Zoals jullie weten ben ik de trotse eigenaar van een prachtige Kreidler RS Special, in de kleur fluor oranje, met 2 prachtige grote remschijven er onder en een snelle zuigergestuurde 60 cc 6-bak. Dit verhaal gaat over de ombouw van een zuigergestuurde motor naar een membraangestuurde motor. Het hele stuk bevat veel foto's en laat een algemeen beeld zien van de techniek en de werkzaamheden die allemaal nodig zijn om zo'n project tot stand te brengen. Leuk voor veel liefhebbers van tuning en techniek, hoewel niet heel diep ingegaan wordt op alle technische achtergronden. Compressieverhoudingen, ontstekingstijdstippen, poortdiagrammen en poorttimingen vind je niet terug in dit "artikel".
Wie de geschiedenis van mijn Kreidler niet kent hier enkele links:
- De Make-Over in 2006 van mijn Kreidler.
- De restauratie van het zuigergestuurde blok in 2006 door Arnold (De Specialist)
- Het zuigergestuurde blok voorzien van korte kickstarteras en extra oliekeerring door Arnold
1986:
Toen waren we nog jong, in 1986: Mijn broer Jeroen links en ik rechts op mijn Kreidler, die toen nog groen was.
De groene Kreidler bromfiets was door mij gekocht van bromfietssloperij De Jong in Leidschendam ongeveer in 1985.
1988:
De Kreidler is inmiddels rood gespoten en wordt in 1988 in Lelystad motorgekeurd.
1998:
Na een opknapbeurt in 1998. Alles fonkelt weer met een mooie nieuwe rode lak.
Let op de wat grotere remschijf met Honda remklauw. En de zelfontworpen tankstickers. Uitlaat is een door Piet vd Gaag omgebouwde Jamacol.
2006:
De grote make-over in 2006. De Kreidler wordt gespoten in een speciale kleur fluor-oranje. Verder wordt het motorblok (KVV cross 6-bak, 60 cc Super Beitwand cilinder, zuigergestuurd, met MBA zuiger, Motoplatt ontsteking, Bing 24 mm carburateur) helemaal tot in de puntjes gereviseerd door De Specialist. Verdere tuning wordt gedaan door Luc Foekema (Poorttiming, poortenbewerking, aanpassingen aan de uitlaat en losse verwisselbare binnenkop - resultaat 10,7 PK). Ook veranderd: 6-spaaks gietwielen in plaats van 6-spaak Weihmann wielen. De eyecatcher zijn wel de remschijven voor en achter, met Brembo remtangen. De hele schijfremconstructie is zo mooi gemaakt door Nico (Ocin).
Eind 2006:
Nauwelijks klaar met de fluor RS wil ik nog een speciale Kreidler gaan bouwen. Ik zit daarbij te denken aan een wegracer maar met kenteken.
Een voorbeeld van zo'n wegracer met kenteken had ik gezien in het motormuseum in Lexmond.
Allerlei spullen worden aangeschaft om dit project te kunnen verwezenlijken, zoals een setje racewielen en ook wordt een watergekoelde 50 cc (zuigergestuurde) cilinder gekocht via Marktplaats. Bij Homoet ligt nog een originele set 6-bak tandwielen en assen, en zo krijgt Homoet de opdracht een mooi blok voor mij te bouwen, met daarop ook nog een spannende droge Aalt Toersen koppeling.
Om het verhaal niet te lang te maken: Het project van de wegracer met kenteken vind ik toch te moeilijk. Ik wilde dan echt iets moois bouwen/hebben, maar ik had het gevoel dat het iets ging worden waarvan men zegt: "Leuk ding, maar het is het net niet helemaal". En zo kwamen de spullen ongebruikt op de plank te liggen, wachtend op nieuwe plannen.
Het motorblok zoals Homoet dat had opgebouwd. Gepaarde 5-bak carters zijn geleverd door Ep. 6-bak KVV Cross - watergekoelde 50cc zuigergestuurde cilinder met RSP zuiger - droge Aalt Toersen koppeling. Op de achtergrond de 18" racewielen (geleverd door Jaap Voskamp) die ik voor het project "wegracer met kenteken" wilde gaan gebruiken.
2007:
In Kreidlerland is de strijd om meer vermogen verder losgebarsten. Hoewel het idee en de uitwerking niet nieuw is, komt Rion ineens op de proppen met een membraanhuisje voor op een Super Breitwand cilinder, en hij laat daarmee in Hoogeveen op de testbankdag bij S&S zien dat er beduidend meer vermogen uit de Kreidler te halen valt. Daar waar zuigergestuurd blijft hangen onder de 11 pk, scoort Rion met zijn membraanKreidler 14 pk. Iedereen gaat er mee aan de slag, al blijkt ook dat niet zo eenvoudig. Naarmate de tijd verstrijkt komen er toch steeds meer succesvolle snelle straatKreidlers met membraansturing op de weg.
Ook tot mij dringt dit door. Toch wil ik niet zomaar mijn mooie zuigergestuurde blok, waar zoveel aandacht aan besteed is, opofferen.
2009:
Zo komt het plan om het watergekoelde blok te gaan veranderen: de waterkoeler er weer vanaf.
Ook de droge koppeling, die ik heb horen rammelen en ratelen bij enkele mensen, blijkt achteraf gezien niet zo'n goed plan te zijn geweest. Voor de duidelijkheid: ik heb dit blok nooit gemonteerd en er dus nooit mee gereden.
Het motorblok gaat naar Zoetermeer, naar Nico. De vraag aan Nico: maak er aub een membraangestuurde cilinder op.
Nico gaat er mee aan de slag. De droge koppeling en de watergekoelde cilinder gaan er weer vanaf en komen bij mij thuis op de plank te liggen.
Ik lever Nico een oude SB cilinder aan, met 47 mm hemd. Koelribben en alles wel in keurige staat. Deze cilinder zal helemaal uitgedraaid worden en zal voorzien worden van de binnenkant van een Malossi scooter cilinder. Ook lever ik een nieuwe cilinderkop aan, die een speciale binnenkop zal krijgen.
Maarten's Kreidler op 23-09-2010. Nu nog zuigergestuurd. Is het geen plaatje? Zie ook het verschil in de uitlaat vergeleken met de foto 2 foto's hierboven. Aanpassingen aan deze uitlaat zijn gedaan door Luc Foekema en dit resulteerde in meer vermogen en verder doorlopen in de toeren (wat mijn specifieke vraag aan Luc was), en een mooiere stand van de pijp.
23-09-2010: De Spiegler remschijf die ik in 2006 op E-Bay had gekocht, was niet naar mijn zin en had helaas allerlei kuren. De Spiegler remschijf werd al snel vervangen door een nieuwe schijf van het merk Braking, en dat is de oplossing. Deze rem is nu echt perfect, een ongelofelijke remkracht, goed te doseren en zeer gelijkmatig. Ik kan dit iedereen aanbevelen, hoewel je deze rem in een schrikreactie niet vol moet intrekken...
Maarten's Kreidler op 23-09-2010. De cockpit met tellers met RVS randjes. Het balhoofddkapje is in de kleur van het frame: Special Fluor Orange
De werkzaamheden van Nico:
Nico heeft het carter opgelast. Na alles getekend en geprogrammeerd te hebben doet zijn zelf gebouwde CNC freesbank het werk van het frezen van de grote spoelkanalen.
CNC frezen van spoelkanalen in het door Nico opgelaste carter, in de werkplaats van Nico. (28-01-2010)
Nico stript het blok en begint met het oplassen van de carters. Dit is nu eenmaal nodig om ruimte maken voor de veel grotere spoelpoorten in het carter van de cilinder. Dmv de CNC machine worden de spoelpoorten in het carter netjes uitgefreest. De cilinder is een Malossi met boring 47,6 mm (70 cc). Deze cilinder wordt dus helemaal afgedraaid, en de bus van deze Malossi cilinder wordt in de uitgedraaide Super Breitwand cilinder geperst. Zo ontstaat een geheel nieuwe SB, speciaal bedoeld voor membraan. De cilinderkop wordt voorzien van een bijpassende losse binnenkop.
Hier zie je een voorbeeld van het proces: de watergekoelde Malossi cilinder (onder), boven zie je hoe het binnenwerk van de scootercilinder in een SB cilinder is geperst.
Malossi MHR Big Bore cilinder 47,6 mm
Om het verwachtte vermogen over te kunnen brengen wordt gekozen voor de 6-plaats De Jager koppeling, welke meer koppel over moet kunnen brengen. De koppeling draait op een naaldlager. Overbrenging: 19:56 tands (1 op 2.95) ipv standaard (1 op 3.95 ).
6-bak KVV cross tandwielen voor het nieuwe membraanblok, gekocht bij Homoet Motors te Soest. Het lieveheersbeestje brengt vast geluk.
Samarin drijfstang voor het nieuwe membraanblok. Viton oliekeerringen.
Korte schakelnaaf
Mikuni VM 24 mm carburateur, de zwarte chokeknop zit aan de achterzijde (framezijde) en is dus niet te bedienen. De oplossing van Nico is een mooie stripje dat dienst doet als handle, om de choke toch te kunnen bedienen. Verder zie je het membraan (Stage 6, V-Force 3). Dit zijn ongeveer de op mijn Kreidler toegepaste onderdelen, modellen kunnen iets afwijken. Ook zichtbaar de voetplaat tussen carter en cilinder, om de cilinder op te hogen.
April 2010:
Ik wil graag de puntjes op de i. Zo wil ik nu ook op dit blok, net als op mijn zuigergestuurde blok, een korte kickstarteras en de extra oliekeerring over de schakelnaaf. Omdat Nico aangeeft het al druk genoeg te hebben, wordt besloten om deze opdracht bij Arnold neer te leggen, die ook aangeeft deze klus te willen doen.
Zoals bekend werkt Arnold op maar 1 manier: Netjes en vooral geen half werk afleveren. Dus wordt alles kritisch bekeken en naar het vakkundige inzicht van Arnold wordt alles gedaan wat nodig is.
Arnold bouwt de krukas op, besloten is dat er een krukas inkomt met een Samarin drijfstang. Het blok wordt voorzien van een korte kickstarteras en van de extra oliekeerring over de schakelnaaf. Viton oliekeerringen zorgen voor minimale wrijvingsweerstand.
Arnold knapt schroefdraden op, die in matige staat zijn. Ook een afgebroken staafje op het linker carter, waar de motorplaat aan vastgeschroefd wordt, en dat rommelig opgeknapt was, wordt door Arnold weer keurig netjes in orde gemaakt. Ook de koppelingshevel-as in het carter wordt verbust. Daar waar het 5-bak carter is aangepast naar 6-bak carter, is zo weinig vlees voor de kerfstift, dat Arnold het blok laat oplassen door Claus (LVS). Ook wordt het blok mooi opgelast, daar op de gebruikelijke plek waar de ketting het carter kan beschadigen.
Verder valt het Arnold direct op dat het gebruikte kickstartertandwiel uit een LK80 komt, en dit sluit dan niet netjes aan op het corresponderende tandwiel. Het werkt wel, maar niet helemaal zoals het hoort. Gelukkig heeft Arnold het juiste tandwiel nog liggen.
De werkzaamheden van Arnold (De Specialist) :
Het eerste dat toch wel opvalt is de linkercarterhelft die niet netjes is.
Linker carterhelft onvolkomenheden:
- 1. Schroefdraad niet netjes.
- 2. Niet bepaald fraai opgelaste beschadiging van het carter.
- 3. Te weinig vlees voor kerfstift van koppelingsas.
- 4. Beschadiging en schroefdraad.
- 5. Slijtsporen op het carter van de ketting.
Linker carterhelft gerestaureerd.
Samarin drijfstang en krukas bij Arnold.
Opbouw van de krukas met Samarin drijfstang door Arnold.
Opbouw van de krukas met Samarin drijfstang door Arnold.
Opbouw van de krukas met Samarin drijfstang door Arnold.
Netjes haaks door Arnold gevlakt, de carters waarop de cilinder gemonteerd wordt. Niet te zien op de foto ook hoe de beide carterhelften weer zo bewerkt zijn dat ze perfect op elkaar aansluiten.
Bus voor oliekeerring.
Bus voor oliekeerring.
Het verschil tussen de korte en de lange as.
Kickstart tandwiel in het blok is van een Kreidler LK 80 cc en sluit niet netjes aan.
Dit starttandwiel is origineel en hoort in het blok thuis. Zoals te zien sluit het wel netjes aan.
Weer met veel zorg door Arnold opgebouwd. Kickstart tandwiel behoort netjes in deze bak en sluit perfect aan, in tegenstelling tot het eerder gemonteerde LK80 tandwiel.
Het blok is teruggeweest naar de Jager, omdat het krukastandwiel te strak tegen het koppelingstandwiel liep. Arnold stuurde het blok naar de Jager, en die hebben met een speciale opstelling en een speciale polijstpasta, de ruimte tussen de beide tandwielen wat ruimer gemaakt, zodat het geheel nu soepel draait.
De koppeling van De Jager met druklager. Mooie borging door Arnold van de bekende drie boutjes.
Met weer heel veel zorg en aandacht is het blok opgebouwd.
Mooie details zijn de extra oliekeerring op de schakelnaaf en de korte kickstarteras. (net als op het zuigergestuurde blok).
Om het blok te gebruiken op een straatKreidler, en om de kickstarter niet te laten aanlopen tegen het motorscherm,
heeft Arnold (op mijn verzoek) de kickas 5 mm langer gehouden.
De spoelkanalen in het carter zijn fors groter geworden.
Keurig netjes opgebouwd en afgeleverd door Arnold (De Specialist), een genot om naar te kijken voor alle Kreidlerliefhebbers.
Het ontstekingsdeksel zal gaatjes gaan krijgen om de HPI ontsteking koel te houden, dat schijnt belangrijk en nodig te zijn.
23-09-2010:
Vandaag is de dag. Ik ga het zuigergestuurde blok netjes onder de Kreidler vandaan halen, en vervolgens breng ik mijn Kreidler naar Nico, waar het nieuwe membraangestuurde blok gemonteerd zal gaan worden.
Mijn fluor Kreidler staat al een tijdje stil in de woonkamer. Ik geniet er van als ik er naar kijk, maar rij er niet veel op. Zo staat 'ie er bij:
De Kreidler op zijn vaste plekje onder de trap in de woonkamer.
Na een uurtje is het complete, zuigergestuurde motorblok onder de Kreidler vandaan gesleuteld, schoongemaakt en op een steun gezet. Fotootje gemaakt in de tuin.
Dit filmpje heb ik gemaakt om de laatste keer mijn Kreidler te laten zien met het zuigergestuurde blok er onder. Het zuigergestuurde blok is er dus geheel compleet en draaiend onder vandaan gekomen, daarna netjes op de speciale steun gemonteerd. Het filmpje schudt een beetje, ik heb niet zo'n vaste hand. De Kreidler was net voor het filmpje ook al even gestart en een beetje vet geslagen, want hij wil even niet op toeren komen... maar dat mag de pret niet drukken en hoorde een beetje bij mijn Kreidler.
[youtube]8-jqIAQsPA0[/youtube]
Filmpje van hoe ik mijn Kreidler voor de laatste keer start met de zuigergestuurde motor er onder.
Vervoer van de Kreidler naar Nico toe in Zoetermeer (Het membraanblok ligt namelijk bij Nico en zal ook bij hem gemonteerd en afgesteld worden) gaat prima in de Renault Espace (leuk ook voor de Kreidler-vervoer-topic), zeker als het gaat om een Kreidler met een smal en laag stuur. Eén van de stoelen heb ik thuisgelaten, maar die stoel kan ook nog achterin. Twee van deze Kreidlers meenemen lukt ook nog wel.
Links in de kofferbak zie je nog een vervoermiddel dat ik standaard bij me heb: een Brompton vouwfiets. Normaal gesproken is deze niet zichtbaar van buiten maar afgedekt door het bagage afdekzeil. Is een volwaardige fiets die me niet in de weg staat in de bagageruimte. Komt soms erg goed van pas.
Mee naar Nico gaat de HPI ontsteking met 40 Watt lichtspoel. Aangeschaft bij Johan (lazy rider) van cnc-parts.nl.
Onderaanzicht: Het werk van Nico: de Malossi membraancilinder (boring 47,6 mm) is in de Kreidler super breitwand cilinder gefabriceerd. Ga er maar aanstaan.
Bovenaanzicht van de Malossi cilinder in de Super Breitwand.
Het membraanblok gezien vanaf de voorzijde. Alle onderdelen (spruitstuk en cilinder) zijn door Nico zo gemaakt dat ze zo weinig mogelijk afwijken van een originele zuigergestuurde set.
Zoals ze dan zo populair kunnen zeggen: De gasfabriek voor dit membraanblok is een Mikuni 24 mm carburateur. Het zwarte chokeknopje van deze carburateur zit aan de achterzijde en is dus moeilijk bereikbaar. Nico heeft een mooi hendeltje gemaakt om toch de choke te kunnen bedienen.
Het membraanblok gezien vanaf de achterkant.
Maarten's Kreidler aangekomen bij Nico. Op de voorgrond het nieuwe membraanblok en de HPI ontsteking.
24-09-2010:
Terug bij Nico (op de achtergrond in de werkplaats) in Zoetermeer. Ik had nog wat onderdelen thuis liggen zoals de blok ophangbouten, een tandwieltje 13, de motorschermen en de aluminium luchtfilterkoker en die breng ik bij Nico. Voor de verandering doe ik zelf ook nog eens een klein klusje: Ik hang het blok er onder, sluit de bedrading aan, zet kettingwiel 13 er op (ivm de De Jager koppeling, in plaats van het eerst gemonteerde TW 14), sluit de koppelingskabel aan en span de ketting. Ik heb ook een jerrycan benzine meegenomen want de tank is ook nog zo goed als leeg.
Cilinder en HPI ontsteking er op. Cilinder weer erg mooi zwart gespoten door Nico! Let maar even niet op het versnellingspedaaltje, dat is tijdelijk. Rode bougiedop staat wel weer leuk. NGK B9 iridium bougie met lange schacht. Bobine is aan de beugel bevestigd dmv rubber ophangpunten.
Cilinder en membraanspruitstuk. Puik stuk werk van Nico. Aan de buitenkant zie je bijna geen verschil tussen een originele zuigergestuurde of deze membraangestuurde motor. De twee boutjes die je in het spruitstuk ziet, maken het mogelijk om het spruitstuk op die plek te delen. Dat is nodig om de carburateur makkelijk te kunnen verwijderen, deze zit namelijk strak boven het koppelingsdeksel en is niet te verdraaien. De afdichting is gedaan dmv een o-ring.
Zaterdag 25-09-2010:
Een telefoontje van Nico met goed nieuws: Hij heeft mijn Kreidler verder opgebouwd en gestart, en al een stukje gereden door de straat. Mijn eerste vraag aan Nico: "En, hoe doet tie het?". "Hij is al vastgelopen", was zijn antwoord. "Dat meen je niet", zeg ik en gelukkig hoor ik hem lachen dat het een geintje was. "Alles klinkt als nieuw", hoor ik hem zeggen. Dat is dus goed nieuws. Maandag gaan we verder kijken, beetje afstellen, stukje proefrijden. Ik kan niet wachten. Weersvoorspelling is niet zo goed, dat wordt poetsen straks haha.
Maandag 27-09-2010:
De Kreidler staat er startklaar bij. Twin-air filter er op, carburateur en uitlaat. Het regent licht vandaag, maar dat mag de pret niet drukken. Ik mag starten en rijden! En ja hoor, in 1 trap slaat 'ie aan. Wat een gasreactie. Tijdens een korte testrit kom ik er al snel achter dat er heel wat te verwachten valt. Verder heb ik vandaag geholpen met het pas maken van het motorscherm. Topwerk van Nico want het zit er net zo mooi en net zo strak op als op een originele Kreidler. De stand/positie van de uitlaat en de demper is nog niet helemaal naar mijn zin. Ook daarmee gaat Nico aan de slag, en hij werkt verder aan zijn mal voor uitlaten. Er gaan wel weer een paar uurtjes in zitten...
Membraan: Stage 6 V-Force 3
Ook worden de "snelle" vaste passagiersvoetstepjes gemonteerd in plaats van de toch niet meer passende Denfeld inklapbare stepjes.
Linkerzijde. Schakelpedaal en kickstartpedaal. HPI ontsteking 40 Watt
Dinsdag 28-09-2010:
Nico heeft weer hard gewerkt. De uitlaat is klaar. De stand is nu erg naar mijn zin! De uitlaat is ook nog eens mooi zwart gespoten en de aluminium demper is erg netjes rondgedraaid zonder lasnaden en superstrak. De uitlaat loopt nu ook mooi evenwijdig aan de Kreidler. Echt om van te smullen!
Kreidler Maarten uitlaat gereed in mooie stand en met erg mooi strak rondgedraaide aluminium demper.
Uitlaat is een Foekema FTT 70
Na een korte proefrit wordt de ontsteking nog eens getest met de stroboscooplamp, en wordt deze iets vroeger gezet. Verder wordt de hoofdsproeier van de Mikuni 24 vergroot van maat 250 naar 260.
Nico bekijkt het resultaat. Ik vind het schitterend geworden! Het onstekingsdeksel (niet zichtbaar op de foto) is weer gemonteerd en voorzien van wat gaatjes voor de warmteafvoer. Motorscherm weer netjes gemonteerd. Helemaal strak zo.
Mooi vrachtje - Maarten's Kreidler gaat weer mee naar huis. Nu eerst eens wat inrijden.
Vrijdag 01-10-2010:
[youtube]xt3E8cyIw4k[/youtube]
Filmpje Maarten's Kreidler Membraangestuurd - Eerste filmpje 1-10-2010 - Starten en rijden. Overbrenging is nog te zwaar, 85 km/uur in de tweede versnelling.
Inmiddels een tandwiel 36 besteld om achter te monteren. Vanwege de De Jager koppeling verandert de eindoverbrenging en om dat weer een beetje recht te trekken gaat de kettingaaandrijving van 14:34 naar 13:36. Nu met 13:33 rijdt de Kreidler 85 in 2 en 105 in 3. Veel harder heb ik nog niet gereden, alles is nog nieuw en ik wil het niet forceren.
Tot zo ver erg tevreden dus. Natuurlijk zijn er nog wensen en valt er hier en daar nog wel wat te doen, maar Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd... Meer later!
Mijn dank aan iedereen die heeft geholpen om dit allemaal mogelijk te maken.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Zondag 03-10-2010:
Na een inrij ritje nog maar wat foto's gemaakt (met Nokia N96 mobieltje) :
Linksachter
Rechtsvoor
Rechterzijde
Rechterzijde: Schijfremmen en uitlaat
Eind 2011 - Koso tellers ingebouwd. Toerenteller, snelheidsmeter en temperatuurmeter
http://www.youtube.com/watch?v=Krj2mAeYhvs
[youtube]Krj2mAeYhvs[/youtube]
29-12-2011:
Maartens Kreidler Hoogeveen 2011
19,4 PK @ 12400 RPM
https://www.facebook.com/kreidler.nl/vi ... 586456057/
Vermogensgrafiek Maarten's Kreidler Hoogeveen 29-12-2011:
19,4 PK @ 12400 RPM
Vermogensgrafiek Maarten's Kreidler bij Marinus van Kalkeren 15-12-2011:
20,4 PK @ 12200 RPM
Nog even wat details van deze Kreidler op een rijtje:
- Rijwielgedeelte:
- Frame van een groene RMC bromfiets bouwjaar 1978, gekocht in 1985 van bromfietssloop De Jong in Leidschendam, motorgekeurd in 1988 in Lelystad
- Lak: Special Fluor Oranje, spuiter Sam Post
- Wielen: 6-spaaks Kreidler gietwielen
- Remmen: Achter: Geperforeerde Kreidler remschijf, remklauw Brembo 2 zuigers. Voor: Braking remschijf 300 mm, remklauw Brembo 4 zuigers.
Remsysteem passend gemaakt door Nico van Creanotive - Banden Continental TKP14, voor: 2,50 x 17 , achter: 2,75 x 17
- Cockpit: Tellers met gepolijste RVS randjes , snelheidsmeter tot 140 km/uur. Eind 2011 gewijzigd in Koso toerenteller, temperatuurmeter en snelheidsmeter. Contactslot met echte sleutel (Neiman)
- Zadel: Originele Denfeld Nürnberg
- Achterstepjes Creanotive
Motor: - 6-bak
- Gepaarde 5-bak carters, omgebouwd door Homoet voor 6-bak, carters opgelast door Nico en dmv cnc frezen voorzien van grotere spoelkanalen, blokopbouw/revisie door Arnold (De Specialist)
- Originele KVV cross 6-bak tandwielen
- Koppeling van De Jager, 6-plaats en speciaal bedoeld om meer vermogen te kunnen verwerken. Koppeling draait op naaldlager, drukplaat voorzien van druklager. Rechte vertanding.
- Korte kickstarteras, zoals hoort op een KVV blok. Door Arnold voorzien van extra oliekeerringen tegen lekkage. Klapkickstarter.
- Drijfstang Samarin (Emot Race)
- Krukaslagers NSK
- Viton keerringen
- Carburateur Mikuni VM24-489 - 24 mm, Gasnaald 5I14, Hoofdsproeier 250, Twin Air filter.
- Malossi MHR Big Bore cilinder boring 47,6 mm (70 cc) in een originele Kreidler Super Breitwand cilinder.
- Membraan 8 kleps Stage 6 V-Force 3 Tassinari. Membraan op de cilinder.
- Cilinderkop Kreidler voorzien van losse binnenkop, afgedicht met O-ring, uiteraard speciaal afgestemd op deze cilinder.
- Ontsteking HPI met variabel ontstekingstijdstip, 20 graden curve. 40 Watt lichtspoel. ( Cnc-parts.nl )
- Uitlaat Foekema FTT 70 cc