DopmoertjeAndry schreef:Kan ook de borst afdraaien waar het schroefdraad zit.
En dan het schroefdraad verder erop snijden.
Inkorten voorvork
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
En dat borstje verder afdraaien resulteert in ongelukken!!!!!!
Dat buisje heeft niet (het is vreemd ik weet het) overal de gelijke wand dikte, de wand word dunner.
Snij je er draad op dan hou je een wandje over van een paar tiende.
Het breekt al af voordat je hem in de borging draaid.
Aan de andere kant inkorten en even een draadje M7 tappen.
Marinus
Dat buisje heeft niet (het is vreemd ik weet het) overal de gelijke wand dikte, de wand word dunner.
Snij je er draad op dan hou je een wandje over van een paar tiende.
Het breekt al af voordat je hem in de borging draaid.
Aan de andere kant inkorten en even een draadje M7 tappen.
Marinus
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Je moet nooit een vork verlagen dmv de zuigerstang in te korten , deze trekt de vork omlaag en dus de veer in.....daar ga je van vallen.
Alles moet worden ingekort zowel de buitenpoot als de binnenpoot en de demperstang om slag te behouden.
als je het dan toch zo nodig simpel wil doen verleng dan de nylon rebound bus
Alles moet worden ingekort zowel de buitenpoot als de binnenpoot en de demperstang om slag te behouden.
als je het dan toch zo nodig simpel wil doen verleng dan de nylon rebound bus
Laatst gewijzigd door Ed.P op 02 feb 2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Mooie verhalen. Ik rijdt al jaren met alleen de ingekorte zuigerstangen, Waal heeft er ook jaren mee gereden en de kreidler van neef Parid hetzelfde verhaal.
Waarschijnlijk hebben we gewoon geluk gehad... dat zal het zijn
Verklaar me even waarom het inkorten van de zuigerstang de vork omlaag trekt en dus de veer in.... ik snap het niet.
En als je het simpel wil houden door de nylon rebound bus (wat volgens mij helemaal geen nylon is maar eerder een soort fibroflex) langer gaat maken, ga je dan niet juist de veerdruk verhogen????
Waarschijnlijk hebben we gewoon geluk gehad... dat zal het zijn
Verklaar me even waarom het inkorten van de zuigerstang de vork omlaag trekt en dus de veer in.... ik snap het niet.
En als je het simpel wil houden door de nylon rebound bus (wat volgens mij helemaal geen nylon is maar eerder een soort fibroflex) langer gaat maken, ga je dan niet juist de veerdruk verhogen????
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Geluk is met de dommedanahi schreef:Mooie verhalen. Ik rijdt al jaren met alleen de ingekorte zuigerstangen, Waal heeft er ook jaren mee gereden en de kreidler van neef Parid hetzelfde verhaal.
Waarschijnlijk hebben we gewoon geluk gehad... dat zal het zijn
Verklaar me even waarom het inkorten van de zuigerstang de vork omlaag trekt en dus de veer in.... ik snap het niet.
En als je het simpel wil houden door de nylon rebound bus (wat volgens mij helemaal geen nylon is maar eerder een soort fibroflex) langer gaat maken, ga je dan niet juist de veerdruk verhogen????
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Danahi,...
Om je het principe te laten begrijpen....moet je je voorstellen dat de onderpoten een geheel zijn met het wiel en geen onderdeel uitmaken van de voorvork,...ze bestaan even niet.
Dan staat de zuigerstang gewoon op de wielas, dus als je de zuigerstang inkort zakt de boel gewoon.
De onderpoten zijn ruimtes om de olie te bergen en dienen als geleiding voor de binnenpoten, ze zijn een niet afgeveerd deel van de vork.
In tegenstelling van wat door velen beweert word veranderd het karakter niet,.. maar alleen de lengte van de veerweg.
Als je er niet de crossbaan mee opgaat heb je na het inkorten met 2cm. veerweg genoeg over.
De belastende massa (gewicht) in ruste is immers ongewijzigd.
Bij mij zijn ook de onderpoten 13.5mm. korter,..maar dat is om een andere reden en heeft totaal geen invloed op het karakter.
Marinus
Om je het principe te laten begrijpen....moet je je voorstellen dat de onderpoten een geheel zijn met het wiel en geen onderdeel uitmaken van de voorvork,...ze bestaan even niet.
Dan staat de zuigerstang gewoon op de wielas, dus als je de zuigerstang inkort zakt de boel gewoon.
De onderpoten zijn ruimtes om de olie te bergen en dienen als geleiding voor de binnenpoten, ze zijn een niet afgeveerd deel van de vork.
In tegenstelling van wat door velen beweert word veranderd het karakter niet,.. maar alleen de lengte van de veerweg.
Als je er niet de crossbaan mee opgaat heb je na het inkorten met 2cm. veerweg genoeg over.
De belastende massa (gewicht) in ruste is immers ongewijzigd.
Bij mij zijn ook de onderpoten 13.5mm. korter,..maar dat is om een andere reden en heeft totaal geen invloed op het karakter.
Marinus
Laatst gewijzigd door marinus op 03 feb 2010, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Niekjuh,....
Vind het moeilijk om er nogmaals op in te gaan,...want de welles nietes vehalen schiet niemand iets mee op en brengt mensen alleen maar in onzekerheid en zeker over een onderdeel dat het direkte rijwielgedeelte betreft en dus de veiligheid.
Niekjuh,.....er word nergens aangetrokken je kijkt gewoonweg verkeerd tegen de werking en constructie aan.
Draai de onderste M7 boutjes eruit en vevang deze (voor de test) rubber dopjes vul de vork met olie.........en helemaal niets,.. hij komt niet omhoog of hij zakt niet.
Het enige wat je doet is een stukje van de tafelpoot afzagen.
De boutjes dienen alleen om de boel te centreren en natuulijk het sap binnen te houden.
Marinus
Vind het moeilijk om er nogmaals op in te gaan,...want de welles nietes vehalen schiet niemand iets mee op en brengt mensen alleen maar in onzekerheid en zeker over een onderdeel dat het direkte rijwielgedeelte betreft en dus de veiligheid.
Niekjuh,.....er word nergens aangetrokken je kijkt gewoonweg verkeerd tegen de werking en constructie aan.
Draai de onderste M7 boutjes eruit en vevang deze (voor de test) rubber dopjes vul de vork met olie.........en helemaal niets,.. hij komt niet omhoog of hij zakt niet.
Het enige wat je doet is een stukje van de tafelpoot afzagen.
De boutjes dienen alleen om de boel te centreren en natuulijk het sap binnen te houden.
Marinus
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer: