Inkorten voorvork

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#26 Bericht door nozems » 29 mar 2009, 12:04

je veerweg wordt korter,je slag ook..daarom legt ie een stukje dichter bij het asfalt.. :mrgreen:

ik denk als je de stangetjes boven in wilt korten dit veel meer werk is als ze aan de onderkant inkorten en ff opnieuw een draadje tappen.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#27 Bericht door marinus » 29 mar 2009, 12:09

Ik heb het niet over stangetjes maar over de bussen of de stangetjes.

marinus

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#28 Bericht door nozems » 29 mar 2009, 12:15

als ik jou snap,dan denk ik niet dat je de bussen,of de afstandsbussen moet inkorten,sommige verlengen die busjes die onder je doppen vande kroonplaat zitten..staat de veer wat meer op spanning..

maar dat stangetje zul je mijn inziens wel moeten inkorten wil je omlaag kunnen.dat geleide stangejte met die rubberen stootbus eraan vast.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#29 Bericht door dijk » 29 mar 2009, 12:22

als je wat dikkere olie gebruikt,wordt ook al een stuk stugger :!:

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#30 Bericht door freaky_ferry » 29 mar 2009, 12:27

marinus wil zijn voorvork niet stugger hebben, maar korter :!:

lezen :!:

of begrijp ik het nou verkeerd

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#31 Bericht door freaky_ferry » 29 mar 2009, 12:31

marinus :!:

heb je een extra voorvork liggen die kompleet is :?:

haal hem helemaal uit elkaar, dan kom je er sneller en beter achter wat je moet inkorten om hem lager te krijgen

(ikzelf weet het ook niet hoor, maar geef gewoon een tip)

of anders pak je de voorvork van martjan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#32 Bericht door Niekjuh » 29 mar 2009, 13:27

als je alleen de bovenste bussen inkort, verlaag je de spanning op de veren, doordat de veren nu verder naar boven komen.

Als je alleen de zuigerstangen aanpast doe je niks aan het bovenste stuk en blijft de stugheid gelijk. Echter komen de onderpoten meer omhoog te staan waardoor je wel lager komt te hangen.

Als je dus alleen de bovenkant aanpast, zal hij met volgas alsnog helemaal naar boven komen uit uiterste stand

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

inkorten

#33 Bericht door koepelsekreidler » 29 mar 2009, 13:33

ik heb er speciaal gereedschap voor

mart
Bijlagen
PH7X0DCALLIFV1CAU3486YCAFL94HGCAXJ5FV1CA3BBYCSCAJIRODECA6QBJP0CAUUZMQKCA596NWICAP09QTNCAILUHT1CA7P67EQCAA78CR2CAQ9YABHCAR3H6ZNCAT6FYPKCALQSOZECALEXPXXCAU1RKF9.jpg
PH7X0DCALLIFV1CAU3486YCAFL94HGCAXJ5FV1CA3BBYCSCAJIRODECA6QBJP0CAUUZMQKCA596NWICAP09QTNCAILUHT1CA7P67EQCAA78CR2CAQ9YABHCAR3H6ZNCAT6FYPKCALQSOZECALEXPXXCAU1RKF9.jpg (2.49 KiB) 16653 keer bekeken

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#34 Bericht door albert72 » 29 mar 2009, 13:44

Marinus,

Nr 2 inkorten,dan komt het allemaal goed.

Albert
Bijlagen
18kl.jpg
18kl.jpg (65.3 KiB) 16646 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#35 Bericht door Niekjuh » 29 mar 2009, 14:20

marinus als je het niet snapt wil ik het eventueel nog wel even voor je uittekenen maar mijn vorige bericht moet duidelijk genoeg zijn om aan te geven dat alleen het inkorten van de zuigerstangen, dus nummer 2 van hierboven, helpt.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#36 Bericht door nozems » 29 mar 2009, 14:48

dat probeerde ik Marinus ook al duidelijk te maken zo,n exploded vieuw is wel handig dan!

martjan
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 dec 2007, 16:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#37 Bericht door martjan » 29 mar 2009, 16:09

Beste Freaky-Ferry,

Mijn kreidler is verboden gebied voor rare plannen die niet duidelijk zijn :P . Alles wat werkt en sneller is mag later bij mij toegepast worden 8) :D :P .

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#38 Bericht door ocin » 29 mar 2009, 19:39

:P Marinus, het mag toch wel duidelijk zijn van wat ze proberen te vertellen.
Je moet met de doorslijper ter hoogte van nr 19 de boel doorslijpen. :roll:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#39 Bericht door Ries » 29 mar 2009, 19:55

ocin schreef::P Marinus, het mag toch wel duidelijk zijn van wat ze proberen te vertellen.
Je moet met de doorslijper ter hoogte van nr 19 de boel doorslijpen. :roll:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

haha, zeg zo kan ik ook wel van marinus winnen, als hij zonder voorvork rijdt 8)

Volgens mij kun je niet zomaar even 1 onderdeel aanpassen, het is een combinatie van onderdelen die je aan moet passen, ik zou er maar eens even goed over nadenken voor je wat aan past.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#40 Bericht door Niekjuh » 29 mar 2009, 22:14

Wel met de zuigerstang dus.

Je moet het zo zien: De bovenkant van de zuigerstang zit in rust van de voorvork helemaal onderin het 'kroonstuk', dus de voorvork poot kan niet verder naar beneden. De voorvork poot wordt beperkt door schroef nummer 3, die maakt de zuigerstang ''vast'' aan de poot. Wanneer je dus de zuigerstang inkort en deze dus automatisch zo ver mogelijk onderin de voorvork poot blijft dwing je dus de voorvork poot om hoger te gaan zitten.

martjan
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 dec 2007, 16:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#41 Bericht door martjan » 01 feb 2010, 18:46

Voorvork
Bijlagen
vp1.jpg
vp1.jpg (43.89 KiB) 15711 keer bekeken
vp2.jpg
vp2.jpg (47.53 KiB) 15711 keer bekeken
vp3.jpg
vp3.jpg (51.63 KiB) 15711 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

#42 Bericht door Andy » 01 feb 2010, 19:40

Zundapp voorspatbord :shock:

Andy,

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#43 Bericht door Niekjuh » 01 feb 2010, 19:43

Hoe krijg je die beugels voor de spatbord bevestiging helemaal boven aan de poten dan?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 777 keren

#44 Bericht door Eifelyeti » 01 feb 2010, 19:58

Hallo Marinus,

moij voorvorkkeerringen heb jij da :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 feb 2010, 20:04

Eifelyeti schreef:Hallo Marinus,

moij voorvorkkeerringen heb jij da :wink:
Compressor / hydrauliek onderdelen waren het toch ?

Enzo

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#46 Bericht door dolle aad » 02 feb 2010, 02:20

Robert1 schreef:
derk schreef: wil je hem tijdens het rijden ook 3cm lager hebben (omdat de vork in veert wanneer je er op gaat zitten) dan kort je de bussen boven de veren ook 3cm in
Ja of als je alles origineel wil houden, dan pak je veren van een oud type voorvork:
Om mijjn oud type voorvork wat :arrow: stugger te krijgen heb ik er dus de langere van het nieuwe type in gedaan :lol: .
Afbeelding
Stugger schrijf je :roll:

Ik heb niet het idee :-k dat dit ook echt werkt .
Hetzelfde effekt Krijg je als je een zak zand op je koplamp Zet .
De voorspanning verander je ,maar NIET de karakterestiek van de veer ,
daarvoor heb je een stuggere veer voor nodig .
Zomogelijk een progressieve , gewonden veer .

(kans is ook aanwezig :idea: dat de windingen Al bijna tegen-elkaar zitten,in gemonteerde toestand. )

laat maar horen als je het ermee eens bent ,of niet.

-----------------------------------------------------------

@M

Heeft een andere kroonplaat nodig ..... :wink: :lol: van Ocin

en de vork poten 2 cm* doorpersen in het T-stuk .**

Of....
n LK600 (80cc) v,vork moeten kopen ... zoals 8) :whistle

**
zal iets scherper sturen in de bochten,

rechtuit iets instabieler .

*3 cm is wel veel !!!
--------
Een stukje U profiel OP de achterbrug lassen is eenvoudiger :mrgreen:

Uo << zoiets =dwarsdoorsnede van achterbrug .
.

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#47 Bericht door LeoJ » 02 feb 2010, 16:21

Scootervoorwiel monteren :lol:

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#48 Bericht door caveman » 02 feb 2010, 18:47

dit dus maar dan precies anders om heb deze langer gemaakt voor de formule cross. werkt super.

voor de GP racer maak ik ze ook zo korter.

dan hou je net als eerder gezegt de veerweerstand .

greetz cave
Bijlagen
IMG_0573 (Small).JPG
IMG_0573 (Small).JPG (25.18 KiB) 15327 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#49 Bericht door Andry » 02 feb 2010, 18:50

Kan ook de borst afdraaien waar het schroefdraad zit.

En dan het schroefdraad verder erop snijden.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#50 Bericht door lampie » 02 feb 2010, 19:20

das ook een goeie Andry. denk dat ik die maar eens ga proberen.

Plaats reactie