Inkorten voorvork
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Marinus, dat is niet wat ik probeer te vertellen. Kan het alleen niet helemaal onder woorden brengen om het uit te leggen aan bijv. danahi.marinus schreef:Niekjuh,....
Vind het moeilijk om er nogmaals op in te gaan,...want de welles nietes vehalen schiet niemand iets mee op en brengt mensen alleen maar in onzekerheid en zeker over een onderdeel dat het direkte rijwielgedeelte betreft en dus de veiligheid.
Niekjuh,.....er word nergens aangetrokken je kijkt gewoonweg verkeerd tegen de werking en constructie aan.
Draai de onderste M7 boutjes eruit en vevang deze (voor de test) rubber dopjes vul de vork met olie.........en helemaal niets,.. hij komt niet omhoog of hij zakt niet.
Het enige wat je doet is een stukje van de tafelpoot afzagen.
De boutjes dienen alleen om de boel te centreren en natuulijk het sap binnen te houden.
Marinus
Ik snap wel degelijk wat de werking is en wanneer er wat wordt aangepast wat daar dan de gevolgen van zijn.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Lampje,...
Als je onderdelen niet te veel lekken zal bij inveren de druk in de onderpoot toe nemen,..de enige onsnapping voor je olie zijn de gaatjes en dan door het buisje omhoog.
Dus de diameter van de gaatjes is van invloed op je demping.
Het toepassen van de voorgeschreven vorkolie is slechts een vingerwijzing.
Je kunt veel beter, als het om demping en traagheid met de dikte van de olie wat proberen.
Dit is ook een goede manier om tijdelijk kleine lekken te compenseren.
Eigenlijk is een vork van een Kreidler niet best,...maar is er een redelijk ding van te maken waar je ook wat harder mee kunt sturen.
Een topper zal het nooit worden.
Inkorten heeft wel wat bij komende voordelen teminste als veel stuurt.
De balhoofdhoek is wat gunstiger om te sturen en de vork word wat stijver.
Marinus
Als je onderdelen niet te veel lekken zal bij inveren de druk in de onderpoot toe nemen,..de enige onsnapping voor je olie zijn de gaatjes en dan door het buisje omhoog.
Dus de diameter van de gaatjes is van invloed op je demping.
Het toepassen van de voorgeschreven vorkolie is slechts een vingerwijzing.
Je kunt veel beter, als het om demping en traagheid met de dikte van de olie wat proberen.
Dit is ook een goede manier om tijdelijk kleine lekken te compenseren.
Eigenlijk is een vork van een Kreidler niet best,...maar is er een redelijk ding van te maken waar je ook wat harder mee kunt sturen.
Een topper zal het nooit worden.
Inkorten heeft wel wat bij komende voordelen teminste als veel stuurt.
De balhoofdhoek is wat gunstiger om te sturen en de vork word wat stijver.
Marinus
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Kijk dat is de eerste die zich dat afvraagt
De ring is niet onderbroken, de onderpotten zijn er niet vanaf geweest.
De onderpotten zijn ook niet korter.
Vanavond het voorspatbord gemaakt dat ik eerder had ontworpen.
Gewoon vrezelijk geil geworden,....alle nieuwe onderdelen vervaardigd uit en van ori delen,....dus anders maar toch een beetje ori.
Verder is de klomp ijzer waar je je klompen opzet verdwenen en deze opnieuw gecontrueerde steunen staan 100mm. naar achteren en hoger.
Verder nieuwe eigen ontworpen cickstarter (uit van Veen) een korter rempendaal, kortere versn.pook en alle andere steunen zijn ook opnieuw ontworpen en geanodiseerd.
Op mijn rest.topic zal ik over een week of 3 de foto's posten.
Marinus
De ring is niet onderbroken, de onderpotten zijn er niet vanaf geweest.
De onderpotten zijn ook niet korter.
Vanavond het voorspatbord gemaakt dat ik eerder had ontworpen.
Gewoon vrezelijk geil geworden,....alle nieuwe onderdelen vervaardigd uit en van ori delen,....dus anders maar toch een beetje ori.
Verder is de klomp ijzer waar je je klompen opzet verdwenen en deze opnieuw gecontrueerde steunen staan 100mm. naar achteren en hoger.
Verder nieuwe eigen ontworpen cickstarter (uit van Veen) een korter rempendaal, kortere versn.pook en alle andere steunen zijn ook opnieuw ontworpen en geanodiseerd.
Op mijn rest.topic zal ik over een week of 3 de foto's posten.
Marinus
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Dat moet ik denk ik toch toegeven dat ik daar fout zat, als ik het nu weer bekijk zie ik idd dat dat niks aan de veerspanning doet. De ruimte waar de veren inzitten worden immers niet kleiner.danahi schreef:Volgens mij is er maar een die denkt het te begrijpen, maar die kan/durft/wil het niet uitleggen.
@Niek, niet om jou aan te vallen hoor, maar volgens mij snap je het niet helemaal. Er verandert helemaal niets aan de veerspanning als je de zuigerstang inkort.
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Dus als ik het goed begrijp heb je de bestaande bevestiging voor het voorspatbord er afgeslepen of iets in die richting en vervolgens glad gemaakt en een ring gepakt/gemaakt en die boven aan de poten geplaatst?marinus schreef:Kijk dat is de eerste die zich dat afvraagt
De ring is niet onderbroken, de onderpotten zijn er niet vanaf geweest.
De onderpotten zijn ook niet korter.
Vanavond het voorspatbord gemaakt dat ik eerder had ontworpen.
Gewoon vrezelijk geil geworden,....alle nieuwe onderdelen vervaardigd uit en van ori delen,....dus anders maar toch een beetje ori.
Verder is de klomp ijzer waar je je klompen opzet verdwenen en deze opnieuw gecontrueerde steunen staan 100mm. naar achteren en hoger.
Verder nieuwe eigen ontworpen cickstarter (uit van Veen) een korter rempendaal, kortere versn.pook en alle andere steunen zijn ook opnieuw ontworpen en geanodiseerd.
Op mijn rest.topic zal ik over een week of 3 de foto's posten.
Marinus
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
lampie schreef:als er geen olie in zit en je rijdt van een hoge stoeprand dan wordt er wel eens aan getrokken. die lekkere knal die je dan hoort.
maar niemand een idee over mijn vraag iets eerder?
Bovenstaande staat ergens in het begin van dit topic. De olie stroomt dan minder makkelijk door die gaatjes heen, dus zou hij stugger moeten zijn.[/quote]Ik heb 'm ook ietsje stugger gemaakt door de gaatjes in het onderste pijpje 3mm te boren ipv 4mm.
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
O ik dacht dat je alleen de gaatjes wilde verkleinen.lampie schreef:was ook al bezig met het bedenken hoe in te korten voor en achter. kwam ook precies op het goede moment dit topic. maar denk dat het onderaan afzagen en dan nieuwe draad in tappen en gaatjes boren wordt.
Zelf ga ik denk ik lekker dikke olie gebruiken, inkorten vind ik niet echt nodig.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Inkorten voorvork
Hallo ik wil mijn voorvork iets inkorten maar weet niet precies hoeveel cm.
Kan iemand mij vertellen hoeveel cm korter goed is.
Zat zelf aan 2 a 2.5 cm korter te denken.
Alvast bedankt.
Gr Frank
Kan iemand mij vertellen hoeveel cm korter goed is.
Zat zelf aan 2 a 2.5 cm korter te denken.
Alvast bedankt.
Gr Frank
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Inkorten voorvork
2,5cm a 3 cm inkorten, 1 gaatje maken ipv 2, eventueel een moer boven op de veer voor meer veerspanning.
Inhoud van aantal cc olie ook iets aanpassen
Inhoud van aantal cc olie ook iets aanpassen