Kreidler met injectie systeem

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#151 Bericht door RmC » 05 nov 2010, 07:50

rs-r schreef:Allemaal mooi om zien dat je zoveel energie steekt in jouw project! ben zeer benieuwd naar het eerste filmpje van de draaiende motor en wat het later zal geven op de weg.

Maar toch ben ik zo blij dat m'n Kreidler TM het allemaal doet zonder enige vorm van batterij of electronische foefjes zoals injectie en ontsteking..

Het is een diesel :lol:

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#152 Bericht door M3GTDRIVER » 05 nov 2010, 08:43

[-X nee joh, diesel is ook injectie :wink:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#153 Bericht door rs-r » 05 nov 2010, 09:32

ELECTRONISCHE ontsteking heb ik niet..

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#154 Bericht door pluisje » 05 nov 2010, 14:34

nog niet getest...

maar kijk en vergelijk;

voor
02112010176.jpg
02112010176.jpg (33.81 KiB) 8408 keer bekeken
na
05112010178.jpg
05112010178.jpg (36.22 KiB) 8408 keer bekeken
zelf mijn vrouw zit het verschil op de foto,
dus ik ga het niet uitleggen [-X

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#155 Bericht door pluisje » 05 nov 2010, 16:45

en het resultaat is er;
05112010180.jpg
05112010180.jpg (38.38 KiB) 8391 keer bekeken
hier draait i op 199 toeren (links boven hoek),
maar een keertje 89 toeren heb ik ook al gezien..

helaas nog steeds niet met de bougie erin,
dus toch iets van een electrische starter verzinnen,
maar 200 toeren redt ik wel met aanduwen (3,5 toeren per seconden),
dus starten ben ik nu niet bang meer voor,
evens als niet stationair af te stellen zijn, omdat hij onder de 1200 toeren ofzo afslaat..

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9764
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#156 Bericht door Maarten » 05 nov 2010, 17:30

pluisje schreef:zelf mijn vrouw zit het verschil op de foto,
dus ik ga het niet uitleggen [-X
Ik volg het project met oprechte interesse, je steekt je nek uit en je deelt het allemaal real-time met iedereen die meeleest en die meekijkt, terwijl er ook een kans is dat het eventueel niet goed uitpakt. Dus mijn complimenten.

Maar op die foto's ontgaat mij toch even de clue. De sensor bij de tandjes van het vliegwiel is beter gepositioneerd, is dat het?

Ik spreek maar even voor de gemiddelde bezoeker die nog met zijn Bing carburateurtje werkt en met de traditionele componenten, en voor wie deze techniek allemaal nog nieuw is.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#157 Bericht door pluisje » 05 nov 2010, 23:31

Maarten schreef: Maar op die foto's ontgaat mij toch even de clue. De sensor bij de tandjes van het vliegwiel is beter gepositioneerd, is dat het?
juist, de sensor is beter gepositioneerd
02112010176a.jpg
02112010176a.jpg (36.47 KiB) 8320 keer bekeken
de afstand A is kleiner geworden
(wat dus makkelijk te zien is, dacht ik zo..)
05112010178a.jpg
05112010178a.jpg (38.74 KiB) 8320 keer bekeken
hierdoor komt het midden B beter onder het wiel
en gaan de hoofdlijnen van het magnetisch veld door de tandjes,
ipv er naast.

ik heb gewoon net zo veel aan het blokje zitten vijlen, zodat het veel dieper in het blok komt te zitten.
Maarten schreef: Ik spreek maar even voor de gemiddelde bezoeker die nog met zijn Bing carburateurtje werkt en met de traditionele componenten, en voor wie deze techniek allemaal nog nieuw is.
voor mij was het ook allemaal nieuw, tot ik 4 jaar geleden de onderdelen van mijn Spitfire af begon te slopen..
een dubbele carburateur, hop op de pank..

maar de simpelheid van de computer maakt het snel duidelijk,
de VR-sensor laat direct de toeren van het blokje zien,
de temperatuur meter laten gewoon zien hoe warm dingen zijn,
de MAP sensor laat zien hoeveel lucht-vacuum er tussen de gasklep en de motor wordt gezogen
en dat is het..
hiermee kan een computer berekenen hoeveel benzine er nodig is
en zal de motor de juiste hoeveelheid krijgen.

het is wel, dat het heeeel veel dingen in 1 keer is,
maar als je het spelletje weet, wil je niet meer terug naar een Bing,
of een SU..

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler met injectie systeem

#158 Bericht door Niekjuh » 06 nov 2010, 00:41

Prachtig!
We komen steeds dichterbij!

Het is idd heel mooi dat dit allemaal zo uitgebreid beschreven wordt, zeer leuk om te lezen

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4862
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 700 keren
Ontvangen waarderingen: 300 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#159 Bericht door Monsma » 06 nov 2010, 08:54

Ja echt een prachtig project.

Volg dit ook met veel plezier , ben heel benieuwd hoe dit gaat uit pakken.

Gr

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#160 Bericht door pluisje » 06 nov 2010, 09:12

helaas jongens,
dit weekend verder geen nieuws..

denk dat ik 2 dagen op de vliegclub zit
en donderdag pas tijd heb om een nieuwe bobine te halen..

als iemand iets weet op mijn startprobleem,
laat het me weten..
iets van een inbus kant aan 1 kant en een dop 14 aan de andere kant,
dan kan ik het eens met een boormachine gaan proberen..

daarnaast;
naast de dingen op de foto's zijn er ook nog andere (minder interessante)
problemen op te lossen,
zo heb ik gisteren ook de gasklep een goed bekeken
en deze zat scheef in het huis..
hierdoor kon je gewoon rondom de gasklep heen kijken
en zal het weinig afsluiten bij laag toeren.
dus misschien gaat de MAP sensor toch werken :)

ook de 2 temperatuur sensoren moeten nog verbonden worden
en zal ik een 4 weg stekker nodig hebben voor de TPS sensor.

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#161 Bericht door Robert1 » 06 nov 2010, 18:53

pluisje schreef:als iemand iets weet op mijn startprobleem,
laat het me weten..
iets van een inbus kant aan 1 kant en een dop 14 aan de andere kant,
dan kan ik het eens met een boormachine gaan proberen..
Als je een dop 14 hebt waar voldoende ruimte is voor 1,5 of 2 moeren:
Een bout maat 15 aan alle 6 de kanten wat bijslijpen zodat het maat 14 is, die past als het goed is door het gat in de dop (als jouw doppensetje zo'n gat heeft, mijne wel iig), moer erop voor het vastzetten en dan in de boormachine.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#162 Bericht door pluisje » 06 nov 2010, 19:47

zo'n idee had ik ook;
06112010181.jpg
06112010181.jpg (45.2 KiB) 8217 keer bekeken
uit een oud ijzerbak op de vliegclub een bout met 14 mm kop gevonden,
3 vlakjes eraan geslepen met de slijpsteen en geballanceerd met de rubberballetjes techniek.

een te grote moer erop en een borgmoer en ik kan nu de toeren regelen van 50 tot 2.000 toeren,
beter als alleen uit en aan via de perslucht-spullen.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#163 Bericht door pluisje » 06 nov 2010, 21:03

na een uur rommelen eindelijk het filmpje op de computer
(wel USB-bluethooth, maar geen drivers Vista, geen USB kabel, blah blah blah)

http://www.youtube.com/watch?v=aAlQkuRG-UY" onclick="window.open(this.href);return false;

helaas reageert de MAP sensor nog niet,
deze zie je linksonder, maar we kijken wel als ik de nieuwe bobine heb..

_____ edit _____

zo wel te zien?
de youtube knop op kreidler.nl is nog niet helemaal duidelijk,
of ik heb hem nog niet ge-shared op youtube,
of dit,
of dat..
rottig internet..
Laatst gewijzigd door pluisje op 06 nov 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 729
Lid geworden op: 26 nov 2008, 22:02
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#164 Bericht door sjaak » 06 nov 2010, 21:07

ik zie geen filmpje?

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#165 Bericht door caveman » 06 nov 2010, 21:22

je hoeft allen maar de code achter de = te plakken tussen de you tube haakjes hier.

http://www.youtube.com/watch?v=" onclick="window.open(this.href);return false;aAlQkuRG-UY

[youtube]aAlQkuRG-UY[/youtube]

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#166 Bericht door pluisje » 12 nov 2010, 18:54

weer wat verder..

en niets opgeschoten...

LS-2 bobine opgehaald;
Afbeelding

en binnen 10 minuten gesloopt :mrgreen:

zijn bobines met een interne driver, dus het signaal van 5v stuur,
gaat de computer uit en pas bij de bobine wordt er 20.000 volt van gemaakt...

dat is de theorie,
de praktijk is echter dat deze via een relais moeten worden geschakeld,
omdat ze niet constant onder stroom kunnen staan als je ze niet vonkt..
12112010184.jpg
12112010184.jpg (56.31 KiB) 8046 keer bekeken
en omdat ik via het contract alles wil aanzetten en ze waarschijnlijk ook gewoon te veel stroom strekken,
zijn ze dus ongeschikt.

ook moest ik er het computertje voor aanpassen
12112010182.jpg
12112010182.jpg (48.76 KiB) 8046 keer bekeken
12112010183.jpg
12112010183.jpg (55.65 KiB) 8046 keer bekeken
en dat vind ik ook niet echt handig..

morgen een andere bobine halen dus,
12 volt, aarde geschakeld,
dat begrijpt tenmiste iedereen..

de temperatuur sensoren doen het wel gelukkig..

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#167 Bericht door Theove » 12 nov 2010, 21:46

Ja Pluisje, het gaat vaak eenmaal met vallen en opstaan. Ben vandaag een paar uur een microprocessor aan het programmeren geweest. Op m'n breadboard werke alles als een tierelier.
Daarna print getekend, geetst en bestuct... werkt niet.

De rest van de dag tot zojuist toe aan het zoeken geweest en gevonden. Maar wel weer een hele dag weg.

Hou vol! De meeste projecten stoppen vroegtijdig door onvoldoende doorzettingsvermogen hoewel ik denk dat jij daar geen last van hebt.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#168 Bericht door pluisje » 13 nov 2010, 20:37

hmmm, vandaag 5 bedrijven langs geweest, maar geen losse bobine meer te koop,
bestellen was leuk, maar dan zou ik hem maandag pas hebben, is weer 2 dagen niet verder kunnen gaan..

bij een USA-Cars zaak hadden ze nog een oude (2ehands) bobine liggen,
kon ik voor 5 euro meekrijgen, maar mocht niet pinnen... :roll:

garantie totaan de deur dus
en dat bleek ook wel,
na 2 keer starten EN LOPEN!!!
geen vonk meer..

genoeg om te weten dat het spruitstuk dus los zat,
wat ongeveer de 0 waarde van de injectors moet zijn
en dat ik echt een uitlaat nodig heb :mrgreen:

nieuwe bobine en uitlaat bocht bestellen dus en van de week nog eens proberen..

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#169 Bericht door M3GTDRIVER » 13 nov 2010, 22:19

Er zijn tegenwoordig veel scooters die een kleine bobine hebben. Heb je daar niets aan?
Mooi trouwens dat hij inmiddels wel heeft gelopen, de aanhouder wint!

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#170 Bericht door pluisje » 13 nov 2010, 23:47

kleine scooter bobines worden vaak met een laatspoel opgeladen,
dus bijvoorbeeld een sinus van 48 volt
en dan op de top ineens afbreken en een klap van 48 volt veroorzaken..

bij laag toeren (in de stad bij het stoplicht) zou dit voor problemen leveren
bij een auto, de bobines zullen te lang geladen worden en te weinig voltage,
dus een hoop warmte ontwikkeling,
hierdoor werd dit dus nooit gedaan in auto's voor op de weg.

bij vliegtuigen wordt dit nog wel eens gedaan,
maar dat zijn meer motoren die lange tijd veel toeren draaien
en er meer naar betrouwbaarheid wordt gekeken dan naar zuinigheid
(vast ontstekingstijdstip, ipv computergestuurde vonk)

misschien heeft er iemand een idee voor een goede bobine;
- klein
- goedkoop
- betrouwbaar
- 12volt +
- vonken met een -

zoiets misschien;
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler met injectie systeem

#171 Bericht door Niekjuh » 14 nov 2010, 01:30

pluisje schreef:hmmm, vandaag 5 bedrijven langs geweest, maar geen losse bobine meer te koop,
bestellen was leuk, maar dan zou ik hem maandag pas hebben, is weer 2 dagen niet verder kunnen gaan..

bij een USA-Cars zaak hadden ze nog een oude (2ehands) bobine liggen,
kon ik voor 5 euro meekrijgen, maar mocht niet pinnen... :roll:

garantie totaan de deur dus
en dat bleek ook wel,
na 2 keer starten EN LOPEN!!!
geen vonk meer..

genoeg om te weten dat het spruitstuk dus los zat,
wat ongeveer de 0 waarde van de injectors moet zijn
en dat ik echt een uitlaat nodig heb :mrgreen:

nieuwe bobine en uitlaat bocht bestellen dus en van de week nog eens proberen..
Dus hij heeft echt even "gelopen" ?
Gaaf!

Zou echt super mooi wezen als dit straks gewoon op de straat kan rijden.

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#172 Bericht door RmC » 14 nov 2010, 10:30

hey pluisje,

http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... 4dduiljmb6" onclick="window.open(this.href);return false;
- klein
- niet heel goedkoop
- betrouwbaar
- 12volt + en -
- vonken met een -

snap niet geheel wat je bedoelt met vonken met een min...
gewoon bobine opladen en spanning afkappen dan vonken ze, of je dit nu doet met een min of plus
vonken ook als je volgens CDI principe werkt.

zijn er ook met 1 aansluiting, anders de tweede naar massa knopen.

ik gebruik de blauwe (0.7ohm) en ze werken perfect.

succes,
Johan

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#173 Bericht door pluisje » 14 nov 2010, 11:09

Niekjuh schreef:Dus hij heeft echt even "gelopen" ?
Gaaf!

Zou echt super mooi wezen als dit straks gewoon op de straat kan rijden.
ja, aangeslagen (heeft de hele straat gehoord, zonder uitlaat)
en toen opgespoeld naar ongeveer 4.000 toeren..

was eingenlijk nog een probleem om hem uit te krijgen :mrgreen:
RmC schreef:hey pluisje,

http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... 4dduiljmb6" onclick="window.open(this.href);return false;
- klein
- niet heel goedkoop
- betrouwbaar
- 12volt + en -
- vonken met een -

snap niet geheel wat je bedoelt met vonken met een min...
gewoon bobine opladen en spanning afkappen dan vonken ze, of je dit nu doet met een min of plus
vonken ook als je volgens CDI principe werkt.

zijn er ook met 1 aansluiting, anders de tweede naar massa knopen.

ik gebruik de blauwe (0.7ohm) en ze werken perfect.

succes,
Johan
vonken met min; 12+ op 1 kant van de bobine en 12- op een contactpuntje,
zoals elke oude auto, totaan 1980 ongeveer, met een distributie.

denk dat een bobine met - geschakeld gewoon het handigst is, hiervoor zit een hele zware transistor in de computer,
terwijl een 5v+ geschakelde bobine (dus een modernere met driver) direct aan de processor moet komen te hangen..
plus dat deze dus makkelijk gesloopt kunnen worden, wat weer nier handig is voor de verkoop.

ik ga eens kijken naar zo'n bobine,
ik had die zaak al eens eerder gezien,
alleen jammer dat de meeste bobines alleen geschikt zijn voor 2 bougies..

Gebruikersavatar
Blok724
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 aug 2008, 23:50
Locatie: NW Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#174 Bericht door Blok724 » 14 nov 2010, 12:58

Bedoel je deze misschien?

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#175 Bericht door pluisje » 14 nov 2010, 14:17

zoiets..

maar een bobine van 12v in een auto wordt vooral afgerekend bij het starten;
er wordt dan laag toeren gedraaid (lange contactpunt verbindingen)
en lage accu spanning
(totaan 9 volt voor een normale auto)
omdat de startmotor de hele stroomhuishouding omlaag trekt.

als nood werd er vroeger zelfs wel eens 6 volt bobines geinstalleerd
in een 12 volt auto en de bobine tijdens het starten gewoon op 12v aangesloten
en de rest van de dag op een weerstandsdraad.

echter, wij hebben geen startmotor erop
en we hebben geen ruimte voor een bobine van 20cm..

daarnaast heb ik een kleine fout ontdekt in de computer,
wanneer het motortje niet draait heeft de uitgaande trap van de bobine een weerstand van 500 ohm..
ik denk dat dat niet in oorde is (hij wordt dan altijd geladen)
en misschien wat problemen heeft veroorzaakt.

ik ga hiervoor eerst langs een injectie-expert,
beetje overleggen wat er mis zou zijn
en kijken of er geen sterkere eindtrap te krijgen is.

hier was ik eigenlijk al bang voor met die LS-2 bobine,
dan ga je weer aan een perfect werkende computer rommelen
en veroorzaak je steeds meer storingen,
terwijl een nieuwe bobine vanaf het begin al geen problemen
had gegeven
(de computer deed het ook gewoon in mijn 'dagelijkse' auto)

plus wordt het nu wel eens tijd om de rest aan te gaan sluiten
(uitlaat, lambda sensor)
zodat ik dalijk weer verder kan als het bobine probleem is opgelost.

een probleem is dus nu ook dat de laadstroom nog niet aangesloten is
en de bobine, benzine pomp en injector de accu aardig leeg beginnen
te trekken..

Plaats reactie