Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 12:23 am 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
heej luitjes

Omdat Bimotion voor sommige nogal ingewikkeld is heb ik even een Nederlandse excel sheet gemaakt, om de inhoud, slanglengte en slangdiameter van een powerbox te berekenen.

Opbouwend comentaar en foutjes of verbeteringen zijn welkom

Download linkje:
http://rapidshare.com/files/299280049/P ... .xlsx.html

Thnx to ralph voor de layout :oops:


Bijlagen:
Powerbox Berekenen1.xls [22.5 KiB]
374 keer gedownload
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 1:50 pm 
Offline

Geregistreerd: ma dec 06, 2004 2:07 pm
Berichten: 70
Woonplaats: nijmegen
Bedankt, maar euh, werk dit nu wel goed?
Op basis van de gegevens die je invult constateer ik dat er geen rekening wordt gehouden met volume en vorm van het inlaatkanaal en spruitstuk.
Noch de plek waar de aansluiting voor de slanggeplaatst wordt.
Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen een membraan en een zuigergestuurde. En dan zijn er eigenlijk nog meer variabelen, tot en met de uitlaat aan toe.

En omdat slangetjes en potjes in een handomdraai te wisselen zijn....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 6:10 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
Ja ik heb de formules van yamaha gebruikt die ook in bimotion gebruikt worden. Die variabelen die je noemt wordt inderdaad geen rekening mee gehouden, ik beschik niet over de formules om dat erin te verwerken. Ik denk dat dat een kwestie van uitproberen is en dat de uitkomsten meer een richtlijn zijn, net als een expansie uitlaat.

Als iemand weet hoe deze variabelen die eddy noemt er nog in te verwerken zou ik zeggen laat je horen :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 9:22 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 08, 2006 5:23 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Baarn
Slang lengte: 40,10598301

Wat houd dat in dan?

gr Bas


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 9:25 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8683
Woonplaats: kreidler eiland
Is dat voor een zuigergestuurde of membraam :idea:

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 9:25 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 08, 2006 7:51 pm
Berichten: 913
Woonplaats: Oosthuizen ( NH )
vraag me af in hoe verre deze berekeningen op de waarheid berusten, vind dat er erg vreemde waardes uitkomen als ik deze vergelijk met de praktijk....... :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 11:44 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
@ Bas mostert : dat de slang dus 40,1mm lang moet zijn bij de inhoud die je gekozen hebt

@ Andy: Voor allebij denk ik :lol:

@ Tijmen: Wat zijn jou ervaringen dan met de praktijk?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 11:50 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 08, 2006 7:51 pm
Berichten: 913
Woonplaats: Oosthuizen ( NH )
Citaat:
@ Tijmen: Wat zijn jou ervaringen dan met de praktijk?

nou als ik het programmatje invul kom ik op veel dunnere en kortere slangetjes uit dan dat wij in de praktijken en dan praat ik niet over enkele mm.
welke waardes wij meestal op uitkomen na het testen ga ik hier niet vermelden :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 11:53 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8683
Woonplaats: kreidler eiland
En wat is de winst met een powerbox ... ook geschikt voor straat gebruik :?: Of juist op het circuit met veel bochten werk.

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:00 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 08, 2006 7:51 pm
Berichten: 913
Woonplaats: Oosthuizen ( NH )
uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is :wink:


Laatst bijgewerkt door Tijmen104 op vr okt 30, 2009 3:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:03 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 01, 2007 10:06 pm
Berichten: 613
Woonplaats: 's-Heerenbroek
Met een powerbox haal je toch voorral bij een kleine carburateur aardig winst?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:11 am 
Offline

Geregistreerd: di jun 10, 2008 8:10 am
Berichten: 460
Woonplaats: gulpen
Tijmen104 schreef:
uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is :wink:

als standaart waarde zou ik beginnen met een potje met 100cc inhoud, 10mm slang en de lengte tussen de 10-15cm nemen. als je die waardes aanhoud en je bouwt het erop zal je waarschijnlijk al direct verbetering merken.




en het flauwe is aan die dingen dat ze ook nog eens bijna niks kosten, goedkoop opvoeren dus :D
misschien iets voor bij mij...

groetjes christophe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:28 am 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4849
Woonplaats: alhier
Tijmen104 schreef:
uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is :wink:

als standaart waarde zou ik beginnen met een potje met 100cc inhoud, 10mm slang en de lengte tussen de 10-15cm nemen. als je die waardes aanhoud en je bouwt het erop zal je waarschijnlijk al direct verbetering merken.


Is dat een beetje vergelijkbaar met de powerboxen die 20-25 jaar geleden voor Honda (MT/MB) geleverd werden?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:31 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 08, 2006 7:51 pm
Berichten: 913
Woonplaats: Oosthuizen ( NH )
Citaat:
en het flauwe is aan die dingen dat ze ook nog eens bijna niks kosten, goedkoop opvoeren dus
misschien iets voor bij mij...

de powerboxen die in de handel zijn hebben vaak erg vreemde maten ( extreem dunnen slangetjes ) dus of dat wat is?? beter zelf wat maken.
Citaat:
Is dat een beetje vergelijkbaar met de powerboxen die 20-25 jaar geleden voor Honda (MT/MB) geleverd werden?

Geen idee wat voor maten die hadden. 20 jaar geleden was ik er nog niet eens :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:37 am 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4849
Woonplaats: alhier
Als ik me goed herinner, waren het dunne slangetjes, misschien nog wel dunner dan de benzineslang.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:46 am 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Dan koop je zo'n uit de winkel powerbox ,en ros je gelijk een groot gat erin ,met een fatsoenlijke slang erop. (iets van 8-10mm)
Voordeel tov. vroegâh ,toen maakten we ze van uitgeholde ouwe motorfietsbobines (staafbobines)
Nu kun je dat zo kopen.
Of het een pk scheelt weet ik (nog) niet ,maar de motor reageert er wel degelijk op. Wij hadden vroegâh geen testbank...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:49 am 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
@ snel: Dan is het dus gewoon gokken en uitproberen voor de slang lengte etc?

Een uitlaat en cilinder uit de winkel zijn toch ook verre van optimaal? Bovendien is zelf maken/berekenen veel leuker en een grotere uitdaging dan iets kopen uit de winkel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 1:44 pm 
Offline

Geregistreerd: di nov 29, 2005 8:26 pm
Berichten: 627
Woonplaats: koudekerk aan den rijn
TIP:

PVC buis, en bijhorende lijmdoppen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 1:49 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
RmC schreef:
TIP:

PVC buis, en bijhorende lijmdoppen.


Dat is inderdaad een goeie! snel en goedkoop, maar aluminium is natuurlijk mooier haha :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 5:01 pm 
Offline

Geregistreerd: za feb 17, 2007 7:42 pm
Berichten: 136
Woonplaats: ermelo
Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 6:14 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
fokko schreef:
Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.


Zeer goede toevoeging fokko! Ik weet dat jij best veel ervaring hebt met powerboxen, maar wat vind jij van de waardes die uit de excel komen? Komen die ongeveer overeen met de praktijk?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 6:29 pm 
Offline

Geregistreerd: za feb 17, 2007 7:42 pm
Berichten: 136
Woonplaats: ermelo
Nee, niet echt; in dit geval zou ik zeggen: theory sucks, practice rules! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 6:59 pm 
Offline

Geregistreerd: ma nov 12, 2007 7:35 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Wouw
Ok en op wat voor inhouden kom je dan ongeveer uit? Of wil je die niet prijs geven?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 7:37 pm 
Offline

Geregistreerd: za feb 17, 2007 7:42 pm
Berichten: 136
Woonplaats: ermelo
Voor een brommer moet je het tussen de 50 en 100 cc zoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 9:23 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 7:04 pm
Berichten: 347
fokko schreef:
Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.


Je vergeet nog één ding. Nadat je je powerbox aanpast moet je je sproeierbezetting ook aanpassen. Een powerbox heeft namelijk enorm veel invloed op het benzinemengsel. Dus alleen te vergelijken met hetzelfde mengsel.... Lambdasonde nodig dus. Geen lambda?? Niet te testen...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!