n theorie of ervaring achter zitten ,
hoor ik het graag toch nog svp.

.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door snel » 03 jan 2008, 23:43

Is wat lastig in woorden te vangen.

A.
De bovenkant van die poortjes mag wel een rechte streep zijn gezien vanaf de zuigerbodem. Hoeft dus niet naar het midden in een punt te lopen.
Dit zie je vaak ,gewoon omdat het makkelijker te maken is ,zit dus verder niks achter.
Er zijn italiaanse cilinders waar de booster een vierkante kuil met haakse wanden is. Dat is niet goed bij de bovenste ,want die moet een spoelrichting hebben. En dat is grofweg richting bougie.
Hoe je het gat in de zuiger hakt moet je zelf weten. Als het maar heel blijft en niet naar de inlaat toe opent.

B.
Ja dat vind je in sommige tweetaktboeken terug. Die boeken zijn van begin tot midden jaren 80 en toen was dat net in de mode.
Zal best ergens goed voor zijn ,maar het is nu bij iedereen die hard gaat weer uit de mode. Dus weg ermee..vergeten.
Zelfde geld voor koppen zonder squishrand. Was toen ook in de mode ,is nu weer uit de mode. Is allemaal ergens goed voor ,maar meestal niet aanbevelenswaardig.

Plaats reactie