Kreidler met injectie systeem

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#51 Bericht door lazy rider » 17 okt 2010, 15:05

pluisje schreef:je kan steeds grotere carburateurs proberen,
maar je blijft een venturi houden.

op mijn auto zie ik gewoon dat 4x32mm voor een 1,5 motortje al WOT geeft bij 25% gasklep bij 6.000 toeren.
als je dan alleen naar de grote van het inlaat traject blijft kijken, zou ik dus eerst 4x40mm proberen
voordat ik er achter zou komen dat het totaal niet meer uit zou maken.
nu heb ik dat gewoon gemeten via de computer;
4x32 is gewoon het maximale wat je nodig hebt op een 1,5 8 kleppertje,
de rest van je leven.

hetzelfde hopen we ook een beetje bij de Kreidler voor elkaar te krijgen,
we gokken dat deze klep (ruim 19mm) zonder venturi
goed genoeg is om 140 km/uur te halen met 50cc Kreidler.

dat betekent, dat als je serieus gaat opvoeren, je nu nog maar 1 keer hoeft
te investeren in je inlaat traject,
ipv elk jaar weer een nieuwere, grotere, duurdere carburateur te proberen,
terwijl het in de praktijk dus totaal niets uit maakt.

we willen dus naar een 'totaal' oplossing, waarna je nooit meer wat
anders hoeft te kiezen.
maar voordat we daar zijn, moeten we verschillende dingen uitproberen
en kijken wat het maximale is wat haalbaar is,
voordat het een 'totaal' pakket wordt.

we kunnen zo uit 5 verschillende vliegwielen met sensoren kiezen;
- een vliegwiel verbouwen, geen los triggerwheel
- met zwaar vliegwiel, los 36-1 triggerwheel erop geklemd
- met HPI vliegwiel, 36-1 triggerwheel erop geschroefd en een lichte laadspoel
- met 12-1 punts plaatje op de krukas, gewoon geen vliegwiel
- met plastic roterend schijfje, met lichtsensor
we kunnen uit grofweg 3 verschillende computers kiezen
- groot, zelfbouw
- groot, door een machine gebouwd
- klein, door een machine gebouwd
we kunnen uit 3 soorten inlaat traject kiezen, met verschillende maten
- alles zelfbouw
- deels zelfbouw, deels kant en klaar
- compleet kant en klaar

welke combi nu perfect is, weten we nog niet,
misschien rammelen alle zelfbouw computers gewoon uit elkaar,
misschien smelt een plastic roterende schijf,
misschien bestaat er een perfecte gasklep die we nog niet gevonden hebben.

het liefst gaan we daarin naar een kant en klaar inlaat traject,
zoals een 32mm gasklep van een Aprillia,
daar zitten de aansluitingen voor de computer,
de aansluitingen voor de injector en de houder voor de drukrails al op,
gewoon kant en klaar van de sloop en voor 25 euro klaar,
maar die moeten we wel kwijt kunnen achter de Kreidler kappen
en redelijk op een Kreidler spruitstuk zien te krijgen.

dus als iemand nog een volledige gasklep kleiner dan 25mm weet te vinden,
zou dat al een stap voorwaards zijn,
maar tot die tijd gaan we hier mee door
en misschien laat de computer gewoon zien dat we niet groter hoeven te gaan.


Dit vliegwiel wat we hier gemaakt hebben heeft het niet overleefd bij 14.000 rpm . :cry: #-o geeft een behoorlijke klap als het vliegwiel uit elkaar spat ](*,)
Vandaar dat ik nu een los triggerwheel heb gemaakt en deze er op heb gelast .
Maar goed dit soort dingen kunnen gebeuren tijdens het proberen van nieuwe ideeën.

Johan
Bijlagen
IMG_2353.jpg
IMG_2353.jpg (47.21 KiB) 8518 keer bekeken
IMG_2352.jpg
IMG_2352.jpg (54.55 KiB) 8518 keer bekeken

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#52 Bericht door pluisje » 17 okt 2010, 16:25

oei,
daarom maar beter een goed idee nabouwen
dan zelf wat verzinnen :wink:

gezien ik nog een computertje had liggen,
ben ik eens gaan kijken of dat niet te gebruiken is,
een voordeel is dat deze een eigen druk sensor heeft,
dus nog simpeler om aan te sluiten.
Bijlagen
17102010145.jpg
17102010145.jpg (51.63 KiB) 8496 keer bekeken
17102010143.jpg
17102010143.jpg (48.9 KiB) 8496 keer bekeken
17102010144.jpg
17102010144.jpg (51.67 KiB) 8496 keer bekeken
17102010146.jpg
17102010146.jpg (48.04 KiB) 8496 keer bekeken

marco boswinkel
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2008, 20:59
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#53 Bericht door marco boswinkel » 17 okt 2010, 16:26

Geen gewonden of slachtoffers gevallen dan?

wel een leuk project om te volgen.
succes heren.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#54 Bericht door lazy rider » 17 okt 2010, 16:32

marco boswinkel schreef:Geen gewonden of slachtoffers gevallen dan?

wel een leuk project om te volgen.
succes heren.
Gelukkig niet ,alleen een paar uit elkaar gespatte magneten en een vervormd ontstekingsdeksel :mrgreen: .

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#55 Bericht door pluisje » 17 okt 2010, 16:33

lazy rider schreef:
marco boswinkel schreef:Geen gewonden of slachtoffers gevallen dan?

wel een leuk project om te volgen.
succes heren.
Gelukkig niet ,alleen een paar uit elkaar gespatte magneten en een vervormd ontstekingsdeksel :mrgreen: .
hebben die deksels toch een functie :mrgreen:

ik zit vooral nu met de bobine,
deze moet zelf-opwekkend zijn (niet via het vliegwiel) op 6v of 12v gelijkstroom
hij moet met een normale - te vonken zijn
en de juiste Bosch stekkers als aansluiting hebben.

deze bobine is bijna perfect,
van de BMW K serie geloof ik, met liggende 4 cilinder en distributie systeem,
maar weer niet de juiste aansluiting.

ook het liefst zo klein mogelijk natuurlijk.
Bijlagen
17102010153.jpg
17102010153.jpg (27.36 KiB) 7362 keer bekeken
17102010150.jpg
17102010150.jpg (26.54 KiB) 7362 keer bekeken
17102010151.jpg
17102010151.jpg (30.37 KiB) 7362 keer bekeken

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#56 Bericht door pluisje » 17 okt 2010, 17:07

nog aan het zoeken geweest hoe dit moest;
Bijlagen
17102010147.jpg
17102010147.jpg (33.95 KiB) 7353 keer bekeken
17102010148.jpg
17102010148.jpg (36.82 KiB) 7353 keer bekeken
17102010149.jpg
17102010149.jpg (47.6 KiB) 7353 keer bekeken

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#57 Bericht door pluisje » 17 okt 2010, 17:09

maar de oplossing is wat 'niet voor de hand liggend'

Afbeelding

blijkt er dus gewoon een grote boor er door te zijn gehaald ...

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#58 Bericht door Theove » 17 okt 2010, 17:13

deze bobine is bijna perfect,
van de BMW K serie geloof ik, met liggende 4 cilinder en distributie systeem,
maar weer niet de juiste aansluiting.
Service manual erbij pakken? : http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13629
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#59 Bericht door Caspar » 17 okt 2010, 17:24

Effe kijken bij de automotive mannen: Sommige auto's hebben per cilinder een bobine op de bougie zitten met een Bosch stekker.
Kijk eens op de sloop naar een passend exemplaar voor jouw stekker.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#60 Bericht door pluisje » 17 okt 2010, 19:02

Theove schreef:
deze bobine is bijna perfect,
van de BMW K serie geloof ik, met liggende 4 cilinder en distributie systeem,
maar weer niet de juiste aansluiting.
Service manual erbij pakken? : http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
hoe je hem aan moet sluiten staat er gewoon op,
maar ik wil een Bosch stekker.

en Coil on Plug is ook goed,
maar een Kreidler heeft geen kleppen en de meeste zijn dus te lang.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#61 Bericht door Theove » 17 okt 2010, 19:24

Sorry, verkeerd gelezen :oops:

De knalpot heeft altijd veel onderdelen, wellicht een mailtje aan wagen?: http://www.knalpot.nl/Welkom.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
fs-ael
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006, 20:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#62 Bericht door fs-ael » 17 okt 2010, 21:20

Geweldig mooi project,

wordt er ook nog een brandstofpomp gebruikt ? of heb ik daar overheen gelezen ?

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#63 Bericht door Theove » 17 okt 2010, 21:21

viewtopic.php?f=5&t=35598&start=27" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#64 Bericht door lazy rider » 17 okt 2010, 21:57

pluisje schreef:oei,
daarom maar beter een goed idee nabouwen
dan zelf wat verzinnen :wink:
Blijkbaar de sleuven iets te diep gefreest ,het was ook niet te meten hoe diep we konden frezen .
Daarom testen we zelf eerst de onderdelen . :wink:

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#65 Bericht door pluisje » 17 okt 2010, 22:08

fs-ael schreef:Geweldig mooi project,

wordt er ook nog een brandstofpomp gebruikt ? of heb ik daar overheen gelezen ?
brandstofpomp, drukregelaar en injector,
alles de laatste modellen, dus 4 bar of hoger voor een zo goed mogelijke verstuiving
en zodat de injector niet zal vervuilen.

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#66 Bericht door Kreidler freak » 17 okt 2010, 22:10

Heel erg interresant!

zou een hele mooie ontwikkeling zijn!

mischien is een hoop te gebruiken van een Aprilia Sr ditech?

1 cilinder 2takt met injectie en computer lijkt me makkelijk te gebruiken.

blijf het zeker volgen!

Gr Joey

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#67 Bericht door hermanp » 17 okt 2010, 22:13

Het systeem van de Aprilia is niet geweldig, veel problemen mee.
Beter kan men in de buitenboordmotorwereld kijken naar de daar gebruikte systemen. Die werken wel, zijn betrouwbaar en ook nog eens schoon. Naar men zegt schoner dan vergelijkbare 4-taktmotoren maar in ieder geval voldoen ze aan de regels die in 2006 zijn ingegaan.

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#68 Bericht door Kreidler freak » 17 okt 2010, 22:18

hermanp schreef:Het systeem van de Aprilia is niet geweldig, veel problemen mee.
Beter kan men in de buitenboordmotorwereld kijken naar de daar gebruikte systemen. Die werken wel, zijn betrouwbaar en ook nog eens schoon. Naar men zegt schoner dan vergelijkbare 4-taktmotoren maar in ieder geval voldoen ze aan de regels die in 2006 zijn ingegaan.

Maar er is wel weer mogelijkheid dat gameboy tuning heet 110km/u origineel alleen door een andere afstelling in de injectiecomputer (het ging mij voornamelijk om de computer)

Gr Joey

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#69 Bericht door gebben » 17 okt 2010, 22:42

pluisje schreef:
fs-ael schreef:Geweldig mooi project,

wordt er ook nog een brandstofpomp gebruikt ? of heb ik daar overheen gelezen ?
brandstofpomp, drukregelaar en injector,
alles de laatste modellen, dus 4 bar of hoger voor een zo goed mogelijke verstuiving
en zodat de injector niet zal vervuilen.
hoe gaat het dan met de krukaskeringen :?:
interesant project overigens,ik volg het op de voet.
mooi dat je de draad weer hebt opgepakt johan :thumbsup
succes jongens :clap

Helmantel
Berichten: 1018
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 61 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#70 Bericht door Helmantel » 18 okt 2010, 12:21

Leuk project, maar ik weet niet of het wel zo goed te regelen is met een lambda sensor.

De lambda sensor meet het zuurstofgehalte en zal ook reageren op de zuurstof in het onverbrandde mengsel dat via de uitlaatpoort voor het begin van de compressie (= alle poorten dicht) ontsnapt. De lambda sensor meet dan zuurstof en de ECU zal dit interpreteren dat het mengsel te arm is, maar de meting van de sensor zegt niks over het mengsel wat gecomprimeerd wordt.

Bij een viertakt kan het verse mengsel tijdens de klepoverlap ook de uitlaat in verdwijnen, maar dat is in de praktijk minimaal, terwijl het tegelijk openstaan van alle poorten een van de grote nadelen van een tweetakt is. Vooral in een toerengebied waar de uitlaat/cilinder niet voor bedoeld zijn en er dus een aanzienlijke hoeveelheid mengsel rechtstreeks de uitlaat in gaat zal het waarschijnlijk matig werken.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#71 Bericht door pluisje » 18 okt 2010, 17:55

Helmantel schreef:Leuk project, maar ik weet niet of het wel zo goed te regelen is met een lambda sensor.

De lambda sensor meet het zuurstofgehalte en zal ook reageren op de zuurstof in het onverbrandde mengsel dat via de uitlaatpoort voor het begin van de compressie (= alle poorten dicht) ontsnapt. De lambda sensor meet dan zuurstof en de ECU zal dit interpreteren dat het mengsel te arm is, maar de meting van de sensor zegt niks over het mengsel wat gecomprimeerd wordt.

Bij een viertakt kan het verse mengsel tijdens de klepoverlap ook de uitlaat in verdwijnen, maar dat is in de praktijk minimaal, terwijl het tegelijk openstaan van alle poorten een van de grote nadelen van een tweetakt is. Vooral in een toerengebied waar de uitlaat/cilinder niet voor bedoeld zijn en er dus een aanzienlijke hoeveelheid mengsel rechtstreeks de uitlaat in gaat zal het waarschijnlijk matig werken.
klopt...

maar, waarom is een racemotor met 14.000 toeren uit een formule 1 wel af te stellen dan?
die kleppen staan ook heel lang open en er gaat veel mengels er doorheen.

en ten 2e, we kunnen eerst gaan meten met een normale carburateur om te kijken wat die oplevert en deze waardes als uitgang gaan nemen voor de AFR-tabel die we gebruiken als basis
voor de VE-tabel.

- C, we zijn op zoek naar het maximale vermogen, geen ideaal mengsel,
op de testbank kunnen we dadelijk gewoon zien wat de invloed van het ontstekings tijd stip is en de injector tijd (en daarmee het mengsel) bij elk toerental, bij elke belasting.

het is ook niet de bedoeling om de lambda sensor te gaan gebruiken bij elke rit;
(zoals in je normale straat auto, die controleert binnen een bepaald gebied (2.000-5.000 toeren, 10%-90% gasklep) of je verbranding nog 14,7 is.)
je stelt je motor 1 keer goed af en daarna sloop je de sensor er weer uit,
zo rij ik ook al jaren met mijn auto.

Helmantel
Berichten: 1018
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 61 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#72 Bericht door Helmantel » 18 okt 2010, 20:34

pluisje schreef: klopt...

maar, waarom is een racemotor met 14.000 toeren uit een formule 1 wel af te stellen dan?
die kleppen staan ook heel lang open en er gaat veel mengels er doorheen.

en ten 2e, we kunnen eerst gaan meten met een normale carburateur om te kijken wat die oplevert en deze waardes als uitgang gaan nemen voor de AFR-tabel die we gebruiken als basis
voor de VE-tabel.

- C, we zijn op zoek naar het maximale vermogen, geen ideaal mengsel,
op de testbank kunnen we dadelijk gewoon zien wat de invloed van het ontstekings tijd stip is en de injector tijd (en daarmee het mengsel) bij elk toerental, bij elke belasting.

het is ook niet de bedoeling om de lambda sensor te gaan gebruiken bij elke rit;
(zoals in je normale straat auto, die controleert binnen een bepaald gebied (2.000-5.000 toeren, 10%-90% gasklep) of je verbranding nog 14,7 is.)
je stelt je motor 1 keer goed af en daarna sloop je de sensor er weer uit,
zo rij ik ook al jaren met mijn auto.
Een formule 1 motor is een viertakt. Weliswaar met een behoorlijke klepoverlap, maar niet zo lang als bij een tweetakt. Bovendien is het process anders. De inlaatlucht staat bij het openen van de inlaatklep in principe stil en kan eventueel op gang gebracht worden door een onderdruk in de uitlaatpoort (en ook de verbrandingskamer) rond TDC. Dat is bij een racemotor in z'n werkgebied het geval en er zal ook wel wat lucht de uitlaat in verdwijnen, maar niet in dezelfde mate als bij een tweetakt. Hoe een formule 1 motor precies afgesteld en geregeld wordt weet ik niet precies, maar waarschijnlijk met een VE map, wat op een proefstand met een luchtmassameter en een brandstofverbruikmeter vastgesteld wordt.

Als je eerst met een carburateur het mengsel gaat varieren totdat je het hoogste vermogen meet bij verschillende toerentallen, de gemeten lambda noteert en vervolgens de VE tabel van het injectiesysteem varieert totdat je dezelde lambdawaarden meet kun je de sensor gebruiken, maar is het niet handiger om gelijk met de VE tabel te beginnen en door die te veranderen het hoogste vermogen op te zoeken? Als je een wideband sensor hebt kun je het natuurlijk altijd proberen, zolang je je van de beperkingen bewust bent.

Nog even iets: een lambda sensor geeft alleen goed aan bij atmosferische druk. Bij een hogere tegendruk klopt het niet meer. De afwijking is wel consequent, dus je kunt het corrigeren, maar dat is een heel gedoe (ik spreek uit ervaring). In het expansiegedeelte van een tweetaktuitlaat moet je de sensor dus zowieso niet monteren.

Veel succes in ieders geval.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60385
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2277 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#73 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 okt 2010, 20:42

F1 motoren hebben pneumatische kleppen.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#74 Bericht door pluisje » 18 okt 2010, 21:03

Helmantel schreef: Als je eerst met een carburateur het mengsel gaat varieren totdat je het hoogste vermogen meet bij verschillende toerentallen, de gemeten lambda noteert en vervolgens de VE tabel van het injectiesysteem varieert totdat je dezelde lambdawaarden meet kun je de sensor gebruiken, maar is het niet handiger om gelijk met de VE tabel te beginnen en door die te veranderen het hoogste vermogen op te zoeken? Als je een wideband sensor hebt kun je het natuurlijk altijd proberen, zolang je je van de beperkingen bewust bent.

Nog even iets: een lambda sensor geeft alleen goed aan bij atmosferische druk. Bij een hogere tegendruk klopt het niet meer. De afwijking is wel consequent, dus je kunt het corrigeren, maar dat is een heel gedoe (ik spreek uit ervaring). In het expansiegedeelte van een tweetaktuitlaat moet je de sensor dus zowieso niet monteren.

Zoiets, het idee met de carburateur is ook om het 'ruim' af te stellen
een soort basis map die goed is voor elke cilinder, zonder dat hij gelijk vastloopt
als iemand wat met het gas speelt.

De tuner zal dalijk in Excel zijn krukastijden zien,
dus aan de hand van het gewicht van de testbank en de versnelling,
is het vermogen makkelijk om te zetten.
het zoeken van het maximale vermogen gaat dan om de juiste VE en ontstekingspunt
voor elke vakje (12x12 VE waardes)
en voor op de weg kan juist een zuinigste waarde worden gezocht.

Ook zal de computer ingrijpen als het blok te warm wordt of de aanzuig lucht te veel
oploopt, dus snel stuk zal het niet meer gaan...
hoop ik :mrgreen:

mijn grootste probleem was tot nu toe de olie in de verbranding die misschien parte zou gaan
spelen,
maar wat je zegt over druk, is ook wel iets wat we moeten gaan zien.

dit zijn echter de Lambda sensoren uit mijn 'race-wagen';
Afbeelding

die doen het ook nog wel goed na de nodige km's, olie, afstel-km's en andere zooi die ze tegen kwamen;
misschien niet meer 100% volgens de fabriek, maar eigenlijk had ik het idee dat ze al lang overleden zouden
moeten zijn, als je de verhalen over gevoeligheid zou moeten geloven..

Helmantel
Berichten: 1018
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 61 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#75 Bericht door Helmantel » 18 okt 2010, 22:11

Enzo-tvdzijden schreef:F1 motoren hebben pneumatische kleppen.
F1 motoren hebben pneumatische klepveren (luchtveren dus), ze worden niet pneumatisch bediend. Maar goed, dat heeft verder weinig met Lambda sensoren van doen.
pluisje schreef: maar wat je zegt over druk, is ook wel iets wat we moeten gaan zien.
Misschien kun je de sensor na het expansiegedeelte monteren? Hij moet natuurlijk niet de tailpijp blokkeren en te ver aan het eind kan ook niet, want dat meet je zuurstof uit de omgeving. Jullie verzinnen er vast wel iets op :mrgreen:

Plaats reactie