Foekema Symmetric two-stroke after one year

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#376 Bericht door Luc » 16 dec 2010, 13:19

rikus schreef:

Beste Luc,

Vooraf:

Ja, ik heb de 15 pagina's gelezen
Nee, ik heb niet alles wat in die 15 pagina's is geschreven kunnen onthouden.

Dat je al over die spiraal vorm had geschreven heb ik dus gemist, evenals over de
eenzijdige carburateur.Zal dat weer even opzoeken in de pagina's.

Toch ben ik het idee dat het spoelproces niet gaat zoals jij in je gedachten hebt.Ik heb weer een simpel schetsje
bijgevoegd.
In positie 1 gaat de spoelpoort net open en de gassen komen elkaar netjes in het midden tegen en moeten
omhoog, want de zuiger zit eronder.
In positie 2 is de zuiger halverwege de poort en de gassen gaan gedeeltelijk omhoog, maar worden ook naar beneden
gericht doordat de zuiger naar beneden gaat en een zuigende werking op de gassen heeft.
In positie 3 is de zuiger onderin, een gedeelte van de gassen is omhoog gegaan en door de zuigende werking van
de uitlaat daarin gegaan.Maar een gedeelte van de verse gassen zit wervelend boven de zuigerbodem.
Mogelijk hebben die wervelingen ook invloed op de gasstroom van de verbrande gassen, zeker als de binnenkomende
gassen elkaar niet in het midden ontmoeten.

Je bent al jaren met jouw idee bezig en hebt natuurlijk alles al overdacht.Maar er moet toch iets zijn waar je
overheen kijkt, anders had jouw motor al iedereen verslagen.
Ik probeer je gewoon te helpen met mijn opmerkingen en niet om je te irriteren met weer een allang geleden
bespoken idee.

Rikus
Leuk dat je mee wilt denken, maar die zijn er al vele honderden geweest en van over de hele wereld. Je moet begrijpen dat ik niet met al die mensen in discussie heb kunnen gaan. De enige met wie ik echt gecorrespondeerd heb is Jan Thiel, de rest kon ik zo weer vergeten.

Ik weet wat aan mijn systeem mis is en hoe het gecorrigeerd moet worden, dat wist ik direct na de eerste proefstarts in maart 2008.
Maar of ik het 100% goed zal krijgen is blijft voorlopig nog een vraag.
Ook elders is men actief om een goed werkend prototype te maken, maar ook zij zullen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen oplopen.
Het is een kwestie van tijd en de meeste mensen zijn erg ongeduldig.

De schetsen die die jij gemaakt heb zouden kunnen kloppen als de gassen net zo langzaam naar binnen komen als dat de zuiger omlaag gaat.
Maar kennelijk heb je geen idee hoe snel die gassen werkelijk gaan, dat is namelijk subsonisch en dat geldt op alle plaatsen in het hele 2T proces.

Gr.Luc

rikus
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2010, 01:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#377 Bericht door rikus » 17 dec 2010, 02:42

Hallo Luc,

we hoeven dus niet meer met je mee te denken, want je weet al wat je ontwerp
probleem is.


Volgens mij gaan de gassen altijd subsonisch door het carter of spoelpoorten heen, want dat is
het gebied van 0-340meter/sec.

Rikus

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#378 Bericht door Luc » 17 dec 2010, 10:18

Rikus, als je het begin gelezen hebt, dan weet je ook dat ik het FST nog niet bekend had willen maken. Maar dat ik door de omstandigheden min of meer wel gedwongen werd.
Als je een dergelijk ontwerp kan bedenken dan weet je ook waar de problemen zitten.
Na het bekendmaken van het FST wilde ik ook zo snel mogelijk een draaiend ontwerp hebben en dat is 3maanden later ook gelukt.

Hierop heb ik ontzettend veel leuke reakties gekregen en ook veel goed bedoeld meedenken zoals jij nu doet.
Tegen die mensen zeg vaak als je het goed weet, bouw het dan gewoon en probeer het beter te doen dan mijn eerste prototype.

Ik heb van Jan Thiel veel goede informatie gehad, maar geen nieuwe informatie m.b.t. tot het FST. Wel was zijn zienswijze t.a.v. FST en de problemen hierbij exact gelijk aan de mijne.
De meeste kans voor een goed werkend systeem kan van de 'concurent' FOS komen. Daar hoor je niet veel van, ik ook niet, maar zo hoort het ook, want ook zij zitten niet op goedbedoeld meedenken van derden (ook niet van mij) te wachten. Bovendien hebben dergelijk mensen veel meer vernieuwende ideën en hebben daar ook tijd voor nodig wat weer vertragend zal werken, dat geldt ook voor mij.

De mensen die goed weten hoe een 2t functioneert en het daarom ook zelf hebben kunnen bedenken, moeten ook in staat geacht worden het zelf te kunnen maken.
Als je het goed doet dan zal de winst behoorlijk groot zijn, maar ik zeg erbij dat het ook een heel kritisch ontwerp is waarbij de geringste afwijking het resultaat zal verslechteren.
Ik zou zeggen succes met jouw FST.

Gr. Luc

Highspeed
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#379 Bericht door Highspeed » 01 mei 2012, 19:54

Sorry my english is not good.


2. Example is not so bad. (model engine), but no for race engine.


1.Example is a combination of double Crossing flow (example 2) and FST. Better Solution ?


The piston-nose is for a better flow, but unfortunately a bad combustion chamber. Therefore double-Ignition.
Bijlagen
2-Stroke--Engine B.JPG
2-Stroke--Engine B.JPG (61.08 KiB) 10705 keer bekeken
Querstromspülung 2.JPG
Querstromspülung 2.JPG (27.36 KiB) 10715 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#380 Bericht door Luc » 01 mei 2012, 22:06

Well it should work in that way, but I would not do it.
Because a piston in that shape, is not acceptable for racing, which also applies to the combustion chamber.
The FST should run over 18k rpm.

Gr. Luc

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#381 Bericht door SwiffMeister » 21 mei 2012, 14:36

Luc, nog vorderingen gemaakt? Of staat het nog steeds op een laag pitje?
Ik zag op een ander forum foto's van FOS met een gegoten cilinder met poorten rondom.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#382 Bericht door TonK » 21 mei 2012, 20:19

Die FOS cilinder is niet gegoten maar gemaakt d.m.v. ............. klik.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#383 Bericht door Luc » 21 mei 2012, 22:47

Ja nog steeds, te druk met andere projecten.
Ik wacht ook op de resultaten van FOS, hij heeft idd hele mooie cilinders laten laserprinten.
De oorspronkelijke uitdaging was "als eerste het symmetric system te laten lopen", dat werd de FST maart 2008.
Daarna werd de uitdaging wie als eerste een echt goed presterend systeem heeft en dat is nog even wat anders.
Geen eenvoudige opgave, maar ik heb nog steeds hoop dat het gaat lukken.
Ik ga er zeker meer door, want in de loop der tijd zijn er nog ideeën genoeg bijgekomen om het wel te laten slagen.
Of de mooie FOS cilinders wel goed gaan is voor mij nog maar zeer de vraag voor zover ik van de plaatjes kan beoordelen.
We gaan het zien??

Groet,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#384 Bericht door Luc » 03 sep 2012, 14:23

Inmiddels heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen, dat Rotax deze nieuwe spoelwijze in 1989/1990 ook al geprobeerd heeft en er niet in geslaagd is het goed werkend te krijgen.
Goed om dit te weten, maar uiteraard betekent dit niet voor mij dat ik het project daarom nu zal beëindigen.
In feite wordt de uitdaging alleen maar groter, maar wel met de gedachte als het me niet lukt, dan hoef ik me er ook weer niet zo erg voor te schamen.
Ik hoop wel dat Frits er ook zo over denkt.

Het klopt dus wel wat ik bij de start van dit topic al schreef:
Luc schreef:Op zich is het niet ingewikkeld om te bedenken, maar de uitvoering is bepaald niet eenvoudig te doen en dat is ook de reden, dat ik er nog steeds niet aan begonnen ben. Ik heb ook de indruk, doordat het niet zo ingewikkeld is, dat het ooit wel ergens eerder gemaakt moet zijn. Want er is in de loop der jaren ontzettend veel geëxperimenteerd op 2T gebied. Maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen. Onlangs hoorde ik wel van goede bekenden dat ook zij jonge mensen kenden die bezig zijn met een nieuw 2T systeem.
gr. Luc

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#385 Bericht door snel » 05 sep 2012, 21:33

Luc schreef:Ja nog steeds, te druk met andere projecten.
Ik wacht ook op de resultaten van FOS, hij heeft idd hele mooie cilinders laten laserprinten.
De oorspronkelijke uitdaging was "als eerste het symmetric system te laten lopen", dat werd de FST maart 2008.

Groet,
Luc
Hier is intussen een kleine maar belangrijke correctie nodig.
Het was niet FOS en ook niet FST ,want het gebeurde al in de 20er jaren.
De firma DOLF verkocht een tijdje motorfietsjes met 10 spoelkanalen ,10 uitlaatpoorten en een roterende inlaat.
De cilinder was symmetrisch opgebouwd en de uitlaatpoorten kwamen uit op een links- en een rechts gemonteerde uitlaatpijp.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#386 Bericht door Luc » 06 sep 2012, 10:27

Dank je Martijn,
Dat het niet nieuw was wisten we inmiddels al:
- Russiche 3cc motortjes 1950-1960
- van een patent in 1989
- testen bij Rotax in 1989/1990
- firma Dolf (laatste aanvulling)

Martijn, heb je er foto's van of een gedateerde beschrijving, zou wel leuk zijn?

Wikipedia:
Dolf is een historisch motorfietsmerk, geproduceerd door Maschinenfabrik Stein AG, Frankfurt/Main 1922 - 1925. Duits merk waarvan de motorfietsen tot de beste en snelste tweetakten van de jaren twintig gerekend worden. Het belangrijkste model had een 144cc-blokmotor met 8 overstroom- en uitlaatkanalen en een conische inlaatschijf.

Wellicht komen er nog meer, langzaam wordt wel duidelijk dat het talloze keren geprobeerd moet zijn, wat ik ook verwacht had.
De kans van slagen lijkt daarom steeds minder te worden, want kennelijk is het niemand gelukt om het goed lopend te krijgen.
Maar als je de motor hebt liggen en je ziet nog iets aan kansen, dan ga je die toch proberen.

Gr. Luc

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#387 Bericht door snel » 06 sep 2012, 18:38

Tsja ...ik vermoed ook wat mogelijke onvoorziene haken en ogen.
Maar in ieder geval schijnt het DOLF enigszins gelukt te zijn ,maar dit was natuurlijk in een tijd dat alles nog in de kinderschoenen stond.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#388 Bericht door Luc » 06 sep 2012, 18:53

snel schreef:Tsja ...ik vermoed ook wat mogelijke onvoorziene haken en ogen.
Maar in ieder geval schijnt het DOLF enigszins gelukt te zijn ,maar dit was natuurlijk in een tijd dat alles nog in de kinderschoenen stond.
Onvoorzien wil ik zeker niet zeggen, hooguit misschien wat onderschat.
Mijn proefmodel draaide ook na 3 maanden en ik denk meer toeren dan die van Dolf in de jaren 20.
En die Russische 3cc motortjes hadden geen expansie uitlaten, dan is het betreffende probleem ook afwezig.

Bij laag toeren en zonder expansie uitlaten kun je het gewoon goed draaien krijgen, maar wel met zeer laag vermogen.
Maar om het juiste vermogen eruit te halen, moet dit systeem meer dan 18k draaien en dan wordt het een ander verhaal.

Maar wie weet komt het nog....., ik weet dat het in elk geval beter kan dan wat ik tot nu toe heb gedaan.
Of die verbetering voldoende zal zijn blijft natuurlijk na al deze berichten zeer twijfelachtig.
Met name de mislukte testen door Rotax, waarvan je mag verwachten dat ze er alles aan gedaan hebben.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#389 Bericht door fantast » 21 nov 2015, 15:38

even een schop geven aan dit topic
nog nieuwe ontwikkelingen Luc?

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Foekema Symmetric two-stroke after one year

#390 Bericht door pax00l » 16 dec 2015, 00:06

Ik denk dat Luc meer met een ander gebeuren mee aan het denken is,te minste als ik dat daar goed lees.

Plaats reactie