Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 20,4 PK!!

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#201 Bericht door danahi » 31 okt 2011, 20:46

In de hoop dat niet iedereen weer over me heen valt zoals het altijd gaat door mensen die niet kunnen lezen. Ik bedoel het niet slecht, of negatief of om het af te kraken. Dit is geen aanval, en ik kan het zelf niet beter. enz enz enz


Hangt de bocht niet erg laag? Ik vind het 'm op deze foto dan misschien wel vloeiend, maar voor het oog niet mooi.
Ook moet je voor het afstellen wel rekening houden met een veranderde luchtstroom als je zijkap er weer op zit.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#202 Bericht door Maarten » 31 okt 2011, 21:05

danahi schreef:In de hoop dat niet iedereen weer over me heen valt zoals het altijd gaat door mensen die niet kunnen lezen. Ik bedoel het niet slecht, of negatief of om het af te kraken. Dit is geen aanval, en ik kan het zelf niet beter. enz enz enz


Hangt de bocht niet erg laag? Ik vind het 'm op deze foto dan misschien wel vloeiend, maar voor het oog niet mooi.
Ook moet je voor het afstellen wel rekening houden met een veranderde luchtstroom als je zijkap er weer op zit.


De bocht komt denk ik wel iets lager, maar de demper gaat ook erg omhoog, dus dan lijkt het ook of de bocht lager zit. Zal de zijkap er weer opzetten en fotograferen.

Bedoel je met het afstellen als de zijkap er weer opzit de hoofdsproeier?

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#203 Bericht door MichielJ » 31 okt 2011, 21:12

Ziet er gemeen uit Maarten. Het is een hele dikke fiets geworden zo!

Jammer dat ik niet thuis was anders had ik je misschien nog voorbij horen komen.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#204 Bericht door Niekjuh » 31 okt 2011, 21:16

Goed voor elkaar zo Maarten, alleen de demper vind ik niet echt wat. Zal wel een dikke sound geven!

Nog even een vraagje over de bougie, ik rij zelf met een irridium hittegraad 10, gewoon omdat ik die nog had liggen. Jij rijdt met een hittegraad 9 en jou set is ook nog wat hoogtoerige. Heeft Nico of Marinus je dat toen aangeraden of heb je dat zelf besloten, en weet je ook waarom toevallig?

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#205 Bericht door marinus » 31 okt 2011, 21:17

Danahi,.....

Eerst heel goed en mischien wat langer na denken,........deze uitlaat is gebouwd om te presteren. (kleine vingerwijzing)

Groet

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#206 Bericht door marinus » 31 okt 2011, 21:19

Nr.10.
Deze dempers geven het hoogste vermogen.

Groet

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#207 Bericht door BESTMAN » 31 okt 2011, 21:26

dat ziet er top uit Maarten.
een kleine 20 pk uit een blokje persen :P
gaan we het monster nog zien bij S&S.

gr Dick

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#208 Bericht door marinus » 31 okt 2011, 21:42

Hoeveel vermogen zou er bijkomen als hij niet door de koppeling heen gaat?

Groet

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#209 Bericht door Niekjuh » 31 okt 2011, 21:46

marinus schreef:Nr.10.
Deze dempers geven het hoogste vermogen.

Groet
Kun je me dat misschien uitleggen, vermogenswinst door middel van een andere demper? (mag ook in een PB)
En misschien dat je ook antwoord kunt geven op de bougie vraag, is 9 in dit geval beter dan 10 en waarom?

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#210 Bericht door danahi » 31 okt 2011, 22:01

Maarten, ja ik bedoel de sproeierbezetting, maar ook misschien wel de naaldstand en afstelling van de luchtsproeier. Dit kan best een verschil geven als de kap wel of niet gemonteerd is.

Marinus, een (kleine) vingerwijzing is niet nodig. Zoals ik al aangaf is het geen kritiek, en ik begrijp dat het om presteren gaat. Ik denk echter dat wanneer je de pijp voor de bocht iets korter maakt en na de bocht iets langer, of misschien iets meer naar buiten ipv naar beneden je een voor het oog mooier lopende uitlaat krijgt met dezelfde prestaties.
Het oog wil tenslotte ook wat. Wat tenslotte natuurlijk weer heel persoonlijk is. Ik vind het minder mooi, en een ander vind het juist wel mooi.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#211 Bericht door marinus » 31 okt 2011, 22:20

Vroeger heb ik altijd gedacht dat alleen de tailpijpdiameter als sluitstuk bepalend was.

Na veel testen kwam ik er achter dat er wel degelijk verschillen zijn ook als de tailpijp-doorlaat veel kleiner is als de demper doorlaat.
Verschillen tot 0,5 pk. zijn mogelijk.
Zo kwam ik tot het inzicht dat een 2-takt pijp geen uiteinde kent.

Een warmte graad 10 koelt zich zelf beter,...bij een luchtgekoelde 2-takt met deze vermogens en ook nog eens met een thermische breuk moet je elke mogelijkheid aangrijpen om warmte kwijt te raken.
Altijd zo koud mogelijk rijden,..zo lang hij zich bij lage rpm's schoon blijft branden gaat het goed.
In de cross word met veel hetere bougies gereden,...het niet direkt oppakken speelt hier een veel grotere rol. (vallen en verliezen)
Bedenk dat de optimale temp. voor een 2-takt rond de 53 graden ligt,...daar geeft hij het hoogste vermogen af, en dan te bedenken dat de temp. op de kop van de zuiger de 800 graden ver overstijgd,....die 53 graden ga je met een luchtkoeler dus nooit bereiken en geef je om die reden dan ook 10-15% vermogen weg.

groet

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#212 Bericht door marinus » 31 okt 2011, 22:26

De door jou voorgestelde wijziging en jou verwachting kloppen niet met de werkelijkheid.
Verder maak ik uit jou opmerking op dat je het totaal niet begrijpt.

Ook zou ik wachten tot Maarten een foto maakt van een vlak zijaanzicht.

Groet

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#213 Bericht door Theove » 31 okt 2011, 22:50

marinus schreef: ....
Zo kwam ik tot het inzicht dat een 2-takt pijp geen uiteinde kent.
...
Ehhh, het was iets met een vlinder en aardbeving als ik het mij goed herinner.

Ik zou de uitlaat niet verchromen, wordt ie denk ik te dominant. Zwart of bronskleurig zou ik kiezen hoewel dit vast van invloed zal zijn op de warmtehuishouding van de pijp.

Heb geen verstand van de techniek dus beperk ik mij maar tot de kleur :oops:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#214 Bericht door Ed.P » 31 okt 2011, 22:58

Na veel testen kwam ik er achter dat er wel degelijk verschillen zijn ook als de tailpijp-doorlaat veel kleiner is als de demper doorlaat.
Verschillen tot 0,5 pk. zijn mogelijk.
Zo kwam ik tot het inzicht dat een 2-takt pijp geen uiteinde kent.
Uitgaande van een absorptie demper ben ik het daar totaal niet mee eens of de demper moet zo beroerd gemaakt zijn of buiten proporties van afmetingen zijn , doet niets af aan deze prestatie maar ik denk dat op de manier zoals jij dit meet (rol , band , ketting , bandenspanning , wieldruk op rol , temperatuur van hiervoor genoemde ) er teveel variabelen zijn om dit op een 0.5Pk te kunnen meten.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#215 Bericht door danahi » 31 okt 2011, 23:02

marinus schreef:De door jou voorgestelde wijziging en jou verwachting kloppen niet met de werkelijkheid.
Verder maak ik uit jou opmerking op dat je het totaal niet begrijpt.

Ook zou ik wachten tot Maarten een foto maakt van een vlak zijaanzicht.

Groet
En dan kritiek leveren op mijn reacties... Je maakt mij de pis nie lauw hoor. Je hebt gelijk en je bent de beste...

Maarten succes met de mooie machine.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#216 Bericht door Niekjuh » 31 okt 2011, 23:13

marinus schreef:Vroeger heb ik altijd gedacht dat alleen de tailpijpdiameter als sluitstuk bepalend was.

Na veel testen kwam ik er achter dat er wel degelijk verschillen zijn ook als de tailpijp-doorlaat veel kleiner is als de demper doorlaat.
Verschillen tot 0,5 pk. zijn mogelijk.
Zo kwam ik tot het inzicht dat een 2-takt pijp geen uiteinde kent.

Een warmte graad 10 koelt zich zelf beter,...bij een luchtgekoelde 2-takt met deze vermogens en ook nog eens met een thermische breuk moet je elke mogelijkheid aangrijpen om warmte kwijt te raken.
Altijd zo koud mogelijk rijden,..zo lang hij zich bij lage rpm's schoon blijft branden gaat het goed.
In de cross word met veel hetere bougies gereden,...het niet direkt oppakken speelt hier een veel grotere rol. (vallen en verliezen)
Bedenk dat de optimale temp. voor een 2-takt rond de 53 graden ligt,...daar geeft hij het hoogste vermogen af, en dan te bedenken dat de temp. op de kop van de zuiger de 800 graden ver overstijgd,....die 53 graden ga je met een luchtkoeler dus nooit bereiken en geef je om die reden dan ook 10-15% vermogen weg.

groet
Bedankt voor je reactie,

Als ik een poos rustig heb gereden is m'n bougie wel een stuk vetter, ook maar eens een hittegraad 9 gaan proberen.

De temperatuur van een waterkoeler ligt volgens mij ook tussen de 50 en 60 graden, daar zit dus ook nog heel wat winst in.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#217 Bericht door marinus » 31 okt 2011, 23:14

Hoi die Ed,...

Kom tot deze conclusies door 5 keer door te testen en gekruisd te wisselen dit bied een grote mate betrouwbaarheid.
Wat de kwaliteit van de andere dempers is kan ik niet beoordelen.
En het bovenstaande ook nog eens op 3 verschillende setups,...verder kan ik er niets van maken.

Controle runs liggen bij mij altijd binnen 0,1 pk.

Groet,

Marinus

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#218 Bericht door Ed.P » 31 okt 2011, 23:41

Hey Marinus,

Zoals je nu beschrijft heb je verschillende dempers getest dus goede en slechte dempers je zou zonder en met demper moeten testen om een goed beeld te krijgen van hetgene wat jij beschrijft als " dat een twee-takt pijp geen uiteinde kent"
Omdat een geperforeerde pijp meer weerstand geeft adan een gladde pijp is hij " kleiner " hierdoor moet je binnendiameter van de demper minimaal 2mm groter houden als de tailpijp , een ander veel gemaakte fout is om de geperforeerde pijp geen uitloop te geven om in de lengte uit te kunnen zetten , als er geen uitloop is knikt hij druk hij zichzelf dicht tijdens uitzetten met alle gevolgen van dien.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#219 Bericht door marinus » 01 nov 2011, 06:51

Ed,...

Het is mij bekend,..ga er van uit dat veel dempers die ik tegen kom niet al te best zijn.

Groet,..

Marinus

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#220 Bericht door Maarten » 01 nov 2011, 07:54

BESTMAN schreef:dat ziet er top uit Maarten.
een kleine 20 pk uit een blokje persen :P
gaan we het monster nog zien bij S&S.

gr Dick
Bij S&S wil ik er bij zijn ja.
Maar voor de gezelligheid hoor, er zijn er toch wel een paar die nog meer vermogen hebben.
Pim zal er ook alles aan doen om de snelste te zijn in de 70 cc membraan klasse, al moet hij meesteppen met die rol! :wink: . Geintje Pim!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#221 Bericht door Maarten » 01 nov 2011, 07:56

marinus schreef:Hoeveel vermogen zou er bijkomen als hij niet door de koppeling heen gaat?

Groet
Eén ding is zeker, eerst had de koppeling er totaal geen moeite mee, toen bij de nulmeting van 16,8 pk.
Gistermiddag slipte de koppeling als een automaat. Dus er is echt veel power bijgekomen.

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#222 Bericht door dolle aad » 01 nov 2011, 13:00

T, wordt vast de SNELSTE en
de mooiste is het AL .

Marinus kan ik niet altijd volgen in de tekst ....maargoed begrijp het wel .

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#223 Bericht door Maarten » 01 nov 2011, 16:21

MichielJ schreef:Ziet er gemeen uit Maarten. Het is een hele dikke fiets geworden zo!

Jammer dat ik niet thuis was anders had ik je misschien nog voorbij horen komen.
Dank je wel Michiel, vandaag ook nog even langs je huis gereden maar ja, je zat natuurlijk op je werk.

Speciaal voor Danahi nog een foto van de uitlaat, en deze keer met het motorscherm gemonteerd. (scherm moet beetje opgeknapt worden nog). Misschien kun je zo beter zien hoe de uitlaat zit.

Heb vanmiddag ook proefgereden met sproeier 260 en het motorscherm er op, en ik ben zeer tevreden. In de lange Vliettunnel bij Leidschendam ging die als een beest in 6. Ook een paar stukjes snelweg gereden vanaf Zoetermeer en van Leidschendam naar Delft-Noord. Erg pittig. Overbrenging is helemaal goed zo. Voor The Boss rit zal het niet zwaar genoeg zijn... weet ook niet of ik 140 of meer zou durven op de Kreidler.... Misschien iemand laten rijden van 60 kilo. Koppeling slipt nog wel eens natuurlijk, gaan we snel ook aan werken.

Als het morgenmiddag of donderdag droog is dan probeer ik sproeier 270 eens.

Oh ja, heb een paar maal mijn hand op de cilinder gehouden om de temperatuur te peilen... valt erg mee, krijg je echt geen kipfilet op gaar.
Bijlagen
met-motorscherm.jpg
met-motorscherm.jpg (115.3 KiB) 7691 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#224 Bericht door Andy » 01 nov 2011, 16:28

Interesante materie wat Marinus hier met ons deelt :clap over de eind demper.

Nou wil ik wel weten wat de merk en type het is :idea:

Andy,

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Maartens RS: De membraanset op testbank Marinus: 19,4 PK

#225 Bericht door marinus » 01 nov 2011, 16:37

Hoi die Andy,...

De demper ligt niet in de winkel,...maar zoals Ed al stelde,..zo groot is het geheim niet deze is gewoon goed niets bijzonders verder.

Groet

Plaats reactie