Inkorten voorvork

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#76 Bericht door lampie » 04 feb 2010, 14:28

als er geen olie in zit en je rijdt van een hoge stoeprand dan wordt er wel eens aan getrokken. die lekkere knal die je dan hoort. :mrgreen:

maar niemand een idee over mijn vraag iets eerder?

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#77 Bericht door Niekjuh » 04 feb 2010, 17:19

marinus schreef:Niekjuh,....

Vind het moeilijk om er nogmaals op in te gaan,...want de welles nietes vehalen schiet niemand iets mee op en brengt mensen alleen maar in onzekerheid en zeker over een onderdeel dat het direkte rijwielgedeelte betreft en dus de veiligheid.

Niekjuh,.....er word nergens aangetrokken je kijkt gewoonweg verkeerd tegen de werking en constructie aan.
Draai de onderste M7 boutjes eruit en vevang deze (voor de test) rubber dopjes vul de vork met olie.........en helemaal niets,.. hij komt niet omhoog of hij zakt niet.

Het enige wat je doet is een stukje van de tafelpoot afzagen.
De boutjes dienen alleen om de boel te centreren en natuulijk het sap binnen te houden.


Marinus
Marinus, dat is niet wat ik probeer te vertellen. Kan het alleen niet helemaal onder woorden brengen om het uit te leggen aan bijv. danahi.
Ik snap wel degelijk wat de werking is en wanneer er wat wordt aangepast wat daar dan de gevolgen van zijn.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#78 Bericht door marinus » 04 feb 2010, 22:17

Dan is het goed :D

Marinus

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#79 Bericht door marinus » 04 feb 2010, 22:33

Lampje,...

Als je onderdelen niet te veel lekken zal bij inveren de druk in de onderpoot toe nemen,..de enige onsnapping voor je olie zijn de gaatjes en dan door het buisje omhoog.
Dus de diameter van de gaatjes is van invloed op je demping.
Het toepassen van de voorgeschreven vorkolie is slechts een vingerwijzing.
Je kunt veel beter, als het om demping en traagheid met de dikte van de olie wat proberen.
Dit is ook een goede manier om tijdelijk kleine lekken te compenseren.
Eigenlijk is een vork van een Kreidler niet best,...maar is er een redelijk ding van te maken waar je ook wat harder mee kunt sturen.
Een topper zal het nooit worden.
Inkorten heeft wel wat bij komende voordelen teminste als veel stuurt.
De balhoofdhoek is wat gunstiger om te sturen en de vork word wat stijver.

Marinus

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#80 Bericht door Niekjuh » 04 feb 2010, 23:39

marinus schreef:Dan is het goed :D

Marinus
Het kwam misschien wat aanvallend maar zo was het niet bedoeld hoor :D
We hadden het gewoon over andere onderwerpen :P

Maar marinuss, hoe heb je de bevestigingen van het voorspatbord boven aan de poten gekregen?

Niek

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#81 Bericht door danahi » 04 feb 2010, 23:46

Volgens mij is er maar een die denkt het te begrijpen, maar die kan/durft/wil het niet uitleggen.

@Niek, niet om jou aan te vallen hoor, maar volgens mij snap je het niet helemaal. Er verandert helemaal niets aan de veerspanning als je de zuigerstang inkort.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#82 Bericht door lampie » 05 feb 2010, 00:02

thanks marinus. de voorvork vind ik altijd een beetje soft, mag wel wat stuger.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#83 Bericht door marinus » 05 feb 2010, 00:10

Kijk dat is de eerste die zich dat afvraagt :clap
De ring is niet onderbroken, de onderpotten zijn er niet vanaf geweest.
De onderpotten zijn ook niet korter. :shock: :study
Vanavond het voorspatbord gemaakt dat ik eerder had ontworpen.
Gewoon vrezelijk geil geworden,....alle nieuwe onderdelen vervaardigd uit en van ori delen,....dus anders maar toch een beetje ori. #-o
Verder is de klomp ijzer waar je je klompen opzet verdwenen en deze opnieuw gecontrueerde steunen staan 100mm. naar achteren en hoger.
Verder nieuwe eigen ontworpen cickstarter (uit van Veen) een korter rempendaal, kortere versn.pook en alle andere steunen zijn ook opnieuw ontworpen en geanodiseerd.

Op mijn rest.topic zal ik over een week of 3 de foto's posten.

Marinus

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#84 Bericht door Niekjuh » 05 feb 2010, 00:49

danahi schreef:Volgens mij is er maar een die denkt het te begrijpen, maar die kan/durft/wil het niet uitleggen.

@Niek, niet om jou aan te vallen hoor, maar volgens mij snap je het niet helemaal. Er verandert helemaal niets aan de veerspanning als je de zuigerstang inkort.
Dat moet ik denk ik toch toegeven dat ik daar fout zat, als ik het nu weer bekijk zie ik idd dat dat niks aan de veerspanning doet. De ruimte waar de veren inzitten worden immers niet kleiner. :oops:

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#85 Bericht door Niekjuh » 05 feb 2010, 00:55

marinus schreef:Kijk dat is de eerste die zich dat afvraagt :clap
De ring is niet onderbroken, de onderpotten zijn er niet vanaf geweest.
De onderpotten zijn ook niet korter. :shock: :study
Vanavond het voorspatbord gemaakt dat ik eerder had ontworpen.
Gewoon vrezelijk geil geworden,....alle nieuwe onderdelen vervaardigd uit en van ori delen,....dus anders maar toch een beetje ori. #-o
Verder is de klomp ijzer waar je je klompen opzet verdwenen en deze opnieuw gecontrueerde steunen staan 100mm. naar achteren en hoger.
Verder nieuwe eigen ontworpen cickstarter (uit van Veen) een korter rempendaal, kortere versn.pook en alle andere steunen zijn ook opnieuw ontworpen en geanodiseerd.

Op mijn rest.topic zal ik over een week of 3 de foto's posten.

Marinus
Dus als ik het goed begrijp heb je de bestaande bevestiging voor het voorspatbord er afgeslepen of iets in die richting en vervolgens glad gemaakt en een ring gepakt/gemaakt en die boven aan de poten geplaatst?

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#86 Bericht door Niekjuh » 05 feb 2010, 01:00

lampie schreef:als er geen olie in zit en je rijdt van een hoge stoeprand dan wordt er wel eens aan getrokken. die lekkere knal die je dan hoort. :mrgreen:

maar niemand een idee over mijn vraag iets eerder?
Ik heb 'm ook ietsje stugger gemaakt door de gaatjes in het onderste pijpje 3mm te boren ipv 4mm.
Bovenstaande staat ergens in het begin van dit topic. De olie stroomt dan minder makkelijk door die gaatjes heen, dus zou hij stugger moeten zijn.[/quote]

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#87 Bericht door lampie » 05 feb 2010, 01:13

helemaal overheen gelezen, bedankt.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#88 Bericht door Niekjuh » 05 feb 2010, 01:26

lampie schreef:helemaal overheen gelezen, bedankt.
Geen probleem :D

Maar hoe wou je die gaatjes kleiner maken dan?

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#89 Bericht door lampie » 05 feb 2010, 02:40

was ook al bezig met het bedenken hoe in te korten voor en achter. kwam ook precies op het goede moment dit topic. maar denk dat het onderaan afzagen en dan nieuwe draad in tappen en gaatjes boren wordt.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#90 Bericht door marinus » 05 feb 2010, 08:03

Het is aanlokkelijk om het aan de boven kant te doen.

Doe dit niet,...daar komen ongelukken van!!!

Dikkere vloeistof door de zelfde gaatjes geeft het zelfde resultaat.

Marinus

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#91 Bericht door Niekjuh » 05 feb 2010, 12:04

lampie schreef:was ook al bezig met het bedenken hoe in te korten voor en achter. kwam ook precies op het goede moment dit topic. maar denk dat het onderaan afzagen en dan nieuwe draad in tappen en gaatjes boren wordt.
O ik dacht dat je alleen de gaatjes wilde verkleinen.

Zelf ga ik denk ik lekker dikke olie gebruiken, inkorten vind ik niet echt nodig.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#92 Bericht door danahi » 05 feb 2010, 20:19

Het blijft stil aan de overkant....

@marinus :clap als het alleen gaat om iets stugger maken is dat de eenvoudigste oplossing.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#93 Bericht door dijk » 05 feb 2010, 22:17

marinus schreef:Het is aanlokkelijk om het aan de boven kant te doen.

Doe dit niet,...daar komen ongelukken van!!!

Dikkere vloeistof door de zelfde gaatjes geeft het zelfde resultaat.

Marinus
inderdaad ik heb er ook iets dikkere olie in zitten :!:

Frank-rs
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Inkorten voorvork

#94 Bericht door Frank-rs » 22 jun 2014, 08:23

Hallo ik wil mijn voorvork iets inkorten maar weet niet precies hoeveel cm.
Kan iemand mij vertellen hoeveel cm korter goed is.
Zat zelf aan 2 a 2.5 cm korter te denken.
Alvast bedankt.
Gr Frank

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Inkorten voorvork

#95 Bericht door parid001 » 22 jun 2014, 08:57

licht er aan wat voor achter dempers je hebt

Frank-rs
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Inkorten voorvork

#96 Bericht door Frank-rs » 22 jun 2014, 15:54

Ik heb Yss dempers.
Hart op Hart 36.5 cm

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Inkorten voorvork

#97 Bericht door parid001 » 22 jun 2014, 20:49

2,5cm a 3 cm inkorten, 1 gaatje maken ipv 2, eventueel een moer boven op de veer voor meer veerspanning.
Inhoud van aantal cc olie ook iets aanpassen

Frank-rs
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Inkorten voorvork

#98 Bericht door Frank-rs » 24 jun 2014, 00:10

Okay dank je Parid.
Bedoel je dat er iets meer olie in moet ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Inkorten voorvork

#99 Bericht door parid001 » 24 jun 2014, 22:42

Frank-rs schreef:Okay dank je Parid.
Bedoel je dat er iets meer olie in moet ?

Alvast bedankt
ietsjes minder

Frank-rs
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Inkorten voorvork

#100 Bericht door Frank-rs » 24 jun 2014, 23:45

OKay dank je

Plaats reactie