Inkorten voorvork

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#51 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 feb 2010, 19:23

Andry schreef:Kan ook de borst afdraaien waar het schroefdraad zit.

En dan het schroefdraad verder erop snijden.
Dopmoertje :idea:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#52 Bericht door Andry » 02 feb 2010, 19:26

?

Snap ik, Niet te kort laten het schroefdraad gewoon goed meten.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#53 Bericht door marinus » 02 feb 2010, 21:45

En dat borstje verder afdraaien resulteert in ongelukken!!!!!!
Dat buisje heeft niet (het is vreemd ik weet het) overal de gelijke wand dikte, de wand word dunner.
Snij je er draad op dan hou je een wandje over van een paar tiende.
Het breekt al af voordat je hem in de borging draaid.

Aan de andere kant inkorten en even een draadje M7 tappen.

Marinus

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#54 Bericht door caveman » 02 feb 2010, 21:50

je was me net voor.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#55 Bericht door marinus » 02 feb 2010, 21:54

Heb er vanavond net twee om zeep geholpen,......wist niet wat ik zag.
Daar kun je best mee uit kijken, als het net wel blijft hangen ben je dus flink de Sjaak om het zo maar eens te zeggen.

Marinus

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#56 Bericht door Ed.P » 02 feb 2010, 22:17

Je moet nooit een vork verlagen dmv de zuigerstang in te korten , deze trekt de vork omlaag en dus de veer in.....daar ga je van vallen.
Alles moet worden ingekort zowel de buitenpoot als de binnenpoot en de demperstang om slag te behouden.
als je het dan toch zo nodig simpel wil doen verleng dan de nylon rebound bus :wink:
Laatst gewijzigd door Ed.P op 02 feb 2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

#57 Bericht door Maarten » 02 feb 2010, 22:21

Leer graag van andermans ervaringen... goed om te weten dit.

Als je er soms nog een paar foto's van wilt maken Marinus...

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#58 Bericht door marinus » 02 feb 2010, 22:22

Hoi die Ed,....

Alles is ingekort.

Groet,...

Marinus

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#59 Bericht door Ed.P » 02 feb 2010, 22:25

Dat dacht ik al te zien aan de buitenpoten .

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#60 Bericht door dolle aad » 02 feb 2010, 23:03

ik word ondergesneeuwt :?

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#61 Bericht door lampie » 03 feb 2010, 01:47

die gaatjes moeten ook geboort worden neem ik aan.
als je die nu kleiner maakt woordt de demping dan stuggr? weet iemand dat. zou mooii zijn. simpel :mrgreen:

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#62 Bericht door danahi » 03 feb 2010, 22:27

Mooie verhalen. Ik rijdt al jaren met alleen de ingekorte zuigerstangen, Waal heeft er ook jaren mee gereden en de kreidler van neef Parid hetzelfde verhaal.

Waarschijnlijk hebben we gewoon geluk gehad... dat zal het zijn #-o

Verklaar me even waarom het inkorten van de zuigerstang de vork omlaag trekt en dus de veer in.... ik snap het niet.

En als je het simpel wil houden door de nylon rebound bus (wat volgens mij helemaal geen nylon is maar eerder een soort fibroflex) langer gaat maken, ga je dan niet juist de veerdruk verhogen????

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#63 Bericht door marinus » 03 feb 2010, 22:38

Maaten,...

Heb alleen foto's van het einresultaat nu en straks,..jammer :oops:
Maar zal een beschrijving van de aanpassingen geven als ik klaar ben.

groet,..

Marinus

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#64 Bericht door Niekjuh » 03 feb 2010, 22:39

@ Danahi, door de zuigerstang in te korten worden de poter verder op het kroonstuk getrokken.

En ja als je het nijlon busje langer maakt dan verhoog je ook de veerspanning maar ook verlaag je dan de voorvork, want de zuigerstang steekt nu verder in die buizen van het kroonstuk

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#65 Bericht door Ed.P » 03 feb 2010, 22:43

danahi schreef:Mooie verhalen. Ik rijdt al jaren met alleen de ingekorte zuigerstangen, Waal heeft er ook jaren mee gereden en de kreidler van neef Parid hetzelfde verhaal.

Waarschijnlijk hebben we gewoon geluk gehad... dat zal het zijn #-o

Verklaar me even waarom het inkorten van de zuigerstang de vork omlaag trekt en dus de veer in.... ik snap het niet.

En als je het simpel wil houden door de nylon rebound bus (wat volgens mij helemaal geen nylon is maar eerder een soort fibroflex) langer gaat maken, ga je dan niet juist de veerdruk verhogen????
Geluk is met de domme :lol: :lol:

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#66 Bericht door AndreH » 03 feb 2010, 22:46

Daarom heb ik nooit geluk #-o

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#67 Bericht door marinus » 03 feb 2010, 22:57

Danahi,...

Om je het principe te laten begrijpen....moet je je voorstellen dat de onderpoten een geheel zijn met het wiel en geen onderdeel uitmaken van de voorvork,...ze bestaan even niet.
Dan staat de zuigerstang gewoon op de wielas, dus als je de zuigerstang inkort zakt de boel gewoon.
De onderpoten zijn ruimtes om de olie te bergen en dienen als geleiding voor de binnenpoten, ze zijn een niet afgeveerd deel van de vork.
In tegenstelling van wat door velen beweert word veranderd het karakter niet,.. maar alleen de lengte van de veerweg.
Als je er niet de crossbaan mee opgaat heb je na het inkorten met 2cm. veerweg genoeg over.
De belastende massa (gewicht) in ruste is immers ongewijzigd.
Bij mij zijn ook de onderpoten 13.5mm. korter,..maar dat is om een andere reden en heeft totaal geen invloed op het karakter.


Marinus
Laatst gewijzigd door marinus op 03 feb 2010, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#68 Bericht door danahi » 03 feb 2010, 22:58

Goeie uitleg Ed, daar kan een mens wat mee.

@Marinus, je hebt helemaal gelijk. Ik had het niet beter uit kunnen leggen. Het is alleen niet het antwoord op mijn vraag, maar een uitleg van het principe "inkorten van de zuigerstang".

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#69 Bericht door Niekjuh » 04 feb 2010, 00:08

Dat staat in mijn stukje uitgelegd danahi, de zuigerstand bevindt zich dus meer in de voorvork zelf en minder in de onderpoot, daarmee kort je hem dus in en verhoog je de veerspanning omdat de veren minder ruimte hebben

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#70 Bericht door marinus » 04 feb 2010, 08:48

Niekjuh,....

Vind het moeilijk om er nogmaals op in te gaan,...want de welles nietes vehalen schiet niemand iets mee op en brengt mensen alleen maar in onzekerheid en zeker over een onderdeel dat het direkte rijwielgedeelte betreft en dus de veiligheid.

Niekjuh,.....er word nergens aangetrokken je kijkt gewoonweg verkeerd tegen de werking en constructie aan.
Draai de onderste M7 boutjes eruit en vevang deze (voor de test) rubber dopjes vul de vork met olie.........en helemaal niets,.. hij komt niet omhoog of hij zakt niet.

Het enige wat je doet is een stukje van de tafelpoot afzagen.
De boutjes dienen alleen om de boel te centreren en natuulijk het sap binnen te houden.


Marinus

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#71 Bericht door koepelsekreidler » 04 feb 2010, 11:12

Het enige wat je doet is een stukje van de tafelpoot afzagen.
De boutjes dienen alleen om de boel te centreren en natuulijk het sap binnen te houden.

en zorgen er ook voor dat tijdens een weely je weer land op je wiel ipv je voorvorkpoten

mart

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#72 Bericht door marinus » 04 feb 2010, 12:04

Mart,....

Jij hebt helemaal geen voorvork nodig :roll: :study

:internetbrommer

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#73 Bericht door eric11 » 04 feb 2010, 12:07

Jij hebt helemaal geen voorvork nodig
alleen een stemvork :wink:

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#74 Bericht door koepelsekreidler » 04 feb 2010, 12:15

marinus schreef:Mart,....

Jij hebt helemaal geen voorvork nodig :roll: :study

:internetbrommer

marinus de waarheid is dat er idd op mijn voorvorken altijd een soort
vloek rust

lek stuk doet het niet :oops: :oops: :oops: :oops:

mart

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#75 Bericht door jvr » 04 feb 2010, 13:33

He Mart jij heb toch al een AIRBACK :D Moeilijk verhaal verders :roll:
Suk 6 verder Marinus, hoop dat het lukt voor je :clap

Plaats reactie